siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Perinteiset esikammioilla varustetut TD -moottorit ja niihin liittyvä keskustelu.
WEE-6
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Marras 2012, 03:12
Paikkakunta: muurame

siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja WEE-6 »

Mitä siirtopumppua voi käyttää esikammiokoneen jakajapumpussa? Paljonko saa olla painetta ja tuottoa? Auto on 1.8td mondeo suht rajulla pumpulla (12mm alle millin k- mitalla, aaz nokkalevy, muokattu ennakonsäädin, karuhko governoori ym), polttoainelinjat on tankin imusta lähtien 10mm sisähalkaisijalla, pumpun jälkeen paluussa pieni jäähdytin, paluu yhtä paksua kuin tulo. Pumppu kyllä tuottaa ja varmasti saa ainetta (kkk k27 47/65 siivillä ahtoi likelle 3bar ja kulkua oli ihan hyvin. Kierroksilla ennakot tuntuu pysyvän (kokeiltu 6500rpm asti) mutta jos siirtopumpusta apua on niin minkälainen kannattaa laittaa? Carter 4600 sopiva vai tekeekö liikaa painetta tulopuolelle laskien ennakoita?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Erittäin mielenkiintoinen aihe.

Kyse on varmaankin täysin mekaanisesta VP4 pumpusta. Tuollaisessa pumpussahan yleensä ei käytetä siirtopumppua, koska se ilmeisen herkästi sekoittaa pumpun ennakot.

Mites tuollaisessa pumpussa yleensäkin säätyy toi ennakko? Onko se vaan niin, että pumpun kotelopaineella painetaan ennakonsäätimen mäntää jousikuormaa vasten? Männän takapuolella vaikuttaa jousikuorman lisäksi pumpun tulon paine eli ulkoisen siirtopumpun paine. Jos se menee näin, niin siirtopumpun asennuksen yhteydessä seuraisin silmä kovana kotelopaineen kehittymistä.

Pääseekö tuollaisessa Mondeossa mittaamaan toteutunutta ennankkoa esim. suuttimen neulankorkeusanturin perusteella?
WEE-6
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Marras 2012, 03:12
Paikkakunta: muurame

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja WEE-6 »

Kyllä, täysin mekaaninen pumppu, isorunkoinen ve4 alunperin vapari-diesel 1.8d eskortista, vastaa tosi lähelle esim. Aaz pumppua. Mun tietääkseni ennakko säätyy juuri noin, kotelopaine painaa jousikuormitettua mäntää vasten, eli kotelopaineen määrä ratkaisee. Sitä ei siis siirtopumppu saisi paljoa muuttaa tai tulee ongelmia hyödyn sijaan. Kotilopainemittarin asennus on tässä kyllä listalla ja tulossa paikalleen. Minkäslainen mittari, 0-10bar vai?

vakio lucas-suuttimet paikallaan, ja näissäkin on kolmosen suutin nostoanturila varusteltu. Orkkis pumppu käyttää sitä sähkösessä ennakon hienosäädössä, tässä ei moisia "hienouksia" ole. Voiskohan sitä käyttää diy-hengessä ennakon mittailuun jollain tavalla?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

0-20bar mittari tarvii olla, ainaki sähköisissä pumpuissa joissa kotelopainetta uskaltaa nostaa.

Onkohan mondeossa sähköpumpun kanssa ihan oikea ecu? Sieltähän sais varmaan livedataa ennakosta.
WEE-6
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Marras 2012, 03:12
Paikkakunta: muurame

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja WEE-6 »

Onhan siinä joku kälänen sähköpurkki mutta pääosin täysmekaaninen laite se Lucaskin on. Nyt ne pumpun sähköt on tietysti kaikki disabloitu, sammutinsolenoidille tulee virta suoraan virtalukolta, ja sitä rataa... :D

