Sivu 4/5

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 23:46
Kirjoittaja diffas
Ei sillä että oisin tuosta aiheesta jo aiemmin sanonnut, mut eihä siin. :)

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 18:31
Kirjoittaja Leiffi
tuikku kirjoitti:.


Laittakaapas kuukleen madness motorsport bmw 335d, niin eipä teekkään mieli enää rehvastella yhtään.
Bulgarialainen paja ? Onkohan lukemat yhtä luotettavia kuin eräät suuttimet ? Kaasut tosin näytti jossain olevan.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 20:13
Kirjoittaja JukkaA
Kyllä mulla ainakin arvostus vähän nousi kun bulgarian pojat kävi briteissä ajamassa diesel ibizalla 9.9s varttimailiajan.
Edit. Taisivat ollakin Portugalista :oops:

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 20:15
Kirjoittaja diffas
Aijaa nekin. Ainaki Portugalin tyypit on käyny

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 21:14
Kirjoittaja nps
3 sivulla Tuikku haaveilee GTX2867R kompurasta.
Mites olisi EFR6758:
http://www.obsessiveperformancedisorder ... 12&t=17269" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuotot kartan mukaan samaa luokkaa, mutta heräävyys näyttää olevan aika hyvä.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 22:22
Kirjoittaja tuikku
.
Joo, BW,n juttuja on vaan vaikea saada.
Ja tuota haaveilua ennen se pakosiipi asia pitäisi ratketa.
Tuohon 400-450 väliin on sitten kyllä kompurasiipiä näköjään.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 15:37
Kirjoittaja AiM
Saahan noita BW:n kopiosiipiä KTS:ltä ihan siinä missä muitakin, mutta eivät vaan sovi näihin ahtimiin suoraan.

Pienemmissä EFR ahtimissa tosiaan käytettään tuota 6+6 lapaista kompuraa ja isommisssa 7+7 kompuraa. Ei kai tuo EFR ahtimien kompurasiipi nyt niin erikoinen ole muihin saman tyyppistä profiilia käyttäviin verrattuna, mutta mitoitukset heillä suht fiksuja.

Mitäs tuollaisen custom kompurasiiven tilaaminen KTS:ltä maksaa? Ja kuinka kuinkas tarkasti siihen designiin saa/pitää itse puuttua?

Kompurakoteloa kun piti koneistaa tuolle isommalle kompurasiivelle ja NC:lle piti ohjelmaa tehdä, niin tiedustelin KTS:ltä tuota siiven sivuprofiilia kun se on tuskalllisen hankala tällaisesta 11-lapaisesta siivestä mitata. KTS olisi suostunut siiven profiilin saanut ostaa hintaan 200USD ja Hevosvoima.com lupasi saman kuvan hintaan 350€ -miten saatoinkin kuvitella että tuo siiven profiilin toimittaminen valmistajalta kuuluisi ihan nomraaliin customer supporttiin. Nooh, kahden illan mittailujen ja parin harjoituskapppaleen jälkeen tarkka profiili löytyi ja kohta pääsee kompurakoteloa koneistamaan.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 18:30
Kirjoittaja Leiffi
AiM kirjoitti:Saahan noita BW:n kopiosiipiä KTS:ltä ihan siinä missä muitakin, mutta eivät vaan sovi näihin ahtimiin suoraan.

Pienemmissä EFR ahtimissa tosiaan käytettään tuota 6+6 lapaista kompuraa ja isommisssa 7+7 kompuraa. Ei kai tuo EFR ahtimien kompurasiipi nyt niin erikoinen ole muihin saman tyyppistä profiilia käyttäviin verrattuna, mutta mitoitukset heillä suht fiksuja.

Mitäs tuollaisen custom kompurasiiven tilaaminen KTS:ltä maksaa? Ja kuinka kuinkas tarkasti siihen designiin saa/pitää itse puuttua?

