Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Morjesta,

Itselle tuli tuossa vuosi takaperin ostettua tommonen golffi jota sittemmin on ohjelmallisesti piristetty. Ohjelman olen tehnyt itse ammattilaisen hienoisella avustuksella. Mieli tekisi opetella tuota enemmänkin mutta tuntuu ettei foorumeiden kahlaaminen tuota haluttua tulosta.

Itse asiaan. Auto siis on Vw Golf 1.9 TDI ATD moottorilla. Tällä hetkellä vakio egr:än tulppausta ja ohjelmaa lukuunottamatta. Toki kytkimeksi on vaihdettu vr6 kytkin g60 kevennetyllä vauhtipyörällä.

Ohjelma on tällä hetkellä tosiaan omaa tekoa. Egr ohjelmallisesti pois käytöstä. Ohjelma on tällä hetkellä tehty niin että torque limiter on lähes vakio n. 2000rpm asti. Tästä haluaisin mielipiteitä että kannattaako se pitää noin vai voiko vääntöä ottaa reilummin pihalle jo aikaisemmin? Jotenkin on tullut ajateltua vaihdelaatikon ja kytkimen kestävyyttä tuolla. Ahtopaineena tällä hetkellä 1.2bar joka lienee vakio ahtimelle siinä kestävyyden rajoilla? Kartta on myös laskettu niin että kaasupohjassa pitäisi olla afr noin 17. Toistaiseksi ei siis savuta yhtään.

Tarkoitus on myöhemmin kun rahaa jostakin ilmaantuu vaihtaa ahdinta ja suutinta isompaan.

Missä menee tuon moottorin raja noin niinkuin muuten ahtopaineessa? Mitä nyt olen ymmärtänyt niin kansipultit on heikoin lenkki tuossa?

Kiitos ja anteeksi. Keksitään lisää kysyttävää jos saadaan näihinkin vastausta :oops:

EDIT: Taisipa tulla heti kättelyssä hieman väärälle alueelle. Josko joku vaikka siirtäis oikeammalle.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Eiköhän siellä alle 2000 rpm tule ennemmin savurajoitin ja ahtimen suorituskyky vastaan kuin väännönrajoitin. Alle 1500 rpm moottori kyllä täristää sen verran, ettei sieltä mitään mahtivääntöjä kukaan halua ottaa.

Ahtopaineelle ei voi määrittää mitään selkeää rajaa, kun se ei kuitenkaan ole suoraan verrattavissa sylinterin piikkipaineeseen. Hyvin noissa pumppareissa taitaa kannentiivisteet pitää vakiopulteillakin. Tähänhän on sitten suoraan sopivat 12,9:tkin, jos alkaa epäilyttää.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tervetuloa!

Jos softahommat kiinnostaa niin kannattaa kahlata läpi vaikka Chiptuners.org -sivustoa. Näitä on toki muitakin.

Paljonko sulla on maksimi syöttömäärä nyt siinä softassa ja toteutuuko se?

Ahtimella kärsii ahtaa varmasti sen 1.3-1.35. Tuollainen ATD on yksi otollisimmista softattavista ja on varmasti hyvä aihio noihin softahommien harjoitteluun. Valitettavasti suuttimet loppuu sitten ahtimen vaihdon jälkeen auttamatta, mutta onneksi tuohon saa PD130/150 akselilta isommat suuttimet.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Jees, tuota chiptunerssia jonkun verran olenkin lueskellut jo. Nyt on jäänyt softaaminen hieman vähemmälle kun sai auton toimimaan suht ok. Mutta jos herättelis hieman henkiin sitä hommaa taas ja alkais hienosäätää.

Maksimi syöttömäärä softassa on muistaakseni 70mg/stroke, sen toteutumisesta en tiedä. Mitenkä tuon toteutumisen voi tarkastaa? Vag-comilla?

Käytännössä kaikki muutokset mitä ohjelmaan on tehty ovat täyskaasuun vaikuttavia. Syöttömääriä siis nostettu. Väännönrajoitinta nostettu ja smokelimiteriä rukattu. Ahtopainetta siis myös nostettu. Durationiakin on kasvatettu muistaakseni noin 5%.

En tiedä mutta eikös nuo mg/stroke arvot ole tuolla ohjelmassa vähän niinkuin laskennallisia. Eli tuo duration ja soi(start of injection) määritä aikapitkälti sen kuinka paljon tavaraa menee?