Taitaa olla siirtopumpulla tärkeämpää iso tuotto, kuin paine tässä tapauksessa. Sehän riittää, että kierroksillakin aine riittää, jos näin on varmasti (paineesta pääteltynä) niin ei siirtopumppua välttämättä tarvi. linjat ainakin arvelisin riittäviksi melko pitkälle.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Vois olla että tuollasessa mekaanisessa ympäristössä välisäiliö voisi olla aika hyvä ratkaisu myös sensijaan että polttoaine kiertää pirun pitkän matkan takaisin tankkiin, ja tällöinkin siirtopumppu voisi olla vain huolehtimassa tämän välisäiliön täynnäolemisesta, ja välisäiliöstä lähtee paluukiertoon kaikki ylimääräinen niiltä osin mitä pumppu ei annostele ja mitä paluulinja vetää -> tällöin toteutunut paine suodattimessa/välisäiliössä/pumpun sisäänmenossa olisi aika maltillinen, vain sen verran mitä sillä tuotolla paluulinja ahistaa. Miettinyt tdi:ssäkin jos käyttäisi tuollaista "paluukierrollista" isolinjaista polttoainesuodatinta (V6 TDI:stä), ja tuon suodattimen muovikäkkärän paluun muokkaisi avaremmaksi suodattimelle päin jolloin suodatin toimisi paremmin välisäiliönä, oletettavastihan siinä on jokin lämpötilan tai paineen mukaan toimiva venttiili.
olafu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta: Urjala

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja olafu »

Omassa P100:ssa on myöskin tuollainen vapari escortin pumpun runko, siinä AAZ nokkalevy, kireät palautusjouset ja 12mm boschilainen -378 nestepää. Escortin omilla palautusjousilla pumppu päästi pahan särinän n. 5200 kierroksella, äänen kuuluminen siirtyi ylöspäin n. tuhannella kierroksella, kun vaihdoin tilalle jäykemmät jouset, mutta poistui kokonaan vasta kun laitoin 2mm prikat niiden alle. Puhutaan siis koneen kierrosluvusta.

Kaasuakseli ja säätimen jousi on jostain pösön pakusta, mikä on prikoilla shimmattu niin, että se menee rajakierroksilla (7000) lähes putkelle. Lisänä siellä on sisällä joku wyrtin lajitelmasta otettu halpisjousi... Syöttö lähtee putoamaan 6000 kierroksessa. Säätimessä on vain kierrosrajoitin ja tyhjäkäyntijousi.

Ajelin pumppua penkissä 6000 (koneen) kierrokseen asti ja testailin miten siirtopaine muuttuu maksimi syöttömäärällä verrattuna siihen että syöttö on poikki kokonaan. n. 0.5bar tippuu paine kun syöttö menee 0-150mm3. Kokeilin myös isommilla määrillä, mutta paineen pudotus oli aina kutakuinkin sama. Yli 150 milliä tuosta ei tahdo järkevästi tulla, liekkö tuokaan enää kovin viisaalla ruiskutusajalla. Ennakoiden käyttäytymistä en ole kerinnyt tutkimaan, mutta melko liukkaan oloinen laite tuo on jo nyt, vaikka määrän laitoin näin aluksi 110mm3. Pitäisi viritellä painemittari kiinni kanssa, että näkis mitä siellä siirtopainepuolella tapahtuu tositoimissa. Penkissä paine pyöri siinä 6.5-6bar alueella.

Testailut on jääny aika vähiin, kun kannentiiviste kurkkasi kannen ja lohkon välistä pihalle, focuksen peltisellä tiivisteelläkin tekee painetta vesitilaan. Luulen että johtuu siitä, ettei ne tdci-koneen tiivisteessä olevat pokkaukset kierrä esikammiota ja tiiviste pääsee löystymään esikammion notkuessa. Osasyyllinen kannentiivisteongelmiin lienee myös tuo sierran lohko, mikä on kenttiläisestä perityillä tuumasilla (olisko 7/16) kansipulteilla, milleissä mitattuna kuitenkin 11mm. Nousu on sen verran eri, ettei voi ajaa suoraan M12 tapilla suurempaa jenkaa sinne.

Ajatuksena olis kanssa laittaa välisäiliö, jos paineitten mittauksessa ilmenee sille joku pätevä syy.
Systeemin olisi määrä olla seuraavanlainen:
Joku boschin ruiskupumppu tankin alle, siitä putki välisäiliöön, jonka katosta lähtee paluu paineensäätimen kautta takaisin tankkiin. Välisäiliöltä suodattimen kautta syöttöpumpulle ja paluu takaisin välisäiliöön.
Painetta vaikkapa 0.5bar, enemmän tarvittaessa jos akselin stefa kestää sen. Välisäiliössä voisi periaatteessa olla myös joku paineakku, mikä tasaa painetta jos siirtopumppu hörppää jossain tilanteessa vähän ilmaa. Boschin -106 putsari kestää kyllä ainakin 2bar ylipainetta, joten sen paineistaminen ei aiheuta ongelmia. Pumpun paluuseen lienee laittaa tuo mainittu jäähdytin, jos tuo sähköpumpun tuotto jää maksimisyötöllä niin alas, ettei välisäiliö jäähdy.

