Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onks sit myös turbo-pumppu? :D

Remmiahtimia toki on erilaisia, tollaisia roots/ruuvimallisia Eatoneita ja sit keskiöpakoremmiahtimia tyyliin Procharger jne.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

diffas kirjoitti:Onks sit myös turbo-pumppu? :D

Remmiahtimia toki on erilaisia, tollaisia roots/ruuvimallisia Eatoneita ja sit keskiöpakoremmiahtimia tyyliin Procharger jne.
Siis Roots on huuhtelupumppu, se ei tee itsessään ahtopainetta vaan se syntyy imusarjan ja kanavien virtausvastuksesta. Sen takia niiden adiabaattinen hyötysuhde on aika huono. Eaton on Roots, ei ruuvi.

Ruuviahdin, Autorotor ym., on ahdin koska se tekee sisäisesti ahtopaineen.

Turbot ja muut keskipakoahtimet on myös ahtimia niinkuin nimi sanoo.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Just just. :D Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen? :D

Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

diffas kirjoitti:Just just. :D Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen? :D

Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä turbo-huuhtelupumppu?
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Leiffi kirjoitti:
diffas kirjoitti:Just just. :D Mitä vasten se turbo-huuhtelupuNppu sitten tekee sen paineen? :D

Mut noin niinku http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä turbo-huuhtelupumppu?
no niinpä!
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Nyt ei taida kumpikaan tietää mistä puhuu. Tästä asiasta löytyy varmaan wikipediaakin luotettavampia lähteitä. Pyritääs nyt kuitenkin pysyä aiheessa, tää termeistä väittely saa nyt loppua tähän.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JukkaA kirjoitti:Nyt ei taida kumpikaan tietää mistä puhuu. Tästä asiasta löytyy varmaan wikipediaakin luotettavampia lähteitä. Pyritääs nyt kuitenkin pysyä aiheessa, tää termeistä väittely saa nyt loppua tähän.
Rootsilla ei ole sisäistä painesuhdetta. Olen lukenut muutakin kuin Hikipediaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Leiffi kirjoitti:Rootsilla ei ole sisäistä painesuhdetta. Olen lukenut muutakin kuin Hikipediaa.
Joo en oo väittänytkään että olisi sisäinen painesuhde. Tuo esimerkki oli vaan kuvaamaan sitä, että miten suuri ero sillä on lopulliseen ahtopaineseen kun verrataan paineistetaanko ilmankehänpaineista vai esipaineistettua ilmaa.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Erittäin mielenkiintoista keskustelua aiheen ympärillä. Nyt ei ymmärrä, miten ahdin, joka tuottaa itsessään "vapaasta" ilmasta noin 1 bar ahtopaineen tuottaa 3 bar ahtopaineen 1bar paineistetusta ilmasta. Vai oliko toi Jukka vain sun huuli? Itselle tämä ahtaminen ja lähinnä siihen liittyvät fysikaaliset ilmiöt ja suureet ovat uutta asiaa. Jaksaisiko joku vääntää rautalangasta, jos se onnistuu lyhyesti. Romaania ei tarvitse vaivautua kirjoittamaan. Tartteis varmaan lukea jokin turbotekniikan perusteos.

Näin vaparimiehelle tämä on uutta, mutta täytyyhän sitä tajuta miten tuo hyrskytin toimii. Itselle siis tulossa pelkkä m45 (toistaiseksi) 2,0 tdi:n kylkeen. Kone on agr.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Sarja-ahtaminen on kertolaskua eikä yhteenlaskua.

Painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 1000mbar absoluuttisesta paineesta 2000mbar paineen (1bar ahtopaine). Sama painesuhteella 2 toimiva ahdin ahtaa 2000mbar absoluuttisesta paineesta 4000mbar paineen (3bar ahtopaine).
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

En tiiä kuka kertoo ja mitä, mut eikös se painesuhde aina ynnätä edellä vallitsevaan paineseen.
2000mbar+2000mbar tarjoo siis sen 4000mbar kokonaista absoluuttista painetta.
Sama jos eka ahin panee 3000mbar ja toinen 2000mbar niin päästään 5000mbar absoluuttista?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

diffas kirjoitti:En tiiä kuka kertoo ja mitä, mut eikös se painesuhde aina ynnätä edellä vallitsevaan paineseen.
2000mbar+2000mbar tarjoo siis sen 4000mbar kokonaista absoluuttista painetta.
Sama jos eka ahin panee 3000mbar ja toinen 2000mbar niin päästään 5000mbar absoluuttista?

