Tämä vielä itselle hieman auki. Millaisilla arvoilla syntyy parhaat tehot / väännöt? Jostain lueskelin, että parhaiten laitteet rokkaisi jossain 15-17 afr lukemien paikkeilla? Suuremmilla (alle 10?) arvoilla taasen voitaisiin tehdä ahtimen herättelyä yms alemmilla kierroksilla, pakolämpöjä kasvattelemalla?
Entäs millaista lukemaa pitäisi tyhjäkäynnillä syntyä? Tuossa omassa R5 (ael) koneessa nyt mittari kiinni, kiinnostaisi vähän seurailla muutostarpeita. Moottorijarrulla saa "puhtaimman" arvon, joka on tuolla vemssin mittarilla 20.3 paikkeilla. Eli se lie savuton taso kyseisellä anturilla.
Diesel ja AFR
Re: Diesel ja AFR
Kyllä tuo n.15 on tuottanut yleensä parhaat tehot. Tahtoo vaan nään vehkeet olla vähän savuisia niillä seoksilla. Tuolla 17 pintaan alkaa savutus olla sopivan vähäistä.
Jos turboo haluu herätellä niin suosittelen siihen minimissään 14 seoksia. Alemmilla tulee vaan savua ja mitään ei tapahdu.
Itsellä näyttää PLX joko LEAN tai AIR silloin ku ei kiihdytellä. Seos on silloin yli 20.
Jos turboo haluu herätellä niin suosittelen siihen minimissään 14 seoksia. Alemmilla tulee vaan savua ja mitään ei tapahdu.
Itsellä näyttää PLX joko LEAN tai AIR silloin ku ei kiihdytellä. Seos on silloin yli 20.
Re: Diesel ja AFR
Isot diisel sedät ties kertoa, et diiselin stoich arvo on 14.5afr, eli kaik mikä on yli 14.5 on voimaa. Lisäilman kanssa otetaan vaan se savu sit pois.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Diesel ja AFR
Eihän dieselin seossuhteella ole muuta merkitystä kuin että tietää miten polttoaine sekoittuu ilmaan eli mitä matalampi AFR ilman savua sitä paremmin on palikat osunut kohdalleen. Vanhoilla matalapaineisilla jakaja- ja rivipumpulla on varmaan hyvä saavutus AFR 17 ilman savua, uudemmilla pumppari ja Commonrail koneilla amatöörikin pääsee jonnekin 16 paikkeille, tehdastekoiset kisakoneet pääsee parhaimmillaan 15:1 eli ollaan jo aika lähellä optimia. Eniten tehoa varmaan kuitenkin tulee savulla kunhan ei mennä liiallisuuksiin, AFR on silloin mitä on eli ei mitään tavoitelukemia ole olemassakaan.
Re: Diesel ja AFR
Tuossapa vertailun vuoksi muitakin "optimi"suhteita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiome ... combustion
Diesel muodostaa nokea stökiömetrisellä seoksella. Onhan siinä muutakin huomioitavaa kuin saako eniten tehoa jollain seoksella, vaikuttaahan se seos käytännössä pakolämpöihinkin jotka on pidettävä kurissa, ja käyttöpelissä vnt:n karstoittuminenkin voi tulla ongelmaksi jos on "jatkuvasti" liian rikkaalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiome ... combustion
Diesel muodostaa nokea stökiömetrisellä seoksella. Onhan siinä muutakin huomioitavaa kuin saako eniten tehoa jollain seoksella, vaikuttaahan se seos käytännössä pakolämpöihinkin jotka on pidettävä kurissa, ja käyttöpelissä vnt:n karstoittuminenkin voi tulla ongelmaksi jos on "jatkuvasti" liian rikkaalla.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Re: Diesel ja AFR
Kokeilin edellisellä 2L 16v skodalla dynossa paria eri säätöä.
Toiseen oli laitettu niin paljon syöttöä kuin kehtasi laittaa, eli takana tulevaa autoa ei enään eroittanut ja ahtopaineen karkailun kanssa oli ongelmaa.
Toinen ohjelma oli hierottu mahdollisimman tarkasti niin että oli savuton ja ahtopainekin oli aisoissa (kunnes sitten ilmat lämpenivät ja tuli kesä nafta niin rupesi pöllyttelemään..)
Näillä kahdella ohjelmalla ei ollut dynossa mitattavaa eroa tehossa, tai väännössä.
Epäiltiin jo dynoakin, mutta näin se vaan oli.
joten oman kokemuksen mukaan tehoa ei juuri tule enempää sen jälkeen, kun mustaa alkaa tulemaan putkesta, mutta pakopainetta ja lämpöä tulee kyllä ja juuri noita karstoittumis ongelmia jos VNT ahdin.
Toiseen oli laitettu niin paljon syöttöä kuin kehtasi laittaa, eli takana tulevaa autoa ei enään eroittanut ja ahtopaineen karkailun kanssa oli ongelmaa.
Toinen ohjelma oli hierottu mahdollisimman tarkasti niin että oli savuton ja ahtopainekin oli aisoissa (kunnes sitten ilmat lämpenivät ja tuli kesä nafta niin rupesi pöllyttelemään..)
Näillä kahdella ohjelmalla ei ollut dynossa mitattavaa eroa tehossa, tai väännössä.
Epäiltiin jo dynoakin, mutta näin se vaan oli.
joten oman kokemuksen mukaan tehoa ei juuri tule enempää sen jälkeen, kun mustaa alkaa tulemaan putkesta, mutta pakopainetta ja lämpöä tulee kyllä ja juuri noita karstoittumis ongelmia jos VNT ahdin.
Re: Diesel ja AFR
savuilla voi/pitää käyttää isompaa ahdinta.nps kirjoitti:
joten oman kokemuksen mukaan tehoa ei juuri tule enempää sen jälkeen, kun mustaa alkaa tulemaan putkesta, mutta pakopainetta ja lämpöä tulee kyllä ja juuri noita karstoittumis ongelmia jos VNT ahdin.
Re: Diesel ja AFR
tai isompia suuttimia?
Nyt taitaa olla duraatio 40 astetta ja on pientä utua, mutta 42+ asteella en usko että lisä ilma auttaisi paljoa.
Jos suuttimet isommat ja duraatio maltillisempi, niin tuo olisi tietysti yksi ratkaisu.
Nyt taitaa olla duraatio 40 astetta ja on pientä utua, mutta 42+ asteella en usko että lisä ilma auttaisi paljoa.
Jos suuttimet isommat ja duraatio maltillisempi, niin tuo olisi tietysti yksi ratkaisu.