Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Miulla on pyörinyt pitkään mielessä remmiahdetun turbodieselin tekeminen. Tarkoituksena ei siis olisi korvata turboahdinta hihnakäyttöisellä ahtimella vaan tehdä remmiahtimella esipainetta turboahtimelle.
Tuplaturbot ja remmi+turbot menee yleensä liian monimutkaisiksi toteuttaa. Tarkoitus olisi kuitenkin yrittää tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja pelkistetty toteutus.
Mitä raati sanoisi seuraavasta toteutuksesta: Kaksi litrainen 8V suoraruisku dieseli, apulaitehihnalla pyörivä "ylikokoinen" remmiahdin, mun tapauksessa esimerkiksi Eaton M90 välitettynä 6000rpm maksimi kierroksille. Remmiahdin syöttäisi suoraan hukkaportillista Borg Warner S200G ahdinta. Turbon jälkeen intercooleri ja vesiruisku. Ahtojen säätö turbon sisäisellä hukkaportilla.
Mitä ongelmia ko. kokoonpanosta tulisi? Toi ei kuitenkaan olisi mitenkään mahdoton toteuttaa. Matka-ajon ahdot olisi varmaan kohtuullisia, koska ahdin pyörisi silloin n. 30-35% kierroksilla. Remmiahdinta ei mielestäni tarvitsi ohittaa jos sen tuottama ilmamäärä vaan riittäisi tavoiteltuun maksimitehoon.
Tuplaturbot ja remmi+turbot menee yleensä liian monimutkaisiksi toteuttaa. Tarkoitus olisi kuitenkin yrittää tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja pelkistetty toteutus.
Mitä raati sanoisi seuraavasta toteutuksesta: Kaksi litrainen 8V suoraruisku dieseli, apulaitehihnalla pyörivä "ylikokoinen" remmiahdin, mun tapauksessa esimerkiksi Eaton M90 välitettynä 6000rpm maksimi kierroksille. Remmiahdin syöttäisi suoraan hukkaportillista Borg Warner S200G ahdinta. Turbon jälkeen intercooleri ja vesiruisku. Ahtojen säätö turbon sisäisellä hukkaportilla.
Mitä ongelmia ko. kokoonpanosta tulisi? Toi ei kuitenkaan olisi mitenkään mahdoton toteuttaa. Matka-ajon ahdot olisi varmaan kohtuullisia, koska ahdin pyörisi silloin n. 30-35% kierroksilla. Remmiahdinta ei mielestäni tarvitsi ohittaa jos sen tuottama ilmamäärä vaan riittäisi tavoiteltuun maksimitehoon.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Turbon mitoituksen sen verran, että se tulisi isolla pakopesällä ja 52.5/80 kompuralla. Toi turbo itsessään herää ko. koneessa n.5000rpm kierroksilla ja tuottaa 5500rpm kohdalla 150hv litratehon painesuhteella 3.5 ja AFR:n ollessa n. 20. Eli ihan toimiva ahdin olisi, mutta ei herää tuolla isolla pesällä ilman remmiahtimen apua.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Kun plottailet tohon Eatonin kartalle vähän pisteitä, niin näyttääkö järkevältä?
Mulla 2,5 20v myllyssä S200 ja harkinnassa on mekaaninen ahdin esipaineistukseen, aihe liippaa sikäli läheltä. Rojut olis valmiina tohon ohitukseenkin, niin ei raaskis uhrata kymmeniä heppoja yläpäästä ja toisaalta pintakaasulla ei tarvis silloinkaan ilmaa pumpata. Mersun M62-Eatoneissa on ilmeisesti ollu magneettikytkintä, miten lie sen ohjaus alun perin..?
