80 quattro 1,9TD ja mk1 Scirocco
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 23:04
Vuoden etsiskelyjen jälkeen helmikuun lopulla -09 ostin ´86 vuotisen typ81 80 quattron. Koneena oli mahtavasti vääntävä 1,8 kaasutinmoottori, jolle öljykin meinasi vähän maistua. Silläpä ei nyt ollut mitään merkitystäkään, heti ostaessa oli jo tiedossa että jotain muuta sinne tulee.
Ennen liikenteeseen ottoa kuitenkin piti tehdä pikkuremppaa, eihän se kanttirapee aivan turhasta tule Tällä kertaa riitti kuitenkin etuapurungon vaihtaminen, vähän oli takakulmat päässeet mätänemään. Pihalla makaava etuveto-td luovutti lähestulkoon ruosteettoman apurungon, johon sitten hitsailin kiinni vaihdelaatikon korvakot entisestä. Apurungon puslat sorvailin alumiinista, eipähän notku sieltäkään. Tukivarsiin ja vakaajalle tuli myös uudet kumiset puslat ja eteen uudet jarruletkut. Näillä eväillä päästiinkin sitten hakemaan tuoretta leimaa paperiin. Liukkaat kelit loppuikin sitten tähän kohti, aina sai ajaa kaasu pohjassa Järven jäällä vaan meinasi pikkasen sutia vielä kakkosellakin
Talviluukkiin kuului aluksi vakiot ruosteiset mustat 14" pellit, mutta pienen etsinnän jälkeen löytyi orkkiskapselit niihin päälle Kesärenkaita ei tullut mukana mitään, joten hommasin alle jonkun sitikan 16x6,5 et25 peltivanteet. Rengaskooksi tuli 195/50/16.
Kuatrokelien päätyttyä nousi vanha moottori pois keulalta. Vähällä oli ettei sinne jäänyt 1,8 20vt moottori A4:sta, asennus oli jo sähköjä vaille valmis. Jostain kumman syystä moottori vaihtui kuitenkin tuttuun ja turvalliseen kammiodieseliin.
Lähtöjään moottori on lyhytperäisestä Polosta ja koodiltaan AEF. Vaparikone siis ja kaikkine etukeno-omituisuuksineen. Pumpun teki Hp-diesel 10mm Toyotan päällä ja jollain omista jemmoista löytyneellä nokkalevyllä. Mustola ei tainnut ottaa oikeen tosissaan kun tahdoin sievän käyttöauton pumpun, otti sitten sieltä kaiken irti mitä sai. Tuottoa on kuulemma 150cc ja kierroksia riittää yli 6000.
Kansi kävi Akin kevyesti portattavana ja nokaksi vaihtui R-koneistuksen mekaaninen versio. En oo oikeen tykästynyt hydraulinostimiin näissä, varmaan on sattunu huonoja kohdalle tai jotain. Nostimiksi tuli 1,7 Nissanin kovat, jotka on pitkällä sisätapilla ja sopii hydraulinostimen paikalle suoraan. Säätölevyt sopii Volkkarin omista kovista nostimista. Pakosarja on AFN koneesta ja turbo om606 Mersusta, imusarja 1Y koneesta.
Aikaisempien dieseleiden kans tuli painittua lämpöjen kanssa, joten halusin mahdollisimman suuren syylärin tähänkin. Hetken Nissensin luetteloa selatessa huomasin B4 TD:n syylärin olevan saman mittainen kun omakin, mutta 10cm korkeampi. Ja sellainen sinne sitten tulikin. Edellisessä kantissa oli A4 syyläri, joka on pikkasen isompi. Siitä vaan piti leikellä lampunpohjatkin paloiksi ja konepellin lukot pois että mahtui. Sitä en tähän halunnut.
Syyskuussa -10 moottori leimattiin omavalmisteena ja tehoiksi merkittiin 147hv 1,4bar paineella. Vakiokytkin kesti tuossa dynossa 340nm vääntöjä ja käyrä piirtyi reilusti yli 6000 kierroksen Mitään ongelmaa ei ollut katsastuksessa, vaikka kaikki Audimiehet ja osa konttoreista väitti ettei 5 sylinteristä quattroa voisi käyttää vertailuna. Kyllä voi. Tällä lookilla mentiin loppusyksy:
Kirjottaminen jatkuu toisena päivänä kun kerkiää taas. Kuvia tähän päivään asti on kuitenkin täällä.
