Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Tekniikkakeskustelua muista aiheista.
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja arvid »

Aloitetaan nyt vaikka tänne Muu tekniikka osiolle, kun ei tämä projektinkaan kriteerejä täytä.
Olen tässä mietiskellyt mahdollisuuksia vitosdieselin istuttamisesta kolmoskoppasen keulille. VAGilaisia 2.5TDi moottoreitahan löytyy 850/v70 sarjan Volvojen keulilta poikittain asennettuna. Volvosta saisi myös lyhyen vitoseen passaavan vaihdelaatikon, kun golfin laatikolla taitaa paketista tulla liian leveä?

Vertailumallina voisi käyttää VR6 mallia, jolloin 2.5TDi sopisi hyvin iskutilavuuden ja tehon suhteen. VR6n veroiseksi 1.8GL tarvitsee ilmeisesti isommat etulevyt + levyt ja vakaajan taka-akselille. Liekkö jousituksessakin jotain eroja?

Saako moottoria sopimaan kolmoskoppasen keulalle ja pystyykö pakettia saamaan laillisesti kilpien väliin? Toki jälkimmäinen selviäisi konttorilla asioimalla, mutta katsotaan nyt ensin löytyisikö täältä viisaampia.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Varsin mielenkiintoiselle kuulostaa. Suosittelen ensiksi käymään mittanauhan kanssa Volvon konepellin alla.

Oon nähny kuvia/videoita vastaavasta virityksestä, taisi olla kuitenkin rakennettu pelkästään Drag racing käyttöön.

Onko kenelläkään tietoo miten se Volvon vaihdelaatikko kestää vääntöö?
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja MJF »

Eikös noita ole maailmalla tehtykin jossain? Volkkareissa ei ole moottoriin sopivaa vaihdelaatikkoa muuta kuin Transportterissa ja sillä tulee moottori hauskaan asentoon. Neloskoneen ja VR6 pulttijaot on eri. Tehojen ja iskutilavuuden takiahan ei ole ongelmaa, mutta entäs paino? Paljonko VR6 mahtaa painaa? Hyvin pitkälle kaikenhan tuonne joutuu soveltaan itse, moottorinkiinnikkeistä ja vetoakseleista lähtien, mutta mahdotontahan se ei ole. Paljoa valmista sopivaa osaa ei taida olla. Itte kattelisin ajokuntoisen Volvon luovuttajaksi projektiin.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja arvid »

Lyhkäsen näkönen paketti tuo volvon vaihteisto verrattuna 1.8i 5-loviseen. Ehkä on parasta tosiaan lähteä mittanauhan kanssa katselemaan.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja zamppa »

VR6 kokonaisuutenaan painaa kuin synti. Sen mitä näitä VAG:n neloskoneita melkein yksin nostelee, niin VR6:sta ei kaksi heppua kovin kauaa roikota. Pikaisella googletuksella löysin viitteitä karvan vajaaseen 200kg elomassaan, minkä uskon pitävän aika hyvin kutinsa. Google kertoi myös, että jonkun yrityksen kuljettaman AEL:n rahtipainoksi oli merkitty 200kg lavan kanssa.
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Jos tuosta mottorista on tarkoitus ottaa woimaakin ja myös käyttää sitä, niin niitä volgan lodjuja saa sitten varautua vaihtamaan melko tiheään tahtiin.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Turbo^T kirjoitti:Jos tuosta mottorista on tarkoitus ottaa woimaakin ja myös käyttää sitä, niin niitä volgan lodjuja saa sitten varautua vaihtamaan melko tiheään tahtiin.
Mikäs noista laatikoista sitten pettää ja minkälaisilla väännöillä?
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

Ilmeisesti jollain kovalla vauhtiksella hajoilee jonkun värinän takia laatikoita. Vahvistetulla kaksoismassalla taas kestää kuulemma laatikko, mutta joutuu ehkä vähän tinkimään alaväännöstä.
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Se ei oikestaan ole varsinaisesti vääntö, joka noita salkkuja teurastaa. Tai siis mitä topakammin kiäntöä, alhaalta tarjoiltuna ja muutenkin raivopäinen ajotapa, niin kyllähän siinä soosia tietysti herkemmin tulee.

Tähän tragediaan löytyy syylliseksi ennemminkin kaksi muuta ilmiötä, jotka yhdessä toimiessaan ovat ilkeitä veijareita - varsinkin juuri voimalinjan heiveröisimmille edustajille.

A. diesel moottorin käynnille ominainen resonanssi/värähtely (se jonka tahtiin vanhan jetan kojelauta tanssii)
B. ko. moottorin pariton syl. luku ja epäsymmetrinen kampiromu

Kumpikaan noista ei itsessään ole erityisen suurta huolta aiheuttavaa laatua. Onhan noita B tyypin moottoreita tehty tässäkin maassa kautta aikojen, kireitä ja vielä kireämpiä. Ja nipussakin ovat toisilla pysyneet. Niin itse moottori kun sen jatkona oleva muu rautakin. Mutta ne hörppii siitä vihreästä letkusta.

