Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Wannabe Jetta mk3
Vuosimallia '98 oleva Vento ajautui minulle keväällä 2007 ja on siitä lähtien kokenut pikku hijaa kaikenlaista muutosta. Jostain kumman syystä auton "jenkittäminen" on ollut osana harrastusta ja pientä osaa tulee Atlantin ylitse aina silloin tällöin. Muuten tällaisessa ajoautossa on tyyli semmoinen herrasmiesmäisen sporttinen. Tätä kirjoittaessa mittarilukema huitelee jossakin 440tkm huitteilla ja lisää tulee koko ajan.

Kuva Kuva Kuva

Listaa muutoksista perus CL-tasoon:
Alusta:
- Vogtland Coiloverit (olen todella tyytyväinen näihin, entiset olivat D2 street)
- Vahvistetut etutukivarret Audi TT:n umpikumipuslilla
- Vr6 levyjarrullinen ja vakaajallinen taka-akseli
- Strongflexin uretaanipuslat takana
- Takana 20mm levitystä per puoli kiinteänä

Jarrut
- 280mm etujarrut Audi S2:n Girling 60 tuplamäntäsatuloilla ja EBC yellowstuff-paloilla.
- 25,4mm jarrupääsylinteri
- Takana VR6-satulat normi levyillä ja EBC yellowstuff-paloilla.
- Teräspunosletkut ympäriinsä ja uusitut jarrulinjat

Ulkona
- Mk3.5 Cabrion pikkupeilit
- InPro tummat ajovalot releytettynä
- Ranskan mallin Hellan sumarit, tummat vilkut
- Venton orkkis VR6-lippa. Ehtinyt tosin ottamaan jo osumaa elämänsä varrella.
- Kontissa lukee Venton sijasta "Jetta"
- Etumaski maalailtu vähän poikkeavammaksi
- Ovenkahvat maalattu

Sisällä
- Vento VR6 Recaron sisusta
- Mk3.5 cabrion ratti joka on saanut alcantaraa päällensä Virossa
- USA-mallin keskikonsoli kokonaisuudessaan, eli takana myös mukiteline
- ICT kaaviovalaistu vaihdevatkain Neuspeedin vaihdevälin lyhentimellä
- VDO comfort lock keskuslukituksen kauko-ohjaus
- Jetta-alumiinilistat kynnyksissä
- W8 sisävalo
- IV-mallin Aurinkolasikotelo
- Kohtuu raskasta SQ hifiä.
- Ym. pientä hilpettä siellä täällä

Alla
- Kesällä 16x7" Porschen Teledialit Toyon T1R renkuloilla
- Talvella Rellun Speedline Turbinet 15" koossa ja Hakka5:lla

Konehuoneessa
- EkoTD
- Dubsonicin 2,5" rööri kahdella vaimentimella ja katin kuvatuksella
- 02m DRW 6-vaihteinen loota, alkuperäinen oli 020 loota koodia DFP
- Sachsin vakio 240mm kaksoismassapaketti
- 700x140x65 välijäähdytin 57mm ahtoputkistolla
- Avarrettu ilmanputsarikotelo
- Kerääjäsäiliö
- RSD konepellin pumput sun muuta kiiltävää hilpettä

Tulossa
- R32 pysäyttimet eteen? (Käy melkein bolt-on)
- Toinen nokka
- Uusi ahdistin tai vanhan muokkausta
- Paksummat vakaajat eteen ja taakse
- Porschen vanteita
- Jokavuotisia ruostetalkoita

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva
Kuva Kuva


Ekon historia, osa 1. Kohtaaminen
Kuten monilla tämän foorumin ihmisillä, satuinpa eräänä päivänä törmäämään monenkin tuntemaan dieseljogurttiin, eli Aki-76:een. Nimimerkki lienee tuttu kaikille jopa maailmanlaajuisesti ja silloin tällöin Akin käsistä on ilmestynyt vallan mielenkiintoisia kokoonpanoja. Tämä Jetan elämässä merkittävä hetki lienee tapahtunut heinäkuussa 2007, jolloin hain Akin purkuautosta osasia. Erittäin savuisissa porukoissa hetken pyörittyäni Akin dieselintuoksuiset jutut alkoivat jostain kumman syystä kuulostaa vallan mielenkiintoisilta ja silloisella Uudenkylän pajalla tuli vietettyä tovi jos toinenkin. Jetasta otettiin kaikki irti, mitä pikkuahtimen läpi järkevästi ja paikkoja hajoittamatta meni - ihan kivastihan se vakiohiluilla kulki.

