VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Tuossa oli JukkaA.n kanssa jo hieman priva viestiä näistä syöttöpumpuista. Elikkä mitkä käy virittämisen kannalta mihinkin ja minkä kokoisena?
Otetaan esimerkkinä tuo minun Seat 1,9TDI (ahu) jossa on siis vakio syöttöpumppu (vaikkakin epäilin) niin tuolla setupilla ilmeisestikkin pitäisi mennä helposti rikki yli 200hp tehot. Jukka tosin epäili että juurikin pumpun kapasiteetti olisi riittämätön tarpeisiin. Edellisellä omistajalla kun oli dynossa ollut pienoinen pettymys lukemien suhteen. Itse en ole kuitenkaan tuolla uudella kokoonpanolla vielä päässyt uudelleen ohjelmointiin taikka dynorullille että näkisi missä mennään.
Alla olevasta linkistä näkee tuon minun harrastelukohteeni.
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=17" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja toinen mikä minua kiinnostaisi tietää että onko tuota vakio syöttöpumppua mahdollista itse avartaa ja mitä tuossa hommassa pitäisi huomioida? Tällähetkellä olisi käytettävissä todella laaja valikoima eri koneistus ja työstökoneita käytettäväksi.
Otetaan esimerkkinä tuo minun Seat 1,9TDI (ahu) jossa on siis vakio syöttöpumppu (vaikkakin epäilin) niin tuolla setupilla ilmeisestikkin pitäisi mennä helposti rikki yli 200hp tehot. Jukka tosin epäili että juurikin pumpun kapasiteetti olisi riittämätön tarpeisiin. Edellisellä omistajalla kun oli dynossa ollut pienoinen pettymys lukemien suhteen. Itse en ole kuitenkaan tuolla uudella kokoonpanolla vielä päässyt uudelleen ohjelmointiin taikka dynorullille että näkisi missä mennään.
Alla olevasta linkistä näkee tuon minun harrastelukohteeni.
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=17" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja toinen mikä minua kiinnostaisi tietää että onko tuota vakio syöttöpumppua mahdollista itse avartaa ja mitä tuossa hommassa pitäisi huomioida? Tällähetkellä olisi käytettävissä todella laaja valikoima eri koneistus ja työstökoneita käytettäväksi.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
mutuiluna mennään mutta tutulla oli eräs ahu aika pitkälle läpirakennettu paitsi orggis pumpulla ja muistaakseni tehot oli aika tarkalleen 200hp olisko paria heppaa vaille. koneesta vastasi aki aika pitkälle. nestepään vaiholla asia olis ratkaistu.
yhen aika vaikea se nestepää on muokata itse. ei toki mahottomuus mutta helpompia hommiaki on :=)
yhen aika vaikea se nestepää on muokata itse. ei toki mahottomuus mutta helpompia hommiaki on :=)
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
AHUsta vakiopumpulla n. 200hp tehoja otettu. Eräskin audi antoi kymmenyksiä vaille 200hp raceilla, kun tuossa sellaista värkkäiltiin.
Findieselillä eräästä 1.9tdi mk4 golfista (en muista moottorikoodia, mutta jakajapumpullinen) penkitetty vakiopumpulla hieman yli 250hp, muistaakseni. Itse laitoin omaan ahuuni tuollaisen vakion 10mm pumpun eri nokkalevyllä, ja tuntuu vetoa olevan "ihan jees". Silti se on jokseenkin rajoittava tekijä nykyisessä kokoonpanossa. Savua ei tule vaikka mitä loihtisi. Penkissä se ei ole vielä käynyt nykyisellä kokoonpanolla niin hyvin vaikea sanoa teholuvuista.
