Jos joku on mittaillu/seuraillu ahtimen kierroslukuja niin mikä on ollu suurin laskennalline kehänopeus ?
Industry Standard on kuulemma 580 m/s ja se yleensä on maksimi monessa kompurakartassakin, tosin ainakin yhdessä BW:n kartassa löytyy 607 m/s. 80-luvun F1:ssä maksimit oli jotain 640 m/s. Burst testeissä taas pitää saavuttaa vähintään 700 m/s räjähtämättä.
Eli 640 m/s varmaan vielä "turvallinen" mutta onko kukaan mennyt yli ilman vaurioita ?
Siipien kehänopeudet
Re: Siipien kehänopeudet
Viime kesältä maksimit 560m/s, joten vara vielä nostella. Toki ei tuon enempää kuulu ollakaan tuollaisilla vaatimattomilla reilun 3bar ahdoilla. Ajattelin jos yrittäs pitää kipurajana 600m/s tuolle billettikompuralle, sen se ahdin varmasti kestää varsinkin kun turbiinin halkaisija on sen verran pienempi. Osassa S300 kompurakartoista löytyy tosiaan toi 600m/s ihan kartaltakin.
Re: Siipien kehänopeudet
Itse pyörittelin HX60:stä n. 680 m/s , se alko jo vähän jännittää mutta just kattelin Banksin Youtube videota jossa kerrottiin että Precision Turbon suositus on 108mm jättöpäällä olevalle kompuralle 125k rpm joka tekee yli 700 m/s.
Re: Siipien kehänopeudet
Aika paljon designistä ja työstömenetelmistä kiinni. Alumiinisella valetulla kompurasiivellä tyypillisesti 520 - 540 m/s maksimit, koneistetulla 560 - 600, kun käyttöikävaatimus esim. 20 000 h. Valmistajien speksaamat nopeudet ylittämällä joutuu joustamaan myös käyttöikävaatimuksesta.
Pyörittämällä 560 m/s speksattua kompuraa 700 m/s voidaan puhua tuhansien tuntien sijaan muutamista minuuteista. Precision turbon yleisimmissä käyttökohteissa muutaman minuutin käyttöikä on varmasti ihan hyväksyttävä suoritus.
Turbiinien maksmiminopeudet työkonepuolella ovat olleet useimmiten 510 - 560 m/s. Tätä pystytään joissain tapauksissa kasvattamaan esim. bannerikuvan mukaisella leikkauksella.
Pyörittämällä 560 m/s speksattua kompuraa 700 m/s voidaan puhua tuhansien tuntien sijaan muutamista minuuteista. Precision turbon yleisimmissä käyttökohteissa muutaman minuutin käyttöikä on varmasti ihan hyväksyttävä suoritus.
Turbiinien maksmiminopeudet työkonepuolella ovat olleet useimmiten 510 - 560 m/s. Tätä pystytään joissain tapauksissa kasvattamaan esim. bannerikuvan mukaisella leikkauksella.
Re: Siipien kehänopeudet
Viritysjutuissa hirveen moni ei varmaan mieti käyttöikää. Monissa ajoneuvoissa taas syklit vaikuttaa enemmän kestoon kuin muu rasitus, kaupunkibusseissa ja roska-autoissa on varmaan lyhin ahtimen käyttöikä.
Re: Siipien kehänopeudet
Firepunkin videolla sanottiin että GT55 Garretin suositeltu maksimi on 125k , ja kompuran jättöpää taitaa olla 133mm, se tekeekin jo 870 m/s , turbiinin puolella 729 m/s