VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
veskola
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 12:32
Paikkakunta: Varsinais_Suomi

VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Terve,

Tuolla sivustolla on erittäin selkeä ohjeistus pumpun irroitukseen, asennukseen ja ajoittamiseen:
http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A ... 20831339/2" onclick="window.open(this.href);return false;

Voisiko joku vielä vähän vääntää rautalangasta suomeksi mitä tehdään työkalulla 3303 ? Meinasin pärjätä hihnanvaihdosta ilman sitä. Sekö määrittää hihnan kireyden ja sitten pultti kiinni ?

Vielä parmepi jos joku jaksaa vääntää vähän selkeämmän ohjeen ranskalaisilla viivoilla ilman hämäriä englannin kielen sanoja.
dmn
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Marras 2012, 10:22
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse olen ajoittanut ilman tuota työkalua, ei varmaan haittaa jos tuon omistaa, mutta eiköhän käsinkin saa sopivan kireyden hihnalle.

Kuitenkin kaikkiaan hieman kinkkinen ajoitettava koska nokka-akselin pää ei ole minkäänlaisella kartiolla ja helposti pyörähtää hieman kiristettäessä, joten kannattaa tarkistaa ajoituksen onnistuminen.

Itselläni oli moottorissa n. 3mm ennakkoa edellisen sepän jäljiltä ..
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Siihen kampiakselin päähän on hyvä olla se työkalu, jolla saat pidettyä vastaan pulttia avatessa. Voipi olla mahdollisesti tiukassakin. Muuta tuohon ei välttämäti tarvii. Tietty järeä pulttipyssy toimii siinä myös, mutta ainakin käsityökaluilla touhutessa se rauta on hyvä apuväline.

Tarkasta samalla dampperin kunto kun käytät irti. Se on ikävä alkaa jälkeenpäin vaihtamaan niin pistää sen nyt samalla vaivalla, jos yhtään näyttää väsymisen merkkejä. Saa tarvikkeenakin, jos ei halua alkuperäisen hintaa maksaa.

Apulaite hihnan kiristäjä/vaimennin on tunnetusti melko tyyris osa ja sitä ei taida saadakaan, kun alkuperäisenä. Ja siis sehän myydään yhtenä pakettina. Mutta jos tuossa on itse jousi/iskari hässäkkä järjissään, niinkuin monesti onkin ja huoltoa kaipaa vaan rullan tai laakerin osalta, niin siihen löytyy halvempikin konsti. Ei tarvii koko pakettia ostaa. Volvon liikkeestä saa tuota rullaa laakerin kanssa irto-osana kohtuu järkevään hintaan. Tai sitten askartelee itse. Stanu laakeri siellä on sisällä ja rulla halkeaa, kun poraa niitit irti. Lyhyillä kuusiokoloruuveilla kasaan sitten. Vielä edullisemmin pääsee.

Tutkitaanko ajoitusta millä keinoin? Kellolla vai jollain diagnostiikka työkalulla esim. vag-com?
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja Razur »

Oletko vaihtamassa siis pumppua ja hihnaa, vai myös jakohihnaa samalla?

-Pyörittele kone nolliin, vauhtipyörältä löytyvän merkin mukaan.
-Tarkasta että pumppu on edes lähelle omaa merkkiään tässä kohdassa
-Avaa pumpun kiristin hihna ja poista hihna
-Avaa nokan pumpun päästä pultti ja nyppää hihnapyörä pois
-Tarkasta että kone edelleen paikoillaan, nolla merkki missä pitääkin
-Nyt myös nokan pitäisi olla suorassa suhteessa kanteen, eli lovi nokan päässä on samassa tasossa kuin kansi. Tähän on oma työkalunsa, mutta jollain lattaraudalla (rälläkän kiristyn avain tms passeli) suoruuden saa tarkastettua.