Mulla 2,5 20v myllyssä S200 ja harkinnassa on mekaaninen ahdin esipaineistukseen, aihe liippaa sikäli läheltä. Rojut olis valmiina tohon ohitukseenkin, niin ei raaskis uhrata kymmeniä heppoja yläpäästä ja toisaalta pintakaasulla ei tarvis silloinkaan ilmaa pumpata. Mersun M62-Eatoneissa on ilmeisesti ollu magneettikytkintä, miten lie sen ohjaus alun perin..?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Näytti kohtuu järkevälle, kunhan saa pysymään ton eatonin painesuhteen kohtuu järkevissä rajoissa (alle 2). Ilmamääriä katsoessa se pitää olla tosiaan väh. toi M90 jos ei sitä meinaa ohittaa.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Oletko Jukka pääättänyt mihin autoon tuon M90:n laittaisit. Poloon? Sun Kohdalla kyllä uskon että olet tämän asian miettinyt, mutta mahtuuko tuo M90 todella tuonne 6k konehuoneeseen? Muuten tuo kuulostaa ihan järkevältä. Jos ahdot tahtoo nousta liikaa esim. maantiellä niin silloin tuo magneettiventtiiili täytyy varmaan laittaa. Oma arg + M45 koneprojekti edennyt kovin hitaasti. Jos olet tuota toteuttamassa niin olisi järkevää miettiä ahtimen kiinnikkeitä ja muita tarvittavia osia yhdessä. Jatketaan vaikka yv:llä jos menee topicin ohi.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Joo. Olinkin laittamassa Ramikoo sulle viestii, että meidän olisi varmaan järkevin toteuttaa toi yhdessä. Saataisi tehtyy järkevä ratkaisu, joka olisi helposti kopioitavissa muillekin.
Kyllä se sinne mahtuu kun nostetaan pumppu pystyyn. Ja jos ei sinne mahdu niin sitten ilmastoinnin kompuran paikalle (eli ohj.tehostajan pumpun paikalle sun tapauksessa). Pitää nyt eka hommata se ahdin. Harmi kun tuli katsottua Eatonin TVS sarjan speksit, aijai ku olis nannaa...
Kyllä se sinne mahtuu kun nostetaan pumppu pystyyn. Ja jos ei sinne mahdu niin sitten ilmastoinnin kompuran paikalle (eli ohj.tehostajan pumpun paikalle sun tapauksessa). Pitää nyt eka hommata se ahdin. Harmi kun tuli katsottua Eatonin TVS sarjan speksit, aijai ku olis nannaa...
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Lähes kuulen kuinka se mopo keulikaan ohi = ) Itse tullut hieman tutkittua noita remmi-turbo komboja ja alkanut kallistumaan siihen suuntaan mitä tässä topicissa on haettu,eli remmi painaa suoraan turbon läpi tavaraa.Näin itse mietin asiaa:Pienillä kierroksilla turbo ei herää ja remmi tuottaa kaiken moottorin paineistuksen.M90 ottama teho lienee tässä tapauksessa 5-20hv jos pidetään painesuhde järkevänä.Keskikierrosalueella,hieman ennen kuin ahdin alkaa heräämään,nähdään piste missä eatonin tuottama paine on isoimmillaan mutta myös sen ottaman teho on isoimmillaan.arvioisin 10-30hv.Tämä on juuri se ongelma piste matka-ajon kannalta mutta kokeilemalla eri välityssuhteita uskoisin että saadaan ne matka-ajo ahdot järkeväksi.
Kun turbo alkaa heräilemään alkaa eatonin ottama voima laskemaan nopeasti koska turbo laskee eatonin tuottamaa painesuhdetta ja jos mitoitus on lähellä oikeaa päästään tilanteeseen jossa maksi tehon ja kierroslukualueen yläpäässä on remmin tuottama paine lähellä nollaa ja turbo tuottaa tuolloin moottorin tarvitseman "paineen".Tällöin myös remmiahtimen ottama teho on verraten pieni.
Ongelma tässä paketissa on tuon remmiahtimen tuottama ilmamäärä,koska jos yläalueella tullaan tilanteeseen että remmin tuottama ilma ei kertakaikkisesti riittä alkaa remmin ja turbon väliin muodostumaan alipainetta...Siksi riittävän iso remmi...Toinen mikä hieman helpottaa remmiahtimen valintaa on semmoinen erikoinen tilanne että kun remmiahtimen painesuhdetta kun lasketaan niin sen läpi menevä ilmamäärä kasvaa hieman,eli pienikin remmiahdin virtaa tällöin enempi ilmaa läpi.
Kun turbo alkaa heräilemään alkaa eatonin ottama voima laskemaan nopeasti koska turbo laskee eatonin tuottamaa painesuhdetta ja jos mitoitus on lähellä oikeaa päästään tilanteeseen jossa maksi tehon ja kierroslukualueen yläpäässä on remmin tuottama paine lähellä nollaa ja turbo tuottaa tuolloin moottorin tarvitseman "paineen".Tällöin myös remmiahtimen ottama teho on verraten pieni.
