Sivu 1/2

AFR:n mittaus

Lähetetty: 15 Tammi 2013, 21:49
Kirjoittaja tekki
Mitäs kokoonpanoa olette käyttäneet dieseleissä? Mikä lambda, ja mikä mittari? Onko erityisiä ongelmia joita ilmenee nimenomaan dieselissä käytettäessä? Nokeentuminen, lämpeneminen, liian kapea kaista? Ei keskitytä nyt mittarin ulkoasuun ja taustavalojen väriin, vaan siihen, että saa luotettavia lukemia ilman jatkuvaa puljausta tai arpomista. Harrastevehkeissä hintakin tärkeässä roolissa.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 15 Tammi 2013, 22:00
Kirjoittaja zamppa
Innovate MTX-L. Ainakin tuossa minun bensa-lenkkarissa toimii erittäin hyvin, ja olenpa tuollaista tuijotellut yhdessä cdi-mersussakin. Reagointi välitön. Dieselille näyttäisi tuo AFR-näyttöaluekin olevan riittävän laaja, yksi syy miksi itsekin ostin. Ei kokemuksia (vielä) diesel-käytössä siis minulla, mutta kohta on. Tähän mennessä toiminut hyvin, sekä helppokäyttöinen. Plussaa myös siitä, että ohjainlaite integroitu mittariin. Asennettavat komponentit siis vain mittari ja anturi (Bosch LSU4.2) putkeen. Maksoi alle 200€.

Re: RE: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 08:38
Kirjoittaja Mikko.P
mulla myös toi innovate. n. 70cm ahtimesta. Siis anturi :D

Sent from my Lumia 610 using Board Express

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 09:17
Kirjoittaja JukkaA
Mulla on PLX, sillä DM6:lla ja LSU 4.2 lambdalla. Oon tyytyväinen ja suosittelen muillekin.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 19:34
Kirjoittaja tekki
MTX-L lähti tilaukseen. Näkeepähän miten on suutinkartan kalibrointi onnistunut taustapeilimenetelmällä.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 20:01
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Itte oon täs arponu et kumman tilaas, Innovaten MTX-L:än vai PLX:n DM-6:sen.
Kait se pitää kolikko heitellä et saa asian päätettyä.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 21:59
Kirjoittaja hatemi
Itsellä valinnan ratkaisi se että Motestilla oli Innovateja hyllyssä. Väsäsin tuolle kiinnitysraudan putkenpäähän millä tuo on helppo kiinittää säädettävään autoon kiini. Piuhan pituus piisaa takakontin kautta juuri ja juuri 3BG farkussa vaihdekepin etupuolelle.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 22:03
Kirjoittaja tekki
Miten syvälle se menee sulla putken päästä? Vai liekö merkitystäkään, vähänkään enemmän kun on vetoa niin ei taida päästä ilmaa enää väärään suuntaan virrata mittausta häiritsemään.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 16 Tammi 2013, 22:57
Kirjoittaja hatemi
Taitaa tuolta putkesta tulla aikalailla reilusti sitä kaasua jo noissa nopeuksissa :D

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 18 Tammi 2013, 22:05
Kirjoittaja Tero Paalanen
Tero Paalanen kirjoitti:^Itte oon täs arponu et kumman tilaas, Innovaten MTX-L:än vai PLX:n DM-6:sen.
Kait se pitää kolikko heitellä et saa asian päätettyä.
Päädyin tilaamaan PLX DM-6:sen.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 09:17
Kirjoittaja hatemi
Kai se olis jossain vaiheessa sitten alettava suunnittelemaan sitä lamda ohjausta...