Kompurakoteloa kun piti koneistaa tuolle isommalle kompurasiivelle ja NC:lle piti ohjelmaa tehdä, niin tiedustelin KTS:ltä tuota siiven sivuprofiilia kun se on tuskalllisen hankala tällaisesta 11-lapaisesta siivestä mitata. KTS olisi suostunut siiven profiilin saanut ostaa hintaan 200USD ja Hevosvoima.com lupasi saman kuvan hintaan 350€ -miten saatoinkin kuvitella että tuo siiven profiilin toimittaminen valmistajalta kuuluisi ihan nomraaliin customer supporttiin. Nooh, kahden illan mittailujen ja parin harjoituskapppaleen jälkeen tarkka profiili löytyi ja kohta pääsee kompurakoteloa koneistamaan.
minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 23 Joulu 2014, 09:06
Kirjoittaja AiM
Leiffi kirjoitti:minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?
No juurikin tuota olen ihmetellyt ja pohtinut mitä ne sinnepäin koneistetut/hiotut pesät tekee kompuran että turbiinin hyötysuhteille -tuskin ne ainakaan hyötysuhdetta parantaa... Toki tekijästä kiinni millaisella tarkkuudella tehty, mutta itsellä tässä oli ajatuksena että tehdään oem välyksillä ja viimeistelyllä.

Nc:llä tekeminen ei sinänsä ole sen helpompaa, vaikeampaa tai mitenkään autuaaksi tekevä asia verrattuna manuaaliin -ihan yhtälailla kummassakin se muoto tarvii saada selville.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 24 Joulu 2014, 15:18
Kirjoittaja Leiffi
AiM kirjoitti:
Leiffi kirjoitti:minimi 5 tilauksessa tollasen pienemmän siiven hinta taitaa jäädä samaan ton kuvan kanssa. Siiven muodon saa valita mistä tahansa ahtimesta, trimmit kuten itse haluaa, sama siipimäärät. Extended tip tai ei ja muut spesiaalit siihen lisäksi.

Hyvin on käsin koneistetut pesät toiminut, kannattaako sitä tehdä liian vaikeasti ?
No juurikin tuota olen ihmetellyt ja pohtinut mitä ne sinnepäin koneistetut/hiotut pesät tekee kompuran että turbiinin hyötysuhteille -tuskin ne ainakaan hyötysuhdetta parantaa... Toki tekijästä kiinni millaisella tarkkuudella tehty, mutta itsellä tässä oli ajatuksena että tehdään oem välyksillä ja viimeistelyllä.

Nc:llä tekeminen ei sinänsä ole sen helpompaa, vaikeampaa tai mitenkään autuaaksi tekevä asia verrattuna manuaaliin -ihan yhtälailla kummassakin se muoto tarvii saada selville.
OEM välykset on aika väljät, kisakäyttöön tai muuten vaan tarkemmalle käyttäjälle voi tehdä tiukemman kun ei laakereita ajeta niin loppuun. Tekijästä kiinni, mutta yksittäiskappaleitten teko ei hirveen kannattavaa jos pitää monta viikkoa odottaa mittoja minkä mukaan tehdä. Mun pako- ja kompurapesän ja kompuran taustalevyn koneistukseen tais mennä noin 4 tuntia Kuopiossa eikä sen hirveen väljältä tunnu, kompurasiipi oli vielä joku normaalista Garretista poikkeavanmallinen Detroit Diesel-special.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 24 Joulu 2014, 19:00
Kirjoittaja tuikku
.
Joo, kyllä ne tekee semmoisen, kun haluaa.
Yksittäiskppaleen hinta taisi juurikin olla jotain 350-450 luokkaa, en oikeastaan ollut kiinnostunut, kunhan sain sellaisen kun halusin.

Joo, BW,n siipiä oli aikaisemmin vaikeata saada, mutta eihän se todellakaan päde enää.

