scania suutinkärjet

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Morjens. Varsin nykyaikanen scania vabis -68, d11 koneella, tarttis uudet suutinkärjet, vaan mitkähän sinne passais/kannattas laittaa? Alkuperäset oli DLLA150S204 mutta näitten saatavuus on ilmeisen heikkoa. Kelpaisko sinne perus scanian kärjet DLLA150S548? Vai mitä lähetään ostamaan?
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Kukas kaivaa tiedon miten toi kärjen koodi puretaan ymmärrettäväksi tiedoksi et pääsee vertaamaan onko ruiskukulmat yms. mitat samat. Sehän ei ole varmaan niin nuukaa jos on vähän isommat reiät.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mielummin isommat juu, ja kun nuo on neljä reikäiset niin ehkä 5-7 reikäsilläkin voisi saada jotain parannusta. Kevät tulee ja vanhuksella lähetään taas reissaamaan niin pitäis tässä parin kuukauden sisällä saada saksaan tilaus...
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja diffas »

Mun käsityksen mukaan toi teksti DLLA, DSLA yms. viittaa millaiseen runkoon nuo suutinkärjet on tulossa kiinni. Seuraava numero vaikka 150, tarkoittaa ruiskutuskulmaa ja sit lienee joku ns. mallinumero toi viimeinen sitten.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

DLLA tai vast. on kärkien tyyppi, ei siis liity varsinaisesti runkoihin.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Sen verran löysin noista kärjistä tietoa että ovat kokoa 4x0,34x150`(astetta) ja palotila on männässä. Oliskohan enempi reikäsistä kärjistä mitään hyötyä vai meneekö liikaa hifistelyksi?
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Jaaha, saksasta tuli sitte tilattuu nuo alkuperäistä vastaavat kärjet. Eikä oo kiinalaiset. Nyt on enää avauspaineet hakusessa, mihin säädetään??? 210bar? Vai peräti 270bar?
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ikilika kirjoitti:Jaaha, saksasta tuli sitte tilattuu nuo alkuperäistä vastaavat kärjet. Eikä oo kiinalaiset. Nyt on enää avauspaineet hakusessa, mihin säädetään??? 210bar? Vai peräti 270bar?
Säädä mihin suositellaan, enemmästä ei ole hyötyä.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Joo, se olis tarkotus. Mutta kun ei ole tietoa mihin?!! :D
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ikilika kirjoitti:Joo, se olis tarkotus. Mutta kun ei ole tietoa mihin?!! :D
Yleensä niissä suuttimen tiedoissa kerrotaan avautumispaine, tai sitten moottorin tiedoissa.

Edit. Jossain Volvon 6 litrasessa näkyy olevan sama suutin ja avautumispaine 205 baria. 210 varmaan ihan hyvä.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Suutinrungossa se pitäis lukea, vaan ei lue. Moottorin tietoja ei oo enempää...
marko586
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Loka 2012, 15:16
Paikkakunta: Nastola

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja marko586 »

scania ds11-15 koneessa on ilmeisesti käytetty 230bar avautumista uusiin suuttimiin ja 207bar ilmeisesti ollu alaraja käytetyllä. Tämä siis 80 luvun 11.0D scaniasta
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

No, käännetään 220 bar avauspaineiksi, ei niitten kovasti pielessä sitten luulis olevan. Kiitoksia!
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tais mennä liian korkeelle tuo avauspaine, hävis voima. Ajoitus myöhästyi, korjasin sitä aikaistamalla parisen milliä. Voimaa tuli takasin muttei paljoa. Tänään löysin -60luvun ohjekirjasta maininnan avauspaineista -133bar :o :o Eli otan suuttimet pois ja vähennän n.80bar avauspainetta...
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ikilika kirjoitti:Tais mennä liian korkeelle tuo avauspaine, hävis voima. Ajoitus myöhästyi, korjasin sitä aikaistamalla parisen milliä. Voimaa tuli takasin muttei paljoa. Tänään löysin -60luvun ohjekirjasta maininnan avauspaineista -133bar :o :o Eli otan suuttimet pois ja vähennän n.80bar avauspainetta...
ois kai sitä ennakkoa voinut lisätä enemmänkin? Tietenkin jos pumppu on niin heikko ettei jaksa avata niin sitten eri asia.
ikilika
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2012, 14:03
Paikkakunta: Eurajoki

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mistäs mä tunnistan liian ennakon? Nyt on avauspaineiksi säädetty 140bar, ja löysin myös syöttöruuvin :D nyt vaikuttaa hyvältä...
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: scania suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

ikilika kirjoitti:Mistäs mä tunnistan liian ennakon?
Sitten kun tehot tippuu eli potkii vastaan ja alkaa kilkattamaan. Saattaa myös alkaa savuttamaan jos suihkut ei enää osu palotilaan.
Vastaa Viestiin