M51D25 viritys
M51D25 viritys
Tarkoitus olisi siis kyseisestä koneesta tehdä ns. Superturbo ja todellakin koittaa paljonko tuollaisesta moottorista oikeasti saa tehoa. Uuden aiheen tein siksi että en löytänyt foorumilta kyseisestä moottorista mitään, ja vinkkejä voisin ottaa vastaan. Olen vielä uusi tässä dieselin maailmassa ja en vielä tiedä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon yms, kun näitä öljykirnuja lähdetään virittämään.
Vähän olen asiaa tutkinut, ja kansi näissä kuulemma on heikoin lenkki, mutta sen kannalle olen suunnitellut liekkirenkaita, koska mistään ei löydy metallista kansipahvia paitsi teettämällä, ja samassahan tuon kannen avartaa. Sopan saannista tulee vastaamaan mekaaninen pumppu 12-13mm nestepäällä. Kampiakseli luultavasti M57 moottorista, tai sitten mennään vakiolla. Turbo luultavasti holset hx35 tai hx40 super, riippuen paljoko moottorin saa ahtoja kestämään. Pakosarjan pystyn hitsailla itse, mutta mietityttää vain että onko suuria vaikutuksia, riippuen millainen pakosarja td moottorissa on, sen käsityksen olen saanut että mahdollisimman lyhyt ja kaikki putket yhtä pitkiksi ja turbo keskelle. Voimansiirto toki vaihtuu sellaiseksi mikä kestää.
Eli ideana se, että joku korjaa suunnitelmat ennenkö teen jotain väärin, tai unohdan tehdä jotain. Kaikenlainen apu ja vinkit otetaan ilomielin vastaan, näistä vehkeistä ei voi ikinä oppia liikaa.
Vähän olen asiaa tutkinut, ja kansi näissä kuulemma on heikoin lenkki, mutta sen kannalle olen suunnitellut liekkirenkaita, koska mistään ei löydy metallista kansipahvia paitsi teettämällä, ja samassahan tuon kannen avartaa. Sopan saannista tulee vastaamaan mekaaninen pumppu 12-13mm nestepäällä. Kampiakseli luultavasti M57 moottorista, tai sitten mennään vakiolla. Turbo luultavasti holset hx35 tai hx40 super, riippuen paljoko moottorin saa ahtoja kestämään. Pakosarjan pystyn hitsailla itse, mutta mietityttää vain että onko suuria vaikutuksia, riippuen millainen pakosarja td moottorissa on, sen käsityksen olen saanut että mahdollisimman lyhyt ja kaikki putket yhtä pitkiksi ja turbo keskelle. Voimansiirto toki vaihtuu sellaiseksi mikä kestää.
Eli ideana se, että joku korjaa suunnitelmat ennenkö teen jotain väärin, tai unohdan tehdä jotain. Kaikenlainen apu ja vinkit otetaan ilomielin vastaan, näistä vehkeistä ei voi ikinä oppia liikaa.
Re: M51D25 viritys
Voitko kertoo minkä vehkeen moottori tää on ja mihin koppaan se on tarkoitus sovittaa?
Re: M51D25 viritys
JukkaA kirjoitti:Voitko kertoo minkä vehkeen moottori tää on ja mihin koppaan se on tarkoitus sovittaa?
BMW 325tds ja e36 olis tarkotus laittaa, Tosiaan jäi mainitsematta.
Re: M51D25 viritys
Terve.
Et ole ainoa joka näiden bemarikoneiden kanssa taiteilee, itselläni m21d24 joka luultavasti vuoden päästä 2.7 juurikin tuolla m57 akselilla...
tehokkain m51d25 kone on tähän asti ollut mynädieselin asentajan rivipumpulla ollut joka puhalsi noin 390hv
Ei tuo kansi nyt niin murhe ole mitä käsitetään, eipä ole itselläkään ollut, suosittelen ostamaan sen gasket to go:n mls tiivisteen, mikä itselläni myös tällähetkellä...
