VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
PeteR
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Tammi 2013, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu

Viesti Kirjoittaja PeteR »

Eli yllämainitusta autosta puuttuu startatessa kierrostieto. Ongelma on ilmeisesti kampiakselin pulssianturin toiminnassa. Lohko on minulla vaihtunut pumppusuutin versioon ja lohkossa ei ole aukkoa anturille. Anturi on siirretty mittaamaan hihnapyörän päässä olevaa lätkää (4 aukkoa kierroksella). Anturina on alkuperäinen 3 nastainen vr-anturi. Tuo konfiguraatio on toiminut tähän asti hyvin. Nyt kierrosluku tieto on kadonnut kokonaan. Ongelma ei ole mekaniikassa vaan ongelma on sähköinen. Minulla ei ole käytettävissä sähkökuvaa, josta saisin varmuuden että meneekö anturi suoraan moottorinohjaimelle vai onko siinä jotain välissä. Kun anturin otan irti ja laitan virrat päälle, niin mihinkään nastaan ei tule syöttöä. Onko tuossa jotain relettä tai sulaketta välissä. Osaako joka kertoa tuota minulle.
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Golf 1.9tdi ALH kierrostieto puuttuu

Viesti Kirjoittaja dmn »

VR-anturit on toiminnaltaan passiivisia, joten niille ei tule virransyöttöä. Ja toi kolmaskin karva liittimessä on vaan anturin johdon suojavaipan liitin, ja toisesta päästä sitä ei ole edes kytketty.

Yleensä nämä on suoraan ECU:n kytketty. Paikallaan olevan anturin voi kokeilla ihan yleismittarilla autoa startaten, pitäisi näkyä vaihtovirtaa. Parempi tietysti olisi jos laittaa vaikka kuulokkeet siihen ja sitten starttaa, niin kuulee selvästi millaista signaalia siihen tulee. Jännitetasot saattaa olla hieman suuret (riippuu kierrosluvuta), joten ei kannata niitä parhaimpia hifikuulokkeita tuon kanssa pilata :)

Sama toimii muuten toisinpäin, tietokoneesta voi soittaa "ehjää" signaalia ja katsoa reagoiko ecu siihen.
Vastaa Viestiin