Dynolappuja

Kaikki yleinen keskustelu.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Alkaa Samilla olemaan käppyrät kohdillaa. Onneksi olkoon tuloksista!
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Onnea 300hp ylitykseksestä! Tehokäyrän ja vääntölukeman perusteella voisi epäillä tota vaikka pumppariksi. Toki speksilista auttaisi ymmärtämään miksi huipputeho on alle 4000rpm...
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Jotain speksilistaa:

ALH pumppu
Ultime2
Gtb2260vk
Raakasti portattu Afn pakosarja
Omavalmiste tupla-plenium imusarja
Itse "tsekattu" kansi

Siinäpä ne tärkeimmät.

Tulossa isommat suuttimet, maatalouskone-ahdin, yms muuta pientä suurta.
Mikko.P
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 12:15
Paikkakunta: Porvoo

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Mikko.P »

zamppa kirjoitti:Tuollaisen lapun piirsi AHU 2.3bar:lla.
No alkaa sillä ahullakii saamaan voimaa, kun palikat osuu kohillee ja kaikki stemmaa... ;)

E: Unohtui onnittelut, joten täältäkin onnittelut!!
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Markus L »

zamppa kirjoitti: ALH pumppu
Ultime2
Tuskin on 10mm nestepäällä...
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja tekki »

Taitaa vielä olla 10mm...
Ajo brutaali pilaa turbojA
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

ALH:sta löytyy 10mm ja 11mm pumppua. En jaksa uskoa, että 10mm pumpulla päästäisi noilla kierroksilla ja noilla suuttimilla 300hp tehoon.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja zamppa »

10mm pumppu sielä on.

Silläpä olisi mukava se vertailutulos jostain toisesta penkistä hakea.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Kovin dynolappu, jonka tähän mennessä olen nähnyt 10mm pumpulla ja Ultime2:illa, on 259hp ja kierrokset oli yli 5000rpm. Tämäkin tasapainottamattomilla rullilla mitattu, joten käyrä aikamoista syheröä. Todennäköisesti huipputehot todellisuudessa vähän vähemmän. Sen puolesta epäilyttää pienemmällä turbolla 300hp@3800rpm. Itsekin odottelen mielenkiinnolla vertailulappua.
diffas
Viestit: 576
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja diffas »

Höhö. Tää mun vehjehän yllätti ihan täysin. Housut vieläki nilkois :D

Kuva

Kuva

http://www.youtube.com/watch?v=HrLYyCBPIGA&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kaverin Passat 3BG 1.9TDI AVF 4motion

- Firad +80%
- Kansi, nokka
- GTB3576KLNRV

365hv ja 602Nm

Kuva
Petri M
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Marras 2012, 16:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Petri M »

Kuva

Kuva

Tähän seuraan vaatimattomat laput, mutta teki kuitenkin karmeasta edes kohtuullisen ajettavan.
Vuoden/40tkm keskikulutus vakiona oli 5,55l/100km,
Ohjelmoinnin jälkeen ajettu 15tkm keskikulutuksella 5,10l/100km.
Kulutus siis laskenut 8,2% ja ajomukavuus noussut noin 83%.

Suosittelen lämpimästi kaikille 1,6TDi omistajille!
diffas
Viestit: 576
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja diffas »

Käytin tänää autoa rullilla st-motorsilla, kun oli audiclubin dynopäivä. No ei menny ihan kuin Hangossa konsanaan. Ensinäki auto oli aivan liian matala ks. dynoon, joten meni alustan ruuvauksella pari senttii ylemmäs ja sittenkään ei riittänyt ihan kunnolla. Sen verran tais kuitenkin nojata apurunko dynoon, että ei saanut tarpeeksi pitoa vetoon vaik pantiin ukkoa painoksi keulaan. Aina ku turbo spoolas, niin 3000 jälkeen pito karkas.

Savua tuntui tulevan aika miehekkäästi, mut se onkin tumma softa. Ihan jees 685nm/226kw@3100 kuitenki sai taululle just ennen ku pito karkas. Pitää AMW:ssa kk päästä kattoo uudelleen ja saaki suoraan verrokin edellisiin vetoihin.

Kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
cosworth
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2012, 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja cosworth »

Amw penkki golf 4motion bkd -04

-gt 1856 billet
-race1287+
-oettinger ic
-putkisto
-ohjelma 2011 tehty vakio putkella jossa hiottavaa toivottavasti reippaasti :?

antoi 4:sella 229/479

mitähän tuolla ois noilla paloilla saatavissa?


