Sivu 1/1

502 (Valumötti) turbotus???

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 19:10
Kirjoittaja Venttiseiska
Kaveri tossa suunnittelee ahdistavansa vanhusta, koska iso II-III väli on liian "pitkä" ja tarvisi saada lisää puhtia tai paremminki (ala)vääntöä koneeseen...

Eli soveltuuko Bilteman suolimutka tai esim Chevy Van G20:n ahdistin projektiin?

Re: 502 (Valumötti) turbotus???

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 11:32
Kirjoittaja Laatokka
Joutuu aika pienen turbon laittamaan jos meinaa tuota hyppyä paikata, kun tuon turbon pitäisi hönkiä jo n.1300 kierroksella. Ja iskutilavuushan tuossa on 2,7l. Kannattaa ihan ekana kokeilla pelkkää syötön ja kierroksien lisäystä. Näissä tuppaa olemaan vakiona syötöt aivan mahettoman pienellä. Omassa 602:ssa riitti pelkän syöttöruuvin kääntö 2 kierrosta unhoittamaan turbotuksen, eikä savuta vieläkään. Numeroa suuremmalla vaihteella saa nyhtää linkoa.

Ja jos päätyy ahtamaan vallun niin suuttimet on ehdottomasti vaihdettava suurempiin jos tuosta lisäilmasta meinaa saada jotakin hyötyä. 602 turbon suuttimet on muistaakseni 4x0,35 reijillä, tuossa taitaa olla vakiot 4x0,27. Ja kytkinakseli tulee korkkaamaan jossain vaiheessa lähes 100% varmuudella. ;)

Re: 502 (Valumötti) turbotus???

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 11:45
Kirjoittaja AhdinMäärääTahdin
Akaan dieseliltä 5x0.35 suuttimet, 6400 valtrasta (tai vastaavasta) Schwitzerin S100 ahdin, pakosarjan joutuu vääntämään ite, sitte syöttö täysille.. Todettu toimivaksi kokoonpanoksi! 8-) Itellä oli tuommonen setti toissakeväänä ja mitattiin 115hv moottoritehoa 1.5bar paineella. 1300 kierroksen jälkeen kierrosalueen loppuun +300nm vääntöä, omasta mielestä tosi onnistunut paketti!

Eikä oo vielä liikaa voimaa että mikään paikka antais periksi.. :roll:

Re: 502 (Valumötti) turbotus???

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 16:56
Kirjoittaja Laatokka
Tosin taitaa tuo kytkinakselin korkkaaminen useimmiten liittyä siihen ettei akseli meinaa kestää paikallaan siinä booriholkissa joka liittää kytkinakselin vaihteistoon.

Re: 502 (Valumötti) turbotus???

Lähetetty: 24 Huhti 2015, 18:50
Kirjoittaja AhdinMäärääTahdin
Kytkinakselin booriholkki on tähän asti kestäny vaikka käyttö ei oo välillä ollu näteimmästä päästä :D

Kytkinlevy ja asetelma ei vaan enää riitä nykyisille tehoille, 140hv/442nm mitattiin pari viikkoa takaperin, heti ku paineet nousi ja turbot heräs nii kytkin ei pitäny ollenkaan :evil:

Multa löytyis tuommonen S100 ahdinki mutta siinä ei oo pesiä :|