Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Eli tuollaiseen 2.5 tdi transporteriin pitäisi saada lisää voimaa, mutta alkuperäisen turbon äärimmilleen vieminen ei kuulosta oikein hyvältä ratkaisulta kovemmassa käytössä.
Auto on siis tuo 174hv malli BPC koneella.
Ongelmana tosin on että öljylinjat on vähän erikoisesti toteutettu kiintellä laipalla joten helpoin vaihtoehto taitaa olla isommat siivet vakioturboon.
Tässä nyt vakioahtimen mitat mahdollisimman tarkkaan:
Kompura 38.5/52mm ja siivet 6+6
Pako 39.5/43mm, 9-lapainen siipi ja a/r 0.74
Kompurasiipi nyt ainakin menee vaihtoon, mielessä oli joku 56mm billettisiipi, 41.5/56mm ainakin näkyy olevan yleinen koko.
Pakosiipi sitten mietityttää vähän enemmän. Audin 2.7 tdi koneessa on käytetty GTB1756VK ahdinta missä ilmeisesti on tuo sama pieni pakosiipi kuin Transporterissa mutta isompi kompurasiipi joten sellaista vastaavan ahtimen tuosta saisi melko helposti, mutta jotenkin tuntuu että pakosiipikin olisi hyvä vaihtaa.
Voiko tähän laittaa GT20 mallin pakosiiven hyvillä mielin vaikka ahdin on GTB, vai onko tuo GT-mallin pakosiipi vanhanaikainen ja jotenkin huonompi?
Tuollainen oli mielessä:
Garrett GT2056V turbine wheel, ind. 46.86mm, exd. 42.28mm, number of blades: 9
Tai toinen vaihtoehto ind. 47mm, exd. 42.7mm, number of blades: 12
Näillä ahtimesta tulisi ainakin periaatteessa lähelle Audin 3.0 tdi:ssä käytettyä GTB2056VK:ta vastaava.
Muitakin ehdotuksia saa esittää. Joku sellainen 250hv pitäisi löytyä tuottoa.
Auto on siis tuo 174hv malli BPC koneella.
Ongelmana tosin on että öljylinjat on vähän erikoisesti toteutettu kiintellä laipalla joten helpoin vaihtoehto taitaa olla isommat siivet vakioturboon.
Tässä nyt vakioahtimen mitat mahdollisimman tarkkaan:
Kompura 38.5/52mm ja siivet 6+6
Pako 39.5/43mm, 9-lapainen siipi ja a/r 0.74
Kompurasiipi nyt ainakin menee vaihtoon, mielessä oli joku 56mm billettisiipi, 41.5/56mm ainakin näkyy olevan yleinen koko.
Pakosiipi sitten mietityttää vähän enemmän. Audin 2.7 tdi koneessa on käytetty GTB1756VK ahdinta missä ilmeisesti on tuo sama pieni pakosiipi kuin Transporterissa mutta isompi kompurasiipi joten sellaista vastaavan ahtimen tuosta saisi melko helposti, mutta jotenkin tuntuu että pakosiipikin olisi hyvä vaihtaa.
Voiko tähän laittaa GT20 mallin pakosiiven hyvillä mielin vaikka ahdin on GTB, vai onko tuo GT-mallin pakosiipi vanhanaikainen ja jotenkin huonompi?
Tuollainen oli mielessä:
Garrett GT2056V turbine wheel, ind. 46.86mm, exd. 42.28mm, number of blades: 9
Tai toinen vaihtoehto ind. 47mm, exd. 42.7mm, number of blades: 12
Näillä ahtimesta tulisi ainakin periaatteessa lähelle Audin 3.0 tdi:ssä käytettyä GTB2056VK:ta vastaava.
Muitakin ehdotuksia saa esittää. Joku sellainen 250hv pitäisi löytyä tuottoa.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Öljylinjat ovat varmasti pienin ongelmista. Hiflex tms putiikki tekasee tarvittavalla liittimellä varustetun teräspunoisen öljyletkun minkä saa vaikka helmellä kiinni vanhaan teräsputkeen kun katkasee sen. Näin on omassa masiinassa tehty ja ei teettäminen maksanut kuin reilu pari kymppiä.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Finturbolta on tohon löytynyt suoraan ahin. Isompi pakoropeli ja 56 jättöinen kompura. Miten paljon toi fyysisesti eroas esim. jostain gtb2260 ahtimesta?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
En löytänyt parempaa kuvaa, mutta ahtimen keskiö on siis suoraan pultattu lohkoon kiinni, se vähän lisää haastetta normaaliin ahtimen vaihtoon verrattuna.
Muistelinkin että Fin-turbon sivuilla on joskus ollut jotain ahtimia noihin tarjolla.
Pitäis varmaan sieltä jossain välissä kysäistä.
Muistelinkin että Fin-turbon sivuilla on joskus ollut jotain ahtimia noihin tarjolla.
Pitäis varmaan sieltä jossain välissä kysäistä.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Siis tuleeko öljynkiertokin suoraan tuosta keskiön isosta laipasta ?
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Joo, öljyn tulo ja paluu menee molemmat tuon kautta.
http://i144.photobucket.com/albums/r177 ... df70da.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i144.photobucket.com/albums/r177 ... 86e51f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvat lainattu tuolta: http://www.brick-yard.co.uk/forum/bpc-e ... 81679.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i144.photobucket.com/albums/r177 ... df70da.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i144.photobucket.com/albums/r177 ... 86e51f.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvat lainattu tuolta: http://www.brick-yard.co.uk/forum/bpc-e ... 81679.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Eipä tuohonkaan mikään paha olisi teettää laippaa kupeeseen missä olisi öljyliitännät. Tulisi mukavasti valikoimaa ahdin vaihtoehtoihin. Tietty bolt-on vaihtoehtoja ei olisi enää mikään.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Äkkiä vaan ajattelis että ahtimen pitäisi olla ylempänä jos siihen aivan normaalin letkulla toimivan paluun laittaisi. Sitten joutuisi pakosarjankin tekemään, ja jo senkin takia kun mulla on tuosta sellainen käsitys että vakiopakosarja ei niinkään kannattele ahdinta vaan tuo keskiön laippa.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Ei oikein GTB17:n pakopuolelle mahdu isompaa siipeä sovittamaan.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 22 Tammi 2015, 14:20
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Kyllä noihin on laitettu isompaa turbiinia Fin-Turbolla
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Menee hyvin ohueksi pakopesän "maljan" seinämävahvuus tiivisterenkaan uran kohdalta, jos tekee 40mm jättöpäätä isommalle turbiinille tilaa. En muista, paljonko se oli, kun omasta 1756v:stä mittasin vuosia sitten.
Re: Transporteriin turboa, vakio GTB1752V
Volvon gtb2056vl on 42/47mm pakosiivellä, olisiko sellainenkin sitten jo liikaa?
Pitäis varmaan ottaa ahdin käteen ja itse tutkia.
Pitäis varmaan ottaa ahdin käteen ja itse tutkia.