Findieselillä eräästä 1.9tdi mk4 golfista (en muista moottorikoodia, mutta jakajapumpullinen) penkitetty vakiopumpulla hieman yli 250hp, muistaakseni. Itse laitoin omaan ahuuni tuollaisen vakion 10mm pumpun eri nokkalevyllä, ja tuntuu vetoa olevan "ihan jees". Silti se on jokseenkin rajoittava tekijä nykyisessä kokoonpanossa. Savua ei tule vaikka mitä loihtisi. Penkissä se ei ole vielä käynyt nykyisellä kokoonpanolla niin hyvin vaikea sanoa teholuvuista.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Syöttöpumpuissa tulee yleensä jossain vaiheessa se raja vastaan, jonka jälkeen tehon lisääminen menee hankalaksi. Miusta se menee jotenkin näin:
AHU:n pumppu (10mm nestepää ja DE015 nokkalevy) - 190hp
ALH:n pumppu (10mm nestepää ja DE110 nokkalevy) - 220hp
11mm pumppu (11mm nestepää ja DE143 nokkalevy) - 270hp
Toki jokaisella noilla pumpuilla saa varmasti kymmeniä tai useita kymmeniä heppoja enemmänkin, mutta se tehon tuotto vaan menee vaan tosi hankalaksi. Silloin pitää olla kaikki kohdallaan: suuttimet, linjat/siirtopumppu/kotelopaine jne.
Fin-dieselin Arttu eli Tdifreak olisi varmasti oikea henkilö sanomaan mitä AHU pumpusta saa ääritilanteessa irti. Mutta en usko Artunkaan suosittelevan tuota syöttöpumppua yli 200hp kokoonpanoihin.
AHU:n pumppu (10mm nestepää ja DE015 nokkalevy) - 190hp
ALH:n pumppu (10mm nestepää ja DE110 nokkalevy) - 220hp
11mm pumppu (11mm nestepää ja DE143 nokkalevy) - 270hp
Toki jokaisella noilla pumpuilla saa varmasti kymmeniä tai useita kymmeniä heppoja enemmänkin, mutta se tehon tuotto vaan menee vaan tosi hankalaksi. Silloin pitää olla kaikki kohdallaan: suuttimet, linjat/siirtopumppu/kotelopaine jne.
Fin-dieselin Arttu eli Tdifreak olisi varmasti oikea henkilö sanomaan mitä AHU pumpusta saa ääritilanteessa irti. Mutta en usko Artunkaan suosittelevan tuota syöttöpumppua yli 200hp kokoonpanoihin.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Minun tekemieni huomioiden mukaan ahun pumppu vakiolla hihnapyörällä ja 12mm nestepäällä tuhoaa tehokkaasti ja nopeastikin apuakseleita. 11mm pumppu painavalla hihnapyörällä (alh, agr jne) ei ole aiheuttanut vastaavaa tuhoa pidemmälläkään aikavälillä. Ratkaisuna painava hihnapyörä tai parempaa materiaalia oleva apuakseli
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
pasi_t joskus puhu että vaggilaisen pumppuja olis myös 11mm np:llä mutta harvemmin. eikä ollu tietoa missä olis käytetty
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Automaatti ALHssa ja kaikissa AHH koneissa on tuo mainitsemani 11mm pumppu.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Taitaapi olla edessä siis pumpun metsästys jotta saa sen 200hp varmasti rikki! Minkälainen operaatio syöttöpumpun vaihto on ja mitä siinä pitää huomioida? Ja eihän kellään sattuisi moista olemaan jouten?
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Onkos automaateis noin yleisestikin ottaen isommat pumput? Meinaan kun AFN tyyppisessä Passatissaki on automaatissa isompi kuin manuaalis.
