AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Hei,
Ostin jokunen tovi sitten Caddyn johon pultattu AAZ moottori jonkin asteisilla virittelyillä.
Vehje toimii hyvin ja vetoja tuntuu alhaalta olevan.
Auto on jokunen tuhat kilometriä sitten kokenut täyden konerempan ja oli 0.9 ahdoilla ostettaessa.
Nyt ajattelin nostaa syöttöä ja ahtoja, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan.
Olen ensikertalainen tällaisen kanssa, joten kaikkea en osaa ottaa huomioon.

Perus säätönä siis syöttöä lisää ja hukkaportin tankoa pidentää. Kellossa oli myös ruuvi jota kiristin.
Nostin syöttöruuvista soppaa niin että tyhjäkäynti nousi ja pyöritin kylmäkäynnistysruuvia aukipäin, että sai kierrokset laskemaan.
Tällä leikin niin että kierrokset vielä laski, eikä jäänyt korkealle tyhjäkäynnille.
Ennen ahtojen nousua pölähtää mustaa, mutta kun ahdot nousee niin savu katoaa ja ahdot jää tuonne 0.9
Kurkkasin myös ahdonalaisen karan ja sitä olikin jo viistetty.. joskin melko karkeasti. Viistin hieman lisää siistien jälkiä.

Nostin syöttöä vielä niin, että satunnaisesti meinaa jäädä kierrokset vähän ylös, niin nyt ahtaa 1.0-1.1.
Yhdellä vedolla ahdot käväisi 1.5 kohdilla, mutta laski heti takaisin yhden tuntumaan.

Tänään kävin vielä vähän ihmettelemässä, niin huomasin että kaasuvivustoa kun väännättää kevyesti jakopäätä kohti niin tyhjäkäynti laskee järkevän kuuloiselle alueelle.

Tässä listaus ilmeisesti konerempan tehneen myyjän toimesta. Loppuun pistän vielä videon tuosta kaasuvivun käytöksestä.
Tekniikka:
-1.9td aaz moottori joka juuri isolla rahalla tehty uusiks jonka jälkeen ajettu max 1000km
-lohko oikastu ja hoonattu, männänrenkaat, tdi kk-laakerit, öljypumppu+akselin helat.
-kansi oikastu, kaikki uudet venttiilit, seetit koneistettu, ohjureissa k-linerit, vaparin nokka, tuplajouset, tdi nostimet. Kasattu reinzin pahvilla ja uusilla pulteilla
-jakopää, vesipumppu, termari
-kaikki moottorin stefat ja tiivisteet uusia
-10mm nestepää (bosch)
-4kpl tuliteriä suuttimia
-uusi mitsun td04 turbo
-2.5' downpipe ja 2'suora loppuputki
-cooleri mallia iso+tig hitsatut haponkestävät ahtoputket
-calix letkulämppäri
-4kpl uusia hehkuja
-vapari
Jne jne
Kaasuvipu video

Nämä linkit on jo katseltu läpi enkä yhtään viisaammaksi ole tullut:
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
http://www.tttalja.fi/index_files/iterointi2.htm
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

No vaikka ei nyt kummoista suosiota tämä juttu kerännyt, niin kerrottaneen että kaasuakselin holkki oli kulunut soikeaksi ja lopulta alkoi vuotamaan löpöä sieltä.
Vaihdettu uusi akseli, holkki ja tiiviste ja toimii taas kuten ennen.
Vielä on mysteeriä miten ahtoja ylös.

Täytyy testailla erinäisiä vaihtoehtoja ja jos muistan niin kerron niistä täällä sitten.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja Markus L »

GT40:ssä ainakin alkaa hukkiksen kellon kiinnitysrauta antaa periksi, kun tarpeeksi ruuvaa tankoa lyhyemmäksi.
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Eikös tankoa täydy pidentää, jotta ahtoja saadaan lisää. Kampee siis hukkaporttia kovempaa kiinni.
Tätä varmaan tarkoititkin.. :D

No kunhan taas kerkeää, niin pitää tutkia asiaa lähemmin.
Ensin täytyy vähän siivoilla ylimääräistä romua pois ja siistiä paikkoja.

