Hiluxiin remmi ja turbo

Turbot, Remmiahtimet, Tuplaturbot, Remmiturbot,Kemiallinen ahtaminen jne.
MikeT
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2014, 08:29
Paikkakunta: Päijät-Häme

Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Tuli tollanen vanha takaveto hiluxi vaihtokaupoista itelle ja sitä olis tarkotus alkaa kehittelemään ripeämmäksi ja hauskemmaksi harrastepeliksi...
Eli autoon on laitettu kkk:n ahdin ja syöttöjä nostettu ja syöttöpumppua piti olla sorvailtu isommaksi, ihan mukavasti se kyllä kulkeekin jo noilla.
Syöttöpumppu lähtee lähipäivinä laitettavaksi, eli tulee 12 millin nestepää ja nokkalevy vaihtuu. Imusarja on myös tarkoitus rakennella uusiks sekä toi ahdin vaihtaa parempaan/isompaan. Nyt on vaan mielessä pyörinyt visioita josko laittaiskin remmiahtimen sekä turbon vielä sen lisäks. Ei kuitenkaan ole moisesta projektista kokemusta, eikä noitten dieselien virityksestä muutenkaan. Mikähän remmiahdin sinne sopiva olis, eatonin 62 vaiko 90 sarjanen? Ja varmaan sit toi turbo sais olla aika isokin, jos pelkän turbon pistän ni holsetin hx 40 varmaan tullee mut eiks remmin kanssa vois olla isompikin? Mitä kaikkea muuta tulee ottaa huomioon rakenneltaessa ja kuinka toi remmi/turbo homma olis helpointa toteuttaa että ne toimisivat yhdessä sitten hyvin? Tilaa tuolla konehuoneessa on aika hyvinkin että sen puoleen noi varmaan molemmat sinne mahtuukin.
Kaikki vinkit ja linkit ovat tervetulleita :)
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kannattaa lukea läpi: http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=5&t=38" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä kokoinen kone hiluxissa on? Äkkiseltään tulisi mieleen, että HX40:ä isommalla ahtimella ei päästä edes sakkausrajan yli ennen kuin kierrokset loppuvat kesken. Sarja-ahtamiseen (compound) kaksi turboa olisi parempi kuin remmi ja turbo. Moniportaisessa ahtamisessa remmi ja turbo toiminevat ihan hyvin.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Hmm, kiinnostavaa. Lue paljon alkuun ja sitten jossain vaiheessa vaan kokoonpano lukkoon ja kokeilemaan. Tätä pitää oikeesti seurailla jos tässä projektissa vaikka päästäs haaveiluita pidemmälle tässä remmi+turbo compoundissa...
MikeT
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2014, 08:29
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja MikeT »

2,4 litranen neloskonehan siinä on, ihan perinteisellä vanhan mallin tekniikalla.
Onhan noita mersun koneita ainakin jonkin verran rakenneltu remmillä ja turbolla ja muitakin laitteita, tiedä sitten toimisko paremmin kahdella turbolla vai tolla remmillä ja turbolla.
Jotenkin vaan toi remmi tuntuis mielenkiintoiselta viritelmältä turbon kaveriks. Pitää tässä rauhassa suunnitella ja etsiskellä palikoita yms...
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Tuo L-sarjan moottori on yksi epäkiitollisimmista viriaihioista, joten varaudu jatkuvaan remonttiin kun lähdet tavoittelemaan yli 200 hevosvoiman tehoja. Jos itsensä kiusaaminen yhä kiinnostaa, niin kasaa moottori ainakin uusilla männillä joista ylimmän männänrenkaan yläpuoli on sorvattu hieman kaposemmaksi lämpöleikkaantumisen estämiseksi. Max. kierrokset kannattaa pitää siellä viiden tonnin korvilla.

Helpoin ja kiitollisin tapa olisi vaihtaa moottori ( ja vaihdelaatikko ) jostain muusta vehkeestä. Tosin, eipä tuo koppakaan mikään unelma ole ajella :D 180 heppaa tulee ihan itsestään, mutta jostain syystä sen jälkeen tehon lisääminen on kuin työntäs tikkua kynnen alle.