Ongelma tässä paketissa on tuon remmiahtimen tuottama ilmamäärä,koska jos yläalueella tullaan tilanteeseen että remmin tuottama ilma ei kertakaikkisesti riittä alkaa remmin ja turbon väliin muodostumaan alipainetta...Siksi riittävän iso remmi...Toinen mikä hieman helpottaa remmiahtimen valintaa on semmoinen erikoinen tilanne että kun remmiahtimen painesuhdetta kun lasketaan niin sen läpi menevä ilmamäärä kasvaa hieman,eli pienikin remmiahdin virtaa tällöin enempi ilmaa läpi.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Voisihan tuon remmin ohittaminen tulla myös kysymykseen. TDIclubilla oli muutama kuva siitä tuplaturbo audin ohitusventtiilistä joka voisi olla käyttöön juurikin passeli kampe. Ei tarvitsisi itse alka sitä suunnittelemaan, ja ilmeisesti hinnaltaankaan ei ole mikään mahdoton sijoitus.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Aika maukkaan näköisiä noi uusien tvsien kartat kyl on ja vissii hyötysuhdettaki saatu parannettuu +10% verrattuna m-sarjalaisiin.
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Damn olis pitänyt ostaa tuo volvoklubbenilla myynnissä ollut M62 (jos se tosiaan oli M62). Nälkä kasvaa ennen kuin on edes haukannut.......Ja Jukalla tais mopo karata jo ajat sitten.......
Meisselimiehet käsittääkseni toteuttaneet OM koneissa aika isoja turbo + M90 komboja. Tai sitten remmi ollut rinnan turbon kanssa. Eli lienee Jukallakin vielä varaa päivittää turbon tuottoa suurempaan ennen kuin tuo remmi ahdistaa liikaa. Soittelen Jukka vaikka sulle asiaan liittyen.
Meisselimiehet käsittääkseni toteuttaneet OM koneissa aika isoja turbo + M90 komboja. Tai sitten remmi ollut rinnan turbon kanssa. Eli lienee Jukallakin vielä varaa päivittää turbon tuottoa suurempaan ennen kuin tuo remmi ahdistaa liikaa. Soittelen Jukka vaikka sulle asiaan liittyen.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Mersumiehet (kuten minäkin) turvautuu turbon imussa Volvo Penta -takaiskuventtiiliin, ohitus hoituu sillä eikä tule ahtimien väliin alipainetta. Normaalisti remmi siis puskee turbon imuun ilmaa ja kun alipainetta meinaa muodostua, aukeaa läppä ja turbo imee suoraa omasta putsaristaan. Juuri tällaisessa sovelluksessa se on ko Penta-moottorissakin.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Volkkariltakin löytyy venttiiliä tuohon hommaan:
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=14" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Tätä asiaa tullu taas pyöriteltyy mielessä. Yks vaihtoehto ois käyttää aika pientä remmiahdinta (esim. eaton M45) ja käyttää sitä pelkästään turbon herättelyyn. Heti kun turbo herää niin se imisi alipaineella tuon volkkarin ohitusventtiilin auki ja imisi ilman suoraan ilmanpuhdistajalta. Tällöin remmiahtimen kummallakin puolen olisi sama paine, jolloin se ei ilmeisesti hukkaa niin paljon tehoakaan, eli pyörii ns. tyhjää. Ratkaisu vastaisi siis enemmänkin sequentiaali ahtamista eikä niinkään sarja-ahtamista.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Jos turbo riittää tuottamaan tavoitellun ilmamassavirtauksen ja siihen vaadittavan ahtopaineen, niin remmi kannatanee lopussa ohittaa kokonaan. Silloinhan remmiahdinta ei kannata turhaan ylimitoittaa. Mikä siulla on tehotavoitteena? Sarja-ahtamisessahan nuo ahtimet kannattais laittaa toisinpäin, eli turbo esipaineistaa remmille ilmaa, että sen läpi menevä tilavuusvirtaus saadaan pysymään mahdollisimman pienenä ja pysytään hyvällä hyötysuhdealueella.
Edit. En sitten tiedä, minkälaisella hyötysuhteella tuo remmi paineistaa jo valmiiksi yli 3 bar absoluuttipaineessa olevaa ilmaa...