Ekon historia, osa 2. Vihreää ja sinistä
Loppuvuodesta 2009 alkoi sitten ajatus Jetan koneen rakentamisesta, sillä 360tkm veivattu motori alkoi vuotaa sieltä täältä, joten tiivistysremontti olisi pitänyt ainakin tehdä. Työnantajan vapauttaessa puolet työajasta moottorin rakentaminen tuntui ihan mukavalta ja halvalta tekemiseltä. Tosin totuus loppusummasta ei ole paljastunut vieläkään, kun en ole uskaltanut sitä laskea.

Ensimmäiseksi lyötiin speksit pöytään, eli 40tkm vuosivauhtia ajettavassa autossa pitää olla ajettavuus ja kulutus kohdallaan. Akiltahan on tullut pääosin tehokkaita paketteja, mutta tämän projektin spekseiksi lyötiin 4l/100km ja 100kW tehoa. Ei mitään hirveitä siis, mutta tuollaisella paketilla vehkeet pysyvät varmasti nipussa ja kulutus on kohtuullinen. Eko-ajatusta pönkittämään mieleeni tuli heti otsikossa ja kuvissa näkyvä väritys. Tavoitteenahan oli saada eko kasattua Mantorppiin 2010 kesäksi. Loppupeleissä paketista tuli suurinpiirtein seuraava:

- AHU:n hoonattu ja linjaoikaistu lohko
- Uudempi TDi / SDi kampiakseli, syystä että kunkkupultti on 16mm ja alapyörän kiinnitys on D-mallisellä päällä, joka tarjoaa aaz:n vastaavaa huomattavasti kestävämmän ratkaisun. Lisäksi kohtuullisen tarkka tasapainoitus vauhtipyöräpaketin kanssa.
- Veivit ovat PD TDi:stä
- Uudet Mahlen männät keraamipinnoitteella
- SDI:n 360 voidellut kampuranlaakerit. Kaikissa laakeripinnoissa nanopinnoitteet.
- Custom apuakseli
- Girdle-levy tukevoittamaan lohkoa, vaikka teholla ei tämän kanssa tulla juhlimaan.
- Kytkin on Sachsin race-asetelma vakiolevyllä ja kevennetyllä vauhtiksella
- Uusi Vegen kansi, joka on kaivettu ja pinnoitettu keraamilla
- Ahtimeksi hyväksi havaittu Schwitzerin s1bg, joka on täysremontoitu ja keramisoitu
- AFN pakosarja
- Ahtimelta lähtee 2,5" downpipe auton alle. Hukkaporttiosasta erillinen pilli alas.
- Imusarja ACV muokattu yhdellä plenumilla.
- Ivecosta peräisin oleva 11mm pumppu, kierrokset 6000rpm ja 1.6td:n nokkalevy.
- Rempatut isorunkoiset aazin suuttimet, avautumispaine 175bar
- Uudet apulaitteet ja pikkuosat kaikin puolin.

Ekon historia, osa 3. Rakennustalkoot
Heti vuodenvaihteen maisemissa 2010 alkoi projekti tutkimalla Uudenkylän pajan hyllyjä. Sieltäpä löytyi AHUn lohko, joka lähti puhallukseen ja sai päällensä ekosinistä väriä. Lisäksi pieni hoonaus ja sen piti olla sillä hyvä. Puoli vuotta myöhemmin todettiin vähän toista...

Kuva

Kansiaihioksi otettiin hyväksi todettu Vegemotor, josta Aki kevensi tarvittavan määrän tavaraa pois. Venttiilit ovat vakiot, tosin seetien muotoilua ja upotuksia harrastettiin.

Kuva Kuva Kuva

Nokka on R-koneistuksen 1083 profiililla oleva tuote, 256 astetta ja muistaakseni 10,5mm nostoa.

