Vag 1.9 pd kannen porttaus

Kaikki yleinen keskustelu.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Millaisia muutoksia vaaditaan jotta kansi riittäisi about 300hv tehoille? Kokemuksia eri pajoista, paljonko operaatio keventää kukkaroa?
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja p0wer »

300hv ei kummoisia muutoksia tarvita, johan tuohon piisaa vakiokansikin kun ahdin ja suuttimet vain on tarpeeksi isot.

http://www.npsheads.com/" onclick="window.open(this.href);return false; tekee sinulle hyvän kannen. Hintalappu riippuu miten hyvät kanavat haluat, ja mitä kaikkea kannelle tehdään. Hyvästä porttaustyöstä 400-600 euroa on normaali hinta, osat, tarvikkeet ja mahdollisesti muut oheiskoneistukset sitten lisäksi.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

OK, jossain muistaakseni oli juttua että kansi alkaisi ahdistamaan jossain 270hv paikkeilla mutta itse en ole vielä päässyt kokeilemaan pitääkö paikkansa =). Aihiona AVF moottori ja suuttimina pd150 rungot firad +120% kärjillä, iso keulacooleri, kiinteä vauhtis s2 sre kytkimellä. Vielä pitäisi jostain taikoa sopiva ahdin kyseiseen setuppiin. GTB2260VK on ollut mielessä kun sillä taitaisi tehotavoite olla saavutettavissa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pitäisi mennä tuossa moottorissa vakio kannellakin. Hiottu nokka-akselikin auttaa kummasti kannen virtausta. En nostaisi kantta pois jos ei se ole jo valmiiksi irti tai kansipahvi palanut.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Kiitos tiedosta! Nokka-akselista on jo hieman pienennetty perusympyrää. Kansi on paikoillaan ja ajatuksena oli työstää tallin nurkassa lojuvasta vara kannesta vähän virtaavampi mutta näillä puheilla taidan säästää nekin rahat tuleviin korjauksiin.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Vakiokansi ei itsessään rajoita tehoa tiettyyn pisteeseen, vaan rajoitus tulee ahtimen ja kannen yhteisestä virtauksesta. Isommalla ahtimella vakiokansikin virtaa suuremman tehon. VK on kuitenkin melkosen pieni ahdin, jolla porttaamattomalla kannella taitaa päästä sinne 250 tuntumiin. Portatulla sitten lähemmäksi kolmea sataa, mutta onhan se aika pieni ahdin noille tehoille. Valtavan hyvä käyttöahdin ja vakion korvaaja kylläkin.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Jotain tällaista vähän ajattelinkin tulevan eteen.

Tarkoitus olisi että alakierroksillakin olisi jotain elämää ja sen vuoksi ehkä portattu kansi + VK olisi hyvä yhdistelmä, vaikka tehot jäisivätkin vähän alle kolmensadan.

Keskustelu menee nyt hieman ohi otsikon aiheen mutta mikä olisi hyvä ahdin 300hv tehotavoitteelle?
kolo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Helmi 2013, 11:04
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja kolo »

Borg warner s200v heräis alhaalta, kompuran koosta riippuu minne asti riittää
Köyhät hehkuttaa
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Tuo S200V on joku john deeren turbo? Löytyisikö joltain osanumeroita tai vinkkiä mistä tuollaista lähtisi metsästämään? Ebayn tarjonta näytti heikolta ja googlekaan ei äkkiä kovin paljoa apuja antanut.
nps
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 19:58
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja nps »

Itsellänikään ei ole pelkän kannen vaihdoista dyno tuloksia, kun yleensä vaihtuu samalla nokka, suuttimet, turbo, jne.
Pelkällä nokan vaihdolla portatussa moottorissa on mitattu reilu 30hp säätämättä ohjelmaa ollenkaan.

Tyypillisesti GTB22260VK ahtimella ja vakio nokka + vakio kansi ovat tehot pyörineet ~260-280hp ihan maksimissaan.
Tuolla ahtimella, portatulla kannella ja viritysnokalla on 2.2bar paineilla mitattu 320hp 4500rpm.

Veikkaisin että pelkällä nokalla ei 300hp mene rikki, mutta voi olla kyllä tosi lähellä.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

No sieltähän tuli mukavasti tietoa, kiitoksia! Nykyiselle nokalle ei ole tehty muuta kuin otettu vähän perusympyrästä pois joten huipputeho tulee varmaankin lähempänä 4000rpm vs. tuo porttaus + virinokka yhdistelmän 4500rpm. Jos tuo kansi ja nokka taipuisivat VK:lla sinne 280 lukemiin niin ehkä sillä talven pärjäisi. =) Jos sitä keväämmällä kansitöitä lähtee teettämään niin samalla olisi varmasti hyvä laittaa öljyruiskut nokka-akselin/paininkuppien elinikää lisäämään?
nps
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 19:58
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja nps »

Olen joihinkin tehnyt L-mallisen pelllin lärpäkkeen, jolloin öljy ei valu pois painimilta.
jakajapumpullisissa painimet ovat poterossa öljykylvyssä ja hyvin toimii.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=374096" onclick="window.open(this.href);return false;

Tein yllä olevat muutokset muutamiin kansiin, mutta hankala sanoa, kun porttaamistani ei ole tietääkseni yhdestäkään nokat kuluneet.

Minulla nuo viritys nokat ovat kiilloitettuja, jolloin öljykalvon paksuus on tuplaten paksumpi kuin normaalisti hiottu vakio.
Paininkupeiksi löytyy DLC pinnoitetut ja olenkin koko setille antanut 50 000km takuun kunhan öljyjä muistaa vaihtaa.

Vakio kuppien kanssa minulle on tullut yhdestä nokasta imoitus, että oli kärki kulunut, mutta samasta sylinteristä oli mäntä halki, joten on ollut aika kovilla, kun moottoriöljy puskee palotilaan.

Nokan kestoon auttaa myös nokka laakereiden uusiminen.
Kuluessaaan laakeri päästää nokan tukkimaan öljykanavat ja vauhdittaa entisestään sekä laakerin, että painimien kulumista.
Nokan nenien voitelu on puhtaasti laakereilta valuvan voitelun varassa.
teme69
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Elo 2014, 11:32
Paikkakunta: _HKI_

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja teme69 »

L-pelti vaikuttaa nerokkaan simppeliltä ratkaisulta! Eikä tosiaan vielä ole ollut ongelmaa nokan/painimien kulumisen kanssa, reilu 320tkm ajettu vakio nokka oli hyvässä iskussa mutta hiottuna tuo kestävyys varmasti kärsii. Kunollinen virinokka (nps)+painimet ja laakerit olisi varmasti asiallinen hankinta mutta budjetti ei siihen aivan heti taivu kun on pari muutakin projektia työn alla. No eihän tämä olisi harrastus eikä mikään jos siihen ei kaikki aika ja raha menisi! =)
nps
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 19:58
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Vag 1.9 pd kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja nps »

Vakioiden hiottujen kanssa on ollut ongelmia, mutta joissain aftermarket nokissa on karkaisu syvemmällä kuin vakiona.
Itse testaan kaikki myymäni nokat, että ovat 55-60HRc kovuudeltaan hionnan jälkeen. (OEM vakio nokan kovuus)

PD moottoreissa erityisesti kuluu pakonokka ja varsinkin viritetyissä.
Epäilisin, että johtuu todella suuresta sylinteripaineesta jota vasten nokka joutuu operoimaan.
Vastaa Viestiin