piston ring end cap
piston ring end cap
Nyt olisi tosiaan rojekti sillä mallilla että pitäisi päättää millä männänrenkaan välyksillä mennään.
Kellari on 130pd ja tehotavoite liikkuu 300-375hp välissä, eli ahtoja tulee jonkinverran ja lämmötkin siinä saattaa samalla kasvaa ruiskutusaikojen takia, mielessäni oli laittaa ylempiin renkaisiin 0.5 ja öljyrenkaaseen 0.4 välykset, mutta nyt olen netistä saanut sen verran ristiriitaista tietoa että ajattelin kysyä fiksummilta ensin.
Sylinterit ovat hoonattu, männänrenkaat ovat uudet ja mittaan välyksen n. öljyrenkaan yläkuolokohdan kohdalta painamalla männällä renkaan aina samaan korkeuteen.
Kellari on 130pd ja tehotavoite liikkuu 300-375hp välissä, eli ahtoja tulee jonkinverran ja lämmötkin siinä saattaa samalla kasvaa ruiskutusaikojen takia, mielessäni oli laittaa ylempiin renkaisiin 0.5 ja öljyrenkaaseen 0.4 välykset, mutta nyt olen netistä saanut sen verran ristiriitaista tietoa että ajattelin kysyä fiksummilta ensin.
Sylinterit ovat hoonattu, männänrenkaat ovat uudet ja mittaan välyksen n. öljyrenkaan yläkuolokohdan kohdalta painamalla männällä renkaan aina samaan korkeuteen.
Re: piston ring end cap
Tällä tavalla mitattuna oli muistaakseni hoonauksen jälkeen uusilla renkailla n. 0,40mm. Annoin olla sellaisenaan ja hyvin on kestänyt yli 400-heppaisena kohtuullisen pitkiäkin vetoja.
Re: piston ring end cap
skaude: Kerro ihmeessä projektista tarkemmin?
Re: piston ring end cap
Täytyy myöhemmin tehdä projekteihin oma threadi, vielä ei tunnu siltä että jaksaisin, vaikka aika pitkällä ollaan.
Lyhyesti: autona on b5 passatti 4motion, nyt talvella sinne vaihtuu 130pd b5.5 4motionista koko voimansiirtolinja, eli 6v 01E 4.111, isoilla etuvetareilla, 130pd lohkolla mutta alh kannella ja edc15 sähköillä. Moottorissa takokanget, reentrantit kulhot männistä levennetty 17.8:1 rutuille, liikkuvat hipaistu 0.1gr toleranssiin, 10mm/280° nokka overlapilla, portattu kansi, gt2556v+gt4082v compoundi, polttoainepuolella 97gph lift pump ja 11x3.4mm pumppu + .320 löytyy valmiiks, nämä polttoainehilut toistaiseksi tulee, vaikka isommat suunnitelmissa.
Itse rojekti on sillä mallilla että teen pakosarjaa ja koneen sähköjä tällä hetkellä. On muuten jokseenkin ikävä toi poikittaiskoneen sarja pitkittäismoottoriseen.
Lyhyesti: autona on b5 passatti 4motion, nyt talvella sinne vaihtuu 130pd b5.5 4motionista koko voimansiirtolinja, eli 6v 01E 4.111, isoilla etuvetareilla, 130pd lohkolla mutta alh kannella ja edc15 sähköillä. Moottorissa takokanget, reentrantit kulhot männistä levennetty 17.8:1 rutuille, liikkuvat hipaistu 0.1gr toleranssiin, 10mm/280° nokka overlapilla, portattu kansi, gt2556v+gt4082v compoundi, polttoainepuolella 97gph lift pump ja 11x3.4mm pumppu + .320 löytyy valmiiks, nämä polttoainehilut toistaiseksi tulee, vaikka isommat suunnitelmissa.
Itse rojekti on sillä mallilla että teen pakosarjaa ja koneen sähköjä tällä hetkellä. On muuten jokseenkin ikävä toi poikittaiskoneen sarja pitkittäismoottoriseen.
Re: piston ring end cap
Ei kai tuo siirtopumppu ole Holley merkiltään? Ihan mielenkiintoista nähdä miten ahtimet pelaavat. LP riittänee virtaukseltaan 400 hepan tuntumaan ja HP:nkin kompura pyörii mukavan kovaa. Suuttimetkin saattavat sinne 350 heppaan riittää.
Re: piston ring end cap
Kiinnostava projekti. Reilusti muuttujia.