Jos myös jakohihna vaihtuu, niin sen poisto seuraavaksi.
-Kiristin auki ja hihna pois paikoiltaan, samalla nokkapyörän pultti löysälle, että hihnapyörä pyörii nokan kartiossa (Dampperin joutuu irroittamaan, kunkkupultti on ns tiukassa, kunnon lukitustyökalusta on apua)
-Vaihda vesipumppu
-Kasaa uusi kiristin ja ohjainrulla paikoilleen
-Lukitse nokka oikeaan asentoon takapäästä, työkalulla
-Asenna hihna paikoilleen, kiristele oikeaan momenttiin (tuo dampperin kuningas pultti lähteestä riippuen 180 nm - 200nm + 240 astetta)
-Tarkasta että kone edelleen nollissa vauhtipyörältä, nyt kun nokkakin on kohdallaan ja hihna oikealla kireydellä, voi nokan pultin kiristää. Mielellään pidä hihnapyörästä työkalulla vastaan, ettei väännä lukitusrautaa vasten nokan läpi.

Hihnan asennus pumpulle:

Nyt kun jakohihna on paikoillaan, voi takapään asentaa kohdilleen. Näin pitäisi mennä, ilman kelloa, jos löytyy vcds tai vastaava laite

-Pumppu oikeisiin merkkehin
-Hihnapyörä nokan taakse paikoilleen, löysälle että pääsee vielä pyörimään nokan kartiosta.
-Uusi kirisitn ja ohjainrulla paikoilleen
-Hihna paikoilleen ja hihnan kiristyn kiristimellä kohdilleen
-Hihnapyörän kiristys nokan päähän, työkalulla pyörästä vastaan pitäen, ettei käännä ajoitusta pieleen.

Starttaus ja testaus, säätö tarvittaessa menee helpoiten, kun pyöräyttää koneen nolliin, pitää vastaan nokkapyörästä ja avaa nokan pultin (pumpun puoleisesta päästä!) sen jälkeen kääntää pumpun pyörästä ajoitusta tarvittavaan suuntaan. Pultti vain perään takaisin kiinni. Tuo koneen nolliin pyörittäminen ei ole pakollinen toimenpiden, mutta pysyy kartalla paremmin, mistä on lähtenyt ja minne, jos jotain menee pieleen. Helpompi hakea takaisin kohdilleen.

Pääpiirteittäin noin, jokaista purku / kasaus asiaa ei muista ulkoa, muoveja yms joutuu tieltä poistelemaan.
veskola
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 12:32
Paikkakunta: Varsinais_Suomi

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos !

Jakohihnan vaihto onnistuu ja kertaalleen se onkin jo vaihdettu, kuten myös damperi. Vanha damperi alkoi luistaa pari vuotta sitten siitä kumivulkanoinnista ja ehdin jo vaihtaa laturinkin, kun se alkoi polttaa latausvaloa tyhjäkäynnillä enkä heti hoksannut vikaa. Samoin se perkeleen kallis hihnankiristiniskari on ostettu marmoritiskiltä.

Nyt on tarkoitus ensin vaihtaa jakohihna jälleen kerran, taas on menty 100+tkm, sitten vaihtaa pumpun hihna ja tarkistaa tai siis säätää ajoitus. Tuo ajoitus kiinnostaa miten paljon se on pielessä, koskaan en sitä ole katsellut millään ja huonosti käynnistyy. Pumpun hihnalla on jaettu ties kuinka kauan. Laitoin tänään aidon VAG-Com USB-HEX+CAN VCDS lisensillä sekä VAS 5051/2 2x2 adapterin tilaukseen kun tuntuu nyt taas näitä vageja pihaan ilmaantuvan niin eipä tarvitse ihmetellä tuonkaan puutetta enää. Merkkien mukaan siis ajoitus ja hienosäätö VCDS:n (VAG COM) avulla, mikäli oikein ymmärsin, eli heittokellon saan pitää hyllyllä.

Tuon jälkeen jos se vielä käynnistyy, sitten vaihdan vielä kärjet.

Laittelen sitten vaikka vähän kuvia hommasta jos se onnistuu, pakkohan sen on onnistua, muuten akka vie multa auton :lol:

P.S Mittarissa on jotain 516 tkm.
Viimeksi muokannut veskola, 16 Helmi 2013, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo^T
Viestit: 22
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 02:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja Turbo^T »

Kyllä nämä vermeet käynnistyy mikäli on vaan kaikki perusasiat kunnossa. Vahvin veikkaus se pumpun ajoitus, joka nyt hannaa vastaan.

