Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
LT35
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Loka 2015, 16:41
Paikkakunta: Forssa

Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja LT35 »

99 LT 35 vw kysymyksessä. Alkaa lämpimänä "rytkyttämään" tyhjäkäynnillä, käynti selkiää aina hetkeksi kun polkaisee kaasua. Joku kertoili että pumppu on väljä..? Samalla kun mietin pumpun uusimista tuli semmoinen ajatus että onko ne Volvossa käytetyt pumppu ja suuttimet kovasti erilaisia kuin tossa pakun 102 heppasessa versiossa?
Osaisko joku heittää lonkalta tarvittavat modit jos haluisin noin 200hv ?
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Sen tarkemmin paku moottorin eroavaisuuksista tietämättä uskaltaisin kuitenkin väittää, ettei tuohon noin 200hv piristykseen tarvitse muutakuin kevyet virikärjet, about 40mm kompuralla olevan ahtimen ja softan tiukkauksen. Välijäähdytyksen parantelu olisi tietysti aina kiva juttu, mutta on sillä vakiollakin varmaan mahdollista just tuo 200 saada irti. Pitemmissä vedoissa isoilla vaihteilla menee kyllä lämmöt överiksi.

Eli siis:

Suutinkärjet jotain 0.240...0.260 luokkaa, jos et meinaa enemmälti viritellä. Täältähän vois varmaan vaikkapa Jukka A toimittaa sulle sellaiset?

Ahdin kait pitäisi löytyä esim. vw tai mb osastolta, joku gt22xx tai gt23xx tais olla aikalailla bolt on kampe. Noita portterin käypäisyyksiä en nyt ulkoa muista tähän hätään. Sinnehän voi sitten laittaa sisuskaluja sen mukaan mitä hakusessa. Fin-turbo voi auttaa tässä asiassa, kun otat yhteyttä sinnepäin.

Muista oheisjutuista nyt tulee mieleen lähinnä kytkin + vp. Riippunee nykyisten kunnosta kestääkö tuon suuruusluokan virittämistä. Pakoputken/dp:n väljentäminen tekee positiivisia vaikutuksia heräämiseen ja sopivasti mitoitettuna ahtimen kanssa pakopaineet & lämmöt pysyy ok tasolla. Muttei nyt varmaan ole vielä kuitenkaan mikään ehdoton edellytys tuon vertaiselle tehojen nostolle.
LT35
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Loka 2015, 16:41
Paikkakunta: Forssa

Re: Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja LT35 »

Joo toi oli hyvä vahvistus käsitykselleni että tehon tuplaus olis ihan tehtävissä ja vielä kohtuu pienellä budjetillakin. Vai mitähän tuommoinen suutin modaus kustantais ?
Ihan ensiksi pitäis se rynkytys tyhjäkäynnillä saada pois, olisko hyviä ideoita muita kuin pumppu pöydälle atomeiksi?
Axi
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Joulu 2013, 15:59
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja Axi »

IQ eli ruiskutusmäärä pitäisi tarkastaa testerillä.
Sitä pystyy säätämään ainakin vcds:llä, haulla löydät tietoa oikeista määristä ja säätämisestä.

Voihan pumpussa tietenkin olla vikaakin, mutta noilla moottoreilla ja pumpuilla ajetaan yleensä isoja kilometrejä ilman sen suurempia remontteja.

Siihen piristämiseen: LT:ssä pitäisi olla sama jäähdyttimen levyinen cooleri kuin Sprinterissä. Voisi tietenkin olla isompikin, mutta on kuitenkin selvästi suurempi kuin esim. ACV-koneisessa Transporterissa (vastaa AHD:tä)

Jos lähdet turboa vaihtamaan, helpohkoja vaihtoehtoja löytyy Crafterista ja tehokkaammista T4 Porttereista.
Eli siis valmiita pakosarjoja ja turboja. Ohjelman joutuu kuitenkin uusimaan, VNT:llä saa vääntöä alemmas.

Findieselin Artun kanssa kannattaisi olla jutuissa; Artulla on itsellään (ainakin ollut)kohtuullisen pirteä T4.
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Iq arvoa ei pysty kovin suuresti muuttamaan vcds:n kautta. Pientä hienosäätöä ainoastaan. Jos isompaa muutosta vaatii niin se on tehtävä mekaanisesti itse pumpusta. Tapahtuu pumpun kantta liikuttamalla. Sopiva iq arvo on suurinpiirtein neljästä ylöspäin, mutta alle kymmenen. 4 ja 6 välissä vois olla aika passeli niin ei rynkytä, muttei vielä vaikuta vetoihinkaan huonontavasti. Jos arvo on jossain parin-kolmen tienoilla niin sillon varmasti jo hörähtelee tyhjäkäynnillä ja jossain on myös raja jolloin määränsäädin alkaa sekoilemaan tuon liian matalan iq arvon takia. Vakiosuuttimilla ei ole niin herkkä rynkyttämään, mutta tilanne pahenee sitämukaa mitä isommat kärjet.
LT35
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Loka 2015, 16:41
Paikkakunta: Forssa

Re: Vag 2.5 TDi AHD rynkytyksen korjaus ja piristäminen ?

Viesti Kirjoittaja LT35 »

Jepjep, eli välttämättä pumpussa ei olekaan mitään vikaa, säädöt vaan vähän toisessa laidassa?

Perstuntumalla pollet on tallella, voimasavua ei tosin juurikaan näy.

Eli testerin päähän ensiksi siis.
Vastaa Viestiin