Olisko tuossa hommassa hyvä olla lambda putkessa että näkis mitä siellä todellisuudessa tapahtuu?

Ideana oli hommailla noi 150 heppasen suuttimet myöskin sitten kun se ahdinkin tulee niin kestävät hieman pidemmälle.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Minkälaista ahdinta kannattaisi katsella jos ajatuksena pidetään kuitenkin se että kyseessä on käyttöauto jolla ajetaan jokapäivä ja teho tavoite olisi alustavasti jossain 200-250hp tuntumassa? Ja mitä muita muutoksia kuin suuttimet tuo tehotavoite vaatii? Cooleri varmaan syytä päivittää ainakin.

Toki noilla tehoilla joutuu sitten jo kytkimellekin tekemään varmasti jotakin koska nyt siellä on sachsin vr6 vakio romut sisässä.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Morjes,

Jos joku asiantuntija sattuu tätä lukemaan niin olisko anttaa vinkkiä että millai saadaan kaivettua pelkällä ohjelmalla ne "maksimi" hevosvoimat?

Auto on kytkintä lukuunottamatta vakio ATD koneella. Millaiselle AFR:lle tuon uskaltaisi säätää suoriltaan? Tällä hetkellä pitäisi olla laskennallisesti 17 kantturoissa täyskaasulla. Mitään savtutuksen merkkejä ei ole vielä.

Ja mistä tietää milloin ne suuttimet loppuu kesken? Ymmärtääkseni vakioilla pitäisi kuitenkin sinne 170hp nurkille päästä?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Softahommista en niin tarkasti tiedä, mutta tässä vähän ajatusta muutoksista rautapuolelle.

No ensiksi, suuttimet jos haluat mitata ulos niin tarvitset isomman ahtimen. Vakiolla pääsee sinne 150hp luokille, ehkä vähän yli.

Jos vaihdat vaikka isomman turbon, esim. PD150 mallista GT1749VB:n, niin sen avulla saat suuttimista kaikki irti, varmaan joku 165hp. Tässä vaiheessa menee suuttimet uusiksi.

Jos vaihdat ahtimen jälkeen ne suuttimet, esim. PD130/150 malliset 550 -kokoluokan suuttimet, niin niillä saat ulosmitattua ahtimen. Tehoa saat tässä vaiheessa n.190hp. Cooleri alkaa ahdistaa -> vaihtoon ja seuraavaksi taas ahtimen vaihtoon.

Jos haluat ulosmitata ne PD130/150 suuttimet, niin tarviit taas isomman ahtimen. Tässä vaiheessa järkeväksi vaihtoehdoksi käy hybridi tai GTB2056VL. Ajatellaan että laitat VL:n. Teoriassa tehon saa väännettyä sinne 220hp luokille, sitten alkaa suuttimet loppumaan kesken. Tässä vaiheessa vaihtoehdot on nokan vaihto tai suuttimien vaihto.

Jos haluat ulosmitata oikeasti tuon GTb2056VL ahtimen, niin tarvitset nokan ja Firad HF80 suuttimet. Näillä voi päästä sinne 250hp luokille, jopa yli. Ahdin alkaa käymään pieneksi.

Jos haluat ulosmitata Firad HF80 suuttimet, niin edes seuraavan kokoluokan GTB2260VK -ahdin ei riitä siihen. Vaikka sillä pääsisikin 300hv niin se jää silti pieneksi. Toki jos haluat ulosmitata sen GTB2260VK -ahtimen niin tarviit vähintään portatun kannen isommilla venttiileillä. Tässä vaiheessa saat pelätä alakerran hajoamista, niin joudut vaihtamaan H-profiilit. Nyt alkaa siis jo maksamaan. Silti hätäiseen 300hv ja Firadeissa riittää vielä vara. Ahdin uudelleen vaihtoon, tällä kertaa ääriharvinainen Borg Warner S200V isommalla kompurasiivellä.

Tässä vaiheessa alkaa olemaan talous kuralla, parisuhde kuralla, mielenterveys mennyt. Mitä olet saanut? Erittäin epäluotettavan harrasteauton. Voit kehua ehkä väännöllä ja pienellä kulutuksella, mutta mitäpä niillä jos auto on kokoajan jonkun asian takia pajalla.