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 10:54
Kirjoittaja tekki
MAPin paikallehan se menis softan puolesta helposti, mutta sitten jäis eculta ahtojen säätö pois. Hukkisprojekteihin vois sopiakin. MAFin paikalle joutuu laskemaan kartan vähän hankalemman kautta, mut pitäis ainakin periaatteessa onnistua. MTX:ssä on speksien mukaan ohjelmoitava 0-5V lähtö, joten pääsee kytkennöissä helpolla.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 11:23
Kirjoittaja JukkaA
PLXssä on laajakaista ja kapeekaista lähtö valmiina, tosin lähdöt ei oo mielestäni ohjelmoitavia. Käyttöliittymässä tosin on sitten joitakin näppäriä ominaisuuksia, jota ei mielestäni MTXstä löydy.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 15:44
Kirjoittaja zamppa
MTX-L:ssä on 2kpl ohjelmoitavia 0-5V lähtöjä.

Olisihan se mahtava jos saisi lambdan MAPin rinnalle sotkemaan kuvioita. Taitaa olla "joko-tai" tilanne kuitenkin.

Mitä Jukka tarkoitat nuilla näppärillä ominaisuuksilla PLX:ssä?

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 16:49
Kirjoittaja caddyman
Pitäs tehä noittenkii välillä sellanen + - lista että kaikki tietää missä mennään.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 18:06
Kirjoittaja JukkaA
zamppa kirjoitti: Mitä Jukka tarkoitat nuilla näppärillä ominaisuuksilla PLX:ssä?
Esim. helposti nollattava muisti. Itse esim. ajossa nollaan muistin, vedän kiihdytyksen 4000-5000rpm lämä tiskissä ja tarkistan muistista miten rikkaalla seokset kävivät pahimmillaan tuolla kierrosvälillä. Helpottaa ainakin jos pitää useampaa mittaria tuijottaa samalla.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 19 Tammi 2013, 23:54
Kirjoittaja zamppa
Aivan. Ihan totta puhut. Kätevähän tuollainen muisti-ominaisuus olisi. Hyvä että saadaan tarkempaa vertailua aikaiseksi.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 10:12
Kirjoittaja tekki
Tuossa MTX-L:ssä pitäisi olla mahdollisuus logata pc:lle sarjaportin kautta. Pitääkin laittaa usb-rs232 -adapteri tilaukseen.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 15:22
Kirjoittaja hatemi
Mulla tais anturi ottaa eilen kipeää. Motarilla irtosi tuo kiinitysmutteri telineestä ja pääsi putoamaan putken päästä. Jotain erroria vaan herjaa enää :D

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 15:46
Kirjoittaja JukkaA
Sen lisäksi PLX mahtuu tuollaiseen rattitornin päälle tulevaan mittaritelineeseen.

Tuleeko MTXn mukana valmis softa tuohon sarjaportti lokitukseen? Ja osaako softa hakea kierroslukutiedot OBD piuhan kautta?

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 20 Tammi 2013, 19:02
Kirjoittaja zamppa
Juu kyllä paketissa tulee lätty mukana, missä mm. on tuon mittarin ohjelmointiin tarvittava softa. Lie se samalla softalla onnistuu se logituskin. Siihen ei ole vielä itse tullut perehdyttyä, että miten ohjelmistoon saa rpm-tiedon.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 11 Helmi 2013, 19:52
Kirjoittaja caddyman
Miten on ku netissä lukee että PLX:n DM-6 saa vaan ekodieseliin laitettuu? Onko se totta?

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 11 Helmi 2013, 21:33
Kirjoittaja JukkaA
Tuskin se mittari sitä tietää missä dieselissä se kiinni. Ei miulla oo ainakaan hirveen EKO toi omani...

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 19:04
Kirjoittaja tekki
Pääsin viimein testaamaan tuota MTX-L:ää. Reagointi on välitön. Loggaus PC:lle toimii hyvin muutaman euron usb-rs232 -adapterilla. Kierroslukutietoa tuohon ei saa ilman lisälaitetta, mutta VCDS:llä tulee logattua muutenkin samalla, niin pystyy vertaamaan sieltä. Täyskaasuveto näkyy hyvin logissa pienempänä AFR:nä. Saa nähdä alkaako nokeentuminen vaikuttaa toimintaan jossain vaiheessa.

Re: AFR:n mittaus

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 22:30
Kirjoittaja zamppa
Teitkö kiinteän asennuksen vai irroitettavan, mistä oli puhetta viimeksi kasvotusten?