Tai paremminkin sen puute. Lieköhän tuo huono reagointi kaasupolkimen liikkeisiin tehty ohjelmallisesti, vai onkohan näissä mun Audeissa ollut jotain vikaa? Vaikuttaisko vaikka vanhat/paskaset anturit asiaan? Molemmat on ollu automaattilaatikolla ja tuntuu olevan paljon pahempia asian suhteen mitä manuaalivaihteiset millä on tullu ajettua. Laatikko reagoi paljon nopeammin, ohituksiin lähtiessäkin laatikko puottaa ensin pari pykälää pienemmälle ja moottori huutaa hetken tasakierroksilla ennen kun älyää että kuski taisi polkaista kaasua...
Varsinainen ongelmakohde on nyt -01 A6 AKE ja tippilaatikolla joka on Findieselin ohjelmointia lukuunottamatta vakio. Edellinen oli -93 100 AAT koneella.
Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Kyllähän se softa siihen aika rajusti vaikuttaa. Jos on tehty 100% savuttomaksi niin helposti auto oottelee ilmamäärien nousua tai vastaavasti map-ohjatussa ahtopaineen nousua ennen syötön reilua lisääntymistä. Jos softan tekee täysin väännönrajoittimen varaan eli jättää savurajoituksen pois, niin kyllähän vastaa eri tavalla kaasuun.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Savuton moottori oli kyllä toiveena, mutta eipä olisi arvannut että noin surkea tulisi ajaa MAF-anturia on tullut puhdisteltua, mutta eipä tuosta oo apua ollut. Meinaat ettei niillä niin vaikutusta olis? Uuden ohjelman teko pitänee vissiin ottaa harkintaan.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Siihen vaikuttaa niin moni asia. Jos esim. ahdin on säädetty niin, että ahtaa kokoajan vähän "liikaa" niin herkkyys lisääntyy, mutta toki ahdin ja moottorikin rasittuu enemmän. Tuossa tilanteessa ecun on vara lisätä syöttöjä heiti reilummin, koska moottori käy jo valmiiksi reilusti laihalla.
Kannattaa logittamalla selvittää syöttömäärän nousun hitauden syy ja alkaa sen kautta purkaa asiaa.
Kannattaa logittamalla selvittää syöttömäärän nousun hitauden syy ja alkaa sen kautta purkaa asiaa.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Myös kytkinpolkimen painaminen vaikuttaa kierrosherkkyyteen merkittävästi, kaasupolkimen reagointi on välitöntä kun kytkimen asentotieto on "alaspainettu", kytkin ylhäällä reagointi on paljon verkkasempaa. Jopa vakiosoftalla reagointi on kytkin pohjassa aika herkkä, ja savuttomastakin softasta saa kyllä ihan yhtä herkän kuin savuavastakin.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Kai siellä ohjelmassa on joku kohta joka tunnistaa kaasupolkimen liikkeen? Joka toimis niinkuin kiihdytyspumppuna? Ja tunnistais senkin että kaasu päästetään ylös. Nyt kun tuossa on viivettä siihenkin suuntaan. ESP on kyllä pakollinen tuossa autossa, sen verran omaa elämää moottori viettää kaasupolkimeen nähden, ettei sitä voi kaasulla viedä liukkaalla.
Pitänee opiskella tuota vakkomin käyttöä jossain välissä ja logitella mitä siellä tapahtuu.
Pitänee opiskella tuota vakkomin käyttöä jossain välissä ja logitella mitä siellä tapahtuu.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Ei kuulosta kyllä yhtään normaalille. Sama tunne tulee kyllä jos siellä tulee joku rajoitin vastaan tai esim. loput kaasupolkimen liikkeestä on ns. tyhjää eli kaikki saatavat syötöt tulee jo kaasupolkimen asennolla 50% ja loppu painallus ei meinaa mitään. Silloin tulee tunne ettei auto reagoi kunnolla edes kaasun ylös nostamiseen. Eli kannattaa kattoo noi perus asiat ku saat vag-comin kiinni, saattaa löytyy vika hyvin helpostikkii.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Kyl tollaisen saa aika herkästi kaasuun vastaavaksi, ei muuta ku softaa ropailee. Saattaa toi invalaatikkoki vaikuttaa asiaan.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Mainitsemasi ongelmat viittaavat juuri siihen, että kytkimen asentotunnistin näkee kytkinpolkimen olevan kokoajan yläasennossa, alunpitäenhän tuo on tehty mukavuustoimintona ettei moottorin luonne olisi liian hyökkäävä. Nyt kun kyseessä on tippi, luulempa että ohjelmasta on jätetty tämä ominaisuus kiinteästi päälle. Ohjelmassa on kaikenlaisia "ramppiaikoja" juurikin esimerkiksi syötön katkaisuun kaasupolkimen noustua ylös jne.Ja tunnistais senkin että kaasu päästetään ylös. Nyt kun tuossa on viivettä siihenkin suuntaan
Satkussa taasen, en ole varma onko tuota jarrupolkimen asentotunnistinta lainkaan. Tai sitten siellä on, mutta se on ollut viallinen. Sama ropleema mullakin on yhdessä kolkkikopassa tälläkin hetkellä kun siinä on joko väärä ECU tai viallinen jarrupolkimen asentotunnistin, tosi ***** ajaa ilman että tuo asentotunnistin toimii kun savua puskee kyllä mutta herkkyyttä ei ole nimeksikään. Tosi rasittava. Korjaantui tilapäisesti käyttämällä eri codingia jolloin softa näkee kytkinpolkimen olevan kokoajan painettuna -vakkari ei kyllä toimi, mut se on pieni puute tuohon kaasun tuntumaan nähden.
Ja kuten sanottua, aivan varmasti saa kierrosherkän ilman savuakin.
Re: Sähköpumpun kaasuunvastaaminen
Maffin hiipuminen vois aiheuttaa tämän ongelman. Logia maffin ja mapin lukemista (group 3 ja 11). Virisoftien kanssa voi huipputehot löytyä huonompikuntoisellakin maffilla, mutta herkkyyttä niissäkin menetetään. Johtosarjaan tulevat ns. tehoboksit "sotkevat" kyllä automaatin toimintaa, mutta findieseliltä saa kyllä ihan oikeita softia, joiden pitäisi toimia yhteen automaatin kanssa.
Ajo brutaali pilaa turbojA