VW AHUn uusi elämä.

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
teme
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Marras 2012, 00:48
Paikkakunta: Vantaa

VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja teme »

Otsikon moottori on luovuttaja-auton keulalla nähnyt tietä hieman reilun 310tkm, ja toimii hyvin.

Nyt se olisi tarkoitus siirtää toisen ajoneuvon keulalle huollettuna varmatoimiseksi ja kestäväksi sekä suorituskyky ~tuplattuna järkevällä budjetilla. Sähköisellä ohjauksella edelleen.

Kinkkinen yhtälö (halpa vs. hyvä) mutta yritetään olla säästämättä vääristä paikoista, sillä aivan mitään arpapakettia ei ole halua keulalle nostaa, varsinkin kun virittääkin olisi tarkoitus.

Tarkoitus olisi myös kiertää näille moottoreille ominaiset heikot kohdat ja pullonkaulat ja olla "ennalta viisas" eli ennemmin pieni ylimitoitus kuin jokin tietty komponentti keston äärirajoilla.

Omat suunnitelmat tähän asti on varsin perinteiset:
Kone purkuun ja perusasiat, siivous ja tiivistys ympäri moottorin ja uusitaan ainakin öljypumppu.
Kansi koneistamolle tsekkiin, ohjurit uusiksi, siivotaan venttiilit/seetit ja uudet nostajat.
EGR delete ja sarjojen putsaus.
Cooleri MB Sprinteristä, n. 80x25x5cm
Suuttimiksi DSS Ultime 1
Ahtimesta ei vielä tietoa, todennäköisesti jollakin hukkaportillisella niin ei tarvitse muutoksia eikä ole huolta jumivista VNT-siivistä.
Tietty softa uusiksi sitten kun paketti on muuten valmis ja ajokunnossa.
Käsittääkseni polttoainejärjestelmä (pl. suuttimet) ja pumppu riittää vakiona tavoitteeseen, kunhan se on kunnossa muuten.

Mieltä askarruttavat asiat:
Onko syytä suoraan laakeroida ja/tai rengastaa uusiksi, vai vaan jos vikaa ilmenee?
Onko kriittistä tarvetta vahvemmille osille? (Girdle, veivit, apuakseli, kansipultit esim.)
Suuttimet - vanhojen huolto ja uudet kärjet vaiko suoraan uudet?
Virinokka?

Täällä lienee hieman enemmän tietotaitoa asioiden suhteen joten mielipiteet, suositukset ja kommentit ovat varsin tervetulleita.
Tekno
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Marras 2012, 10:50
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja Tekno »

1.6TD pakosarja/1.9TD pakosarja suunnikas laipalla + 1.6TD KKK K24

Minusta aika hyvä ahdin tuo, toki kun itelläni on moinen :lol: Tilasin jostain euroopasta kunnostettuna kaikkine kuluineen alle 400EUR.

Ainakin Garret T2 tai K12 verrattuna ihan eri peli, ja uskaltaa pitää 1.5-1.7bar ahtoja.

Lienee bolt-on AHUUN aika pitkälti, minun tietääkseni. Tietty DP:n kanssa voi joutua soveltamaan, riippuen autosta?
Tenho Ruohoranta
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Itsellä on kanssa käyttiksenä tuollainen tehot tuplattu ahu. Tehty samanmoisilla DSS Ultime suuttimilla ja kylläkin vnt ahtimella (GTB1756VK).

Itse lähtisin hukkikseksi hakemaa jotain uudempaa tekniikkaa kuin KKK K24. GT2052 voisi olla sopiva, hieman isompaan tehon nälkään vaikka GT2259 tai vaikka minulta ylimääräisenä löytyvä kuulalaakeroitu GT2560R. Masterpowerilta löytyy kanssa ihan mielenkiintoisia malleja, mutta niitä liikkuu vielä aika huonosti käytettynä.

Hukkiksen valinnassa tulee vaan olla tarkkana että omat toiveet auton käytöksestä ja tehoalueesta täyttyy. Jotkut tykkää alaväännöstä ja toiset haluaa taas hieman astetta enemmän vetoja sinne +4000 kierroksille.

Girdle, veivit, apuakselit ym. vahvistukset on minusta noille tehoille ja etenkin tulevia vääntöjä ajatellen ihan turhia. Eri asia jos alettas tehdä jotain todella alavääntävää vehjettä VNT ahtimella ja vahvalla Race kytkimellä...
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Miksi ihmeessä edes harkitset tuota verkonpainoa ahtimeksi? Herää huonommin kun 250hp riittävä ahdin, ja tehot jää käytännössä alle 150hp.

