Vp44 rakenne

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Vp44 rakenne

Viesti Kirjoittaja diffas »

Onko kukaan koskaan purkanut moista kapistusta levälleen ja tutustunut rakenteeseen. Mitenkä eroaa toiminnoltaan esim. vp37:sta tai ve6:sta?

Täs on joku purkanut ja jännän näköistä osaa on sisällä. Harmittavasti osa kuvista on kovin paskoja :D
Jänniä juttuja kyl tos kuitenkin.

http://www.competitiondiesel.com/forums ... hp?t=80602" onclick="window.open(this.href);return false;
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
olafu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta: Urjala

Re: Vp44 rakenne

Viesti Kirjoittaja olafu »

Tärkein ero VP44 ja VP37/VE pumppujen välillä on se, että VP44 nestepää toimii kyllä jakajana, mutta pumppumännät on erikseen kohtisuorassa akseliin nähden nestepään roottorissa. Mäntiä liikuttaa nokkarengas, joka on muuten paikallaan mutta ruiskutusajankohtaa muutettaessa sitä käännetään tarpeellinen määrä suuntaan tai toiseen. Määränsäätösolenoidi on kuitenkin viimekädessä vastuussa ruiskutuksen alku- ja loppuhetkestä, se on muuten auki mutta se ohjataan sähköllä nopeasti kiinni, jolloin ohivirtauskanava sulkeutuu ja painetta syntyy. (=ruiskutus alkaa). Mekaanisesti pumppu muistuttaa CAV:ta.

VP44:ssä kuten myös VP30:ssä pumpulla on oma sähköinen ohjainyksikkö (PSG-5) mikä on ruuvattu suoraan pumpun kanteen. Yksikkö ohjailee sekä jo mainittua määränsäätösolenoidia, että ennakonsäätösolenoidia jonka toimintaperiaate on pitkälti sama niinkuin vanhemmissakin jakajapumpuissa.

VP44 ja VP30 ovat sähköiseltä ohjaukseltaan samanlaisia, mutta VP30 on toimintaperiaatteeltaan hyvin lähellä VP37/VE-pumppua. Siinä on VE-pumppuun tai VP37:aan nähden eroa ainoastaan siinä, että nestepään säätörengas (ja tietysti siihen liittyvät mekaaniset tai sähköiset säätölaitteet) puuttuu. Säätörenkaan(=control collar) korvaa VP44:n tapaan hyvin nopea solenoidiventtiili, joka auki ollessaan päästää nestepään männän päältä paineen takaisin pumpun sisäiseen kiertoon ja sulkeutuessaan paine ohjautuu nestepään lähdöistä ulos suuttimille.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vp44 rakenne

Viesti Kirjoittaja diffas »

Luodaaks toi korkeampi ruiskutuspaine sit just rajumalla nokalla tossa? Tos cumminsin pumpussa miedompi tehoinen oli isommilla mäntäelementeillä, mut miedompi nokka ja ns. high output malli taas pienemmillä elementeillä ja jyrkemmällä nokalla. Ilmeisen kykeneviä pumppuja lienee nää, jos jotenkin pääsis pumpun aivoihin käsiksi tai ohitettua jollain custom ohjaimella. :)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
olafu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 20:19
Paikkakunta: Urjala

Re: Vp44 rakenne

Viesti Kirjoittaja olafu »

Siinä on ilmeisesti pienennetty elementtiä vaan sen takia ettei mekaanista rasitusta tule liikaa. Kyllä se nokan muoto ja elementin koko ihan suoraan vaikuttaa siihen ruiskutuksen määrään ja nopeuteen.
Vastaa Viestiin