Et ole ainoa joka näiden bemarikoneiden kanssa taiteilee, itselläni m21d24 joka luultavasti vuoden päästä 2.7 juurikin tuolla m57 akselilla...
tehokkain m51d25 kone on tähän asti ollut mynädieselin asentajan rivipumpulla ollut joka puhalsi noin 390hv
Ei tuo kansi nyt niin murhe ole mitä käsitetään, eipä ole itselläkään ollut, suosittelen ostamaan sen gasket to go:n mls tiivisteen, mikä itselläni myös tällähetkellä...
Re: M51D25 viritys
Mitäs toi tuli maksamaan? Nopeesti kävin sivuilla pyörähtämäs ja vissiin kuvan ja paksuuden halutusta kannentiivisteestä laittaa niin tekee oikianlaasen. Onkos sulla tietoa että onko tuo uusimman mallin kansi kestävämpi kun vanha? Jostaki lukenu että materiaali olis parempaaSakkaaja kirjoitti:Terve.
Et ole ainoa joka näiden bemarikoneiden kanssa taiteilee, itselläni m21d24 joka luultavasti vuoden päästä 2.7 juurikin tuolla m57 akselilla...
tehokkain m51d25 kone on tähän asti ollut mynädieselin asentajan rivipumpulla ollut joka puhalsi noin 390hv
Ei tuo kansi nyt niin murhe ole mitä käsitetään, eipä ole itselläkään ollut, suosittelen ostamaan sen gasket to go:n mls tiivisteen, mikä itselläni myös tällähetkellä...
Re: M51D25 viritys
Sen verran vielä epäselvää että käykö tuo kampura suoraa m51 lohkoon vai pitääkö muokata miten paljon?
Re: M51D25 viritys
M51 kansista ei itsellä kokemusta, mutta luulempa että suurin kansien rikkoja on hirvittävät pakopaineet vakiopakosarjojen ja liian pienellä ahtimella ahtaminen...
kuulemma myös m21 moottorin kansi halkeaa heti täysin jos virittää.... on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
Luulen että käy melko helposti paikalleen tuo kampura m51 koneeseen ketjujakopään takia, varmasti jotakin joudut modaamaan, kuten minäkin...
tiedoksi sitten että kiertokanget ottavat mitä suurimmalla todennäkösyydellä sylinteriputken alapäästä kiinni...
ainakin vakiokanget 130mm pitkät.
lyhyempien laittaminen on milteinpä mahdotonta, kuten myös mäntien madaltaminen
itse laitan m57 kiertokanget 135mm ja rautaisen välikannen (noin 9mm paksu) lohkon ja kannen väliin...
(tämäkin kankihomma on vielä kesken enkä tiedä ottavatko nekin hieman kiinni, voin joutua tekemään väistöt sylinteriputkeen kangelle) ilmoittelen asiasta kun tiedän.
Gasket to golla pitäsi olla kuvat m51 tiivisteestä koska on tehnyt niitä aikasemminkin, hinta noista oli muistaakseni noin 300e/kpl
omani maksoi m21 koneeseen aikanaan noin 200e... mutta suosittelen, ei tule hajoamaan...
kuulemma myös m21 moottorin kansi halkeaa heti täysin jos virittää.... on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
Luulen että käy melko helposti paikalleen tuo kampura m51 koneeseen ketjujakopään takia, varmasti jotakin joudut modaamaan, kuten minäkin...
tiedoksi sitten että kiertokanget ottavat mitä suurimmalla todennäkösyydellä sylinteriputken alapäästä kiinni...
ainakin vakiokanget 130mm pitkät.
lyhyempien laittaminen on milteinpä mahdotonta, kuten myös mäntien madaltaminen
itse laitan m57 kiertokanget 135mm ja rautaisen välikannen (noin 9mm paksu) lohkon ja kannen väliin...
(tämäkin kankihomma on vielä kesken enkä tiedä ottavatko nekin hieman kiinni, voin joutua tekemään väistöt sylinteriputkeen kangelle) ilmoittelen asiasta kun tiedän.
Gasket to golla pitäsi olla kuvat m51 tiivisteestä koska on tehnyt niitä aikasemminkin, hinta noista oli muistaakseni noin 300e/kpl
omani maksoi m21 koneeseen aikanaan noin 200e... mutta suosittelen, ei tule hajoamaan...
