Sivu 1/1

Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 11 Touko 2017, 22:32
Kirjoittaja kuppe-
Terve! On 7v vuotta vierähtänyt dieselin viritys hommista ja nyt olis taas romua kasassa ja ajattelin työautoa vähän ruuvata.
Kysessä siis peugeot 1.9td

Löytyy tuommonen borgwarnerin k16 ahdin jossa billetti imusiipi, mahtaakohan olla hyvä tuon kokoiseen moottoriin?

Pumppu on bosch ve ite rakenettu, bosch omalla 10mm nestepäällä ja tuli nyt vain mieleen että olisikohan minkälainen nokkalevy hyvä moiseen pakettiin. Nyt siellä on sama mikä oli orkkis 9mm kanssa.

Teho tavoite 150-170hv

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 12 Touko 2017, 05:35
Kirjoittaja hatemi
Tuo ahdin on oikeasti hyvä vaihtoehto. Koko ja teholuokka noin Holset(eli mitsu) he221w tasoa mutta tuossa k16 on sentään laakerit. Eli voi kestää hiukan paremmin. Teholuokka 250-300 dieselissä.

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 12 Touko 2017, 07:52
Kirjoittaja kuppe-
Mitenhän tuo mahtaa herätä 10mm pumpun kanssa :roll:

Emmä osannut ajatella että se riittää nuin isoihin tehoihin. Eipähän ainakaan lopu turbo ensimmäisenä kesken :D

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 12 Touko 2017, 09:54
Kirjoittaja diffas
Totakin mallia on toki kovin monella siipi ja kotelo vaihtoehdolla tarjolla, että tuotto ja heräämiset on niistäkin kiinni

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 14 Touko 2017, 12:15
Kirjoittaja dbwarrior
Moi

Tuo on ihan kykenevä kone tuollaiseksi pyörrekammio koneeksi.
Noihin tehoihin pääsee varmaan aika helpostikkin.
Me saatiin jo 1.5 ahdoilla muistaakseni 199hp Motestin penkissä.
Ahtimena oli garretin turbo vanhus ja tehon nousu stoppasi sen rajoihin.
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/vie ... f=9&t=6251" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos isommalti alkaa virittämään, niin joku keraami käsittely vois olla poikaa. Tuntuu ottavan aika hyvin lämpöjä kun mennään tuonne tuplat ja yli osastolle...

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 14 Touko 2017, 20:40
Kirjoittaja kuppe-
Turbosta ar lukuja ei löytynyt. Mutta pakosiipi 50/58mm imusiipi 47/59mm.

Ja luulen että mulla tökkää tuohon itse tehtyyn pumppuun tuo "200hv" lukuihin yrittäminen

Auto on kuitenkin pävittäisessä työajossa joten en vihti viimeisiä rippeitä repiä irti.

Ja toisekseen yksi ongelma on se että ylin männänrengas sekä renkaan ura on "kartio" minkä takia konetta ei uskalla oikeen kierrättää kun hajoaa männän laki ja veivien pultit on kovilla.

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 14 Touko 2017, 21:12
Kirjoittaja dbwarrior
Yksi mihin kiinnitettiin huomioita tuossa meidän projektissa, on polttoaineen imupuolen alipaine. Se kun viivästää pahimmoilleen niitä ruiskuennakoita kierroksilla.
Parhaimpaan lopputulemaan päästiin sähköisellä nosto pumpulla joka nosti omaan välisäilöön konehuoneheeseen tavarat josta oli sitten paluu virtaus tankkiin. Tällä saatiiin paineeton välisäiliöinti.
Lisäksi skipattiin kesäkelillä ehken turha polttoaineen tehdastekoinen esilämmitys, kiertoon tuli oma ulkoinen suodatus.

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 14 Touko 2017, 21:16
Kirjoittaja kuppe-
Joo luulen että nuilla omilla teho tavotteilla ei tarvi tuommosiin ruveta. 2.1td laitan kuitenkin tilalle jossain vaiheessa. Siinä on palio enempi potenttiaali kuin tuossa 1.9tdssä. Kenen tekemä pumppu sulla oli?

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 14 Touko 2017, 21:53
Kirjoittaja diffas
Toinen mikä auttaa on tarpeeksi iso linja

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 15 Touko 2017, 05:10
Kirjoittaja dbwarrior
Orkikkisena xsarassa käytetään Lucaksen pumppua.
Me hommattiin 2.1td koneesta Boschin pumppu putkineen ja siihen sitten muokattiin ite /vaihdettiin:
- LDA kara ja LDA:n kansi koneistettiin mahdollistamaan pidempi liike.
- Nestepää vaihtoon, tilalle Boschin 11mm
- Governod säädin muokattiin niin , että liike alkoi 5200:sta ja paikallaan kiertää jonkun 5600
- Ennakon säätimen liikettä jatkettiin

Tuo oli vielä sitä aikaa kun ei osattu commn rail konetta ja sen softalle tehdä mitään, niin piti vannoa mekaanisen ohjauksen nimiin :)

Re: Psa 1.9td borgwarner yms yleistä löpinää

Lähetetty: 18 Touko 2017, 10:45
Kirjoittaja kuppe-
Mulla on pumpussa De105 nokkalevy ja bosch10mm nestepää niin minkälaisella k-mitalla olis hyvä? Ja löytyy myös de110 ja sen ajattelin jossain vaiheesa laittaa että minkälaisella k-mitalla se pitäs olla.