Kuva

Männät ovat vakiokokoiset uudet Mahlen tuotteet, jotka saivat keraamia niskaansa.

Kuva Kuva

Ehkä vähän liioiteltua, mutta lohkon tukilevy tuli Akin pajan perinteiden mukaan asennettua. Kestäähän alakerta ainakin nipussa.

Kuva Kuva

Ahtimeksi löytyi normipaketeissa erittäin hyväksi perusmutkaksi havaittu Schwitzerin S1BG. Ennen täydellistä huoltoa mallailtiin AFN:n pakosarjaa koneen kylkeen ja haettiin ahtimen asento mallailumoottorin avustuksella.

Kuva

Ekon historia, osa 4. Vuosi lisää

Toukokuussa 2010 piti sitten alkaa lyömään pultteja momenttiin ja hommahan kaatui heti kättelyssä kampiakselin jumiutumiseen. Osat levälleen ja lohko kampuralinjan oikaisuun. Tässä välissä käytiin Mantorpissa vanhalla koneella ja luistavalla kytkimellä. Oma työtilannekin oli muuttunut hiljaiselosta lähinnä infernaaliseen kiireeseen, joten koko kesä meni Ruotsin reissun jälkeen ilman että koneelle tapahtui mitään. Tosin lohkon koneistusreissukin otti aikansa. Loppuvuodesta 2010 alettiin taas paneutumaan itse aiheeseen ja vuodenvaihteessa 2011 aloitettiin koneen kasaus uudelleen.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Apuakselit on todettu näissä vehkeissä sen verran herkäksi paikaksi, että päätin teettää oman version aiheesta. Tähän liitettiin ratas hajonneesta akselista ja hyvä tuli. Painoa on suurinpiirtein saman verran kuin originaalissakin.

Kuva Kuva

Kone kasattiin tammikuussa 2011 nippuun ja kevät meni pikkuhilujen etsimisessä ja asentamisessa. Tarkoituksena oli semmoinen kohtuullisen pikainen viikon projekti, koska auto on ajoauto, eikä tykkää seisomisesta.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Toukokuun vaihteessa 2011 kone sitten vaihtui. Kelit suosivat ja Heinolasta Nastolaan pääsi moottoripyörällä, joten kulkeminenkaan ei ollut ongelma. Vanha pois, konetilan perusteellinen pesu, vaihdevisuston huolto sun muuta ja uutta sisään.

Kuva Kuva Kuva

Viikonloppuna aloitettiin ajamalla vanhalla koneella sisään ja tasan viikon päästä oltiin hitsaamassa uuden koneen alasputkea kiinni putkistoon Dubsonicin pajalla. Arkipäivinä kerkesi hyvin käymään töissäkin ja illaksi tiesi mihin oli menossa.

Kuva

Kuukausi sisäänajoa ja kohti Mantorppia. Ekon sähkömekaaninen pumppu 10mm nestepäällä ei oikein tuottanut muuta kuin savua vaihtelevan määrän. Kävin kuitenkin ratailemassa Mantorpissa tällä kokoonpanolla. Blingiä oli muidenkin ihasteltavaksi ja kulkua puuttui. Kuitenkin ihan palkitseva reissu puolentoista vuoden uurastuksen tuloksena.

Kuva

Ekon historia, osa 5. Herkkyyttä
Elokuussa 2011 päätimme sitten kokeeksi vaihtaa Akin 11mm rungolla olevan Ivecon pumpun kiinni ja yhteen ääneen totesimme poistaneemme ongelman. Tosin tuon mörköpumpun säädöt olivat muuten jotain muuta kuin mitä tähän projektiin haettiin, mutta herkkyys oli jotain aivan uskomatonta. Minimisyötöillä sitten ajeltiin muutama kuukausi ja samalla hankin ihkauuden 11mm pumpun, joka kävi Ylivieskassa hoidettavana. Job done. Isosta pumpusta huolimatta kulutus on pysynyt vitosen huitteilla.

Kuva
(Puoli tankkia ja 600+ kilometriä, ihan kiva...)

Tuon pumpun vaihdon jälkeen paketille ei ole tapahtunut mitään mullistavaa, vaan sillä on lähinnä ajettu paikasta toiseen kärryn kanssa ja ilman. Osasyyllisenä projektihiljaisuuteen lienee ostamamme vuoden 1957 talo. Vuoden aikana mittariin ilmestyi palttiarallaa 40tkm ja sama tahti jatkuu. Suunnitelmissa on nyt kokeilla vielä vanhalla ahtimella yksi pakosarjan muutos ja nokan vaihto. Jos homma ei ala näillä skulaamaan, niin sitten vaihdetaan mutka astetta isompaan. Kuitenkin pitäisi se käyttöauto-ajatus pitää päälimmäisenä mielessä.

Mantorpissa 2012 tuli ratailtua koko lauantai-päivä välillä ahtoputkia kiristellen. Pakopaineista ja yläpään ahdistuksesta johtuen ei kaasu pohjassa tohdinnut ajella koko takasuoraa, hauskaa oli silti. Ekon ensimmäinen Dynolappukin tuli ajettua laihoilla ratasäädöillä ja yllättäen tulokseksi tuli 100,5kW. Ahdistusalueella 3500-6000rpm hevosia on tasaisesti 120-136hv. Tavoitteet on siis täytetty. =)

Kuva Kuva

Koko projektikerronnan voi katsoa täältä.
Itse Jettaan liittyvää historiaa voi tarkastella täältä.

Juutuubissa:
Eka käyntikerta
Herkkyyttä?
Kevyt kiihdytys 2011
Radalla Mantorpin sateessa 2012
Aamupahoinvointia
Viimeksi muokannut tttalja, 29 Touko 2014, 15:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Tää on kyllä laadukasta luettavaa kokonaisuudessaan! Mitä tököttiä tuo keramiikkapinnoite oikein on?? Kun entisenä pintakäsittelijänä kiinnostaa!
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

MRannikko
Viestit: 38
Liittynyt: 04 Marras 2012, 21:18
Paikkakunta: Järvelä

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja MRannikko »

Aika mielenkiintoista luettavaa tuolla! Kiitoksia!
vwvento19TD
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Tammi 2014, 07:29
Paikkakunta: Myrskylä

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja vwvento19TD »

Vähän ot mutta voiko tdi ja td lohkoja ja kansia sekottaa keskenään että pistäis esim tdi kannen td lohkoon?
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Kyllähän noi apuakselilla varustettujen lohkojen kannet muistaakseni käy ristiin. Uudemmista ei ole tietoa. Viisaammat valistakoot lisää. Jetassahan on AHUn lohko ja AAZin kansi.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Kannen kanssa kannattaa vaihtaa myös männät :D
apomiett
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 12:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja apomiett »

Pumppu ja suuttimet menee kans vaihtoon eli koneesta täytyy sit tehdä TDI...
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Kannen kanssa kannattaa vaihtaa myös männät
Ainii... En muistanut alkaa vääntämään rautakangesta. :D
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Huhheijaa, Jetta on viimein ajossa voimansiirron päivityksen jäljiltä, eikä hirveästi mitään ylimääräistä ole tuntunut jäävän matkalle. Nyt pitää vaan saada kilometrejä ja laitella auto kuntoon BugRuniin, jonne savuinen joukkiomme lähtee taasen puolentoista viikon kuluttua.

Pikku muistilista jokaiselle 02M lootan päivittäjälle mk3-korisiin:
(Suurimmasta hommasta pienimpään)

- Vetarit menee täysin uusiksi, itse ostin siis mk4 Golffin vetarit, joihin koneistettiin uudet päät Venton napoihin, samalla vaihdettiin uudet ulkonivelet. Mk4:ssa kone on ihan eri paikassa, eli reilusti apparin puolella, joten kuskin puolelle piti tehdä 10mm shimmilevy lootan laipan ja vetonivelen väliin. Apparin vetarista lähtikin sitten jonkun verran pituutta pois.