Re: M51D25 viritys
veikkaan että kannen huono maine tulee juurikin tästä kun tehään noita evry modeja, ainakin btcf foorumilla oli porukan oma tekemiä "viritysbokseja", liikaa ruokaa ja pakopaineet nousee = poks. Säälittävän pienihän tuon vakio turbon pakopesä on.Sakkaaja kirjoitti:M51 kansista ei itsellä kokemusta, mutta luulempa että suurin kansien rikkoja on hirvittävät pakopaineet vakiopakosarjojen ja liian pienellä ahtimella ahtaminen...
kuulemma myös m21 moottorin kansi halkeaa heti täysin jos virittää.... on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
Luulen että käy melko helposti paikalleen tuo kampura m51 koneeseen ketjujakopään takia, varmasti jotakin joudut modaamaan, kuten minäkin...
tiedoksi sitten että kiertokanget ottavat mitä suurimmalla todennäkösyydellä sylinteriputken alapäästä kiinni...
ainakin vakiokanget 130mm pitkät.
lyhyempien laittaminen on milteinpä mahdotonta, kuten myös mäntien madaltaminen
itse laitan m57 kiertokanget 135mm ja rautaisen välikannen (noin 9mm paksu) lohkon ja kannen väliin...
(tämäkin kankihomma on vielä kesken enkä tiedä ottavatko nekin hieman kiinni, voin joutua tekemään väistöt sylinteriputkeen kangelle) ilmoittelen asiasta kun tiedän.
Gasket to golla pitäsi olla kuvat m51 tiivisteestä koska on tehnyt niitä aikasemminkin, hinta noista oli muistaakseni noin 300e/kpl
omani maksoi m21 koneeseen aikanaan noin 200e... mutta suosittelen, ei tule hajoamaan...
Joo olis hyvä jos osas vähän varautua mitä joutuu tekemään ton kampuran kans, tuskin kyllä suoraan menee.
Ja luultavasti tuon kannentiivisteen tilaan, tulee halvemmaksi kuin liekkirenkaat, aluksi vaan ei mistään löytynyt valmiina ja ajattelin että maksaa hunajaa.
Re: M51D25 viritys
Vähissä on kunnolla viritetyt diesel bemarit, joten sen puolesta kovinkin tervetullut projekti.
Tuskin ne tukkoiset pakosarjat sitä pakopainetta nostaa ja kansia hajottaa. Eiköhän se oo vaan väärin mitoitetut/ liian pienet ahtimet.
Tuskin ne tukkoiset pakosarjat sitä pakopainetta nostaa ja kansia hajottaa. Eiköhän se oo vaan väärin mitoitetut/ liian pienet ahtimet.
Re: M51D25 viritys
JukkaA kirjoitti:Vähissä on kunnolla viritetyt diesel bemarit, joten sen puolesta kovinkin tervetullut projekti.
Tuskin ne tukkoiset pakosarjat sitä pakopainetta nostaa ja kansia hajottaa. Eiköhän se oo vaan väärin mitoitetut/ liian pienet ahtimet.
Juu tarkotus olis ottaa voimaa niin paljo ku konees on potentiaalia, toki tuskin hirveen nopeasti on auto kasassa, kone odottaa pukilla mutta pitää suomen puolustamista harjotella
Lähinnä tarkotin vakio pakosarjaa ja turboa, ku niillä yritetään saada lisää tehoa.
Re: M51D25 viritys
Juu juurikin tuo m51 koneen pahin juttu... pakosarjan kollektori on ihan hirvittävää katseltavaa sellainen 40mm reikä ja ahdin mitsun td04... ja pojat ahtavat evryn kanssa niillä tyyliin 1.7bar
m21 pakosarja (524td ei 324td) on ihan eriluokkaa....ja ahtimenakin oli t03 garrett 524td:ssä... tosin sekin naurettava yli 1bar paineilla...
mutta suosittelen m51 koneeseen tuota 524td pakosarjaa tai sitten teet vastaavan tapaisen itse
m21 pakosarja (524td ei 324td) on ihan eriluokkaa....ja ahtimenakin oli t03 garrett 524td:ssä... tosin sekin naurettava yli 1bar paineilla...
