VP37 Tietoutta

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja Razur »

Olisi mielenkiintoista opetella paremmin k.o pumpun sielunelämää. Miten toimii, miten säädetään ja mikä kaikki vaikuttaa minnekin. Perus säätöhän näissä on käytännössä "hammermodi", eli IQ:n säätö, kantta liikuttamalla. Mutta mitä kaikkea muuta pystyy katsomaan, tekemään, säätämään.

Mitä esimerkiksi vaikuttaa, jos säätää kannen alta sähkösäädintä? Tuossahan oletus arvo on jossain 0,74v (VCDS meas blocks Group 01 Ch3) paikkeilla. Jossain törmäsin aiheeseen, mikäli antaa vikakoodia säätimen ylärajan ylittämisestä, tuolla voisi kokeilla säätää. Lähtötaso hieman ylemmäs -> 0,8v. Mutta mihin tuo siis vaikuttaa, onko sama kuin IQ:n hammerointi, vai jokin muu?

Mikäs tuon N 108 venttiilin funktio on, kylmäkäynnistys venttiili siis, mutta mitä se käytännössä tekee? Lisää kylmänä syöttöä startatessa?

HolySmoken puolella löytyi taannoin myös hyvä linkki tuon määränsäätimen avaamiseen ja putsailuun, nyt ei enää tuotakaan linkkiä pääse kaivamaan esiin. Jos jollain olisi tallessa, niin jakoon vain. Ohje oli kuvitettu, missä nostettiin tuo kansi pois ja purettiin tavarat edestä, jolloin pääsi kurkkimaan säätimen sisään ja putsaileen sieltä mahdollisesti kertyneet metallimujut pois säätimestä.

Myös kaikki mahdollinen muu itse opiskelu materiaali pumpusta kiinnostaisi, jos on linkittää.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Suosittelen kiinnittämään huomiota kotelopaineen käyttäytymiseen kuormituksen mukaan. Ei kannata päästää pumppuu "liian kuivaksi", helposti menee jotain rikki. Itsellä on kotelopaineet säädetty 11bar@2000rpm tasolle ja paineet nousee tasaisesti kierrosten mukaan vaikka kuormitusta olisikin. Tämän saa aikaan joko esipaineistamalla pumpun sisäistä siirtopumppua tai säätämällä kotelopaineventtiiliä. Tuosta suuremmat paineet alkaa häiritsemään ennakoiden säätöä, menee ruiskutus liian aikaiselle.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Hieman ot, mutta missä vaiheessa tuohon kotelopaineeseen kannattaa kiinnittää huomiota? Tyyliin siinä vaiheessa kun pumpusta otetaan syöttöä jo ihan tosissaan, vai kannattaako jo ihan perusvirilukemilla ?
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja Markus L »

ramikoo kirjoitti:missä vaiheessa tuohon kotelopaineeseen kannattaa kiinnittää huomiota?
Jos ennakot alkaa heitellä yläkierroksilla, niin todennäköisesti kotelopaine on liian alhainen.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Periaatteessa siihen kannattaa kiinnittää huomiota aina. Ei kuitenkaan niin, että mittari olisi kiinni jatkuvasti pumpussa, vaan esimerkiksi uutta kokoonpanoo rakentaessa tai kokoonpanoa muuttaessa. Erityistä huomiota kiinnittäisin siinä vaiheessa, kun aletaan ottamaan oikeasti voimaa tai moottoria kierrätetään yli 5000rpm.
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja Razur »

Miten tuo säätö käytännössä tapahtuu?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Pumpun kannessa polttoaineen sisääntulon vieressä on jousikuormitteinen venttiili, joka avaa kanavan kotelosta takaisin siirtopumpun tulopuolelle, kun haluttu kotelopaine ylittyy. Tuon venttiilin jousen esijännitystä säätämällä saadaan pumpun kotelopainetta nostettua. Se onnistuu jopa venttiiliä irroittamatta hakkaamalla venttiilin keskiosaa syvemmälle.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Täytynee siis perehtyä tuohon kotelopaine asiaan oman pumpun kohdalla. Tämä on erittäin tervetullut ja hyvä topic. Itse kun en myöskään tiedä tuon pumpun sielunelämää juuri perusasioita enempää. Joskus tartteis räjäyttää tuollainen vp 37 atomeiksi ja tutustua tarkemmin
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja tekki »

Jännä ilmiö tuo ennakoiden heittely. Laskujeni mukaan tällä setupilla missä asiaa tutkin, maksimi syöttö aikayksikköä kohti (suurin virtaus pa-linjassa, ja luultavasti maksimitehokin) on 3900rpm kohdalla. Ennakot alkavat vatkaamaan vasta 4200-4400rpm tienoilla, jossa syöttöä on jo 6-10% vähemmän aikayksikköä kohti, kuin tuossa maksimissa. Ennakot pysyvät pyynnissä, jos kierrättää vielä tuosta ylöspäin (4500-4700rpm), kun syöttöä leikataan softassa reilulla kädellä.

Mikä tämän perimmäinen syy on:
1. linjat/suodatin ehtivät jo alemmilla kierroksilla "mennä vajaaksi" ja ongelma ilmenee vasta ylemmillä kierroksilla tämän takia?
2. ylemmillä kierroksilla on suurempi pyynti ennakolle, ja ongelmaa ei ilmenisi, mikäli ennakonpyynnin pitäisi samana kuin esim. tuossa 3900 kohdalla?
3. jotain muuta?

Paksummilla pa-linjoilla tästä päässee eroon, mutta tuo ilmiön täysi ymmärtäminen on nyt tavoitteena.
Ajo brutaali pilaa turbojA
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja tekki »

Millainen vaikutus kotelopaineisiin olisi sillä, että paksuntaa tankilta tulevaa linjaa, mutta jättää paluulinjan entiselleen? Tällöinhän paluu ahdistaa, ja senhän pitäisi tehdä painetta lähtöpäähän eli pumpun paluulinjaan tai suodattimelle, riippuen miten se t-haara ohjaa lämpötilan mukaan. Olisiko tästä enemmän hyötyä vai haittaa verrattuna siihen, että paksuntaa sekä tulon että paluun?
Ajo brutaali pilaa turbojA
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Mie oon ainakin laittanut myös suuremman paluun, koska olen lisännyt myös jäähdytystarkoituksessa pumpun läpi virtaavan polttoaineen määrää. Mulla on paluussa myös jäähy joka varmasti tekee sekin jo pienehkön virtausvastuksen sinne linjaan.
tekki
Viestit: 127
Liittynyt: 05 Marras 2012, 14:06
Paikkakunta: JKL

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja tekki »

Tuo jäähdytyshomma onkin hyvä huomio. Vielä kiinnostaa faktat, että mikä vaikutus tuolla paluun "kuristamisella" suurentamalla pelkkää tuloa olisi kotelopaineisiin. Apua vai ei, perusteluiden kanssa.

Meneekös sulla Jukka paluu suoraan (jäähyn läpi) tankille vai siihen suodattimen haaraan?
Ajo brutaali pilaa turbojA
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Suoraan jäähyn läpi tankkiin. Suodatin on vararenkaan paikalla.
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Minulla on vieläkin vakio paluulinja, joka on vedetty suoraan tankille. Tulolinja on vaihdettu 10mm sisäreijälliseen. Kotelopainemittarilla mitattuna tulolinjan vaihdon jälkeen ei kotelopaine enää yläkierroksilla romahda 10mm pumpulla, niinkuin alkuperäisellä tulolinjalla teki. Setupissani ei ole ylimääräistä siirtopumppua, vaan polttoaineen liikuttamisen hoitaa syöttöpumpun siirtopumppu. Samat suuttimet kuin sinullakin tekki, eli Ultime 2. Periaatteessa sama pumppukin, nokkalevyä lukuunottamatta.
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja Razur »

Mistäs kohdin tuon kotelopaineen pystyy mittaamaan?
etrade
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 14:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja etrade »

Moi

Täältä varmaan löytyy tietoa pieneen kysymykseen, enkä viitsi uutta topiccia aloittaa.
Ongelmana VP37 karmean huono käynnistyvyys pakkasella ja siihen on ollut ratkaisuna viimmeiset 3 vuotta tulolinjas takaisku ja paluulinjas hana. Pakkaset alkoi ja joskus saattaa unohtaa sulkea hana... avaaminen muistuu kun laitan lapun rattiin.

Kysees tuo pumppu. http://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuvas on alumiini kansi, "mutteri", banjo ja korkki mikä pitää banjon kiinni tuos mutteris eli nämä on paluulinjaa.
Väitettiin että tuos banjon alla olevas "mutteri-tapis" olis venttiili tai takaisku. Hintaa sille olis veholla 150 rahaa.
Onko tuolla tapis jotain sisällä ja mistä tuollaisen sais kohtuu hintaan?
Tuon vois saada pakkasellakin vaihdettua mutta turhan vuoksi ei viittis irrottaa.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VP37 Tietoutta

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

On siellä jotain sisällä ja mulla on niitä ylimääräisenä jos tarviit.
Vastaa Viestiin