Jos väkisin pitää olle hukkaporttiturbo niin sitten jotain aivan muuta kuin tuo. Itse en noille tehoille edes harkitsisi muuta kun VNT:tä. Melkeinpä bolt on käyviä vaihtoehtojakin on vaikka hurumykke, ja käytettävissä oleva vetoalue on noin 2000rpm laajempi kuin yleisimmillä 200hp hukkiksturboilla. Myöskään vakion kuoriin rakennetut ~200hp hybridit eivät ole kovin sähäkkiä heräämään. Todellinen vetoalue alkaa jostain 2500rpm jälkeen.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
teme
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Marras 2012, 00:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja teme »

En mä oo harkinnut vielä mitään verkonpainoa ahtimeksi. Hukkisturbo ajatuksissa lähinnä helppoutensa vuoksi. Tiedostan ettei mikään 80-luvun designia edustava tuote ole millään muotoa se ideaalisin tähän kokoonpanoon. Mitään huippuja alavääntöjä ei oo tarve, eikä ehkä haluakaan tavoitella kun auto ei mihinkään hirveän raskaaseen käyttöön ole tulossa ja sulakkeena on vaihdelaatikko joka tapauksessa. Kytkimeksi tosin SRE+VR6 kun semmonen paketti on lojunut hyllyssä jo jonkin aikaa. Kunhan nyt ei ihan hengettömäksi tule siellä +2000rpm tienoilla, vetoja saa sitten olla kierrosten myötä kyllä.

Vähän uumoilinkin ettei noilla tavoitteilla ja tavoitellulla luonteella vahvistukset ole vielä välttämättömiä. Apuakselin ajattelin ehkäpä varmuuden vuoksi kuitenkin tsekata ja laakeroida uusiksi kun se on kone pöydällä ollessa helppoa, muu alakerta ehkä sitten jos tarve niin vaatii?

Joku gt20 tai gt22 -kokoluokan ahdin on kyllä käynyt mielessä. Riittävän suuri myös pakopaine/pakolämpö -näkökulmasta, että pysyvät järkevällä tasolla.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Minun mielestä tällaiseen olisi järkevin VNT-ahdin, juuri vaikka tuo minkä jukkaA:kin mainitsi. Jos yli 200hp mielessä, niin sitten GTB2260VK. VNT-ahdin ei ole sen kummoisempi kuin hukkisahdinkaan, paitsi että tarjoaa kivemman käyttöalueen. Karstanmuodostuskin riippuu ihan ohjelmasta ja auton käytöstä.

Alavääntäviä vnt-ahtimellisiakin on ilman mitään alakerran vahvistuksia yms., jotka ovat toimineen moitteitta. Syynä kestävyyteen mm. järkevä ohjelma.

Elä suotta pelkää vaihdelaatikon kestoa, mikäli olet 02A-laatikkoa asentamassa AHU:n jatkeeksi. Ei sitä kovin helpolla rikki kuitenkaan saa, ja väännöt sinulla tuskin ylittää reilusti 500Nm. :)

Nuita vanhoja 1.6td:n ahtimia en suosittele edes verkonpainoksi.. ;)
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja JariN »

VNT ahdinta minäkin suosittelisin. Hukkaportillisessa käyttöalue siirtyy väistämättä ylemmäksi isomman ahtimen myötä, ja kaasuun vastaavuus on heikompi. Muutaman sadan kierroksen muutos ei välttämättä paperilla kuullosta mullistavalta, mutta voi vaikuttaa oleellisesti käytettävyyteen. Saattaa turhauttaa, kun huomaa päivittäin että liikenneympyrän läpi ajaessa ja risteyksestä käännyttäessä ei enää olekkaan ketään kotona ja pitää jatkuvasti kepittää pienempää.
Esimerkin omaisesti yks lappunen hukkaportillisella ahtimella. Ei pahimmasta päästä omia virikokeilujani, mutta juurkin tuossa parin tonnin kohdilla häiritsevä muutos huonompaan normiajoa ajatellen.
Suunnilleen samoilla osilla mutta vnt ahtimella reilut 300Nm parissa tonnissa, max yli 400Nm ja noin parinsadan heposet tehot käytössä alueella 3500-4500. Huomattavasti vaivattomampi tapa liikkua, ehkä jopa järkevää jos huomoi että kustannukset ja työmäärä on samat molemmissa.
sopuhintaan saa hipun sontaa
teme
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Marras 2012, 00:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja teme »

Taustatietoa: Tällä moottorilla tullaan korvaamaan ns. loppuun säädetty mutta muuten vakio 1.9TD T4:n keulalta, joten jo tähänkin asti lähes aina on tarvinnut pykältää, melkein joka tilanteessa. Jo vakiokuntoisena toi AHU on suorituskyvyltään parempi. Auto on kesäkäyttis, eikä raskaita kuormia oikeastaan ollenkaan kuskata, eli periaatteessa tarvetta virittämiselle ei sinänsä edes ole. Mutta kun... Ripeempi on monin verroin kivempi.