Summa summarum: Mieti tavoite ensiksi ja valitse/vaihda osat vasta sitten. Tavoitteen asettamisen jälkeen pidä pääsi äläkä vaihda sitä jokaisen eriävän mielipiteen jälkeen.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Siinäpä kerrassaan hyvä ja asiapitoinen kirjoitus, ihan etusivun ainesta.
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Hyvä Jukka. Yksi ARL koneinen purku Leoni olisi tiedossa jos siitä jotain tarviit ni voin kysellä. Ahdin on jo menny.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Kiitos Jukka! Tuo avasi aika hyvin. Puttuukos tuosta listauksesta pakoputki? Kai sitäkin jossain kohtaa pitää muuttaa vakiosta?

Suunnitelmissa on ollut 150hp suuttimet ja jokin ahdin, joka tosiaan on auki täysin. Ahdin noista varmaan on se mikä täytyy ensin vaihtaa koska todennäköisesti tuo orkkis tuosta antautuu piakkoin.

Se että mistä noita ahtimia lähtis sitte ettimään? Vähän meinasin jos jostain käytettyä haaveilis :roll:
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pakoputki menee samaan sarjaan kun ilmanputsari, ahtimen imuputki ja ilmanputsarin ilmanotto. Kaikki ahdistaa jossain vaiheessa, mutta harvoin hyvin aikaisessa vaiheessa. Noilla kaikilla on yhteistä, että kuristaessaan ne nostavat ahtimen rasitusta, painesuhdetta.

Sanoisin, että 250hv tulee vielä helposti vakioilla.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Asia selvä. Olenkin noita 150hp suuttimia ebaystä jo vähän kärkkynyt välillä. Ne tulee varmaan hommattua ekana ja sitten seuraavaksi sitä ahdinta.
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Minulta löytyy yksi ylimääräinen sarja 550:siä suuttimia ;)
Heitä vaikka yv:tä jos kiinnostaa.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Ilmanmuuta kiinnostaa. Paiskasin yv.

Voisin nyt jo kysyä hiukan että jos/kun nuo suuttimet tuohon vaihtaa niin eikös se riitä kun 150hp mallin kartoista ottaa mallia tuonne omiin? Eli durationi kartta ainakin 150hp mallista? Tarviikos muita ottaa?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ennakot ja BIP kartat tarttee kanssa.

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Oon miettiny tota BIP kartta hommaa ennenkin ja mielestäni löysin sillon vastauksenkin. Mutta nyt on täysi blackout että mistä kartoista oli kyse?
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ne kertoo eculle suuttimissa käytettyjen solenoidien mekaanisen hitauden.

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Selvä peli.

Mites sitten kun ajatellaan tota ohjelmaa. Kannattaako osakaasu alueille tehdä muutoksia? Nyt käytännössä siis muutokset ovat vain täydellä kaasulla ajettaessa. Toki pientä muutosta varmaan tapahtunut koko alueellakin mutta kannattasko niihin vartavasten koskea? Tällä hetkellä tuntuu kovin tukkoselta jos ei paina kaasua pohjaan asti.

Toinen asia joka on alkanut tässä mietityttää on se että kuinka alhaalta uskaltaa tuon max väännön ottaa pihalle? Tässä hyvän aikaa ollut max vääntä vasta 2500rpm nurkilla rajoitettuna torquelimiterillä. Autossa vr6 kytkin kovalla kevennetyllä vauhtiksella. Torque limiteri on 1900rpm asti vakio.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Noniin tänään taas alottelin ton softan ihmettelemistä.

Voiko smoke limiterille laittaa koko kierrosalueelle samat arvot? Vai kannattaako tässä tapauksessa tiputella yläkierroksia kohti laihemmalle kun vakio ahtimella mennään?

Voiko jotenkin laskea että mikä on tarvittava ahtopaine tietyllä syöttömäärällä?

Tällä hetkellä tilanne on se että kun 5. vaihteella tuossa logittelin niin 1800rpm kun painaa kaasun pohjaan niin maffi pyörii alkuun hetken jossain 1200 ja ahtopaine 1,5bar nurkilla. Sitten yhtäkkiä n. 2200rpm maf putoaa 950 nurkille ja ahtopaine 0,8bar nurkille. Samalla myös syöttö toki tippuu kun maf putoaa.

