VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu
VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu
Eli yllämainitusta autosta puuttuu startatessa kierrostieto. Ongelma on ilmeisesti kampiakselin pulssianturin toiminnassa. Lohko on minulla vaihtunut pumppusuutin versioon ja lohkossa ei ole aukkoa anturille. Anturi on siirretty mittaamaan hihnapyörän päässä olevaa lätkää (4 aukkoa kierroksella). Anturina on alkuperäinen 3 nastainen vr-anturi. Tuo konfiguraatio on toiminut tähän asti hyvin. Nyt kierrosluku tieto on kadonnut kokonaan. Ongelma ei ole mekaniikassa vaan ongelma on sähköinen. Minulla ei ole käytettävissä sähkökuvaa, josta saisin varmuuden että meneekö anturi suoraan moottorinohjaimelle vai onko siinä jotain välissä. Kun anturin otan irti ja laitan virrat päälle, niin mihinkään nastaan ei tule syöttöä. Onko tuossa jotain relettä tai sulaketta välissä. Osaako joka kertoa tuota minulle.
Re: VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu
VR-anturit on toiminnaltaan passiivisia, joten niille ei tule virransyöttöä. Ja toi kolmaskin karva liittimessä on vaan anturin johdon suojavaipan liitin, ja toisesta päästä sitä ei ole edes kytketty.
Yleensä nämä on suoraan ECU:n kytketty. Paikallaan olevan anturin voi kokeilla ihan yleismittarilla autoa startaten, pitäisi näkyä vaihtovirtaa. Parempi tietysti olisi jos laittaa vaikka kuulokkeet siihen ja sitten starttaa, niin kuulee selvästi millaista signaalia siihen tulee. Jännitetasot saattaa olla hieman suuret (riippuu kierrosluvuta), joten ei kannata niitä parhaimpia hifikuulokkeita tuon kanssa pilata
Sama toimii muuten toisinpäin, tietokoneesta voi soittaa "ehjää" signaalia ja katsoa reagoiko ecu siihen.
Yleensä nämä on suoraan ECU:n kytketty. Paikallaan olevan anturin voi kokeilla ihan yleismittarilla autoa startaten, pitäisi näkyä vaihtovirtaa. Parempi tietysti olisi jos laittaa vaikka kuulokkeet siihen ja sitten starttaa, niin kuulee selvästi millaista signaalia siihen tulee. Jännitetasot saattaa olla hieman suuret (riippuu kierrosluvuta), joten ei kannata niitä parhaimpia hifikuulokkeita tuon kanssa pilata
Sama toimii muuten toisinpäin, tietokoneesta voi soittaa "ehjää" signaalia ja katsoa reagoiko ecu siihen.