Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14
Lähetetty: 07 Huhti 2015, 19:28
Kysytäänpä asiaa täältäkin foorumilta, kun pösö-foorumilla on hieman hiljaista.
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari, XUD9TE).
Alkuperäinen ahdin rupesi viheltämään ja ahtimen viaksi paljastui vääntynyt turbiinin siipi, ilmeisesti tyypillinen jääsirun tms. esineen joutuminen IC:n kautta oli osunut tämänkin auton kohdalle.
"Uusi" varaosa-ahdin on samanlaisen XUD9TE koneen KKK K14 ja alkuperäinen rikkinäinen on KKK K03 ahdin. Kuvissa vielä näkyy tarkemmin tuo hukkaporttien erilainen rakenne, joista alkuperäisessä K03 ahtimessa on tuo näkyvä tangolla säätyvä hukkaportti, kun taas K14 ahtimessa on tuollainen umpinainen mötikkä ja vain pieni nippa hukkaportin päässä.
Kuinkahan herkästi tuon tanko-ohjatun hukkaportin tulisi ylipäänsä toimia, tanko ei liikkunut ei sitten mihinkään kun sitä kokeilin pihdeillä ja meisselllä liikutella edestakaisin, liekkö jo juminut sekin aiemmin johonkin tiettyyn asentoon tuossa alkuperäisessä K03 ahtimessa?
Kuvassa vielä puuttuvan K14 ahtimen öljylaipan kuva, reikien väli toisiinsa reikien keskeltä mitattuna on n. 44 mm. jos sellaista laippaa sattuu jollain K14 ahtimeen nurkissa olemaan, kun sitä ei tullut varaosa-ahtimen mukaan.
Mitä muuta tarkastuksia/huomioitavaa "uuteen" ahtimeen tulisi nyt tehdä samalla, kun se on vielä pöydällä odottamassa asennusta? Ainakin turbiinin siivet ovat tässä ehjät, enkä tuntenut sormilla pituus- tai sivuttaisvälystä turbiinin akselissa. Ahdinta tuskin kannattaa koittaa purkaa enempää kuin on tarvetta, ja pultit varmaankin katkeilevat helposti. Voiko tuon suljetun hukkaportin toimintaa jotenkin testata?
Alkuperäinen kysymyshän oli, että tarvitseeko tuo autoon asennettava K14 ahdin nyt jotain alipaineohjausta hukkaportilleen, kun siinä tuollainen nippa on, ja K03 ahtimessa taas ei ollut.
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari, XUD9TE).
Alkuperäinen ahdin rupesi viheltämään ja ahtimen viaksi paljastui vääntynyt turbiinin siipi, ilmeisesti tyypillinen jääsirun tms. esineen joutuminen IC:n kautta oli osunut tämänkin auton kohdalle.
"Uusi" varaosa-ahdin on samanlaisen XUD9TE koneen KKK K14 ja alkuperäinen rikkinäinen on KKK K03 ahdin. Kuvissa vielä näkyy tarkemmin tuo hukkaporttien erilainen rakenne, joista alkuperäisessä K03 ahtimessa on tuo näkyvä tangolla säätyvä hukkaportti, kun taas K14 ahtimessa on tuollainen umpinainen mötikkä ja vain pieni nippa hukkaportin päässä.
Kuinkahan herkästi tuon tanko-ohjatun hukkaportin tulisi ylipäänsä toimia, tanko ei liikkunut ei sitten mihinkään kun sitä kokeilin pihdeillä ja meisselllä liikutella edestakaisin, liekkö jo juminut sekin aiemmin johonkin tiettyyn asentoon tuossa alkuperäisessä K03 ahtimessa?
Kuvassa vielä puuttuvan K14 ahtimen öljylaipan kuva, reikien väli toisiinsa reikien keskeltä mitattuna on n. 44 mm. jos sellaista laippaa sattuu jollain K14 ahtimeen nurkissa olemaan, kun sitä ei tullut varaosa-ahtimen mukaan.
Mitä muuta tarkastuksia/huomioitavaa "uuteen" ahtimeen tulisi nyt tehdä samalla, kun se on vielä pöydällä odottamassa asennusta? Ainakin turbiinin siivet ovat tässä ehjät, enkä tuntenut sormilla pituus- tai sivuttaisvälystä turbiinin akselissa. Ahdinta tuskin kannattaa koittaa purkaa enempää kuin on tarvetta, ja pultit varmaankin katkeilevat helposti. Voiko tuon suljetun hukkaportin toimintaa jotenkin testata?
Alkuperäinen kysymyshän oli, että tarvitseeko tuo autoon asennettava K14 ahdin nyt jotain alipaineohjausta hukkaportilleen, kun siinä tuollainen nippa on, ja K03 ahtimessa taas ei ollut.