Kysymys kuuluukin että johtuuko tämä kaikki vaan siitä että maf tippuu -> syöttö tippuu -> ahtopaine laskee = smoke limiterissä joku pielessä?

Vai ahdot tippuu -> maf tippuu -> syöttö laskee?

Eli kuka aiheuttaa tämän notkahduksen?

Tästä kun päästään yli sinne 2500rpm nurkille niin ahtopaine nousee tavoitteeseen -> syöttö nousee ja maf pysyy edelleen siellä 950 nurkilla.

Torque limiterikin on pelissä 2250rpm asti, jonka jälkeen mennään smoke limiterin ehdoilla. Vai aiheuttaako tämä kenties jotenkin tuon notkahduksen?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Tuossa sun kirjoituksessa on vähän ristiriitaa. Ajatko nyt MAF vai MAP -pohjaisella softalla? Eli savukartan syöttömäärä MAF vai MAP -arvojen perusteella?

Maallikkona voisi ajatella, ettö voisit kokeilla muokkailla niin, että MAF -pohjaisella maksi syöttömäärä tulisi jo vaikka 950 MAF -arvolla. Vastaavasti MAP pohjaisella voit kokeilla maksimi syöttömäärä jo 0.2bar ennen tavoiteahtoa. Tämä voi aiheuttaa savutusta, mutta voi toisaalta rahoittaa ahtokäyttäymistä.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Maffi pohjaisella ajelen. Map ei käsittääkseni ohjaa syöttöä tässä ollenkaan muutakuin rajoittavana tekijänä?? Siis ainakaan orkkiksena.

Tuon MAF homman olen sisäistänyt ja se on siitä helppo että voi käytännössä laskimella laskea mikä tulee seossuhteeksi. Mutta miten tuo sama toimii jos olisi MAP ohjattuna? Ahtopaineen mukaan siis syötetään polttoainetta mutta mistäs sen seossuhteen sitten tietää? :roll: :oops:
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Putken päästä katsomalla [FACE WITH TEARS OF JOY]

Lähetetty minun Moto G (4) laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Eli kokeilemalla siis selviää. No mutta menen nyt toistaiseksi tuolla maf ohjauksella ainakin. Jos oppis sen kanssa säätelee nyt ensin "kuntoon".
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Noniin, en ole vielä ehtinyt laittaa uutta ohjelmaa sisään mutta olen logitellut sitäkin useammin tässä.

Mulla on autossa tollanen ColorMFA jälkiasennettu ajotietokone jolla voi kätevästi logittaa obd:n kautta kaikkea. https://www.youtube.com/watch?v=9AKjIYAWn7g

Kattelin tossa taas yks päivä kotiin ajellessa noita arvoja.

5. vaihteella 1600rpm kaasupohjaan -> maffi kiipeää 1200 @1900-2200rpm -> sitten tippuu yhtäkkiä hiukan reiluun 800, samalla tietty syöttö putoaa (minimissään kävi 46mg), äkkiä laskettuna 17,3:1 seossuhde. Torque limiteri ei rajoita syöttöä tuossa kohtaa enään vaan lähtee 2000rpm nousemaan kohti maksimiarvoa.

Onko tuossa nyt joku juttu että kun ahtopaine piikkaa sinne 1,5bar niin alkaa siivet aueta ja aukeavatkin sitten niin paljon että ilmamäärä putoaa ja sen takia tapahtuu tuo kyykkäys? Vai missä kohtaa noi ahtimen siivet alkaa aueta? Ahtopaineen mukaan tuo kai tarkkailee tilannetta ja säätelee painetta. Tuosta notkahduksesta kun päästään yli niin paineet pysyvät siinä mihin on asetettukkin. :roll:
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aloittelija virittämässä (ohjelma yms.)

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Toi ei ole logittamista. Logituksesta jää logitiedosto, jota voit tarkastella jälkikäteen ;)

Kuulostaisi ahtojen piikkaamiselta, joka viittaisi liian lyhyeen VNT tankoon. Tämä toki selviäisi jos oikeasti logittaisit ahto kanavan täyskaasuvedossa 1500 -> rajoittajaan. Ahtojen lisäksi siinä näkyy myös VNT duty cycle.
Vastaa Viestiin