Ennen liikenteeseen ottoa kuitenkin piti tehdä pikkuremppaa, eihän se kanttirapee aivan turhasta tule Tällä kertaa riitti kuitenkin etuapurungon vaihtaminen, vähän oli takakulmat päässeet mätänemään. Pihalla makaava etuveto-td luovutti lähestulkoon ruosteettoman apurungon, johon sitten hitsailin kiinni vaihdelaatikon korvakot entisestä. Apurungon puslat sorvailin alumiinista, eipähän notku sieltäkään. Tukivarsiin ja vakaajalle tuli myös uudet kumiset puslat ja eteen uudet jarruletkut. Näillä eväillä päästiinkin sitten hakemaan tuoretta leimaa paperiin. Liukkaat kelit loppuikin sitten tähän kohti, aina sai ajaa kaasu pohjassa Järven jäällä vaan meinasi pikkasen sutia vielä kakkosellakin
Talviluukkiin kuului aluksi vakiot ruosteiset mustat 14" pellit, mutta pienen etsinnän jälkeen löytyi orkkiskapselit niihin päälle Kesärenkaita ei tullut mukana mitään, joten hommasin alle jonkun sitikan 16x6,5 et25 peltivanteet. Rengaskooksi tuli 195/50/16.
Kuatrokelien päätyttyä nousi vanha moottori pois keulalta. Vähällä oli ettei sinne jäänyt 1,8 20vt moottori A4:sta, asennus oli jo sähköjä vaille valmis. Jostain kumman syystä moottori vaihtui kuitenkin tuttuun ja turvalliseen kammiodieseliin.
Lähtöjään moottori on lyhytperäisestä Polosta ja koodiltaan AEF. Vaparikone siis ja kaikkine etukeno-omituisuuksineen. Pumpun teki Hp-diesel 10mm Toyotan päällä ja jollain omista jemmoista löytyneellä nokkalevyllä. Mustola ei tainnut ottaa oikeen tosissaan kun tahdoin sievän käyttöauton pumpun, otti sitten sieltä kaiken irti mitä sai. Tuottoa on kuulemma 150cc ja kierroksia riittää yli 6000.
Kansi kävi Akin kevyesti portattavana ja nokaksi vaihtui R-koneistuksen mekaaninen versio. En oo oikeen tykästynyt hydraulinostimiin näissä, varmaan on sattunu huonoja kohdalle tai jotain. Nostimiksi tuli 1,7 Nissanin kovat, jotka on pitkällä sisätapilla ja sopii hydraulinostimen paikalle suoraan. Säätölevyt sopii Volkkarin omista kovista nostimista. Pakosarja on AFN koneesta ja turbo om606 Mersusta, imusarja 1Y koneesta.
Aikaisempien dieseleiden kans tuli painittua lämpöjen kanssa, joten halusin mahdollisimman suuren syylärin tähänkin. Hetken Nissensin luetteloa selatessa huomasin B4 TD:n syylärin olevan saman mittainen kun omakin, mutta 10cm korkeampi. Ja sellainen sinne sitten tulikin. Edellisessä kantissa oli A4 syyläri, joka on pikkasen isompi. Siitä vaan piti leikellä lampunpohjatkin paloiksi ja konepellin lukot pois että mahtui. Sitä en tähän halunnut.
Syyskuussa -10 moottori leimattiin omavalmisteena ja tehoiksi merkittiin 147hv 1,4bar paineella. Vakiokytkin kesti tuossa dynossa 340nm vääntöjä ja käyrä piirtyi reilusti yli 6000 kierroksen Mitään ongelmaa ei ollut katsastuksessa, vaikka kaikki Audimiehet ja osa konttoreista väitti ettei 5 sylinteristä quattroa voisi käyttää vertailuna. Kyllä voi. Tällä lookilla mentiin loppusyksy:
Kirjottaminen jatkuu toisena päivänä kun kerkiää taas. Kuvia tähän päivään asti on kuitenkin täällä.