Ekassa esimerkissä toisen ahtimen painesuhde: 4bar/2bar = 2. Toisessa esimerkissä: 5bar/3bar = 1,67.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Miten mun kaaliin ei mee et jos ekalla ahdetaan se 2baria ja sen jälkeen vielä 1barin verran painetta perään toisella ahtimella ja saadaan kokonaispaineeksi 1.67bar.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Markus L »

apomiett kirjoitti:ahdin ottaa tuplamäärän tehoa jos ottopuolen ilma on esipaineistettu 1 bar ylipaineeseen verrattuna esipaineistamattomaan tilanteeseen
Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että turboahtimen tapauksessa turbiinin painesuhde on oltava n. kaksinkertainen?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Minusta se ei tarkoita sitä, mutta esipaineistetun turboahtimen siipisuhteisiin pitää kiinnittää kovasti huomiota. Lähtisin kokeilemaan ahtimella, jonka pakosiiven jättö on väh. 10mm suurempi ku kompuran otto. Näin saadaan akselille tarpeeksi vääntöä, koska kompuralla on kova työ ahtaa jo valmiiksi ahdettua ilmaa.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tero Paalanen kirjoitti:^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
no tossahan aiheesta vastattiin kun sanoin et toisella ahtimella ahdetaan ensin 2bar ylipaineella ja se ylipaineistetaan 1barilla toisella ahtimella. Kokonaispaineha on sit 4bar absoluuttista. Ei pidä painetta sekoittaa painesuhteseen juu.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
apomiett
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 12:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja apomiett »

Pahoittelen, tuli tuossa aiemmassa viestissä kirjoitettua asia hieman väärin. Ahtimen tekemä työ ei ole suoraan verrannollinen absoluuttiseen paineeseen vaan sisään menevän ilman tiheyteen. Tehdyn työn suhde pysyy kuitenkin samana jos ottopuolen lämpötila on sama mutta aina näin ei ole. :oops:

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että turboahtimen tapauksessa turbiinin painesuhde on oltava n. kaksinkertainen?
Ei tarkoita sillä sama pätee myös turbiinipuolella. Eli myös turbiinista ulos saatava tehon määrä tuplaantuu samalla painesuhteella jos ottopuolen tiheys tuplaantuu.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

diffas kirjoitti:
Tero Paalanen kirjoitti:^Kuka on väittänyt et kokonaispaineeksi saadaan 1,67bar.
Tuossahan selvästi sanotaan et esimerkkisi toisen ahtimen painesuhde on 1,67 eikä sitä pidä milläänmuotoa sekoittaa 1,67bar paineeseen.
no tossahan aiheesta vastattiin kun sanoin et toisella ahtimella ahdetaan ensin 2bar ylipaineella ja se ylipaineistetaan 1barilla toisella ahtimella. Kokonaispaineha on sit 4bar absoluuttista. Ei pidä painetta sekoittaa painesuhteseen juu.
Diffas laskee nyt asian väärin. Lopullista ahtopainetta ei lasketa laskemalla ylipaineet yhteen.

Karkeasti kaksi "1bar" ahdinta sarjassa tuottaa 3bar ahtopaineen.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ahaa okei. Iteki täs miettiny et jospa kolmella ahtimella toteuttais sarjaan tuuppimisen joskus sit ku aletaan vireistää. Eli kaksi pientä pilleria alhaalta herämään ja isompi sit korottamaan.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

JukkaA kirjoitti:Minusta se ei tarkoita sitä, mutta esipaineistetun turboahtimen siipisuhteisiin pitää kiinnittää kovasti huomiota. Lähtisin kokeilemaan ahtimella, jonka pakosiiven jättö on väh. 10mm suurempi ku kompuran otto. Näin saadaan akselille tarpeeksi vääntöä, koska kompuralla on kova työ ahtaa jo valmiiksi ahdettua ilmaa.
Mä olen yrittänyt käyttää samanlaista suhdetta ihan normaalistikin, hyvähän sillä turbiinilla on olla vääntöä aina. Iso kompura/pieni pakosiipi ei yleensä koskaan toimi hyvin, herää hitaasti ja tekee pakopaineita.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Lainaan aihetta kun kuitenkin remmiahtamisesta kyse, vaikka pakokaasuahdinta ei tullakkaan kokoonpanossa käyttämään. Eli aihiona on agr-kone -> porataan 81 mm ylikokoon ja "ahdetaan" remmillä. Tehotavoitteet toistaiseksi jossain 140-200 hv lukemissa. Ahtimena keikkuu hyllyssä tällä hetkellä eaton M45. Keikkunut jo tovin, oma projekti etenee hitaasti.

Aki tuon mulle tsi-ventostaan myi ja varmasti Akilla on ollut jokin ajatus tuon ahtimen sopivuudesta tämmöiseen sdi-ahtamiseen. Jotenkin tässä ruvennut tuntumaan että tuo on vähän pieni. Kertokaas tietävämmät että olisiko järkevää laittaa kerrasta pikkuisen isompi esim. eaton M62? Vai häviääkö suuremman ahtimen hyöty sen ottamaan voimaan kampuralta? Eli onko tämänkaltaisen setupin juju siinä että löytää koneen tuottamaan tehoon nähden sopivan "herkän" ahtimen. Siis sellaisen joka ei ota kampuralta 20-30 hv? On varmasti ihan eri asia herätellä jotain Hx 50 superia isolla eatonilla kuin pyörittää pelkästään remmiä ilmantuottajana.
Kimple
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 21:04
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?

Viesti Kirjoittaja Kimple »

Tälläsellä mä olen pärjänny
Kuva
Kuva
Eikä tarvii mitään ohjauksia ,, toimii itsekseen . Kun ahtimien välinen paine muuttuu alipaineeksi venttiili aukeaa. Samanlainen kuin tuo audin venttiili mutta tämä tehty 3 tuuman takaisku venttiilistä.
aukeamista ei edes huomaa :).
http://www.youtube.com/watch?v=IWGuhkSRTvo" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin