Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tässä tullut mietittyä tuota asiaa oman (ikuisuus)projektin kohdalla. Puristusuhteeseen vaikuttaa toki niin moni eri asia että vaikea on tietenkin antaa mitään yleismaailmallista suhdetta. Mutta jos otetaan lähtökohdaksi vaikka tuo oma koneprojekti. Agr kone tullaan ahtamaan eaton m 45 remmillä ja siinä se. Tosi laimeeta vai mitä :D Ahtojahan tuolla tulee olemaan huikeat 0,5 ja 1 bar välillä. Ihmettelijöille tiedoksi että kone on tulossa sdi koneen tilalle cordoon, johon päivitetään pari muutakin palikkaa. Alkuun oli tarkoitus ahtaa tuo aqm sdi-kone, mutta selvisi että osa alakerrasta hekompia kuin tdi-ssä, joten aihioksi otettiin agr. Toivon että topicin keskustelu ei mene siihen että muutoskatsasta tuo tdi:ksi, koska remmileikkiin on ruvettu niin se katsotaan nyt ensin.

Takaisin aiheeseen. Vakio agr koneessa puristussuhde on 1:19,5 ja esim. aat, ael 5-mukisissa 1:20 muistaakseni. Olisiko tuossa kevyesti tekohengitetyssä agr koneessa hyötyä nostaa puristussuhdetta? Käsittäkseni se olisi vielä helppoa, koska konetta ei kasata vakiomännillä. Vai häviääkö korkeamman puristussuhteen kenties tuoma pieni lisäys pumppaushäviöinä? Kaipaisin tähän nyt yleistä keskustelua dieselin puristussuhteesta suoraruikkareissa. Hsd:llä aikanaan oli, mutta se topic on bittiavaruudessa ja taisi olla vähän tynkä.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja Markus L »

0,5-1 bar ahtopaineilla pumppaushäviöt ainakin ovat niin mitättömät, ettei puristussuhteen nostosta ole mitään haittaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Ramikoo: Puristussuhteen kasvattaminen voisi kannattaa, mutta millä tekniikalla meinasit nostaa puristuksia? Noi ikivanhat AAT/AEL -männät kyllä unohtaisin, vaihtaisin tilalle jotain nykyaikaisempaa. Onko porausta pakko suurentaa? Riittäisikö koneeseen pelkkä hoonaus tai mahdollisesti ensimmäiseen ylikokoon poraus?

Jos puristussuhdetta on nostamassa, niin kannattaa tähyillä niitä SDI:n vakio puristuksia. Ne voisi toimia hyvin tuollaisen matalapaine ahtamisen kanssa. Tekniikkana alakerran stroukkaus eli hieman muokattu PD130 kampiakseli ja hiukan männän pinnasta pois tavaraa...
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Jos topicin keskustelu menee liikaa mun projektin suunnitteluksi niin modet sirrtäkää toki paremmalle alueelle. Jukka: tuolle mun agr lohkolle ei ole tehty vielä mitään ja kunto vaikuttaa oikein hyvältä näin ulkomuistista. Tallella on myös koko alakerta. Porauksen kokoa oli tarkoitus kasvattaa vain pienen tehonlisäyksen toivossa. Lisäys toki aika minimaalinen suhteessa vaadittaviin raudan muutoksiin. Eihän porausta ole pakko kasvattaa, voisihan tuon kasata vaikka agr-männillä. Mutta jos tuon poraa 81mm kokooon niin mitkä olisivat hyvät modernimmat männät? Portterin acv-koneenko? Onko järkeä?

Käsitinkö siis oikein että pd130 kampuraa muokkaamalla tuohon tulisi pidempi isku eli tuon sais stroukattua? Miten kampuraa pitäisi muokata? Mäntien sorvauksellahan saisi sitten myös säädettyä tuota puristusta. Vakio 1,9 tdi:ssä on myös toi 1:19,5 suhde ja eikö vakio agr:n ahtopaine ole jotain 0,5 bar luokkaa? Joten tuo vakio voisi olla ihan hyvä lähtökohta.

