Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
aliasJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Loka 2014, 16:35
Paikkakunta: Kuopio

Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

Kysytäänpä asiaa täältäkin foorumilta, kun pösö-foorumilla on hieman hiljaista.

Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari, XUD9TE).

Alkuperäinen ahdin rupesi viheltämään ja ahtimen viaksi paljastui vääntynyt turbiinin siipi, ilmeisesti tyypillinen jääsirun tms. esineen joutuminen IC:n kautta oli osunut tämänkin auton kohdalle.
"Uusi" varaosa-ahdin on samanlaisen XUD9TE koneen KKK K14 ja alkuperäinen rikkinäinen on KKK K03 ahdin. Kuvissa vielä näkyy tarkemmin tuo hukkaporttien erilainen rakenne, joista alkuperäisessä K03 ahtimessa on tuo näkyvä tangolla säätyvä hukkaportti, kun taas K14 ahtimessa on tuollainen umpinainen mötikkä ja vain pieni nippa hukkaportin päässä.

Kuinkahan herkästi tuon tanko-ohjatun hukkaportin tulisi ylipäänsä toimia, tanko ei liikkunut ei sitten mihinkään kun sitä kokeilin pihdeillä ja meisselllä liikutella edestakaisin, liekkö jo juminut sekin aiemmin johonkin tiettyyn asentoon tuossa alkuperäisessä K03 ahtimessa?

Kuvassa vielä puuttuvan K14 ahtimen öljylaipan kuva, reikien väli toisiinsa reikien keskeltä mitattuna on n. 44 mm. jos sellaista laippaa sattuu jollain K14 ahtimeen nurkissa olemaan, kun sitä ei tullut varaosa-ahtimen mukaan.

Mitä muuta tarkastuksia/huomioitavaa "uuteen" ahtimeen tulisi nyt tehdä samalla, kun se on vielä pöydällä odottamassa asennusta? Ainakin turbiinin siivet ovat tässä ehjät, enkä tuntenut sormilla pituus- tai sivuttaisvälystä turbiinin akselissa. Ahdinta tuskin kannattaa koittaa purkaa enempää kuin on tarvetta, ja pultit varmaankin katkeilevat helposti. Voiko tuon suljetun hukkaportin toimintaa jotenkin testata?

Alkuperäinen kysymyshän oli, että tarvitseeko tuo autoon asennettava K14 ahdin nyt jotain alipaineohjausta hukkaportilleen, kun siinä tuollainen nippa on, ja K03 ahtimessa taas ei ollut.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja muuris »

En tunne kyseistä konetta, mutta kuvista päätellen samanlainen ahtopaineohjaus kummankin ahtimen hukkaportissa. Se porttia kiinni pitävä jousi on jollain pienillä pihdeillä kokeiltuna jäykkä, testaa laittamalla paine-ilmaa kellolle. Noin 1 bar paineella luulisi aukeavan.

Turbiini on pakopuolella ja kompressori imupuolella. Ei sinne turbiiniin jääkokkareita eksyy koneen läpi, samoin ic on kompuran jälkeen joten ei sieltäkään ahtimeen mitään mene. Tarkasta ilmanputsarin ja -kotelon kunto.

Laippa on helppo tehdä itsekin, muttei ei montaa euroa maksa esim hevosvoima.comissa.
jaketech
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja jaketech »

näyttäs K14 hukkaportti samalaiselta ku volvon D5252T turbossa. kalvon alapuolelle tulee kompuralta paine ja kalvon yläpuolle kiinnipitopaine, jos kiinnipitopaine puuttuu ni kompuran paine pukaa portin auki jossain 0.5bar paikeilla.
aliasJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Loka 2014, 16:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

Kiitoksia vastauksista. Onkin vielä termit sekaisin kun tässä ensimmäistä kertaa turboa kädessä pidellään, vaikka muutoin jonkinlaisia remontteja on tullut tehtyä autoille. :)

Eli voinko nyt heittää tuon K14 ahtimen suoraan K03:n tilalle, eikö tuohon K14:n hukkaportin päässä olevaan tyhjään nippaan tarvitse tulla mitään letkua kiinni?
jaketech
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja jaketech »

aliasJ kirjoitti:, eikö tuohon K14:n hukkaportin päässä olevaan tyhjään nippaan tarvitse tulla mitään letkua kiinni?
siihen tulee mainitsemani kinni pitopaine, eli sun pitää sille nyt saaha ohjaus että saat toimimaan oikeen.
painetta että hukkaportti pysyy kiinni ja sitte ku ahtopaineet nousee vaaditulle tasolle ni kiinnipitopaine vähenee ja hukkaportti alkaa aukeamaan.
PehmoLelu
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:47
Paikkakunta: Masku

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja PehmoLelu »

Ei taida tämä K14 tarvita kiinnipitopainetta.
Painekellon päässä oleva "nippa" on kuusiokolokanta josta voidaan säätää kellon jousen esijännitystä elikkäs ahtopainetta. Ensin lukitusmutteri tietenkin auki.
Vakio ahdot asettuu abaut 0,8 hujakoilla yleensä.
banjoliittimillinen teräsputki antaa painetta kellolle kompurakotelolta ja siittä voi myös testata kuinka toimii.

Mielestäni K14 kellon katossa olisi myös huohotusreiät.
aliasJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Loka 2014, 16:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

Tosiaan tuo öljynpaluu-laippa vielä puuttuu, laittelin siitä jo ilmoituksen osto-foorumille. Laitetaan vielä tietoja laipasta tännekin, jos jollain foorumia seuraavalla sattuisi vastaava olemaan ylimääräisenä.

Eli itse laipan mitat ja kuva:

pituus: 65 mm
leveys: 24 mm
öljyreijän halkaisija: 12,5-13 mm
pultinreikien etäisyys toisistaan reikien keskipisteestä n. 45 mm.

Sitten kuva alkuperäisestä laippaputkesta ja sen mitat:

Tuosta kuvan alareunan kumiletkun klemmariosasta lähdettäessä pituus on n. 10 cm ensimmäiseen mutkaan, toisen osan pituus on n. 8 cm ja sitten pieni n. 2,5 cm pätkä lopuksi joka kiinnittyy itse laippaan.

Kuva


Kuva
jaketech
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 23:17
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja jaketech »

tässä ajassa olist jo tehnyt laipan. ei siinä mene ku 10 minsaa.
aliasJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Loka 2014, 16:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pösön XUD9TE ahtimen vaihto K03->K14

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

Milläpä tuon laipan teen? Ei minulla ole tarvittavia koneita tuollaiseen hommaan.
Vastaa Viestiin