Osaakos kukaan sanoa täällä, miten kylmäkäynnistyksen solenoidi/vahapatruuna hässäkkä kuuluisi kytkeä?
Lähinnä saako siinä solenoidissa olla jatkuva virta aina kun autossa on virrat päällä?
Näin ainakin itse veikkaisin, kun sähkö lämmittää kyseistä mokkulaa ja palauttaa kylmäkäynnistysvipua hiljalleen.
Jos ottaa virrat pois siitä niin jäähtyy ja vetää taas vivun korkeammalle joutokäynnille.
Joku aikaisempi rakentaja oli laittanut sen napin taakse, mutta eikö se voisi olla hyvinkin jonkin kyljessä mikä saa virrat avaimesta?
Miten se alkuperäisenä/oikeinkytkettynä kuuluisi olla?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja diffas »

Kyllä se lyhyemmäksi menee melkein poikkeuksetta ahtimissa missä sisäinen hukkis, kun haluaa lisempää ahtoa.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Hanhiemo
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 22:40
Paikkakunta: Kouvola

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja Hanhiemo »

Lyhyemmäksi tankoa... http://img3.annuncicdn.it/f3/67/f367bca ... a_orig.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

No riippuu ilmeisesti ahtimestakin.
Mulla vivusto niin päin, että pidentämällä pitää kovemmin porttia kiinni.
Hukkaportinkello vain jousikuormitteinen joka painaa hukkaporttia kiinni.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja diffas »

Harvinaisia kyl semmoiset mis työnnetään vivustoa vasten auki. Eli tohon kuvaan nähen kello onkin 180astetta toiseen suuntaan.

En kyl äkkiseltään yhtään td04sta löytänyt mis olis toistepäin kello.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Hanhiemo
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 22:40
Paikkakunta: Kouvola

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja Hanhiemo »

Jotenkin kuulostaa oudolta että olisi toisinpäin hukkaportin toiminta. Jos hukkaportti painaa kuitenkin tankoa samaan suuntaan ahtojen voimalla niin kaiken järjen mukaan hukkaportti on koko ajan kiiinni tai tiukemmin kiinni? Eihän se auki voi olla ilman ahtoja ja ahdoilla painetaan kiinni.
Tuossa 180c käännetyssä pitäisi ainakin kellon toimia toiseen suuntaan että olisi jotakin järkeä?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja diffas »

Juu erilainen kello pitää toki olla
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Tässä kuva tyyppikilvestä:
TD04 tyyppikilpi
Piti oikein irroittaa downpipe, jotta näki miten se hukkaportti toimii.
Ja kyllä se niin on, että tankoa pidentämällä se pitää kovemmin kiinni hukkaporttia.
Kellossa on sitten vain jousi mikä pitää jännitystä. Pidempi tanko = kovempi jännitys.

Täytyy jossain vaiheessa alkaa katselee vaihtoehto ahtimia tuolle pakosarjalle.
Eli laipan tutkinta edessä.
hb81
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 22:32
Paikkakunta: Kellokoski

Re: AAZ Caddy ja amatööri: Ei ahtaa ei mustaa

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Mikäs vipu tämä on, joka sijaitsee kuvassa kaasunrajoitinruuvin alapuolella?
Tuollainen jousitettu keinu jonka toisella puolella on sille rajoitinruuvi.
Pääsee säätämään vasta kun irroittaa kaasuvaijerin telineen.
Jos käsin kääntää vipua niin moottori sammuu.
Toisella foorumilla oli mainintaa asiasta, että vaikuttaa tapin liikkeeseen joka nojaa ahdonalaista karaa vasten.
Voisiko tuota säätämällä saada karan muokkaukset toimimaan kuten kuuluu?

Tässä linkki vastaavanlaisen pumpun kuvaan: KUVA
Vastaa Viestiin