VNT-ahtimien servot

Tekniikkakeskustelua muista aiheista.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja tekki »

Kerätäänpäs tähän topiciin infoa VNT-ahtimien servomalleista ja niiden sovellusratkaisuista. Itselläni on pari ahdinta alkuperäisservoilla käytössä N75-solenoidin paikalle kytkettynä jo muutaman vuoden ajan, ja muutamat ovat soveltaneet irtoservoja muihinkin ahtimiin.

Pyritään saamaan kattava lista eri servoista mitkä soveltuvat harrastekäyttöön. Listataan servon merkki, malli, mistä automallista/moottorityypistä/ahdinmallista se on peräisin, sekä sähköisen ohjauksen ominaisuudet ja liittimen pinnijärjestys. Lisäksi jos on mahdollista, niin servoakselin kääntymissuunta ohjaussignaalin mukaan.

VW EDC15V ja EDC15P "perinteinen 1.9TDI:n ecu" tuottaa valmiiksi 300Hz PWM:ää, joten ko. taajuudella toimivat servot ovat sähköisesti plug&play, ainoastaan maa pitää tuoda servolle. N75:n liittimellä on valmiiksi +12V sekä PWM.

PSA EDC15C2 140Hz, hatara mielikuva että joku mersun servo valmiiksi samalla taajuudella.
Viimeksi muokannut tekki, 14 Elo 2016, 18:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja tekki »

Hella/Garrett 6NW 009 228, BMW
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM

Pulssisuhteen kasvaessa akseli kiertyy myötäpäivään vivun puolelta katsottuna:
Kuva

Hella/Garrett 6NW 008 412
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM

Pulssisuhteen kasvaessa akseli kiertyy vastapäivään vivun puolelta katsottuna.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Ja ainakin Hella/Garrett 6NW 009 228 servoon sopiva liitin löytyy mm. MB sekä BMW osana:
BMW OE-12521433204
BMW OE-1433204
MERCEDES-BENZ OE-2205454628
MERCEDES-BENZ OE-A2205454628
Mersulta saa tuohon liittimeen sopivat pinnit joissa on n.30cm johdot kiinni. Osanumeroa niille en tähän hätään löytänyt.



Golffissa on käytössä 6NW 009 228 servo ja omien muistikuvien mukaan se olisi 2056vl ahtimesta jota löytyy Volvon D5 koneista.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Antsa
Viestit: 54
Liittynyt: 23 Heinä 2013, 16:58
Paikkakunta: Sodankylä

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja Antsa »

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 64378-174/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo taitaa käydä niihin servojen pistokkeisiin.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

tekki kirjoitti: Hella/Garrett 6NW 008 412
Käyttöjännite 12V, ohjaus 12V 300Hz PWM
Pin 1 = 12V (liitinrungon pyöreä pääty)
Pin 2 = GND
Pin 4 = PWM
Voiko samalla Hella/Garrett numerolla olla eri pulssitaajuuden servoja?

Tässä topikissa -412 loppuinen mersun servo on 140Hz -malli.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=466022" onclick="window.open(this.href);return false;
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja tekki »

Jaa-a, onhan se mahdollista. Mullakin on muistikuva että mersuissa on 140Hz, mutta en tiennyt että vielä samalla osanrolla ois.
EDC15:ssa taajuuden saa kyllä muutettua helposti jos ei taajuus täsmää. Taajuuden selvitys on helpoin tehdä funktiogeneraattorin avulla, amplitudi sopivaksi ja pulssisuhde vaikka 60% ja sitten hitaasti muuttaa taajuutta kunnes servo reagoi. Jotkut ecut eivät ole tyytyväisiä siihen, että servon resistanssi poikkeaa N75-solenoidista ja ottavat ohjauksen pois päältä. Huomaa yleensä vikakoodista tyyliin "boost actuator circuit open" tms. Tuonkin saa puukotettua softasta, laittamalla servon rinnalle sopivan vastuksen, tai vaikka sen solenoidin.
Ajo brutaali pilaa turbojA
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja dmn »

Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN) millä tahansa pulssimuotoisella signaalilla (kunhan perustaajuus > ~30Hz). Mahdollisuus vielä hienosäätää avautumiskäyrää.

Tämä malli lienee aika yleinen 2260vzk ahtimen kaverina volkkarissa. Vaatii tosiaan tehovastuksen silti kaveriksi että ECU luulee että on oikea N75 piuhan päässä (no voihan sen N75:n jättää sinne tyhjän pantiksi, ja varastaa siitä vaan tuon signaalin inputin).

http://dmn.kuulalaakeri.org/HellaVNTServo/" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

dmn kirjoitti:Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN)
Mitä tarkoitat tuolla ei PWM eikä CAN?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja diffas »

Dmn valmistama paketti on toiminut kyllä luvattoman hienosti. Voidaan demota dynopäivillä vaikka [emoji14]
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mitä eroa siinä on siihen, että Ecun omalla PWM:llä ohjattaisiin PWM -servoa suoraan?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja diffas »

Toimii heti,eikä vaadi softan puukotusta
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja dmn »

JukkaA kirjoitti:
dmn kirjoitti:Oon tehnyt ohjaimen jolla saa ainakin ajettua tiettyä Hellan servomallia (ei PWM, eikä CAN)
Mitä tarkoitat tuolla ei PWM eikä CAN?
Siis noita aktuaattoreita on mun käsittääkseni kolme eri mallia, PWM-ohjattuja, CAN-väylä ohjattuja, ja sitten on tämä alkeellisin malli jossa on vain sähkömoottori ja potentiometri (teoriassa kaikkein työläin ohjata, mutta mulle on vaan näitä siunaantunut)..
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kiitos. Tämä oli uutta tietoa mulle.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VNT-ahtimien servot

Viesti Kirjoittaja tekki »

Vastaavalla tavalla on ainakin climatronicin ohjausläppiä toteutettu, uutta oli mullekin että myös ahtimissa tämmösiä.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Vastaa Viestiin