- Vaihdelaatikon takakannake pitää siirtää niin paljon taakse, kuin tehostajan putket antaa myöten. Tuon irti saaminen on aika varovaista hommaa, ellei koko etukelkka ole irti. Kannakkeeseen tehtiin vielä uusi sisälaippa, jotta hitsauksen tarttuvuutta saatiin parannettua. Korkeutta voi joutua säätämään kannakkeen ja tukikumin väliin tehdyillä shimmipaloilla, jotta paketin saa suoraan. Tässä hommassa vetarin sisälaippa on todella lähellä takakannaketta, mutta sehän riittää.

- Vaihdelaatikon ison takakannakkeen ostin Epyteciltä, kun ei vaan kerta kaikkiaan jaksanut soveltaa, koska valmiitakin sai kaupasta. Ehkä hieman sovellan ideaa ja tarvittaessa näitä voi pienten testien jälkeen saada allekirjoittaneelta.

- Etukannake tehtiin vakiosta 020-lootan kannakkeesta. Kierreholkit laikattiin pois, reikä porattiin 12mm kokoon ja kannake sovitettiin hiomalla laatikon muotoihin. Koneessahan on 12mm kierteet, joten startti ja loota kiristyvät siihen ja tuon kannakkeen voi laittaa siiten koneen kylkeen erikseen muttereilla. Vaihdelaatikon puolelle pitää tehdä tukirauta sopivahkon näköiseen reikään estämään etukannakkeen sivuttaisliike.

- Mk4 Golf 02M-vaihdetorni muokataan edellisten postauksien mukaisesti. Menee kuitenkin kohtuullisen kivuttomasti paikoilleen ja päälimuovikin menee pikku puukotuksella nätisti paikoilleen. Omassa autossa oli vielä toi ICT:n valaistu nuppi, jossa sattui olemaan lukkoruuvi siinä mk4 kepin uran kohdalla, joten tämäkin meni napakasti paikoilleen. Laatikon puolella kannattaa ostaa uusi VW m12/m8 pultti, johon vaijerikannake tulee kiinni. Se kannake kun tarvii tuon pultin tuen toimiakseen kunnolla.

- Kytkimen linja pitää soveltaa mk3 02a:n kytkimen pääsylinterille tulevasta linjasta yhdistämällä se 02M:n ilmaushaarasta lähtevään putkeen. Tämän voi joku hytikkaliike tehdä näppärästi. Osta samalla myös T-haaran putkiin uudet tiivistekumit. Ilmaus onkin sitten oma projektinsa, mutta tässä tiputeltiin laatikon sisällä oleva työsylinteri pisara kerrallaan täyteen, yhdistettiin T-haara ja imettiin ruiskulla säiliöstä työsylinterin kautta linja täyteen. Ja kyllä, se mk3 työsylinteri toimii ihan kivasti, vaikka onkin halkaisijaltaan vähän mk4-versiota pienempi.

- Vaihteiston nopeusanturi ja pakkianturi tarvii uudet liittimet ja vähän jatkoa mk3:n johtoihin.

- Lainasin Vortexilta hyväksi todetusta topicista kytkentäohjeen, joka melkein soveltui myös 020:lle. Pakkisensorissa tummempi piuha tummaan ja punaisempi punaiseen. ;)

(OEM 02a wiring on left - o2m on right):
Black -----> Black/White
Blue/White -----> Blue/White
Red/Green -----> Brown.

Siinähän ne suurimmat sitten lienee. Näpertelyä on luvassa reilusti, joten ihan viikonlopun hommaksi en tätä kutsuisi. Tuo vaihdevälin lyhennin on ainakin tässä sovelluksessa juuri passelin oloinen ja kepin liikkeet ovat tosi napakoita.

Lootahan oli koodiltaan DRW, eli pisin mitä löytyy. Tällaiseen ekoajeluun toi on aika passeli, mutta alaväännöltään olemattomilla vehkeillä kannattanee katsella tiheämpiä lootia. Nyt kierrokset on 1400rpm 80km/h nopeudessa, kun vakio AAZissa ne on 2000rpm samassa nopeudessa.

Kytkimeksi ostin vakion mk4:n Sachsin kaksoismassapaketin, jonka väännönkestoluvut ainakin tiedetään, eikä laatikko kuulosta kaksoismassan ansiosta kivimurskaamolta. Ehkä tolla nyt viitisen kesää päästää huoletta.

