Jos unohdetaan käytäntö hetkeksi; miten onnistuisi teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp dieselillä? Mitä se teoriassa vaatisi?
- Paljonko polttoainetta tarvittaisi? (BSFC?)
- Seossuhteeksi vaikka 15:1, maksimitehon kierrosluku 5500rpm.
- Mikä tulisi tarvittavaksi ilman tiheydeksi imusarjassa? Mitä VE arvoa pitäisi käyttää laskennassa?
- Ahtamisen hyötysuhde? Ahtopaine?
Olisi kiva nähdä miten näitä voisi paperilla pyörittää. Ja osaisi ehkä vähän suhteuttaa näihin jokseenkin onnistuneisiin kokoonpanoihin...
Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
Tässä ilmeisesti olikin kyse sellaisesta kilpailuluokasta, jossa kaksi painevaihetta ja "kemiallinen" ahtaminen on kielletty. Unohdetaan siis ahtimen järkevä pyörintänopeus ja hyötysuhde. Listasin vastauksia alle.
Hyvällä virtauksella VE voi yltää 0,85 paikkeille. Isolla overlapilla ja hyvällä delta P:llä moottorin yli varmaan pääsee parempiinkin lukemiin, mutta myös ilmamäärävaatimus kasvaa, jos raitista ilmaa pumpataan pakosarjaan. Tarvittavan ahtopaineen ja imusarjan tiheyden voitkin sitten laskea tuon ilmamäärän ja VE:n avulla. Sinulla varmaan on parempi käsitys, minkälaisiin välijäähdytyksen hyötysuhteisiin näissä laitteissa on päästy. Ahdin menee varmasti sen verran ylikierroksille, että kompuran hyötysuhdetta ei niistä näe. 55% voi olla sinne päin hyvällä kompuralla.
5500 rpm:llä tuollainen pikkukone saattaisi hyvällä VE:llä ja riittävällä ilmaylimäärällä saavuttaa parhaimmillaan ehkä 240 g/kWh kulutuksen. Ilmaylimäärällä saadaan hyvän kulutuksen lisäksi pakolämmöt pysymään hallinnassa. Yhdellä ahtimella ajaminen tekee elämästä kuitenkin ankeaa rajoittamalla ilmamäärää. Todennäköisesti jäähdytykseen joudutaan siis käyttämään polttoainetta, joten kannattaa varmistaa, että sitä riittää. Lambda 1-1,1 on pakolämpöjen kannalta pahimmasta päästä. 0,8:sta kannattaa lähteä iteroimaan.
Oman 1.9:n ilmamäärä oli n. 418 hepan teholla arviolta 1350-1400 kg/h. Tämä oli n. 1,15 mitatulla lambdalla. Veden ja metanolin ruiskutus vähän sotkee tuota mittausta. Lisäämällä polttoainetta ja mm. suuremmalla ruiskutuspaineella olisi varmaan tullut vielä vähän enemmän. 500 heppaan saattaa päästä 1500-1550kg/h ilmamäärällä. 0,8 lambdalla SFC olisi 350-360 g/kWh.
- Mikä tulisi tarvittavaksi ilman tiheydeksi imusarjassa? Mitä VE arvoa pitäisi käyttää laskennassa?
- Ahtamisen hyötysuhde? Ahtopaine?
Hyvällä virtauksella VE voi yltää 0,85 paikkeille. Isolla overlapilla ja hyvällä delta P:llä moottorin yli varmaan pääsee parempiinkin lukemiin, mutta myös ilmamäärävaatimus kasvaa, jos raitista ilmaa pumpataan pakosarjaan. Tarvittavan ahtopaineen ja imusarjan tiheyden voitkin sitten laskea tuon ilmamäärän ja VE:n avulla. Sinulla varmaan on parempi käsitys, minkälaisiin välijäähdytyksen hyötysuhteisiin näissä laitteissa on päästy. Ahdin menee varmasti sen verran ylikierroksille, että kompuran hyötysuhdetta ei niistä näe. 55% voi olla sinne päin hyvällä kompuralla.
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
Kiitos Markus. Tuosta sain monia hyviä kiinnipisteitä.
