600cc moottoriin turbon valinta

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
jsr85
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:54
Paikkakunta: Oulainen

600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja jsr85 »

Turbo vaihtoehtoja miettinyt tuollaiseen kubotan kaksi pyttyiseen motoriin, tällä hetkellä koneessa paikoillaan gt1646v paine ohjattuna. Tuo ahdin lienee liian iso kun max kierrokset 3200rpm. Olisiko vinkkiä saako tuota vnt.tä pelaamaan järkevästi mitenkään tuossa, nyt ei ole lainkaan pakoputkea ja tuntuu et kyllä siitä pieni apu on mut sais olla enemmänkin. Vaikuttaako tuo pakoputken puute heräämiseen? Maalaisjärjellä ajateltuna putkella kuristamalla virtaus nopeus kasvaisi ja sitä kautta heräisikin paremmin. :roll:
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onko siipiä varaa laittaa yhtään enempi sumppuun?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
jsr85
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:54
Paikkakunta: Oulainen

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja jsr85 »

Siivet on aikalailla maksimi supussa. Onko sulla tietoo auttaisiko jos laittaisin hieman ahdistavan pakoputken? Tässä kuva tämän hetken kokoonpanosta.

Kuva
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja diffas »

Eihän ahistava pakoputki ikinä auta tollaisiin. Pakosatsi taas jos on liian väljä, niin voi vähän syödä herävyyttä. Varmasti tossa joku gt1444v tai joku ehkä vielä pienempi olisi ihan jees. Jos ahtimen saisi ihan kiinni pakosarjaan, niin olisi pulssit kovemmat ja herävyys parempi. Nyt toi näyttää vähä pitkältä, ei niin hyvältä, ainaki maallikon silmään. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Tuo "pakosarja" on huono. Jos turboa ei saa alemmas, niin, eristä tuo putki edes lasikuitunauhalla, ettei pääse kaikki lämpö harakoille. Ahdinkin on 140 hepan tehoihin riittävä, joten aika iso tähän moottoriin. Todennäköisesti alkaa vain sakata, jos saa heräämään kunnolla.
jsr85
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:54
Paikkakunta: Oulainen

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja jsr85 »

Tuo on vähän käytännön syistä laitettu noin, kone kun vaakamallisena on aika matala niin menis öljyn paluu vähän hankalaksi, ei viitsi ulkokautta viedä öljypöhjaan.
Eicca_
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 02:49
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eikö ton ahtimen vois laittaa tohon venttiilikopan paikkeille? Kääntäis kompurakotelon 180astetta ja sarjalta sellainen 180asteen jouhea mutka ahtimelle suoraan. Tohon olis aika helppo tehdä joku järkevämpi pakosarja kokonaan että sais lähdöt sopivaan suuntaan ja putket lyhyeksi. Noin pitkä putki vaikuttaa varmasti heräävyyteen.
http://www.tolkkifoorumi.com" onclick="window.open(this.href);return false; https://www.facebook.com/Bogeyracing" onclick="window.open(this.href);return false;
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 600cc moottoriin turbon valinta

Viesti Kirjoittaja muuris »

Samaa mieltä Markus L:n kanssa että jos saakin pakopuolelle riittävästi hönkää herättelyyn niin kompura sakkaa. Liian iso turbo tuohon moottoriin. Pikaisesti laskeskeltuna kilon paine vaatii yli 4500rpm että ollaan edes kartalla.

Kompuran jättöpää jos olis luokkaa 32mm nykyisen 46mm sijasta niin vois toimia koko alueella suht makeasti.
Vastaa Viestiin