Vcds jos on kerta käytössä, niin pistä sitten se ajoitus sinne ihan ikkunan yläreunaan. Tai jopa vähän uloskin asteikolta yksilöstä riippuen. Se mukamas oikea väli, mitä vcds ehdottaa, on aivan liian myöhäsellä. Varsinkin suomen keleissä. Älä usko siihen.
veskola
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 12:32
Paikkakunta: Varsinais_Suomi

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu, tässähän on myös se vedenlämpötila-anturi ongelma, eli ei suostu hehkuttamaan kun on pitänyt esimerkiksi lohkolämmittimessä. Teen siihen samalla jonkinsortin vastusvirityksen, jolla sitä saa vähän huijattua.
veskola
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 12:32
Paikkakunta: Varsinais_Suomi

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Homma etenee kuin junan vessa junan mukana kunnes:

Kuva

Onkos tuota esiintynyt, ettei tiivisterengas solahda kärjen juurelle. Viilaanko vain sopivaksi ? Muuten mitat on oikein, nuo keskittämistä tekevät nököt vain liian isot. :?


Ai niin ja se ajoitus oli ihan siellä yläreunassa, välillä poukkoili ikkunan ulkopuolelle, eli se meinaa ilmeisesti aikaista ennakkoa. En tarkistanut pumpun hihnan vaihdon jälkeen missä se nyt seilaa, mutta katsotaan kun on uudet kärjet paikallaan.

Kuva
Razur
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Joulu 2012, 15:22
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja Razur »

Nuo on vissiin tarvike tiivisteet tms? Aikainen ajoitus toimii näissä laitteissa yleensä paremmin, joten se näyttäisi vcds:n mukaan olevan ihan kohdillaan.
Kokeile hioa noista nuo väkäset pois, ei siitä haittaa pitäisi olla. Tarkasta kuitenkin, että nuo tiivisteprikat ei ole liian leveät sinne poteroon. On tullut tapauksia vastaan, missä on käytetty liian suuria tiivisteitä, eikä ne ole menneet ihan pohjaan asti. Jää suutin liian ylös eikä laitteet toimi kunnolla, savuttaa ja on tehottomia.
kaitsute
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Helmi 2013, 18:07
Paikkakunta: Oulu Finland

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja kaitsute »

veskola kirjoitti:
Samoin se perkeleen kallis hihnankiristiniskari on ostettu marmoritiskiltä.

Pökkäsin omaan ael:lään v8 audin nokkaremmin hihnankiristiniskarin, joka meni juuri ja juuri paikoilleen uuden moniurahihnan kanssa. V8 iskari on huomattavasti pidempi ja jousi löysempi, mutta on ajanut asiansa jo 30 tuhannen kilsan verran.

Paikallisen varaosaliikkeen poistotuotteena ja viimeisenä kappaleena kohtuulliset 30 eur, eli sopuhintainen.

Kiristinrullan laakeriksi meni sitten PV-suskan takalaakeri ja kiinnitys 3 kpl 5mm pultteja nylonlukitteella ja kierreliimalla.

Alla lainattu audiv8-teilehandel kuva iskarista v8 audissa.


http://www.audiv8-teilehandel.de/cms/fr ... CF1889.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
veskola
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 12:32
Paikkakunta: Varsinais_Suomi

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nämä on hyviä vinkkejä kaikki. Tuohon moottoriin kun saa marmoritiskillä uppomaan aivan tolkuttoman määrän rahaa, ahtoletkustakin kehtasivat pyytää, olikohan se nyt tosiaan 150€, en ostanut.

No nyt on kärjet vaihdettu, suuttimetkin tuntuvat tiiviiltä ja ajoitus saatu fiilattua paikalleen, auto käynnistyy mainiosti vaikka on käytetty lohkolämmitintä. Mitään turhia työkaluja ei lopulta tarvittu, vaikka kyllä ne nopeuttaisivat hommaa. Laitan myöhemmin kuvan mistä ilmenee miten pieni muutos siirtää ajoitusta graafin alalaidasta oikeaan kohtaan.
caddyman
Viestit: 158
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:19
Paikkakunta: somewhere out of civilization

Re: VAG AEL (AAT) ajoitus (=2,5tdi 5 syl. inline)

Viesti Kirjoittaja caddyman »

Eka linkki ot:nä. "Hups! Google Chrome ei saa yhteyttä osoitteeseen elsaweb.spaghetticoder.org"
http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A ... 20831339/2
Miedoista juomista pirtu on paras.
Vastaa Viestiin