Jos ei vielä kuitenkaan mennä niihin käytännön rajoitteisiin kuten pakolämpöön vaan yrittäisi tämän laskea tämän vasta paperilla. Ja ahtaminenkin pitäisi tehdä kompurakartalla pysyen että saadaan hyötysuhteet siitäkin. Tämä rajoittanee painesuhteen sinne noin PR4.5 paikkeille.
Yritin hakata arvoja esim. tuonne Borg Warnerin matchbottiin. Joku ei vaan nyt täsmää, laskennallinen teho on mielestäni liian suuri. Saatko Markus omilla arvoillasi sen näyttämään laskennallista tehoa suurinpiirtein oikei? Silleen että syötöt laskuriin tiedot niin että sun tuplaturbo olisikin sinkku ahdin.
Kunhan saisi tuonne tiedot kohtuu oikein niin olisi helppo kokeilla miten homma muuttuu esim. kun iskutilavuutta suurennetaan hieman jne...
Jos ei vielä kuitenkaan mennä niihin käytännön rajoitteisiin kuten pakolämpöön vaan yrittäisi tämän laskea tämän vasta paperilla. Ja ahtaminenkin pitäisi tehdä kompurakartalla pysyen että saadaan hyötysuhteet siitäkin. Tämä rajoittanee painesuhteen sinne noin PR4.5 paikkeille.
Yritin hakata arvoja esim. tuonne Borg Warnerin matchbottiin. Joku ei vaan nyt täsmää, laskennallinen teho on mielestäni liian suuri. Saatko Markus omilla arvoillasi sen näyttämään laskennallista tehoa suurinpiirtein oikei? Silleen että syötöt laskuriin tiedot niin että sun tuplaturbo olisikin sinkku ahdin.
Kunhan saisi tuonne tiedot kohtuu oikein niin olisi helppo kokeilla miten homma muuttuu esim. kun iskutilavuutta suurennetaan hieman jne...
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
Kiitos. Tuosta pääsen vähän skaalailemaan omia kokeiluja. Hullulta tuntuu että tuo 57mm ottoinen olisi vähän niinku liian suuri siipi tuohon käyttöön...
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
1.9:llä tuota ei saa onnistumaan ahtamatta sitä 5bar. Se taas yhdellä ahtimella tuo ihan muita ongelmia.
Jos/kun 2litraa ei ole ehdoton raja niin homma alkaisi toimimaan huomattavasti paremmin jos konetta stroukattaisi isommaksi. Ahtoja vähän alas niin pistekin saadaan kartalle ihan mukavaaan kohtaan. AFR15 tuonee isohkoht ongelmat lämpöjen kanssa mutta vesiruiskutus tuo ainakin osittaisen avun ongelmaan.
https://www.borgwarner.com/go/42E7M2
Edit. Ainut vaan että stroukkaaminen 2.4:ksi on jo aika haastava. 2.1 litraa tulee suht helposti ja joku 2.3 vielä ihan mahdollisuuksien rajoissa.
Jos/kun 2litraa ei ole ehdoton raja niin homma alkaisi toimimaan huomattavasti paremmin jos konetta stroukattaisi isommaksi. Ahtoja vähän alas niin pistekin saadaan kartalle ihan mukavaaan kohtaan. AFR15 tuonee isohkoht ongelmat lämpöjen kanssa mutta vesiruiskutus tuo ainakin osittaisen avun ongelmaan.
https://www.borgwarner.com/go/42E7M2
Edit. Ainut vaan että stroukkaaminen 2.4:ksi on jo aika haastava. 2.1 litraa tulee suht helposti ja joku 2.3 vielä ihan mahdollisuuksien rajoissa.
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
AFR 15:llä hyötysuhde on selvästi huonompi kuin 16,5:lla.
Re: Miten onnistuisi edes teoriassa 2.0TDI koneesta 500hp ?
ei kannata kompuran hyötysuhteita paljoa miettiä, ahtopaineita tarvii enemmän mihin kartat riittää eikä se tunnu nykyään olevan ongelma edes bensakoneille niin sitä vähemmän dieseleille.
Tietenkin jos käyttäis jotain muuta kuin Volkkarin konetta niin saattais hengittääkin.
Tietenkin jos käyttäis jotain muuta kuin Volkkarin konetta niin saattais hengittääkin.