Suuttimien hoonaus / isontaminen.

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Suuttimien hoonaus / isontaminen.

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onkos kellään kokemusta suuttimien hoonauksesta ja kiillottamisesta? Ameriikassahan tuota harrastetaan ilmeisesti ainaki jonkun verran reippaasti. Onkos toi kuinka toimiva tapa saada isompaa virtausta sit käytännös?
Linkkinä vaikka http://www.gethoned.com/diesel.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieman yllättäen on taas oma lehmä ojassa. Tähä v6:een ku ei varsinaisia virisuuttimia ole tarjolla niin runsaasti kuin toivois. Niin joko vakiosuuttimista tai sitten näis esim. cumminsin suuttimista sais lisää virtausta tolla menetelmällä. Isoimmillään puhutaan jopa +60% virtausparannuksesta. Jotain cumminsin foorumeita kun lukee niin ovat jollain 45% parannuksella saanut 80-90heppaa lisää. Toki eri kone jne, mut jotain osviittaa ehkä.

Ja tekeeks tota kukaan Suomes tai edes täällä euroopassa? :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuttimien hoonaus / isontaminen.

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Hsd-foorumilla oli aikanaan juttua siitä kun taisi jotkut vähän isomman koneen suuttimet käydä tarkkuusporauksessa.Reikiä suurennettiin laserilla. Sattaa tosin olla aika tyyristä touhua. Saattanee maksaa jonkin verran tuollainen laserpora. Tuollahan ei ole mitään tekemistä hoonauksen kanssa. Mutta kyllähän laserilla pystytään metallin pintaakin muokkaamaan. Voishan sekin olla sulle vaihtoehto, jos kerran suuremmat suuttimet on kiven alla.

Nopeella googletuksella löytyi mielenkiintoinen lopputyö:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;

ja sitten ainakin yks firma mikä tekee laserporausta.

http://www.tarkmet.fi/fi/laserpalvelut/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nall3
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Marras 2012, 10:49
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Suuttimien hoonaus / isontaminen.

Viesti Kirjoittaja Nall3 »

Kamalan hankalaa näytti olevan suuttimien reikäkoon muuttaminen kun kyselin tossa viime keväänä todella monesta paikasta kun ite oisin tarvinnu isoja suuttimia mitä ei valmiina saanut mistään.
Kyselin jopa suoraan tehtailtakin mutta ei niilläkään ollut kiinnostusta.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Suuttimien hoonaus / isontaminen.

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Extrude Hone taitaa olla järkevin vaihtoehto suurentamiseen. Kanukit on suurentanut Catin kuorma-autosuuttimia +350% mutta ei siitä ollut kuin haittaa koska +50% jälkeen pumppusuuttimen ruiskutuspaine alkaa tippua.

Laserilla jotkut Suomessa tosiaan suurentanut Rellun suuttimia (tai niin ainakin väittivät) ja Cumminsiin tehty ihan uudet kärjet eräässä pajassa mutta ei kai olleet hirveän halvat eikä välttämättä edes toimivat.
Vastaa Viestiin