Edit. En sitten tiedä, minkälaisella hyötysuhteella tuo remmi paineistaa jo valmiiksi yli 3 bar absoluuttipaineessa olevaa ilmaa...
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Markus L kirjoitti:
Edit. En sitten tiedä, minkälaisella hyötysuhteella tuo remmi paineistaa jo valmiiksi yli 3 bar absoluuttipaineessa olevaa ilmaa...
Erittäin huonolla ja remmin ottama teho kasvaa rajusti.Tuommoisen pienen eaton M45:kin saa ottamaan sitä kampiakseli tehoa lähelle 100hv kun sitä ilmaa riittävästi esipaineistetaan turbolla ja silti tuntui että eatonista ei mene ilmaa tarpeeksi läpi(eikä sitä sitten loppupelissä mennytkään).
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Se remmin ohitus muuten onnistuukin, mutta sen hihnapyörän kytkentä irti on jo hiukka haastavampi juttu. Tehotavoitteena on se mitä tuollaisesta 2 litran dieselistä saadaan 3bar ahtopaineella ulos.Markus L kirjoitti:Jos turbo riittää tuottamaan tavoitellun ilmamassavirtauksen ja siihen vaadittavan ahtopaineen, niin remmi kannatanee lopussa ohittaa kokonaan. Silloinhan remmiahdinta ei kannata turhaan ylimitoittaa. Mikä siulla on tehotavoitteena?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Joo, tarkoitinkin just tuota, mitä edellä olit kuvaillutkin, että ohittaa sen tuolla venttiilillä ja antaa pyöriä vaan mukana. Eiköhän tuollaisilla paineilla päästä 5500 rpm ihan mukavaan teholukemaan, kun syöttökin tulee olemaan varmasti riittäväJukkaA kirjoitti:Se remmin ohitus muuten onnistuukin, mutta sen hihnapyörän kytkentä irti on jo hiukka haastavampi juttu. Tehotavoitteena on se mitä tuollaisesta 2 litran dieselistä saadaan 3bar ahtopaineella ulos.Markus L kirjoitti:Jos turbo riittää tuottamaan tavoitellun ilmamassavirtauksen ja siihen vaadittavan ahtopaineen, niin remmi kannatanee lopussa ohittaa kokonaan. Silloinhan remmiahdinta ei kannata turhaan ylimitoittaa. Mikä siulla on tehotavoitteena?
Arvelinkin, että hyötysuhde tippuu jonkin verran, mutta en olettanut, että ihan noin romahtaisi.Aki-76 kirjoitti:Markus L kirjoitti:
Edit. En sitten tiedä, minkälaisella hyötysuhteella tuo remmi paineistaa jo valmiiksi yli 3 bar absoluuttipaineessa olevaa ilmaa...
Erittäin huonolla ja remmin ottama teho kasvaa rajusti.Tuommoisen pienen eaton M45:kin saa ottamaan sitä kampiakseli tehoa lähelle 100hv kun sitä ilmaa riittävästi esipaineistetaan turbolla ja silti tuntui että eatonista ei mene ilmaa tarpeeksi läpi(eikä sitä sitten loppupelissä mennytkään).
Noh, onneksi on tätäkin kokeiltu, ettei ainakaan ite tarvi mennä kokeilemaan. Turboilla ilmeisesti onnistuisi paremmin tuo sarja-ahtaminen.
Edit. Aki, olikos siulla ahtoilman jäähdytystä ahtimien välillä tuossa combossa?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Ensin ajettiin testi ilman "välijäähyä",ei ongelmia mutta sitten lisättiin jäähy turbon ja remmin väliin niin heti alkoi ongelmat.Milloin ei hihna pitänyt ja kun hihna piti (vedettiin kunnolla tiukalle) niin ohjainrullat alkoi temppuilemaan.Tuommoisen normin 6-uraisen hihnan käyttöiäksi tuli alle 1 km jos ajettiin lämä lattiassa (turbolla koko ajan painetta).
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
mistäköhän se ahdin tietää että se ilma on jo paineistettu? Turbo ei ainakaan tietäisi. Muusta kuin lämmöstä. Ettei vaan Eaton ollut liian pieni?Aki-76 kirjoitti:Markus L kirjoitti:
Edit. En sitten tiedä, minkälaisella hyötysuhteella tuo remmi paineistaa jo valmiiksi yli 3 bar absoluuttipaineessa olevaa ilmaa...