Jottei tämä menisi ihan ohi aiheen niin jos puristuksia kuitenkin nostaisi niin mitä hyötyjä/ haittoja siitä olisi? Hieman lisää tehoa, korkeampi palamislämpötila, karkeampi käynti. Nyt kun tehdään tämmöistä hyvin mietoa viriä niin olisi kiva kaivaa ne muutamat piilevät ponit myös esiin, jos niitä järkevästi esim. puristusuhdetta muuttamalla saadaan.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Minä kasaisin uusilla laakereilla, renkailla ja vakio männillä. Jos männät lähtee vaihtamaan niin kannattaa laittaa PD130/PD150 pumpparin männät vakio poraukseen tai vastaavat ensimmäiseen ylikokoon. Noita vastaavia mäntiä palotilan terävällä keskiosalla saa myös 81mm koossa, en kuitenkaan nää mitään hyötyä tuosta poraamisesta.

Oletko varma tuosta AGR:n 19.5 puristussuhteesta? Minusta tuollaisilla pumpparin männillä puristussuhde taitaa laskea 18.5:seen? Vai onko jollain ihan tietoa asiasta?

Uskoisin, että koneistamo osaa epäkeskeisesti hioa isommilla kauloilla olevan kampiakseli sillee, että siihen sopii vakio veivit. Tälleen saa esim. 4mm lisää iskua näin halutessaan. Tämä on kuitenkin aika extreme ratkaisu.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tarkoitin tuolla 19,5 suhteella jakajapumpullisia. Pumppareista en tiedä.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Joo muistinkin väärin. AGR jne jakajat on 19.5:1 puristuksilla ja pumpparit on 18.5:1 ja 19:1 puristuksilla. Pienin näkemäni puristus volkkarin vastaavissa koneissa on 17.5:1 ja ne männät löytyy 81mm poraukseen.

Jos laittaa pumpparin männät jakajaan niin tarvitsee toki veivit kavennetulla yläkaulalla. Ne löytyy esim. PD100 moottorista.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

suuremmalla puristussuhteella optimi ennakko on myöhäisempi mikä jättää vähemmän aikaa ruiskutukselle, toisaalta taas syttymisviive on pienempi. Sanoisin että jos suuttimet/pumppu on riittävän isot eli ei tarvi ruiskutusta hirveesti venyttää tavoiteltuihin tehoihin niin korkeampi puristussuhde on parempi mutta jos tehotavoite on kova ja polttoainelaitteet rajoilla niin matalampi puristus parempi jotta voidaan käyttää kovempia ennakoita. Tosin joku 19:1 --> 20:1 muutos ei todennäköisesti vaikuta paljon mitään.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorin puristussuhde suoraruikkarissa

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tehotavoite on nykymittareiden mukaan todella mieto. Jotain 140-170 ponin välillä ja väänöt noin 300 nm pintaan. Suuttimet on bosion racet (reikäkoko 0.260) että varmasti riittävät tuohon ja ruiskutusaikakin pitäisi pysyä maltillisena. Juuri tuon vuoksi nuo racet hommasin. Pumppu tulee jäämään vakioksi. 10 mm nestepäällä oleva vakio AGR-pumppu. Voishan sitä laittaa vaikka 11mm pumpunkin jos vain järkevästi kohdalle sattuis. Riittänee oikein hyvin tuohon pikkuviriin kuitenkin tuo kymppimilllinenkin. Joten noiden osalta ei siis liene ongelmaa nostaa puristuksia. Mitähän joku 22:1 meinais ja itselle on vielä epäselvää saako tuollaista syntymään järkevällä työmäärällä ja rahalla. Kansikin kun on jo koneistettu. Itse kun en osaa puristussuhdetta laskea. Täytynee jutella Akin (Aki-76) kanssa vielä asiaan liittyen. Katsotaan mitä mies tuumii, kiitokset ajatuksista.
Vastaa Viestiin