mutta suosittelen m51 koneeseen tuota 524td pakosarjaa tai sitten teet vastaavan tapaisen itse
Re: M51D25 viritys
Itse olen suunnitellut pakosarjan tekoa, saa ainaki sellaisen ku parhaaksi ite näkee. Onko tuossa 524td:ssä jaettu vai yhtenäinen pakosarja?Sakkaaja kirjoitti:Juu juurikin tuo m51 koneen pahin juttu... pakosarjan kollektori on ihan hirvittävää katseltavaa sellainen 40mm reikä ja ahdin mitsun td04... ja pojat ahtavat evryn kanssa niillä tyyliin 1.7bar
m21 pakosarja (524td ei 324td) on ihan eriluokkaa....ja ahtimenakin oli t03 garrett 524td:ssä... tosin sekin naurettava yli 1bar paineilla...
mutta suosittelen m51 koneeseen tuota 524td pakosarjaa tai sitten teet vastaavan tapaisen itse
Re: M51D25 viritys
Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle
suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...
itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...
itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Re: M51D25 viritys
Tuota mietinkin että onko jaettu vai yhtenäinen järkevämpi, toinen asia on tosiaan ahtimen sijainti, että mihin kohtaan sen saa ns järkevästi mahtumaan. Taitaapi olla tolpan yläpää edessä jos keskelle pakosarjaa turbon laittaa.Sakkaaja kirjoitti:Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle
suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...
itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Re: M51D25 viritys
Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiäSakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
Re: M51D25 viritys
Touche!Markus L kirjoitti:Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiäSakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: M51D25 viritys
Voisiko joku kertoa mikä kierre on pumpun rattaassa? Ulosvedintä olen tekemässä eikä mistään löydä tietoa ja mittaamaan ei pääse kun joku on sen putkilon vetänyt niin tiukkaan että auto kääntyy samaa tahtia kuin avain.
Re: M51D25 viritys
Markus ja diffas olkaas ny siel....diffas kirjoitti:Touche!Markus L kirjoitti:Viimeset 2 vuotta ollu ainakin hirveetä rääkkiäSakkaaja kirjoitti:on outoa suorastaan että on kestänyt itsellä jo vuodesta 2007 oikeasti kovaa rääkkiä
vaikka pari vuotta onkin ollu taukoa niin silti motti ollu kondiksessa kokoajan, toisin kun sun markus
Re: M51D25 viritys
No jaettu sarja on hyvä, vakion tapanen.Panu_R kirjoitti:Tuota mietinkin että onko jaettu vai yhtenäinen järkevämpi, toinen asia on tosiaan ahtimen sijainti, että mihin kohtaan sen saa ns järkevästi mahtumaan. Taitaapi olla tolpan yläpää edessä jos keskelle pakosarjaa turbon laittaa.Sakkaaja kirjoitti:Jaettu t03 ja erittäin virtaava sarja, sopii m51 koneeseen "väärinpäin" eli turbon laippa tulee yläpuolelle
suosittelen jokatapauksessa tekemään lyhytputkisen ja melko ahtaan sarjan, että saat ahtimen heräämään...
jaat ainoastaan 123 ja 456 pytyt eripuolille kuten alkuperäisessä 524td sarjassa...
itse teen nyt tuubisarjan mikä ei ole jaettu, tämä sen takia että saan ahtimien sijainnit järkeväksi ja tilavuuden pienemmäksi sarjassa
Niitä toki voi itse tehdä oman maun mukaan, ja ihan perinteinen tukkisarjakin toimii mainiosti.
Itse juuri teen tukkisarjaa itselleni
Re: M51D25 viritys
Onkos tää kone siis vanha kunnon vanha 12valve 2,5? En näitä penarin moottori koodeja niin hyvin muista...
Edit: Vastaan itse itselleni, joo sehän se on
Tuolla on jotain juttua aiheesta liittyen ed.koneeseen
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=339" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Vastaan itse itselleni, joo sehän se on
Tuolla on jotain juttua aiheesta liittyen ed.koneeseen
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=339" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;