Onko tuo pumpun imupuolen paineen nosto ihan kokeiltu juttu, että sotkee ennakonsäätimen? Eihän sen siihen pitäisi paljoa vaikuttaa, kun ennakonsäätimen "paineettomalla" puolella on kuitenkin imupuolen paine vastassa. Mun ajatuksilla pyöriteltynä ei pitäisi olla vaikutusta, jos myös paluupuolen paineen nostaisi samaan tasoon(joka tapahtuu tuossa yllä selitetyssä systeemissä), jolloin pultin poraus toimisi myös normaalisti. Ei ole tullut testattua, mutta näin ajattelin.

Täytyy käyttää vehje jarrussa, kun saa kuparitiivisteen. Tarkoitus on leikata sylinterit kiertävä ja esikammiot peittävä kuparikeskiosa, minkä ympärille tulee vakio massatiiviste pitämään liemet omilla osastoillansa.
Ahtimena on nyt HX30 (52/65mm pakosiipi, 44/77mm kopura) "tehdasasetuksilla" eli portti aukeaa 1.5 barissa. Ahtopaine nousee ajossa n. 1.8 bariin ja pakopainetta vähän vajaa 2.5bar, joten tuntuu olevan tukossa jo nyt. Ennakko lienee myöhäisellä, joten sitä korjaamalla pakopaine luultavasti laskee. Koneessa on Virtasen hioma 264 ast / 10mm nokka, vakio venajousien kaveriksi laitoin golffin sisäjouset.

EDIT: Viestiä muokattu noin miljoona kertaa..
Turbiini
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2012, 20:19

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä siirtopaine hieman vaikuttaa ennakoihin. eli siirtopainetta nostaessa siis nousee ennakon säätimen molemmilla puolilla paine, mutta kammion puolella vähemmän johtuen paluukierrosta joka kammiopaineen noustessa kasvaa. Eli ennakko siis pienenee siirtopaineen noustessa. Vaikutus kylläkin on hyvin vähäinen, ja jos paluupuolen vastapaineen saa samaksi ku tulon (juuri tuo keruusäiliö ratkaisu) niin sitten ei vaikuta mitenkään. Volvon joissain pienemmissä kuorma-autoissa on näin tehtykin, sähköohjattu bosch vp44 jakaja pumppu jonka imu ja paluu on panjopultilla kytketty alumiiniseen kiskoon jonka jonka toisessapäässä on paineventtiili ja toiseen tulee paine sähköiseltä siirtopumpulta suodattimen läpi. Siirtopaine varsin korkea, taisi olla yli 3bar.
olafu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta: Urjala

Re: siirtopumppu ve4 esikammiodieseliin

Viesti Kirjoittaja olafu »

Porasin käyttöakselin tiivisteen takaa reiän siihen lähimpään niistä kolmesta M10 kierrereijistä, mitä noissa boschin rungoissa yleensä on siellä pumpun mahan alla. Alkuperäseen poraukseen mikä menee stefan takaa siirtopumpun imupuolelle löin tulpan. Sitten siitä M10 kierrereijästä banjolla vaan letku haarotuksella tankkiin menevään paluuseen, niin stefan takaa sai paineen pois. Siirtopumppu oli tankin alla, joku Jetronicin bensapumppu. Suodattimen kotelossa oli rivipumpun paluubanjopultti mistä lähti tankkiin paluu, pumpun paluu tuli siihen suodattimen kanteen myös, jolloin suodatin koteloineen toimi samalla välisäiliönä. Paine oli jotain 1-2bar varmaankin, mittaria ei ollut, sama paine pumpun imu ja paluupuolella, niin ei vaikuttanut ennakonsäätimeen. Oikeastaan se vaikutus ennakonsäätimen toimintaankin on hyvin pieni, mutta periaatteessa ennakko pienenee mitä enemmän siirtopainetta antaa, koska ennakonsäätimen männän takaa on poraus lamellipumpun imupuolelle. Tällöin suurempi siirtopaine lisää paluuvirtausta, jolloin paine-ero ennakonsäätimen männän yli hieman laskee.

Vaikutusta ei oikeastaan ollut moottorin toimintaan, välillä tuntu että vetäis paremmin ylös mutta saatto olla psykolooginen vaikutus.
Vastaa Viestiin