BW,lla on "normaalisti" noin 70millisessä kompurasiipi mallissa, 61millinen pakosiipi.
Onko kukaan hitsuuttanut pakopesää ?
Meinaan vaan että laittaisi suuremmalla pakoreijällä olevan pakopesä buimuriin.
Leikkaa entisen kaulan irti ja jigissä hitsaa alkuperäisen, läpällisen kaulan kiinni.
Paineen säädön hoitaisi erillisellä, täysin mekaanisella hukkaportilla.
Tulisi varmaan yli sata heppaa virtausta lisää.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 11:04
Kirjoittaja diffas
Nyt kun tos on tullut esille tuo KTS, niin tuli mieleen et löytyiskö sieltä kuvakkeen oikeassa reunassa olevia siipiprofiileja? Vois ehkä kiinnostaa. :) tässä kuva

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 19:17
Kirjoittaja JukkaA
Niin eikös noi oo T30R siipiä? Noita karttoja on käytetty kun on arvailtu noiden GTB3576KNRV -ahtimien siipien tuottoja. Lähelle menee mitat ainakin.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 07 Tammi 2015, 16:32
Kirjoittaja diffas
T30R siipiä joo. Noi 76.2mm 40 tai 48trimin siivet olis pop pieniventtiiliselle diiselmiehelle. :)

Olis kutakuinkin 48.5/76.2 kompura toi 40trim ja about 53/76.2 48trim.


Edit: no näemmä olis kaupanki http://www.motest.fi/content/fi/1037/23 ... 0T30R.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 21 Tammi 2015, 23:13
Kirjoittaja tuoppi
OT:a tavallaan, tavallaan aiheeseen; Miten pahasti kompuran toiminta kärsii siipien "rokoista" ?

Tuli tuossa naplaillessa purettua imupuolta edestä pois, kurkattua siipiä, ja jokaisen autotalli/räntäsade virittäjän lopputulema näkyi siellä kauniisti.. :roll: Vaikka kuinka tarkkaan ol imupuolta rakennellessa putket ja kaikki saumat ym. koitettu rassata puhtaiksi, paineilmalla ja rapoli:lla ja ties millä hoonattua, ettei olis migin gnöllejä tms. ni eiköön siellä joku sellanen oo kuitenkin ollunna..

Ei toki mitenkään ihan he******n hirveät siivet, mutta sellasta näkyvää rokkoa muutamia toki. Räjähtääkö se silmille ;) , haittaako lie kuinka paljon toimintaa.. ?

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 07:43
Kirjoittaja jtm
Olihan se vasta tuikullakin imusiipi "riekaleina" muttei toimintaa haitannut, eikä edes äänestä kuullut.

joten voisiko olla aika tapauskohtainen tuo ?

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 09:37
Kirjoittaja Markus L
Jos siivestä puuttuu oikein isoja paloja, kannattaa leikata toiselta puolelta samankokoinen pala irti, niin pysyy edes jonkilaisessa tasapainossa. Hyötysuhdettahan nuo rokot heikentävät.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 11:18
Kirjoittaja tuoppi
Ei onneksi puutu paloja, sellasta rokkoa vaan. n. nuppineulan päänkokoista/pienempää, tyyliin 1-5 iskemää / siipi tjsp siinä reunassa, hyvin osaatte varmaan kuvitella jos muutaman migin gnöllin sinne heittäs..
Imupuoli muutoin tiivis, putsari uusi ja ehjä ym. että en oikein muuta keksi mikä tuon tehny.

Oisko hullunhommaa koittaa niitä sipaista jollain vähän tasasemmaks? Vai meneekö vaan hurjemmaksi, jos se ainevahvuuksia muuttaa ja tasapainoa heittää entisestään? Sitten se siipi räjähtää ainakin? En usko että noin pienet rokot vielä kovin pahoin tasapainoa häiritsee, toki jotain mutta.. ehkä eniten on tosiaan tuo hyötysuhteen, toiminnan häiriö joskaan ei sitä mitenkään huomaa.