Kuva Kuva Kuva

Vanha ahdin (Schwitzer S1BG) jäi vielä kiinni vähän avarrettuna - katsotaan miten homma alkaa sujumaan sen kanssa, tai sitten etsitään jotain jännempää tilalle kun budjetti antaa myöten.

Olikohan muuten eka AAZ mitä on ämmällä koskaan rakennettu?
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Jaahas, ja taas ajetaan kesää kohti. Talven pikku projektina oli vaihtaa ahdistin avarampaan, josta jo mainitsin tuossa jonkun aikaa sitten. Aluksi suunnitelmissa ollut 2556V aihio osoittautui tarpeeksi rikkinäiseksi ja vastaan tuli sopivan kokoinen hukkisahdin, niin suunnitelmat vaihtuivat. Pakosarjan jatkeeksi siis sulloutui KKK:n uudemman mallin K26 -7390, peräisin MAN:in pikkukuormurista ja siipikoot kompura 45mm / 76mm ja turbinini 64.3mm / 54.5mm. Varsin passelia siis, joten ilmaa luulisi paineeseen nähden riittävän ja pakopaineiden vähentyvän.

Tämä sattui olemaan sen verran näppärän kokoinen ja näköinen, että pienellä sovituksella melkein T25-laipallinen ahdin asettui pakosarjaan, asennonkin ollessa varsin passeli. Moottorin kannakkeesta hiottiin turhat pois ja paketti lupsahti nätisti paikoilleen. Downpipe on tällä kertaa kolmen tuuman versio, joka jatkuu vanhalla 2,5" putkistolla perään asti.

Öljyn paluun kanssa meinasi olla hetkellinen ongelma, koska teflonteräspunosputki teki juuri passelin ahdistusmutkan ennen lohkoa ja öljyä lähti tulemaan väärästä välistä. Onneksi tämän sai hanskattua pikku ranetuksella ja pitää käydä myöhemmin teettämässä näppärämpi linja tee-se-itse-version tilalle.

Tuntuuhan toi nyt aika paljon vähemmän vastustavan ja ilmaa riittää pienilläkin kierroksilla... Jatkamme raportointia pikku sipistelyn ja säädön jälkeen...

Kuva Kuva Kuva
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Olisin kovin innokas kuulemaan uuden turbon käyttökokemuksia. Miten heräilee, minkälaisia ahtoja käytät jne.

Syöttöjä vaan lisää, niin jos vaikka saataisi tästä Hyvän ilman linnusta Pahan ilman lintu.
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Jonkun verran olen nyt tolla ajellut ja melkein joka lähtöön olen jotain muuttanutkin. Ahdot pyörii siinä 1.7bar paikkeilla ja nyt olen lähinnä etsiskellyt savurajoja ja maukasta nollasta asti vetävää setuppia. Perussyöttö lisääntyy kummasti ja pumppu alkaa pääsemään oikeasti alueelle - kumma kyllä, savut vähentyy kun perussyöttöä on lisätty, jota ei vanhalla ahdistimella pystynyt tekemäänkään. Karan muodon ja jousien kanssa sitten pitää vaan hartaasti kokeilla, ihmetellä ja seurata miten maisema tummuu. Enivei, kyllä kyytiä tuntuu riittävän kohtuullisesti ja kone raikaa ylös asti. Lisää ruokaa se kaipaa...

Pienen huolenaiheen aiheuttaa ahtimen pakopuolen läpi kulkeva öljy, joka sitten löytää tiensä v-bandin kautta pieninä merkkauksina auton alle. Tuo ahdin kuitenkin oli lähes käyttämätön ja välyksetön. Ekana mentiin vanhalla paluulinjalla, mutta se oli vähän väärän mallinen ja ahdisti. Pikaranetuksen jälkeen kuitenkin auto saatiin liikenteeseen. Aika pian tilalle tuli kohtuullisen tilava AN10 letku, jolla luulin ratkaisseeni ongelman täysin, mutta öljyäminen vain väheni, huomattavasti kuitenkin. Tsekkasin, että vanhassa ahtimessa on kuristus kiinteänä keskiössä, mutta tuossa ahdistimessa ei ole mitään. Joku viisas kertoi, että kyllä se kehittyvä karsta sen tiivistää, mutta olisihan tuosta kylmänä tulevasta haikusta auton perässä päästävä eroon, kuten myös merkkauksista. Kuumana ei sitten ole juurikaan ongelmaa tai hajuja.

Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa. Jonkun verran sipistelyä koko auton kanssa ja toivottavasti alkaa kulkua löytymään enemmänkin.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Viisaat on sanoneet, että turbon liukulaakeri ei kuristuksia tarvitse. Ihan vähästä en lähtisi tulevaa linjaa kuristamaan, kyllä siihen olisi löydyttävä joku ratkaisu. Oon kyllä kuullut, että jotkut työkone ahtimet jäävätkin vähän vuotamaan pakopuolelle, että niistä ei niin tiiviitä oikein saakaan.
Turbomonsteri
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Tammi 2015, 14:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja Turbomonsteri »

Pakopuolen männänrenkaat väärässä asennossa tai jotain vastaavaa. Ei vuoda jos on kunnossa
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Vuotaa miullakin GT40 kylmälle puolelle. Tuloputkena volkkarin vakio ilman sen kummempia kuristimia. Niin vähäistä on tuo vuoto kuitenkin, että oon antanu olla. Merkkaapahan mahdolliset ahtovuodot :D
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Joo, ei se enää kuin haise öljylle, eikä merkkaile - odotellaan pakopuolen karstaantumista. Enemmän ihmetystä aiheuttaa vähän samaan ilmiöön liittyen nyt joku suuttimen räkiminen pintakaasulla tms., tai sitten vähentyneiden pakopaineiden johdosta palamaton diisseli tulee kylmänä valkoharmaana pilvenä läpi, joten pumpun ennakko pitää miettiä uusiin asetuksiin. Muistanen vain kun pumppua taannoin haettiin alueelle, että ennakot taitaa olla jotain 0.65 ja jo 0,75:lla aiheutti ihan helvetillisen katkun tyhjäkäynnillä, joten sieltä syy löytynee. Ja jos se ei auta, niin uutta nokkaa teettämään...

Mut, alkaa toi koko alueelta vetävä setuppi löytymään. On tää kerrassaan kivaa, kun ohjelmointiin riittää muutama työkalu ja rälläkkä hiomalaikalla. :D

Pitäishän tosta sivistynyt saada - vai pystyykö enää? :lol:
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mikä sulla on Nokan perusympyrä, voisin lähettää pari 33mm testiin jos sopii? Tiedän suurinpiirtein mikä toimii suoraruikkarissa, voisi aika samat jutut toimii esikammioonkin. Minun mielestä toi sun nokkas on aika raju...
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Akin mukaan perusympyrä pitäisi olla juuri tämä samainen 33mm. Tuossa olisi hyvä mahdollisuus testata miten esikammiokoneessa toimii tämmöinen suoraruikkarissa hyväksi todettu nokka.
Aki-76
Viestit: 41
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 11:24

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja Aki-76 »

Luulen että nokka ei ole tällä hetkellä prioriteetti ykkösenä.Hieman löytyi ahtimesta ylimääräisiä välyksiä mutta kertokoot tomppa itse enempi.
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Joo, pikkusen vastustaa tää kesä, mutta kattellaan elokuussa uudelleen. Pitää tossa varmistusmitata se perusympyrä, kun muutenkin sipistelen konehuonetta.

Muutenhan toi on melkein kuosissaan...
Kuva
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Jahas, Jetan kesä menikin pääosin pukkien päällä odotellessa, kun ahtimen öljytulvan aiheuttajakin selvisi. Akselissa oli lopulta 500km ajon jälkeen kunnon päittäisklappi ja siivet löytyi pölynä välijäähdyttimestä. Ahdin lähti takaisin myyjälle, eikä ole sieltä vieläkään takaisin tullut, saati sitten puhuttuja palautusrahoja näkynyt (terveisiä vaan sinnekin, kohta tullaan hakemalla hakemaan)

