Tähän ketjuun voisi kerätä esimerkkejä MAP-anturisovelluksista yli 3 bar ahtojen mittaukseen. Periaatteessahan mikä tahansa 0-5 V paineanturi tähän tarkoitukseen käy, kunhan anturin linearisoinnin tietää.
Tässä yksi esimerkki: Mersun pakopaineanturi, joka löytyy ainakin Sprinteristä OM642-koneella. Varaosanumero: A 007 153 43 28.
Paineenmittaus yli 6 baariin absoluuttista painetta.
Linearisoinnissa käytin apuna käsipumppua ja VW:n 3 bar MAPia. 4,9 V syöttöjännitteellä seuraavien pisteiden kautta kulkeva suora näytti samoja arvoja 3 bar MAPin kanssa välillä 975 ... 3000 mBar:
0,49 V = 975 mBar
4,9 V = 6550 mBar
Signaalin maksimijännite on todennäköisesti alhaisempi, mutta näiden pisteiden avulla tuo linearisointi pitäisi mennä aika kohdalleen. Anturilla pystyy mittaamaan alhaisempaakin painetta, mutta tässä sovelluksessa se on tulossa pakopaineen mittaamiseen, joten alipaineen mittaaminen on turhaa.
Kytkentöjä ei googlettamalla löytynyt, joten mittasin ne yhdestä Sprinteristä:
1 = +
2 = -
3 = signaali.
Tässä anturissa ei ole lämpötilamittausta, joten se on toteutettava erillisellä anturilla.
MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
kuorma-autoistahan noita löytyy, uudemmissa usein 5 bar asti. Joissain on samassa ahtolämpöanturi mikä ehkä lisää turhaan hintaa.
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
Ainaki uusissa teho (amarok/porter) 2.0tdi malleis on myös isompaa 4bar mappia. (joo ei ole yli 4bar)
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
BOSCH 0 281 002 420, 50...600 kPa integroidulla lämpöanturilla.
Näyttää kuvassa samalta kuin perinteiset TDI:n anturit.
50 kPa = 0.5V ja
600 kPa = 4.5 V
datalehti: http://tinyurl.com/aolvcj6
edit: painealue korjattu 6000->600 kPa.
Näyttää kuvassa samalta kuin perinteiset TDI:n anturit.
50 kPa = 0.5V ja
600 kPa = 4.5 V
datalehti: http://tinyurl.com/aolvcj6
edit: painealue korjattu 6000->600 kPa.
Viimeksi muokannut tekki, 27 Helmi 2013, 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajo brutaali pilaa turbojA
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
No toihan voisi jo riittää
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
^^oikeastihan tuo on öljynpaine anturi
E: Siis tuohan on 50 - 600Kpa... ( Ei 6000Kpa)
E: Siis tuohan on 50 - 600Kpa... ( Ei 6000Kpa)
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
- Paikkakunta: Kauhava
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
Hieman eroaa tuo anturi Vw:n orkkis anturista.tekki kirjoitti:BOSCH 0 281 002 420, 50...600 kPa integroidulla lämpöanturilla.
Näyttää kuvassa samalta kuin perinteiset TDI:n anturit.
50 kPa = 0.5V ja
600 kPa = 4.5 V
datalehti: http://tinyurl.com/aolvcj6
Liitin on erilainen sekä mittapäätä varten oleva reikä pitää olla suurempi.
Kiinnityspultit näytti äkkiseltään katottuna olevan samalla jaolla.
Ja näin OT:na mainittakoon et ko. anturi löyty suoraan hyllystä Seinäjoen Autoasi-myymälästä (ent. Sjoen varaosakeskus).
Re: MAP-anturi yli 4 bar absoluuttisen paineen mittaamiseen.
http://shop.vems.hu/catalog/sensor-p-146.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa olis kans vähän isompi paineanturi. 7Bar...
http://shop.vems.hu/catalog/differentia ... p-127.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarjaan ahtamisesta kinnostuneille paine-eroanturi...
Tuossa olis kans vähän isompi paineanturi. 7Bar...
http://shop.vems.hu/catalog/differentia ... p-127.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarjaan ahtamisesta kinnostuneille paine-eroanturi...