Ja itse asiassa tuon tuikun buimuriketjun just luin illalla ja ainakin siellähän näkyi se bemmin siipi joka oli aika hurjan näköinen, tämä ei oo mitään verrattuna siihen, tää ei oo sillei "riekaleina" vain pistemäisiä iskemiä.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 19:16
Kirjoittaja Laatokka
Kannattaa antaa siiven olla kaikessa rauhassa rokoilla. Eipähän muutu tasapaino mihinkään.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 11:03
Kirjoittaja racediesel
moi
tässäpä teille pähkäiltävää.
BMW 535xd 2012 313hv malli.tämä auto on minulla.

ostin toisen täydellisen pakosarja/turbopaketin.
en ole purkanut sitä vielä osiin koska en ole varma että tarviiko siihen teettää ja minkälaisilla osilla uudet turbiinit/compressorit?.

KP2971 malli?.
iso turbo
imu 53,5mm reikä. 53mm billet compressori siipi.
pako 55,5 reikä eli 55mm turbiini.

ohjelma muutettu ja dpf poistettu-->400hv ja polttoaine loppuu.
toisella korkeapainepumpulla 420hv ja ilma loppuu,alkaa savuttamaan ja paineenlisäys ei auta.

summasummarum: korkeapainepumpun tuotto riittää ehkä n.480hv eli sinne asti sitä ilmaa pitäisi saada riittämään...

onko tuosta compressor/turbine kombinaatiosta siihen vai pitääkö päivittää ja jos pitää niin mihin kokoihin vähintään(riippuu tietysti mitä maailmalla on tarjolla ko. vempeleeseen).

T:Pasi

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 11:14
Kirjoittaja diffas
Onko mitattu esim. pakopaineita paineen noston yhteydessä. Siinä voisi päätellä ahtimen toiminnasta jotain. Paljolla pakopaineella voi jo vähä pakovenatki leijialla hieman ja täytös huononee, kun eikös just tuikulla ollu niin et vähä jäykemmät jouset auttoi asiaan hieman. En onks tos ilmamäärän mittausta luettavissa? Jos se ei juuri muutu paineen noston myötä, ni joko ahin loppu tai ei vaan pääse muusta syystä koneseen. Kahden sentin ajatuksia täältä ratikantorilta :)

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 11:25
Kirjoittaja racediesel
moi
pakopainetta ei ole mitattu.olen tietoinen kovista pakopaineista ja BMW:n tosi jäykistä venttiilinjousista,tästä moottorimallista tosin ei ole mitattu jousipaineita mutta tuskin eroaa vanhoista malleista.

ilmamäärämittaus menee heti tappiin eli 1600-->ei näe muutosta sieltä.

pasi

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 12:01
Kirjoittaja Markus L
Kompura riittänee sinne 500 heppaan helposti. Turbiinien riittävyyteen vaikuttaa A/R ja pienemmän turbiinin ohittavan kanavan koko. Näissähän tuo pienempi hyrrä on usein niin pieni, että joutuu ohittamaan imu- sekä pakopuolelta. Tällöin voi tuon ohivirtauskanava voi jäädä pieneksi.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 25 Heinä 2015, 22:22
Kirjoittaja JukkaA
53mm billetti kompura, riittää 500hv dieselissä ja vielä helposti? Millä matematiikalla tuo on arvioitu?

Mun arvio että vois olla 50lbs siipi.

Re: kompurasiipi teoriaa ?

Lähetetty: 26 Heinä 2015, 13:35
Kirjoittaja Markus L
JukkaA kirjoitti:53mm billetti kompura, riittää 500hv dieselissä ja vielä helposti? Millä matematiikalla tuo on arvioitu?

Mun arvio että vois olla 50lbs siipi.
Ihan perstuntumalla arvioin, kun katsoin Garrett GTX3071R:n karttaa. Se 50 lbs/min riittää kyllä common railissa 500 heppaan.