Ajattelin keräillä vähän nokka-akseleiden speksejä eri lähteistä, eivät todellakaan mitään ehdottomia totuuksia. Tässä vain muutamia arvoja, ei kaikkea mikä vaikuttaa toimintaan:
1.9TDI AGR/ALH/ASV/AHF Vakio nokka.
Nosto imu: 8.5mm
Nosto pako: 8.5mm
Nokkien välinen kulma: 112 astetta
Duraatio (1mm) imu: 189 astetta
Duraatio (1mm) pako: 189 astetta
(1mm overlap -35 astetta)
1.9SDI Nokka-akseli
Nosto imu: 9mm ??
Nosto pako: 9mm ??
Nokkien välinen kulma: 112 astetta
Duraatio (1mm) imu: 194 astetta
Duraatio (1mm) pako: 210 astetta
(1mm overlap -19 astetta)
NPSHeads 9.5mm virinokka AGR/ALH/ASV/AHF
Nosto imu: 9.5mm
Nosto pako: 9.5mm
Nokkien välinen kulma: 112 astetta
Duraatio (1mm) imu: 209 astetta
Duraatio (1mm) pako: 210 astetta
NPSHeads 10mm virinokka AGR/ALH/ASV/AHF
Nosto imu: 10mm
Nosto pako: 10mm
Nokkien välinen kulma: 112 astetta
Duraatio (1mm) imu: 213 astetta
Duraatio (1mm) pako: 213 astetta
(venttiilit auki yläkuolokohdassa 0.55mm)
Omat virinokkani pyörii tuolla 10-11mm nostolla, 220-230 duraatioilla ja -5asteen ja 5 asteen välissä toi 1mm overlap. Miedoin vastaa yllättävän paljon spekseiltään G60 bensakoneen nokkaa!
Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Re: Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Onko sulla Jukka vp5 spektejä tiijossa?
Miedoista juomista pirtu on paras.
Re: Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Ei oo tiedossa, mutta 9.5mm nostoa niissä on ja oma veikkaus heittää tuonne 210 asteen nurkille...
Re: Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Onko käyttäytymisen suhteen havaintoja? Miten eri nokka muuttaa luonnetta?
Lähinnä kiinostaa että onko saavutettu nokalla se mitä on haluttu
Kuinka ne on ajotettuna? Saksikohta ihan keskelle TDC?
Lähinnä kiinostaa että onko saavutettu nokalla se mitä on haluttu
Kuinka ne on ajotettuna? Saksikohta ihan keskelle TDC?
Re: Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Mulla on ainakin ollu ajoitettuna vakio nokan mukaan.
Tässä yksi esimerkki mun 1.9TDI vuosien takaa. Matalempi tehokäyrä on NPS Stage2 nokalla (10mm nosto) ja toinen käyrä on "omalla" nokalla jossa 10.4mm nostoa ja pulleampi profiili. Toi NPS stage2 oli rajuimpia nokkia jota voi laittaa vakio männillä. Vetojen välillä ei ole muuta muutosta kuin nokka-akseli.
Tässä yksi esimerkki mun 1.9TDI vuosien takaa. Matalempi tehokäyrä on NPS Stage2 nokalla (10mm nosto) ja toinen käyrä on "omalla" nokalla jossa 10.4mm nostoa ja pulleampi profiili. Toi NPS stage2 oli rajuimpia nokkia jota voi laittaa vakio männillä. Vetojen välillä ei ole muuta muutosta kuin nokka-akseli.
Re: Nokka-akseleiden speksejä ja keskustelua
Tämmöset tiedot sain juuri, ku noudin nokan r koneistukselta
Ex: VW Golf IV Variant 1.6 16V BCB -03
VW Golf IV HB 1.9TDI AGR -00
Skoda Octavia Combi 2.0Tfsi vRS -08
VW Golf IV HB 1.9TDI AGR -00
Skoda Octavia Combi 2.0Tfsi vRS -08