Sivu 1/1

VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 10 Elo 2016, 18:29
Kirjoittaja tekki
Kerätäänpäs tähän topiciin infoa VNT-ahtimien servomalleista ja niiden sovellusratkaisuista. Itselläni on pari ahdinta alkuperäisservoilla käytössä N75-solenoidin paikalle kytkettynä jo muutaman vuoden ajan, ja muutamat ovat soveltaneet irtoservoja muihinkin ahtimiin.

Pyritään saamaan kattava lista eri servoista mitkä soveltuvat harrastekäyttöön. Listataan servon merkki, malli, mistä automallista/moottorityypistä/ahdinmallista se on peräisin, sekä sähköisen ohjauksen ominaisuudet ja liittimen pinnijärjestys. Lisäksi jos on mahdollista, niin servoakselin kääntymissuunta ohjaussignaalin mukaan.

VW EDC15V ja EDC15P "perinteinen 1.9TDI:n ecu" tuottaa valmiiksi 300Hz PWM:ää, joten ko. taajuudella toimivat servot ovat sähköisesti plug&play, ainoastaan maa pitää tuoda servolle. N75:n liittimellä on valmiiksi +12V sekä PWM.

PSA EDC15C2 140Hz, hatara mielikuva että joku mersun servo valmiiksi samalla taajuudella.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 10 Elo 2016, 18:42
Kirjoittaja tekki
Hella/Garrett 6NW 009 228, BMW
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM

Pulssisuhteen kasvaessa akseli kiertyy myötäpäivään vivun puolelta katsottuna:
Kuva

Hella/Garrett 6NW 008 412
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM

Pulssisuhteen kasvaessa akseli kiertyy vastapäivään vivun puolelta katsottuna.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 10 Elo 2016, 20:40
Kirjoittaja Tero Paalanen
Ja ainakin Hella/Garrett 6NW 009 228 servoon sopiva liitin löytyy mm. MB sekä BMW osana:
BMW OE-12521433204
BMW OE-1433204
MERCEDES-BENZ OE-2205454628
MERCEDES-BENZ OE-A2205454628
Mersulta saa tuohon liittimeen sopivat pinnit joissa on n.30cm johdot kiinni. Osanumeroa niille en tähän hätään löytänyt.



Golffissa on käytössä 6NW 009 228 servo ja omien muistikuvien mukaan se olisi 2056vl ahtimesta jota löytyy Volvon D5 koneista.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 11 Elo 2016, 06:57
Kirjoittaja Antsa
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 64378-174/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo taitaa käydä niihin servojen pistokkeisiin.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 26 Elo 2016, 10:40
Kirjoittaja JukkaA
tekki kirjoitti: Hella/Garrett 6NW 008 412
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM
Voiko samalla Hella/Garrett numerolla olla eri pulssitaajuuden servoja?

Tässä topikissa -412 loppuinen mersun servo on 140Hz -malli.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=466022" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 26 Elo 2016, 20:37
Kirjoittaja tekki
Jaa-a, onhan se mahdollista. Mullakin on muistikuva että mersuissa on 140Hz, mutta en tiennyt että vielä samalla osanrolla ois.
EDC15:ssa taajuuden saa kyllä muutettua helposti jos ei taajuus täsmää. Taajuuden selvitys on helpoin tehdä funktiogeneraattorin avulla, amplitudi sopivaksi ja pulssisuhde vaikka 60% ja sitten hitaasti muuttaa taajuutta kunnes servo reagoi. Jotkut ecut eivät ole tyytyväisiä siihen, että servon resistanssi poikkeaa N75-solenoidista ja ottavat ohjauksen pois päältä. Huomaa yleensä vikakoodista tyyliin "boost actuator circuit open" tms. Tuonkin saa puukotettua softasta, laittamalla servon rinnalle sopivan vastuksen, tai vaikka sen solenoidin.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 10:07
Kirjoittaja dmn
Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN) millä tahansa pulssimuotoisella signaalilla (kunhan perustaajuus > ~30Hz). Mahdollisuus vielä hienosäätää avautumiskäyrää.

Tämä malli lienee aika yleinen 2260vzk ahtimen kaverina volkkarissa. Vaatii tosiaan tehovastuksen silti kaveriksi että ECU luulee että on oikea N75 piuhan päässä (no voihan sen N75:n jättää sinne tyhjän pantiksi, ja varastaa siitä vaan tuon signaalin inputin).

http://dmn.kuulalaakeri.org/HellaVNTServo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 11:41
Kirjoittaja JukkaA
dmn kirjoitti:Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN)
Mitä tarkoitat tuolla ei PWM eikä CAN?

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 12:07
Kirjoittaja diffas
Dmn valmistama paketti on toiminut kyllä luvattoman hienosti. Voidaan demota dynopäivillä vaikka [emoji14]

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 12:40
Kirjoittaja JukkaA
Mitä eroa siinä on siihen, että Ecun omalla PWM:llä ohjattaisiin PWM -servoa suoraan?

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 12:51
Kirjoittaja diffas
Toimii heti,eikä vaadi softan puukotusta

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 16:15
Kirjoittaja dmn
JukkaA kirjoitti:
dmn kirjoitti:Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN)
Mitä tarkoitat tuolla ei PWM eikä CAN?
Siis noita aktuaattoreita on mun käsittääkseni kolme eri mallia, PWM-ohjattuja, CAN-väylä ohjattuja, ja sitten on tämä alkeellisin malli jossa on vain sähkömoottori ja potentiometri (teoriassa kaikkein työläin ohjata, mutta mulle on vaan näitä siunaantunut)..

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 06 Syys 2016, 16:38
Kirjoittaja JukkaA
Kiitos. Tämä oli uutta tietoa mulle.

Re: VNT-ahtimien servot

Lähetetty: 07 Syys 2016, 07:23
Kirjoittaja tekki
Vastaavalla tavalla on ainakin climatronicin ohjausläppiä toteutettu, uutta oli mullekin että myös ahtimissa tämmösiä.