Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja diffas »

Salakavalasti olen miettinyt tässä tuon varamoottorin porauttamista ylikokoon, jolloinka pyttyjen väliin jäisi 7-7.5mm seinämää ja vesikanaviin ~6mm. Jääkö ainetta liian vähän kestävyyttä ajatellen? Tämä siis vielä varovaisessa ennakkomietinnässä. V6:ssa vakiona 78.3mm poraus ja ajattelin et siihen jos 81mm porauksen ja sisuksiin 16v 2.0tdi männät (sikäli mikäli ovat sopivat) koneistettuna. Noin niinku onnistuessaan, moottorin tilavuus kasvaisi 2.5 -> 2.7, joka luulis jo tuntuvan ehkä. :)

Hajatelmia aiheesta? Voishan tän ehkä siirtää yleisellekin osastolle, jos näkee tarpeelliseksi.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tiedä sitten onko tästä apuja, mutta jotain vertailukohtaa edes. Käsittäkseni sanoit omassa (AKE, AKN?) lohkossa seinämävahvuuden olevan toistakymmentä milliä. Tästähän juteltiin puhelimessa niin laitan tänne että jää mitat jonnekin ylös. Mittailin omaa vielä vakiota AGR- lohkoa. Matskua pyttyjen välissä 8,6 mm , lohkon päädyissä 17,6 mm. Lähimpään vesikanavaan 7,5 mm. Mitat mitattu laadukkalla tönarillä.

Tuo agr on tarkoitus porata 79-> 81 mm, joten mäntien väliin jää siis vain noin 6,6 milliä tavaraa. Ja vesikanavaan 5,5mm. Jukan 1,9 lohko samalla porauksella on varmasti toiminut hyvänä koekaniinina. Sulla seinämät ohenisivat hieman enemmän, mutta tavaraahan on reilusti enemmän. Mitään muuta yhteneväisyyksiä tai eroavaisuuksia R4 ja V6 lohkojen välillä liittyen seinämiin en tiedä. Mikä sulla on puristus suhde? Sama 1:19 kun 1,9 Tdi koneissa? Lieko materiaali tismalleen sama? Lohkoon kohdistuvat värähtelyt ovat varmasti erilaiset. Noita vinkkelilohkoja halkeillut kaikeiti kampuran päästä lohkoa, joten gridle voisi olla sullekin kova sana (joo tiedän kuinka "helppo" juttu) , jos selaisen sinne vain saa. Taidat taas olla sitten tuon gridlenkin kanssa ihan ensimmäinen suomessa. Rakentelet vaan rauhassa vähän kun minä. Semmoisia hajatelmia. Viisaammat pähkäilkööt enemmän.

Jokatapauksessa tuon mun lohkon saa helposti vaikka tallille jos haluat sitä tarkemmin tutkia. Lohko on telineessä, joten helppo pyörittää. Sorry loppuun semi OT.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja diffas »

Nojuu. Vinkkelissä toi lohkon kanavarakenne on vissiin vähän erilainen kuin rivikoneessa.
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/kansiremp ... 06_004.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; - tos niinku lohkopinnan näköalaa.
Jonkun verran tota kanavaa tuossa pytyn ympärillä on juu, et en tiiä kyl. Rohkeneeko vai ei. :D
Jos ei pelaa ei voi voittaa [tm]. Taitaa about yhtä ohkaiseksi jäädä seinämä kuin 1.9:ssa. Liekö hyvä vai huono. :)

Noi vag:n vinkkeli-tdi:t on valettu tälläisestä matskusta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compacted_graphite_iron" onclick="window.open(this.href);return false;
(tekstin mukaan vaikuttais kestävältä matskulta)

edit: tusosa wikipedian sivulla linkki numero 4. sivun alalaidassa on aika mielenkiintoista luettavaa.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Näitä neloskoneita poraavat maksimissaan tonne 83mm, joten tuossa diffaksen tapauksessa jää vielä ruhtinaallisesti pelivaraa.
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

Ihan ensimäiseksi kannattaa selvittää onko lohkossa siamilaiset putket vai ei.Omasta kokemuksesta tiedän että "ei" siamilainen lohko ei kestä edes 80.5mm porausta jos konetta on tarkoitus ajaa about 3-4x vakioteho tai poikkeuksellisen kovilla ahtopaineilla.Taas esim. agr on juuri siamilaisilla sylintereillä ja tämän tyylinen lohko kestää huomattavasti isompaa porausta.
Helpoin keino tarkistaa kumman tyylin lohko on kyseessä on koittaa ohuella rautalangalla vesikanavasta,sylinteriputkien välistä onko siellä rautaa vai ei.Joistain lohkoista tämän näkee myös taskulampulla (esim ahu).
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Jo oli aikakin että saatiin Aki tänne:) Tulipa taas itsellekin jotain uutta noista lohkoista. Eli siiamilaisissa siis lohkon seinämät yhdistyvät toisiinsa valulla myös vesikanavissa. Käsitinkö oikein?
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

Juuri näin.Putkien välissä ei ole vesitilaa kuten esim aaz:n peruslohkossa on.Omalla tavallaan tuommoinen ei siamilais lohko on parempi mutta virityskäyttöön en suosittele sitä.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Lohkon seinämävahvuuden riittävyys / ylikoko keskustelu

Viesti Kirjoittaja diffas »

Aki-76 kirjoitti:Ihan ensimäiseksi kannattaa selvittää onko lohkossa siamilaiset putket vai ei.Omasta kokemuksesta tiedän että "ei" siamilainen lohko ei kestä edes 80.5mm porausta jos konetta on tarkoitus ajaa about 3-4x vakioteho tai poikkeuksellisen kovilla ahtopaineilla.

Niin mut Aki! 3-4x vakiotehohan on niin iso määrä tehoa, että pienempiä hirvittää...siinähä ollaan jo 450-600hepan kantturoissa. Jos nyt ensin ees se 2x teho saatais ulos...300 olis ihan kiva, tosin siihen, ei tota porausta kyl tarttis varmaan. :D
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Vastaa Viestiin