Sivu 1/1

VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 13 Marras 2012, 22:34
Kirjoittaja redi
Tuli viime talvena hommattua hetken mielijohteesta tölkkivolkkari kun halvalla sai eikä aihiokaan ollut huonoimmasta päästä. Tekniikkana alunperin rikkinäinen 1.6 imudiesel ja perässä 4 lovinen manuaali. Kilsoja oli kertynyt huimat 172tkm ja koppa on kohtuu ehjä. Ajatuksena oli vaihtaa moottori ehjään ja yrittää saada katsastettua että pääsee ajelemaan.

Kaverin kautta löytyi Ventossa ollut arpa-AAZ johon uusittiin tiivisteet ja se ns. tölkitettiin, eli vaihdettiin öljypumppu sihteineen, öljypohja, pakosarja+turbo ja koneenkannakkeet turbodiesel mallisesta takatuupparista.

Vauhtipyörä lainattiin henkilöautosta, sitä piti hiukan sorvata, jotta se saatiin sopimaan kytkinkoppaan ja starttikin paikoilleen. Levy 228mm bensatölkistä ja asetelma 228mm henkilöautomallinen. Kytkinkopasta joutui hiukan raapimaan tavaraa pois kun asetelma hinkkasi siihen kiinni.

Kuva

Kuva

Virityksinä arpamoottorissa on tuollainen LT:n imusarjasta pätkästy versio, josta tietysti kanavat snurrattu käymään 1.9:n kanteen. Imusarjaa joutui muutenkin hiukan puukottamaan, jotta se mahtui olemaan tölkin pakosarjan kanssa. Lisäksi moottorin edellinen omistaja oli ilmeisesti hiukan rälläköinyt LDA:n karaa kun näytti olevan reilusti viistettä.
LT:n imusarjan takia jouduttiin laittamaan myös hot air intake tötteröfiltteri konehuoneeseen, kun orkkispömpeli ei sinne enään sovi. Koneenkoppa vaihtui rautaisesta kevyempään muoviseen, jossa on pieni reikä että sienimallin LDA mahtuu olemaan. (td tölkissä erilainen lda)

Kun tölkki oli pienten lastentautien jälkeen saatu siihen kuntoon että sillä uskalsi ajaa vähän pidempiäkin matkoja, ajettiin se suoraan katsastuskonttorille. Leima tuli ja samalla muutettiin uusi 55kW voimanlähde papereihin. Itse en ollut alustaan täysin tyytyväinen kun joku siellä kolisi, joten vaihdoin etupään nivelet kaikki uusiin katsastuksen jälkeen.

Koska aikasemmin olen ajanut vain (yli)matalilla henkilöautoilla, iski korkeanpaikankammo melko nopeasti. Sitäpaitsi autoon oli vaikea kulkea ahtailla parkkipaikoilla kun sinne sai kiivetä ja samalla vahtia ettei pitkä ovi osu mihinkään. Alustaksi tuli sitten laitettua Kerava ChopShop Hard Slam, jolla paku putosikin mukavasti tonttiin.

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen vaihtunut myös laatikko kun nelivaihteisella mitattiin huippunopeus GPS:llä 102kmh. Eihän tällä kovempaa saa ajaakkaan, mutta moottoria ja korvia säästää hiukan. Uudella aavikkomallisella bensakoneen 5 lovisella huippunopeus on rajottajaa vasten 141kmh ja tämä on siis pisin aski mitä VW tähän autoon tarjoaa. Toki rahalla sais parempaa, mutta sitä ei ole.

Suunnitelmina olis tehdä alustaan lisää muutoksia, koska ohjauskulmat ovat aika rajut. Renkaat kuluu ja ajettavuus voisi olla myös hiukan vakaampi.
Moottori pitäisi myös rakentaa joskus uusiksi, kun ei tuo nyt niin tikissä enää ole. Kohta 20tkm tuolla nyt on kumminkin nitkuteltu menemään.
Takatilaan pitäisi saada myös jonkin sortin stealth camper varustusta kun tulee kaiken maailman tapahtumia kierreltyä kesäisin, eikä telttamajoitus enää tunnu mukavalta.
Projektilta tässä tuntuu kyllä tuo perus ylläpito ja korjaaminenkin.

