Kaverin kautta löytyi Ventossa ollut arpa-AAZ johon uusittiin tiivisteet ja se ns. tölkitettiin, eli vaihdettiin öljypumppu sihteineen, öljypohja, pakosarja+turbo ja koneenkannakkeet turbodiesel mallisesta takatuupparista.
Vauhtipyörä lainattiin henkilöautosta, sitä piti hiukan sorvata, jotta se saatiin sopimaan kytkinkoppaan ja starttikin paikoilleen. Levy 228mm bensatölkistä ja asetelma 228mm henkilöautomallinen. Kytkinkopasta joutui hiukan raapimaan tavaraa pois kun asetelma hinkkasi siihen kiinni.


Virityksinä arpamoottorissa on tuollainen LT:n imusarjasta pätkästy versio, josta tietysti kanavat snurrattu käymään 1.9:n kanteen. Imusarjaa joutui muutenkin hiukan puukottamaan, jotta se mahtui olemaan tölkin pakosarjan kanssa. Lisäksi moottorin edellinen omistaja oli ilmeisesti hiukan rälläköinyt LDA:n karaa kun näytti olevan reilusti viistettä.
LT:n imusarjan takia jouduttiin laittamaan myös hot air intake tötteröfiltteri konehuoneeseen, kun orkkispömpeli ei sinne enään sovi. Koneenkoppa vaihtui rautaisesta kevyempään muoviseen, jossa on pieni reikä että sienimallin LDA mahtuu olemaan. (td tölkissä erilainen lda)
Kun tölkki oli pienten lastentautien jälkeen saatu siihen kuntoon että sillä uskalsi ajaa vähän pidempiäkin matkoja, ajettiin se suoraan katsastuskonttorille. Leima tuli ja samalla muutettiin uusi 55kW voimanlähde papereihin. Itse en ollut alustaan täysin tyytyväinen kun joku siellä kolisi, joten vaihdoin etupään nivelet kaikki uusiin katsastuksen jälkeen.
Koska aikasemmin olen ajanut vain (yli)matalilla henkilöautoilla, iski korkeanpaikankammo melko nopeasti. Sitäpaitsi autoon oli vaikea kulkea ahtailla parkkipaikoilla kun sinne sai kiivetä ja samalla vahtia ettei pitkä ovi osu mihinkään. Alustaksi tuli sitten laitettua Kerava ChopShop Hard Slam, jolla paku putosikin mukavasti tonttiin.


Tämän jälkeen vaihtunut myös laatikko kun nelivaihteisella mitattiin huippunopeus GPS:llä 102kmh. Eihän tällä kovempaa saa ajaakkaan, mutta moottoria ja korvia säästää hiukan. Uudella aavikkomallisella bensakoneen 5 lovisella huippunopeus on rajottajaa vasten 141kmh ja tämä on siis pisin aski mitä VW tähän autoon tarjoaa. Toki rahalla sais parempaa, mutta sitä ei ole.
Suunnitelmina olis tehdä alustaan lisää muutoksia, koska ohjauskulmat ovat aika rajut. Renkaat kuluu ja ajettavuus voisi olla myös hiukan vakaampi.
Moottori pitäisi myös rakentaa joskus uusiksi, kun ei tuo nyt niin tikissä enää ole. Kohta 20tkm tuolla nyt on kumminkin nitkuteltu menemään.
Takatilaan pitäisi saada myös jonkin sortin stealth camper varustusta kun tulee kaiken maailman tapahtumia kierreltyä kesäisin, eikä telttamajoitus enää tunnu mukavalta.
Projektilta tässä tuntuu kyllä tuo perus ylläpito ja korjaaminenkin.