Marraskuun puolivälissä päätin kuitenkin ottaa yhteyden Saksan maalle, jossa samanmoinen morkula olikin hyllyssä valmiina odottamassa ostajaansa. Hetken tirautin dieselintuoksuisia verikyyneleitä ennen rahojen siirtoa ja viikko tästä Jetta kulki taas pitkästä aikaa - ja kyllähän muuten kipittää. Lähinnä savurajoja etsiessä 60-120 menee lähes savuttomana ympäristöystävällisesti noin 6,5s pelkästään nelosvaihteella (2000-4500rpm). Pakopaineetkin on nyt 1:1, eikä 1:2 kuten vanhalla ahtimella. Painetta lähtee pumpulta rajoitetulla alle 2krpm alueellakin tulemaan varsin mallikkaasti, joten ei kyllä hirveästi metsään menty tämän kanssa. Maksimipaineet nyt toistaiseksi saa olla siinä 1,5bar nurkilla, mitä kello antaa myöten. Pitää tilata tähänkin säädin.

Ennen talven todellista tuloa pitää säädellä kulku sivistyneesti kohdalleen sekä yrittää katsastaa toi tolla korilla, jonka jälkeen voisi yrittää miettiä tekniikan sijoituskohteeksi jotain terveempää Ventoa jos vain tulee vastaan.

Kuva
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Pientä sumeaa talvitestiä omalla takapihalla.
https://www.youtube.com/watch?v=q2aFsQ3 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
tttalja
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2012, 22:23
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vento, eli "Jetta mk3" project EkoTD

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Hieman päivitystä tännekin. Alkutalvesta löytyi uudenkarhea ja hitsaamaton alle 200tkm ajettu samanvärinen kattoluukullinen kori, johon sitten talven aikana näpersin lähes kaiken vanhasta korista. Alustaan tuli päivitystä vakaajien muodossa ja etujarrusatulat vaihtuivat S Boxsterin Bremboihin 305mm levyjen kanssa. Lisää puuhasteluista voi lukea ffp.fi puolelta

BugRun Ruåtsin maalla on vaihteeksi koettu vuoden tauon jälkeen ja taas kerran ryhmä suomalaisia takasi ohjelman sisällön sekä etanolin, että dieselin voimin. Perjantaina ja lauantaina väännettiin rataa ihan urakalla ja täytyy kyllä nyt todeta, että tämä kulkee kurvit varsin mallikkaasti ja paljon paremmin kuin mitä edellisellä korilla päästiin. Välillä piti rullailla kaaria lisää ja vielä jäi kotiinkin tilaa tehtäväksi, mutta vältti. Noissa Yokohaman spec2:ssa on pitoa normikaturenkaaseen verrattuna runsaasti enemmän ja lisävakaajat auttavat kummasti mutkiin tarttumiseen ja Porschen etujarrusatulat tekivät tehtävänsä. Loistavaa.

Lauantaina käväisin aamusta dynossa muiden "gävla finnarna" ryhmäläisten kanssa ja tuloksena oli 189hv / 335Nm, joten karan kaivaminen ja pieni lisäsäätö toi tulosta. Tosin vielä yläkierroksilla lienee varaa, kun dynovideossa yläpää kävi lähes savutta.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Syöttöjen nostaminen ämpärikaupalla ei tosin ole käynyt päinsä pakopaineiden noustessa ahtojen suhteen taivaisiin. Tähänkin ongelmaan piti paneutua vasta ensi talvena ja ajella tämä kesä, mutta paluumatkalla ahtimen laipan pinnapultin katkeaminen vauhditti kummasti asiaa. Kotiin päästyäni purin ahtimen irti, vääntelin uudet pinnapultit ja porasin hukkiksen 11mm reiän 14mm kokoon. Tämä tuntui kummasti auttavan yläpään kierroskeveyteen. Tästä nyt vastussäätöventtiilillä saa sitten ohjattua hukkistakin tarkasti sinne vajaan 2bar tasolle ja syötöt säädettyä sen mukaisesti.

Enivei, homma toimi radallakin vähintääkin tarpeeksi hyvin ja kotiläksyinä ensi vuodelle on jäähdytyksen parantaminen ja korin lisäjäykistely. Ehkä myös ollaan sitten varmatoimisesti reilun 200hv puolella ekosti esikammiodieselilläkin...
Vastaa Viestiin