Erittäin huonolla ja remmin ottama teho kasvaa rajusti.Tuommoisen pienen eaton M45:kin saa ottamaan sitä kampiakseli tehoa lähelle 100hv kun sitä ilmaa riittävästi esipaineistetaan turbolla ja silti tuntui että eatonista ei mene ilmaa tarpeeksi läpi(eikä sitä sitten loppupelissä mennytkään).
Noita remmi puhaltaa turbon läpi systeemeitähän on bensapuolella muutama aika fiksusti toimiva, suomessa Vauxhall, olikohan toinen Oksasen veljeksistä, ja Ruotsissa Hilmersonin Manta. Molemmissa annetaan remmin pyöriä tyhjää kun turbo on pelissä mukana, ei kuulemma vie kuin pari hevosvoimaa.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Eikös Valtosen dsl-mersussa ollu jopa kaksi ahdinta remmin lisäksi?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Ahtimen tekemä työ tietyllä painesuhteella on suoraan verrannollinen sisään otettavan ilman absoluuttiseen paineeseen. Eli siis suomeksi, ahdin ottaa tuplamäärän tehoa jos ottopuolen ilma on esipaineistettu 1 bar ylipaineeseen verrattuna esipaineistamattomaan tilanteeseen. Tämä pätee sekä remmiahtamisessa ja turboahtamisessa.mistäköhän se ahdin tietää että se ilma on jo paineistettu? Turbo ei ainakaan tietäisi. Muusta kuin lämmöstä. Ettei vaan Eaton ollut liian pieni?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Jos remmiahtimen laittaa kaappiin ja pyörittää sitä siellä tulo ja lähtö avonaisena, eli vapaana, niin ottaako se sielläkin enemmän voimaa kampiakselilta jos sen kaapin paineistaa vaikkapa 3 bar?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Sen tekemä painesuhdehan on silloin 1, eli ei se mitään työtä tee.olafu kirjoitti:Jos remmiahtimen laittaa kaappiin ja pyörittää sitä siellä tulo ja lähtö avonaisena, eli vapaana, niin ottaako se sielläkin enemmän voimaa kampiakselilta jos sen kaapin paineistaa vaikkapa 3 bar?
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Varmasti näin. Otetaas täysin teoreettinen esimerkki asiasta.apomiett kirjoitti: Ahtimen tekemä työ tietyllä painesuhteella on suoraan verrannollinen sisään otettavan ilman absoluuttiseen paineeseen. Eli siis suomeksi, ahdin ottaa tuplamäärän tehoa jos ottopuolen ilma on esipaineistettu 1 bar ylipaineeseen verrattuna esipaineistamattomaan tilanteeseen. Tämä pätee sekä remmiahtamisessa ja turboahtamisessa.
Remmin tuottama painesuhde kummassakin vaihtoehdossa on 2.
1) Ilman esipaineistusta remmi tuottaa 1bar ahtopaineen ja ottaa kampiakselilta 30hv tehoo.
2) 1bar esipaineistuksella remmi tuottaa 3bar ahtopaineen ja ottaa kampiakselilta 60hv tehoo.
Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Mutta remmi, siis Roots, ei ole ahdin vaan pumppu.JukkaA kirjoitti:Varmasti näin. Otetaas täysin teoreettinen esimerkki asiasta.apomiett kirjoitti: Ahtimen tekemä työ tietyllä painesuhteella on suoraan verrannollinen sisään otettavan ilman absoluuttiseen paineeseen. Eli siis suomeksi, ahdin ottaa tuplamäärän tehoa jos ottopuolen ilma on esipaineistettu 1 bar ylipaineeseen verrattuna esipaineistamattomaan tilanteeseen. Tämä pätee sekä remmiahtamisessa ja turboahtamisessa.
Remmin tuottama painesuhde kummassakin vaihtoehdossa on 2.
1) Ilman esipaineistusta remmi tuottaa 1bar ahtopaineen ja ottaa kampiakselilta 30hv tehoo.
2) 1bar esipaineistuksella remmi tuottaa 3bar ahtopaineen ja ottaa kampiakselilta 60hv tehoo.