Turbiinihan noita L-moottoreita on rassannut ihan tarpeeksi asti, itellekin riitti parin tuhannen kilometrin huoltoväli edesmenneelle viri 2L2:lle, ihan jatkuvasti räjähti jotakin -tosin huonoa tuuriakin oli mukana.
MikeT
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2014, 08:29
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Joo eipä se L-kone kovinkaan isoja tehoja taida kestää, eikä ainakaan kovin luotettavana sitten pysy... Eikä tietenkään mitään ajo-ominaisuuksia tollasessa kopassa oikein ole, mut voihan niitä hieman parannella. Tietty helpoimmalla pääsis ku vaihtais koneen jostain toisen merkkisestä laitteesta, kyllä sinne varmaan sais tollasen merssun nokivasarankin laitettua ja potentiaalia olis hiukka erilailla 8-)
Ei niitä hirveen monia vastaavia dieselkoneita taida olla, ainakaan mitenkään järkevästi laitettavaksi. Katotaan nyt miten edetään, pitääkö ton L-koneen vaan tollasenaan ja kunnossa, tai sit siirtyy toisen merkkiseen tekniikkaan. On vaan noita bensatojotiakin tossa jo muutama ni tiedä viittiikö merkkiä vaihtaa..
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Perusvirityksen se kestää kohtuudella jos männät on hyvät ( lue: mielellään alle 200-300tkm ajetut), mutta epävarma moottori se tulee olemaan vähänkin reippaammassa käytössä. Osatkin on valtavan kalliita nykyisin.

Kuva

Eikä se alkanu kulkemaan yhtään paremmin vaikka kiillottikin :/
MikeT
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2014, 08:29
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Millä ahtimella toi sun konees on ollut ja mitä muuta tehtynä? Ootko penkissä käyttänyt ja mitä sieltä irtos? Kyl noi männätkin olis tarkotus vaihtaa, katotaan nyt mitä sit tulee tehtyä viel ennen kesää.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja p0wer »

12mm ja hx35 billettikompuralla parin barin ahdoilla. Arviolta pari sataa hevosvoimaa, viimeisintä pakettia ei tosin mitattu. Paras viritys oli vanha 300D mersun KKK, cooleri ja vakiopumppu vain ulkoisesti säädettynä tappiinsa -> 184hv / 360Nm.
naftaliini
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Marras 2012, 13:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja naftaliini »

Mitä olette mieltä jos 2L tilalle laittaakin 1kz-t:n koneen..Onko kuin paljoo parempi vaihtoehto? Itsekin moista etsimässä..
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja p0wer »

2L ja 1KZ koneen välillä on jo rutkasti eroa, mutta 2L2 ja 1KZ vaikuttavat hyvin pitkälti samantyyppisiltä moottoreilta iskutilavuutta lukuunottamatta. En ole siis kovin vakuuttunut 1KZ:n kestävyydestäkään, vaikkakin kyllähän sieltä varmasti kestävämmin saa hieman enemmän tehoa suuremman iskutilavuuden takia.

1KZ koneiden osalta taasen, voi hinnat olla melko mielenkiintoiset ellei käy tuuri. Tämä pätee toisaalta kaikkiin muihinkin tojotan "hyötyauto"-dieselmoottoreihin.
Nall3
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Marras 2012, 10:49
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja Nall3 »

p0wer kirjoitti:2L ja 1KZ koneen välillä on jo rutkasti eroa, mutta 2L2 ja 1KZ vaikuttavat hyvin pitkälti samantyyppisiltä moottoreilta iskutilavuutta lukuunottamatta. En ole siis kovin vakuuttunut 1KZ:n kestävyydestäkään, vaikkakin kyllähän sieltä varmasti kestävämmin saa hieman enemmän tehoa suuremman iskutilavuuden takia.

1KZ koneiden osalta taasen, voi hinnat olla melko mielenkiintoiset ellei käy tuuri. Tämä pätee toisaalta kaikkiin muihinkin tojotan "hyötyauto"-dieselmoottoreihin.
Koin juuri omassa 1kz koneen tyyppivian. Kerää painetta niin että tarkenee ja uskomaton valkonen pilvi tulee putkesta glykoolin ja naftankatkusena. Purkanu en oo vielä mutta uskon että kannesta löytyy komea halkeema.
naftaliini
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Marras 2012, 13:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja naftaliini »

niin alu kansi ja ei edes kovin pitkäkansi.. olen kuullut ennenkin et helposti saa halki.. itsellä rajoittaa kummasti leimalle saantia max 108hp tehot.. muutenhan tuonne vois sovittaa muutakin kuin toyoa
muuris
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Marras 2012, 17:23
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja muuris »

naftaliini kirjoitti:niin alu kansi ja ei edes kovin pitkäkansi.. olen kuullut ennenkin et helposti saa halki.. itsellä rajoittaa kummasti leimalle saantia max 108hp tehot.. muutenhan tuonne vois sovittaa muutakin kuin toyoa
Saa sinne omavalmistemoottorin ;) Mikä tahansa TDI tai OM-kone ois hyvä päivitys.
Nall3
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Marras 2012, 10:49
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Hiluxiin remmi ja turbo

Viesti Kirjoittaja Nall3 »

Mulla olis jäämässä joutilaaksi kansivammanen 1kz-te. Pitäis avaa ja kurkkaa miten pahasti menny kansi.
Vastaa Viestiin