A-resonanssilla nakuttavia voimaloita on viritelty myös. Verrattain korkeitakin litra tehoja jotkut onnistuneet saamaan. Kierrätettykin korkealle. Eikä noista nyt sen suurempia epäkohtia ole löytynyt, mikäli perusasiat olleet lähtökohtaisesti kunnossa. Mutta nämä taasen ovat olleet pääasiassa 4- tahi 6-sylinterisiä.

Ongelma alkaa muodostua siinä tilanteessa, kun nuo molemmat A sekä B ovat läsnä samassa konehuoneessa. Jotenkin juuri tuo 5 mukia, puristus sytytteisenä, tekee sellaista värinää joka näyttää heikot paikat raudasta.

Toisenlaisessa ympäristössä tuo ei tunnu olevan lähellekään niin tuhoisaa. Tuon oman R5 2,5tdi:n voimansiirto ei välttämäti olisi vielä moksiskaan, vaikka löylyä ottaisi reilustikin. Kun siinä on se moottori pitkittäin ja jatkona 6v aski torsenilla höystettynä. Ei noita ole ainakaan vielä rikottu, vaikka johonkin yksilöön ilmestynyt yli 100hv ja yli 200nm lisää alkuperäiseen nähden. Kutakuinkin vastaavilla lukemilla oleva muuan vajaaveto volvo taasen popsii askeja about yhden per tankillinen. Eikä tuo ole edes paljoakaan esson baari juttu.

Kova vs. 2-massa vp vaikuttanee asiaan jonkinverran. Kuten tässä tapauksessa myös kopan pienempi massa vrt. audi/volvo, ei siitä ainakaan haittaa liene. Ehkä se jotain voisi kestääkin tämmösessä kevyemmässä korissa, kaksoismassan kanssa ja alapäästä loivalla softalla. Tai sitten ei.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

onko tuo nyt sitten ollu volvon heikko laatikko noissa poikittaisversioissa vai? ku eikös eräällä ollu portterissakin ihan kiitettävät lukemat? en muista oliko automaatti mut jotain sille kuitenki oli taidettu tehdä jossain vaiheessa virittelyä?
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja arvid »

Ittelä ei ole kyllä mitään käryä volvon loovien kestävyydestä. Eiköhän se maltillisilla väännöillä kestäisi kevyessä kopassa.

Tänään tuntui katsastusinssillä olevan senverran kiire, ettei joutanut koneen vaihdosta sanomaan mitään.
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja JariN »

Fyysinen sovittaminen tossa varmasti haasteellisempaa on kuin laillistus. Hyvä on käydä konttorilla puhumassa valmiiksi, mutta lakiteknisesti ei pitäs olla mitään ongelmaa jos moottori on samanikäsestä tai uudemmasta ja käyttää VRkutosta vertailumallina. Tai helpompaa on ottaa aihioksi suoraan se veeärrä, eihän nuo konevikaset montaa sataa maksa. Jos tästä mitään apua on niin mun sijaiskärsijän otteessa massat 1270/1720 ja akselimassat 950/800, kyseessä '94 5-ovinen VR6.
sopuhintaan saa hipun sontaa
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja arvid »

^Kyllä, lain puolelta mitään esteitä muutokselle ei ole. Konttorilla olivat sitä mieltä, että laita vain kunhan alusta ja jarrut on mallia gti/vr6. Alustan luovuttajakin on tiedossa, mutta sitä ennen pitäisi päästä mittailemaan Volvon konetta.
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja arvid »

Aletaan olla pikkuhiljaa sillä kynnyksellä, että suunitelma alkaa kääntyä toteutuksen puolelle.
Gti luovuttaja hommattu ja Volvon kone pitäs huomenna käydä naapurivaltiosta hakemassa. Hivenen on tullut jo Gtin jarruja puhdisteltua.
Seuraava askel on varmaankin tekniikan purku Gtistä ja siihen voisi sitten alkaa vitosta mallailemaan. Ehkä tästä voisi jonkunlaisen projektikertomuksenkin raapia matkanvarrella.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Ehdottomasti topickin arvoinen tarina tulossa. Toivottavasti jaksat kirjoitella kattavan jutun muutostöistä. Lukijoita kyllä löytyy varmasti.

Kuva
vwvento19TD
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Tammi 2014, 07:29
Paikkakunta: Myrskylä

Re: Golf 3 2.5TDI, projektin suunnittelu

Viesti Kirjoittaja vwvento19TD »

Miten on projekti edennyt?
Vastaa Viestiin