Pakosiipi liian väljä pesään?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Miten paljon vaikuttaa portittomassa ahtimessa jos pakosiiven jättöpää on väljä pakopesän reikään nähden? Pakosiivi näyttäisi olevan tönärillä katsottuna 56mm ja pakopesän reikä luokkaa 57.5mm. Silmämääräisesti näyttää hieman väljältä. Minkä kokoinen välys olisi tuossa kohdassa oikeaa kokoluokkaa?
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Joskus utelin samasta aiheesta ja vastaus oli muistikuvien mukaan "turbiinin ohi virtaavan kaasun määrä on iso, joten hyötysuhde jää huonommaksi". Eli varmaan herää huonommin ja sit kuitenkin tuottaa myös pakopainetta kun ahtoa pyydetään.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Ei kai siellä ihan noin suurta välystä tarvisi olla, kun nikkelipohjaisilla metalliseoksilla tuo lämpölaajenemiskerroinkaan ei ole älyttömän suuri.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Hämärä muistikuva on, että tuon oman schwitzerin pakopuolella olleen alkuperäisen pakopesän ja siiven halkasijoiden välillä oli millin ero. Siihen eroon sorvattiin tuo pikkupesäkin ja tuntuuhan tuo pelaavan kiitettävästi. Ei tosin ole vertailukohtaa tiukemmasta/löysemmästä sovituksesta..
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Silmämääräisesti arvioiden GT40:ssä tais olla välys ihan huomattava eli luultavasti vähintään millin. Onhan tuossa kyllä siipikin sen n. 66mm. Kai tuolle välykselle jokin oma syynsä on. Saattaahan se siipi kuumentua enemmän kuin pesä.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

No tässä turbossa on laakererissakin välystä, eipähän ota koteloon kiinni :) Pitää kokeilla tuollaisena, vaihtaa 2mm isompi jättöisen pakosiiven jos haluaa alkaa hifistelee.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Mikä ahdin tää on ja mihin tulossa?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Schwitzer S2B 51.5/76 kompura ja 73/56 pakonen. Holsetin #6 pakopesä. Tulossa joskus 1.9TDI...
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JukkaA kirjoitti:No tässä turbossa on laakererissakin välystä, eipähän ota koteloon kiinni :) Pitää kokeilla tuollaisena, vaihtaa 2mm isompi jättöisen pakosiiven jos haluaa alkaa hifistelee.
Sen takia noissa työkoneahtimissa kai on niin isot välykset, voi ajaa tosi väljäksi ennenkuin ottaa kiinni. Ruotsissa jotkut racing-ahtimien rakentajat on hifistelly välyksien kanssa ja ainakin luullut saavansa vähän parempaa herkkyyttä.
Turbomonsteri
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Tammi 2015, 14:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja Turbomonsteri »

Schwitzeri ei kestä juuri ollenkaan sitten päittäistä kun ottaa turbiini kiinni lämpölevyyn. Kovilla nopeuksilla räjähtää turbiini helposti
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Joo päittäistä ei oo sormituntumalla yhtään.
mortti
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Touko 2013, 17:15
Paikkakunta: nokia

Re: Pakosiipi liian väljä pesään?

Viesti Kirjoittaja mortti »

Mittaa liuskamitalla ahtimen siiven välys pakopesään saat tarkemman tuloksen
Vastaa Viestiin