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 13 Marras 2012, 22:43
Kirjoittaja diffas
Korkeudesta peukut. :)

Mitenköhä toi aazi tykkää olla noi kenollaan?

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 13 Marras 2012, 23:06
Kirjoittaja redi
Saksalainen nahkahousu on suunnitellut 1.6d/td moottorin juuri tuohon asentoon tuonne, joten eiköhän se aazikin siellä viihdy. Pumpun jalka/sihti ja öljypohjahan on vaihdettu tölkkimallisiin. Kuulemma pitäis vaihtaa loiskelevyllinen tiiviste normaaliin, kun kone on tossa asennossa, mut en oo vielä joutanut.

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 18 Marras 2012, 13:20
Kirjoittaja jarskii-
hemmetti tässähän tulee tölkki-kuume :S kaverilla oli aikoinaan valkonen portteri ja suunnilleen samassa korkeudessa. meinasin vaihtaa silloiseen golffiin mutta jostain syystä jäi

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 25 Marras 2012, 21:25
Kirjoittaja redi
Talveksi tulis tämmöset 7x15 Penta starit. Taakke odotellaan vielä uusia kumeja ja pidempiä pinnapultteja. Tuon kuvan jälkeen pistin 1/4 kierrosta pidemmät heavy duty jouset eteen kun meinasi raapia kiinni. Nyt pääsee jo hidastepateista yli kolhimatta tankkia ja muutenkin on jämäkämpi ja parempi ajaa.

Kuva

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 15 Maalis 2013, 11:01
Kirjoittaja redi
Jaha. Aazikone tuntuis pukkaavan öljyä aika reippaasti huohottimesta ja muutenkin suorituskyky aika laimeeta. Luovuttajana toimii tällä kertaa 3B Passat automaatti. Itellä ei tämmösestä olekaan vielä kokemuksia, joten olisi esittää pari kysymystä.
- Oliko se niin että automaattiversioissa saattaa löytyä 11mm pumppua?
- Mitä tarvitsee vaihtaa AAZin tai RA:n pumppuun että se käy m-tdi:hin? Nokkalevy+Nestepää?

Pakusta tuli ennen katsastusta paikattua tuo hytin kynnys. Lisäksi laitoin etuvakaajan uusilla romuilla paikalleen (on ollut tähän asti tavaratilassa). Apujouset piti laittaa taakse että sai edes jonkunlaisen esijännityksen aikaiseksi. Hieman etukaarien parturointia ettei ota pyörät kiinni ääritilanteissa. Leima tuli että heilahti ja alustasarjakin on nyt merkattu otteeseen. Navasta kaareen 280-290mm, mikä on pakulle ihan ok.

Kuva

Kuva

Tuossa vielä kuva sotkuisesta konehuoneesta kun uusi huohotinsysteemi paikallaan.

Kuva

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 15 Maalis 2013, 12:12
Kirjoittaja JukkaA
Jos teet MTDI:n niin hommaa suosiolla jonkun pakun MTDI:n pumppu.Joku Ducato, Transit jnejne, löytyy hyvin 11 ja 12mm pumppuja. Sähköpumpusta ei kannata tehdä mekaanista, eikä AAZ:in pumpustakaan tule hyvää MTDI pumppua tekemälläkään...

3B Passat AFN automaatissa on 10mm pumppu.

Re: VW T3 Transporter 1.9td

Lähetetty: 16 Maalis 2013, 01:56
Kirjoittaja redi
Olishan se sitten yks vaihtoehto tehä sähköineen päivineen, mutta siinä onkin vähän enemmän puuhaa.