Sähköjä en nää niinkään ongelmallisena. Overlap nokka ei välttämättä taas kuulosta ihan parhaalle 2 x VNTn sisältävälle coumpoundille.
Laskitko / mittasitko ruttuihin mukaan nokan vaatimat syvemmät venaupotukset?
Jokos alakerta on kasassa VE triggerillä?
Sähköjä en nää niinkään ongelmallisena. Overlap nokka ei välttämättä taas kuulosta ihan parhaalle 2 x VNTn sisältävälle coumpoundille.
Laskitko / mittasitko ruttuihin mukaan nokan vaatimat syvemmät venaupotukset?
Jokos alakerta on kasassa VE triggerillä?
Re: piston ring end cap
Voihan sen LP:n johdinsiivet lukittaa yhteen asentoon. Mielestäni ylivoimaisesti fiksuin ratkaisu niin pikkuisella ahtimella kuin gt40v. Flow parameter lienee siivet auki samaa luokkaa kuin minun GT40:ssä 1.18 pesällä.
Re: piston ring end cap
siirtopumppu on mallia summit racing, oli nopeasti saatavilla ja siirtopainekkin siedettävä vajaa 1 bar. kovin suuria odotuksia sen suhteen ei tosiaan ole. noista turboista olen samaa mieltä, suuttimilta en ehkä odottaisi 350hp, ainakaan 11m nepällä.
Alakerta on kasassa VE triggeripyörällä, liekö noissa sensoreissa muuten eroja, ELSA näyttää pinnityksen erilaiseksi joten otan varmuudeksi vielä alh:n hall-anturin. vittumaista olisi muuten unohtaa toi triggeripyörä.JukkaA kirjoitti: ↑25 Joulu 2018, 22:03 Kiinnostava projekti. Reilusti muuttujia.
Sähköjä en nää niinkään ongelmallisena. Overlap nokka ei välttämättä taas kuulosta ihan parhaalle 2 x VNTn sisältävälle coumpoundille.
Laskitko / mittasitko ruttuihin mukaan nokan vaatimat syvemmät venaupotukset?
Jokos alakerta on kasassa VE triggerillä?
laskin ruttuihin mukaan sen muistaakseni 0.4cc? lisän mitä tulee paksuntamalla kannentiivisteen, sen vaikutus on n. 0.25 luokkaa muistaakseni, (kyllä, tehtiin sillee tyhmästi että laitettiin paksumpi tiiviste). nokka ei sinällään syvempiä upotuksia tarvitse, se on ollu mulla ennen afn:n kannessa, ja silloinkin oli jonkun verran pelivaraa TDC.
turbosetupin+nokan suhteen on tietty toive että imp:emp olisi toimiva
mikäs on Jukan ehdotus sähköjen suhteen?
Re: piston ring end cap
Triggeristä vaan aattelin mainita, että jos on unohtanut sinne pumpparin triggeripyörän niin hirmu huonosti käynnistyy.
Eipä mulla sähköjen suhteen mitään erityistä ideaa, miusta se on aika suoraviivainen toteuttaa. Käyttäisin ihan irtonaista edc15v mootttorin johtosarjaa ja sitten naittaisin vaan edc15v auton puolen ecun liittimen auton nykyiseen johtosarjaan.
Eipä mulla sähköjen suhteen mitään erityistä ideaa, miusta se on aika suoraviivainen toteuttaa. Käyttäisin ihan irtonaista edc15v mootttorin johtosarjaa ja sitten naittaisin vaan edc15v auton puolen ecun liittimen auton nykyiseen johtosarjaan.
Re: piston ring end cap
Tarvii varmaan tulla Jyväskylään mittauttamaan omastakin autosta tehot, jos sieltä niin hyviä lukemia tulee. 

Re: piston ring end cap
Jotain samanlaista isot pojat netissä sano, menin ja yritin, ei tullut mitään, kaikki releytykset eri paikassa, liittimet ei matchaa, poikittaismoottorista tulee eri paikasta osa johdoista sisälle.JukkaA kirjoitti: ↑04 Tammi 2019, 23:25 Triggeristä vaan aattelin mainita, että jos on unohtanut sinne pumpparin triggeripyörän niin hirmu huonosti käynnistyy.
Eipä mulla sähköjen suhteen mitään erityistä ideaa, miusta se on aika suoraviivainen toteuttaa. Käyttäisin ihan irtonaista edc15v mootttorin johtosarjaa ja sitten naittaisin vaan edc15v auton puolen ecun liittimen auton nykyiseen johtosarjaan.