Mitä laatikkoon tulee, niin 300Nm tuntuu olevan internet-, ym. spekulaatioissa aina se kipuraja tolle 02B-tyypin "pikkulaatikolle", jonka valmistaja on alunperin speksannut vaan 250Nm kestolle. Jokseenkin jännittää keston osalta, varsinkin kun parin taalan arvoinen 6spd-konversio on ollut viimeaikoina niin pitkällä että osiakin on jo kalasteltu. Toisaalta se ei pelaa joka pelkää.

Tokikin VNT-ahtimella saa käyttöalueen paljon laajemmaksi ja ohjelmallahan ne lopulliset käyrät sitten piirretään.

Täytyy vielä miettiä ja seurata mitä on sopivasti tarjolla. Luovuttaja-autossa on vielä kuukauden päivät katsastus voimassa ja sen loputtua vasta alkaa purkuvaihe. Tuo 132kW/404Nm olis tietty kehuskeltava lukema ja varmaan siellä ylärajalla muita komponentteja ajatellen, mutta ei se ole niin justiinsa jos muutaman hevosen tai parikymmentä nyyttonia jää vajaaksi. Mitään +200hv lukemia ei olla tavoittelemassa.

Jos varma haluaa olla ettei mitään mee missään vaiheessa rikki niin olis parempi jättää ajamatta koko vehkeellä, jos rahanmenoa pelkää niin parempi jättää harrastamatta, ja jos jännittää niin kaasua voi olla painamattakin.

edit: kirootusvirheitä ja asettelua
Viimeksi muokannut teme, 21 Marras 2012, 04:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Jos haettu maksimivääntö pyörii siellä 250-300 newtonin tienoilla, voisi jokin pieni hukkisahdin olla tosi hyvä valinta. Tosin miksei jollain pikku vnt:lläkin päästäisi samaan tulokseen jos sopivasti sattuu tulemaan tarjolle. JariN ilmaisi asian hienosti tuossa aikaisemmin, mutta käyttökohteet ja teho/vääntötavoitteet ovat nyt kovin erilaiset. Kierroksille sitten vaan sitä vetoa sitten noiden vääntörajojen rajoissa niin hyvä tulee.
teme
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Marras 2012, 00:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja teme »

Nopeasti kerkisit väliin vielä kun editoin edellistä postiani :)

Lisään tähän nyt vielä sen pointin minkä ylemmästä postista poistin; eli siis oleellinen asia tässä on se ettei tuo niin hirveästi haitanne jos 2000rpm kohdalla jäädään hieman vajaaksi 200Nm:stä, sillä hyvä jos sen vertaa on ollut missään kohti kierrosaluetta tähän mennessä. Siinä mielessä tuo JariN:n "stage1" -käyrä lukuarvoineen voisi olla ihan passelin oloinen tähän kohteeseen, kun ei tuota vaihdeaskia ihan ehdointahdoin huvita rikkoa.
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: VW AHUn uusi elämä.

Viesti Kirjoittaja JariN »

En tiedä tulinko väärinymmärretyksi, mutta tarkoitus ei ollu kääntää keskustelua maksimitehojen ja -vääntöjen tavoitteluun. Ennemminkin pointtina oli että jos herääminen yhtään mietityttää, niin sopivan vnt-vispilän kanssa saattas säästyä yhen hukkiskokeilun verran aikaa ja rahaa johonkin muuhun. Vaikka siihen laatikkojumppaan, kun olis jo valmiiksi alavääntöä reservissä odottelemassa ;)
Mutta teet kuten parhaaksi näet, eihän tossa oikeestaan voi epäonnistua kun lähtökohta on tuollanen.

Nokkakeppi-asiassa R-koneistus ja VP5-profiili on paljon käytetty ratkaisu.
sopuhintaan saa hipun sontaa
Vastaa Viestiin