Kuva
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Markus L »

cosworth kirjoitti:Amw penkki golf 4motion bkd -04

-gt 1856 billet
-race1287+
-oettinger ic
-putkisto
-ohjelma 2011 tehty vakio putkella jossa hiottavaa toivottavasti reippaasti :?

antoi 4:sella 229/479

mitähän tuolla ois noilla paloilla saatavissa?
Riippuu vähän kompuran ottopäästä, mutta 230-250 aika maksimi noin pienellä ahtimella.
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ohenmäki
BMW 530d, vähän väärä merkkihän tämä on, kaikin puolin ...
Muutokset vakioon: BMW 2260v - Borg Warner valettu 50/65 ex.tip imusiipi, AMG pakonen, 535d suuttimet, cooleri, daunpappi, dpf, egr.
Laatikko: Siekkinen
Quaife: Siekkinen

Max ahto 2,1bar
Max syöttö 125mg/isku
Ohjelma itse
Ongelmana on, etten saa millään max tehon kierroslukua oikealle kohdalle.
3250rpm kohdalla jokin saa moottorin ja palotapahtuman sekaisin, silloin alkaa savuttamaan.
Seuraavaksi yritetään jäykempiä venttiilin jousia, toinen kansi germaaniasta ostettu, pitää se laittaa Pirkoselle.

Kuva
nps
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 19:58
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja nps »

tuikku kirjoitti:.
Seuraavaksi yritetään jäykempiä venttiilin jousia, toinen kansi germaaniasta ostettu, pitää se laittaa Pirkoselle.
Lupaan näin julkisesti 400+hp, tai rahat takaisin =)
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No kiitos kiitos :mrgreen:

Hiukan minulla oli kyllä sellainen motiivi, että jospa joku keksisi jotain muuta nyt.

Sellainen "ässähän" minulla on hihassa, sellainen Murolan tekemä hybridi, jossa on billetti-imusiipi 3 milliä suuremmalla ottopäällä. Etukäteen tiedän, että ihan ahtimen vakiollakin ottopäällä pääsee 370-380 lukemiin.
Tarkoitus olisi isommalla inducerilla saada vastetta paremmaksi ja virtausta lisää ... ja tämä varmaan naurattaa teitä, mutta ajattelin että vieläpä pienemmälä ahtopaineella. Kun ajattelen että se on se pakopaine/sylinteriin palaavat pakokaasut se syy, miksi vetävät kierrokset on hävinneet. Niin siksi pienemmällä paineella voisi saada paremman virtauksen ja sylinterin täytöksen.

Olisko järkeä teetättää nyt kunnollinen käärmeenpesä ?
... Vaikka olenkin syvällä sisimmässäni halkosarjan kannattaja.
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

tuikku kirjoitti:.
No kiitos kiitos :mrgreen:

Hiukan minulla oli kyllä sellainen motiivi, että jospa joku keksisi jotain muuta nyt.

Sellainen "ässähän" minulla on hihassa, sellainen Murolan tekemä hybridi, jossa on billetti-imusiipi 3 milliä suuremmalla ottopäällä. Etukäteen tiedän, että ihan ahtimen vakiollakin ottopäällä pääsee 370-380 lukemiin.
Tarkoitus olisi isommalla inducerilla saada vastetta paremmaksi ja virtausta lisää ... ja tämä varmaan naurattaa teitä, mutta ajattelin että vieläpä pienemmälä ahtopaineella. Kun ajattelen että se on se pakopaine/sylinteriin palaavat pakokaasut se syy, miksi vetävät kierrokset on hävinneet. Niin siksi pienemmällä paineella voisi saada paremman virtauksen ja sylinterin täytöksen.

Olisko järkeä teetättää nyt kunnollinen käärmeenpesä ?
... Vaikka olenkin syvällä sisimmässäni halkosarjan kannattaja.
Tuikun projektia on ollu ilo seurata! Kiitos siitä, se viihyttää tämmösiä mun kaltasija netti virittäjiä. :mrgreen:

Jotain kuitenki oon itte räplänny ja jälkikäteen hokannu että tehon puute tais ollakkin se pakopuolella oleva pullon kaula.
Eli, pakko kysyä että miksi et vaiha pakosiipeä/pesää isommaksi?
Mitä enemmän massavirtaa (=tehoa) puristat moottorin läpi, sitä matalemmalle kierroksille huipputeho jää. Voisko olla mahollista ettei kaasut vain sovi ahtaan turbiinin läpi?
Tiijän, että pakopaineelle et suurta painoarvoa anna, mutta työkalunahan se on hyvä. Jos palotapahtuma teoriassa on hyvä, miksi pakopaine on korkea? Ja meneehän pakoventtiili paremmin kiinni kun pakopaine on pienempi.
Apinateoria :lol:

Varmasti on joku syy miksei pakopuolta ole suurennettu pakaria lukuun ottamatta, haluaisin kuulla oman kantasi.

Käärmeenpesä..
Lämpö on energiaa joka sitä ahinta pyörittää, eikai sitä energiaa kannata hukata jäähyttämällä niitä pakokaasuja.
St mersumiehet usein korvaavat halkosarjan pitkällä hyvinvirtaavalla pakosarjalla ja kehuvat kuinka tuli tehoa lisää ja alkoi oikein repimään. Usein jää mainitsematta että alavääntö katosi.
Jos vaihtasi vain isomman pakopesän niin olisi saatu lähtötilannetta enemmän tehoa ja alavääntökin olisi pysynyt.
Mun mielipide on ettei oo ahettua sovellusta, jossa olisi järkevää käyttää käärmeenpesää.