Sitten hokasin että otan vain samanvuotisesta passatista pumpparin johtosarjan, ja loppu oli naurettavan helppoa. Edc15p/vm+ ero pinnityksessä olematon, ylimääräset sensorit pois, jakajapumpun liitin pumppusuuttimien tilalle, nokan tunnistimen tilalle needle lift, ja muutama lisäpiuha niin se oli yheltä istumalta valmis. Jäipä vielä ylimääräinen releytetty 10A ecun lähtö mihin kolvailin nostopumpun liittimen
5V määränsäätimelle ja vesimetanolit imusarjaan, vai onko juju jossain muualla? Kiinnostaa kyllä, koska hatunnoston arvoiset lukemat, jäikö varoja?
Re: piston ring end cap
määränsäätimen maksimijännite ei oo se juttu, mutta minimi jännite voisi ollakin...
Re: piston ring end cap
Jep, vaatii jännitekartan muplailua jonkin verran. En ole ihan varma jäikö tuossa varoja vielä, mutta uskaltaisin väittää että jäi kun ei siinä välttämättä oltu hoksattu ihan kaikkia taikoja vielä tehdä.
Re: piston ring end cap
Valitettavasti jankkaan vieläkin tätä nokka asiaa. Tuolleen sanomalla nokka kuulostaa tosi rajulle kun taas toisaalla sanoit, että ei vaadi venaupotuksia ja jää vielä varoja TDC:ssä. Oma arvaus on, että nokka on varsin mieto ja millin overlappi jää selkeästi miinukselle (10 astetta ehkä?). Se mieto nokka tosin palvelisi paremmin tuollaisessa setupissa, jossa käytetään VNT ahtimia ja voidaan ahdolla korvata virtausta.
Laittele ihmeessä kuviakin, maustaa mukavasti jo tätä muutenkin kiinnostavaa projektia!
Re: piston ring end cap
Päädyin sitten kuitenkin tekemään venaupotuksia hetken sommittelun jälkeen, joskin vain pakoventtiilin osalta, tämä siksi koska nokan ajotus ei ainakaan perusaajoitusta aikaisemmalle tule mulle, vaan myöhäsemmälle. Noi asteet ei ole @.05", vaan käsittääkseni kaikki perusympyrän ulkopuolelta, kuulostaa vaan siksi rajulta. Mitään millin noston overlappeja ei ole, lähelläkään.
Luulen että toin asian vähän huolimattomasti aluksi esiin.
Kuvia laittelen sitten jos ja kun teen projekteihin oman topicin, etenee vielä sen verta hitaasti, kone ja 01E kuitenkin paikoillaan jo.
Niin ja sain vihdoin paremman turbon HP ahtimeksi: GTB1756VK, pitäs alkaa olla aika nami vetoalue tuolla kombinaatiolla.
Re: piston ring end cap
Gtb1756vk on valitettavasti aika huono HP. Minulla oli Gtb1752v 2056vl:n kompurasiivellä hetken aikaa testissä ja toimi kaikin puolin huonommin kuin alkuperäisellä siivellä. Liian hitaasti pyörivä siipi pilasi turbiinin hyötysuhteen.
Re: piston ring end cap
Hyvä tietää etukäteen, muutitko hp ahtimen toimintapistettä mihin suuntaan? Itsellä tosiaan se että annan aika suuren painoarvon nopealla heräämiselle, ja responsiivisuudelle, vaikka tämä kombona ois vähän huoni noin ison LP kanssa. Tosiaan Gt2556 sinkkunakin jo herää niin myöhään, meillä on tossa yhdessä autossa sellanen ja kuormalla saa sakkausrajaa pitkin vedettyä halutessaan 2200rpm lähtien, mutta pikkuvaihteilla ei oikein 2800 ennen tapahdu kummia.
Noh toivotaan että nyt alkuun päästään tällä, ja riittäähän tuossa setupissa säätövaraa, vaan eipä se poista tosiasiaa että joku on jo koittanut ja todennut huonoksi

Re: piston ring end cap
52mm kompura voisi olla tosiaan parempi, jos haluaa isontaa niin sitten mieluummin turbiinin puolelta.
Re: piston ring end cap
GTD1752VRK olisi vaatimuksiin sopiva. Kompuroiden välisellä ahtoilman jäähdytyksellä toiminee yläkierroksillakin (<6000rpm) kohtalaisesti.