Edit: Oho, vahingos kirjasin dubsonicina. T. Diffas
Edit: Oho, vahingos kirjasin dubsonicina. T. Diffas
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Ai mikä isompi pumppu on afn automaatissa? Ahh on ainut apuakseli kone jossa oon törmännyt tuohon 11mm pumppuun.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Niin siis esim. manuaaliaskisessa afn:ssa on 10mm ja automaatis 11mm.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Mitä itse olen 3B Passatteja ja b5 a4 audeja automaattina jäljittänyt, niin 10mm pumppuihin itse niissä olen joka ikisessä törmännyt. Kyseessä siis AHU ja AFN moottorilliset. Noin kymmenestä yksilöstä olen itse lukenut numerot pumpun kyljestä, sekä pyytänyt myöskin ainakin yhtä monesta jonkun toisen tarkistamaan ne.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Juu. Eikä siihen normi ahu/afn johtosarjaankaan käy toi 038 -sarjainen 11mm pumppu suoriltaan.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Nojoo myönnetään, väärässä olin. Ei ollut afn koneseen, vaan siihe passatin / audin 90hp koneessa oleva. 038130107J / 0 460 414 987
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Olisikos jollain vinkkiä mistä saisi noita 11mm nestepäätä ja nokkalevyä? KVG ei oo oikee tuottannu tulosta
Se on VAG, se hajoaa
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Jos tuollaiset haluaa niin kannattaa ostaa kerralla aito 11mm pumppu. Saattaisin tietää ainakin yhden jos sellaiselle on kova tarve ja on valmis maksamaan siitä ns. markkinahinnan.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Menee kalliin puoelle varmaan. Taidetaan sitten aloittaa 1z vakiopumpulla, sitten kun loppuu niin keksitään isompaa.
Se on VAG, se hajoaa
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
No se on kyllä huonoin mahdollinen lähtökohta. Laita nyt vähintään AFN pumppu tai uudempi AGR/ALH. Pääset sentään helposti 2:lla alkaviin lukuihin.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Kyselyikä päällä niin jatketaan
AGR/ALH pumppu käy sitten ihan sellaisenaan muuten 1z koneeseen, johdotuksilla ei väliä? Ja onkos niissä sitten vielä jotain eroa automaatin ja manuaalin välillä? (ts. pitääkö metsästää jollain tietyllä koodilla)
AGR/ALH pumppu käy sitten ihan sellaisenaan muuten 1z koneeseen, johdotuksilla ei väliä? Ja onkos niissä sitten vielä jotain eroa automaatin ja manuaalin välillä? (ts. pitääkö metsästää jollain tietyllä koodilla)
Se on VAG, se hajoaa
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Ei se ihan bolt-on mene, mutta ei kyllä kovin suuriakaan vaadi. AFN:n pumppu menee suoraan ja siinä on jo semmoinen nokkalevy että saa edes vähän voimaa.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Itse vaihdoin ensin määränsäätimen AFN pumpusta. Jälkeenpäin sitten vaihtelin liittimiä niin, että sain ALH:n pumpun kokonaisuudessaan paikalleen. ALH yms pumputhan sitten ei käy pumpun jalkaan bolt-on. Joutuu hieman modaamaan.
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
miten nuo liitimet käy esim AGR / ALH /AFN välillä?
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Pumput sopii tälleen ristiin:
AGR, ALH, ASV, AHF ovat vaihdettavissa keskenään (1kpl 10pin liitin)
1Z, AHU, AFN ovat vaihdettavissa keskenään (2kpl liittimiä)
AGR, ALH, ASV, AHF ovat vaihdettavissa keskenään (1kpl 10pin liitin)
1Z, AHU, AFN ovat vaihdettavissa keskenään (2kpl liittimiä)
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
ja nuo on keskenään modattavissa kun muuttaa liittimen?
Re: VAG syöttöpumput koko ja riittävyys
Kyllä, löytyy pinnijärjestyskin tuolta jemmasta jos tarttee. 1Z, AHU, AFN pumpun kannakkeen reikä johon pumppu kiinnitetään, tulee suurentaa muutama milli jotta uudempi AGR, ALH, ASV, AHF mahtuu paikalleen, tämän lisäksi pumpun ja jalan väliin tulee tehdä pari millinen spaceri jotta hihna sattuu pyörälle kohdalleen ( ja laiskat miehet on näyttäny tekevän sivuttaissäädön ihan vain prikalla )