Täältä tähän. :shock:
:|
jtm
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 16:31
Paikkakunta: kotka

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja jtm »

Niin, siis pakopuoltahan on avarrettu isommalla pakosiivellä - ja paremmalla putkella..
tuikku
Viestit: 77
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 18:33
Paikkakunta: Kajaani

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakosiipeä ei voi enää kasvattaa, ei ole mahdollsisuutta, muuten siinä olisikin suurempi.
Näiden "pienirunkoisten" ahtiminen halkaisialtaan suurin vnt-siivikko on tässä ja amg,n siipi on suurin, joka vielä mahtuu siihen sisään.
Pakopesän kasvattamisen mahdollisuus suhteessa hyötyyn ja työn määrään - todellista hyötyä en näe.
Nyt on kuitenkin vakio kiinnityksiin käypäinen ahdin ja vakion näköinen konehuone.

Olen tässä autossa tykästynyt pieneen vnt-ahtimeen, koska laatikko hakeutuu hyvin aktiivisesti ajossa niin pienille kierroksille.
Ja siitä johtuu tarve saada moottori kunnolla toimimaan jo 1500rpm alkaen ja alempaakin.
Kuusivaihteisena pienemmälle tiputtamisen jälkeenkin kierrokset on vasta hiukan päälle 2000rpm.
=> Nyt tällä tällingillä ollaankin juuri sillä parhaalla vääntökohdalla ja saadaan aika muikea vaste selkänojaan.
Tämä on nyt tällä hetkellä "perusidea", mutta kun ostin auton, oli ajatuksena alussa aivan jotain muuta, mielipide on muuttunut matkan varrella, auto ja tekniikka olikin erilainen, kun kuvittelin.
Tässä on vähän niinkuin "ajauduttu" pieneen vnt-ahtimeen, mutta tykkään tästä näin.
Välillä tämmöinen, vahvistellaan paikkoja, mukavahan se on väännöillä mennä.
Otetaan se teho, joka on tullakseen.

Pakoputken suhteen minulla on ollut eräs "naurettava" ajatus, tai idea.
Olen halunnut reilun daunpaipin heräämis-vasteen takia, mutta vakion pakoputkiston jolla saisin hiukan vastapainetta heräämisvaiheen jälkeen + hiljaiset äänet + lisäksi kaasupohjassa - asenossa helpotusta "pienelle" ahtimelle.
Kun lopussa painetta on sitten pakosiiven molemmilla puolin ...
No, tämä on sellainen vanhan miehen "hullu" ajatus vaan ...

.. On mulla jo valmiiksi Marteliuksella teetätetty kammiovaimennin takapöntöksi, noinnniinkuin varuiksi - onhan se tietty hiukan epävarman miehen merkki - mutta mitäpä tuotä kieltämäänkään ... :mrgreen:
jtm
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 16:31
Paikkakunta: kotka

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja jtm »

Joskus on pitänytkin kysyä näiden vnt siipien " korkeudesta " ja muusta, kun joissain ahtimissa on olevinaan todella pienet nämä- ja joissain paaljon isommat. Esim bv50 Alfan 2.4 jtdm koneessa tuo vnt siivikko ei kooltaan ( korkeudeltaan ) juuri poikkea gt1749v ahtimesta.

Näissä varmaan muitakin suunnittelu eroja, mutta varmasti vaikuttaa osaltaan myös siihen, että kuinka paljon

on otettavissa ulos tehoa suhteessa siipikokoon..

Mites gtb sarjan vnt - siivikot ? korkeus sama, esim gt2260 ja gtb2260 ahtimilla ?

Jaa, olisiko parempi liittää nämä ylimääräiset höpinät johonkin omaan osioon ? :lol:
JuhoL
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:57
Paikkakunta: Jkl

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jtm kirjoitti:Niin, siis pakopuoltahan on avarrettu isommalla pakosiivellä - ja paremmalla putkella..
Tiesin tämän. Mutta edelleen ahtimen turbiini on pieni.

Arvelinkin että "vakion näkönen" on varmaan se pointti tässä.
Jokatapauksessa varsin onnuistunu kokonaisuus ja varmasti mukava ajella. :)
:|
diffas
Viestit: 576
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ite oon joskus teorisoinut niin että näiden modernien diiseleiden paras hyötysuhde osuu kierrosten 2000-3000 välille. Huonontunut hyötusuhde ja siihen lisättynä runsas pakopaine, niin voihan olla että jo pelkästään niiden yhteisvaikutus on sen verran dramaattinen, että savun kehitys ja tehon nousu ei tapahdu. Eihä sitä kevyttä venttiilin leijumistakaan varmaan voi pois sulkea?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Minkäslaisella ruiskutusajalla tuo 370hp irtosi Bemarista?
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin