A4 B7 3.0TDI 'käyttis'

Täällä voit esitellä Diesel -projektisi ja kommentoida muiden projekteja.
diffas
Viestit: 572
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

A4 B7 3.0TDI 'käyttis'

Viesti Kirjoittaja diffas »

Meni hermo edelliseen käyttöautoon, josta ei ole vielä tän kesän aikana löytynyt kaikkia vikoja. Annetaan sille siis lepoaikaa - onhan sitä kiusittukin tässä menneillä vuosilla jne. Tilataan vaihdettavia osia hyllyyn odottamaan sopivaa hetkeä remontille. Tosta lisää toisessa topikissa.

Hermo meni, auto epäluotettavassa kunnossa, mieli maassa ja kesäloma pukkasi päälle. Nettiauto auki ja kriteerit sisään: v6tdi, neliveto, manuaali ja väriksikin jotain muuta kuin perus harmaa/hopea tms. Vastaan tuli parikin ehdokasta, josta toinen oli B6 korimalli 2.5tdi ja pienellä hintaerolla B7 korimallin 3.0tdi vm. 2005. Kyllä, taisi olla halvin kriteerit täyttävä auto. Tiedossa olevia vikoja oli etukäteen ainaki suutinjumppa. Auto haettiin talteen, mukavan viiden touhuykskön menetystä vastaan. Positiivista on että autoon tehty täys jakopää remppa ja muutenkin jotain pientä esim. ylimaalattu kyljet. Sisusta on erittäin nätissä kuosissa, sportti nahka-alcantara. Ei uskoisi että on 400k ajettu. Moottorina tässä 150kw BKN. Sopiva jatkumo edelliselle - 150HP AKN. Tykkään symmetriasta ja loogisuudesta, joten tää sopiiiii... :D

Nyt kun tässä on 5000km ajettu niin parit viat on esiintynyt, suuttimien lisäksi, joille täytyy myöskin jotain tehdä. Bixenonien toinen läppä jumittaa ilmeisesti, eli umpio irti ja tutkitaan. Mulle tyypillisesti rikkinäisestähä tulee korjauskelvoton, joten en pidä vielä kiirettä. :P Laatikkokin pitää omituista rahinaa torsenin puolelta, mutta en osaa oikein paikallistaa tai kertoa äänen tyyppiä. Rahiseva lienee lähelle. Ääni katoaa kuitenki täysin reilummalla kaasulla ja ilmenee kaasua nostaessa ja osakaasulla ajaessa. Ajattelin kokeilla RVS:t sisään, eipä siinä montaa kymppiä menetä. On muuten kohtalaisen ärsyttävän lyhyt laatikko tässä yksilössä, ei oikein meinaa istua omaan käteen mitenkä noin vajaasti kiertävä moottori ja lyhyin laatikko. :D Liekö tähänki laitettava hukkaporttiahin ja kierroksia lähemmäs 6000. Kyllä kokemuksesta osaisi jo melko varmasti oikean ahtimen tuohon laittaa. :P

Mitäs tälle nyt sitten tehdään? Ensisijaisesti toki koitetaan korjataa nuo suutinmurhe, bixenon vika ja laatikkoääni.
Autohan on Powerbytellä softattu ja joku 270hp/600nm about pitäs syötön perusteella olla. Aika hiton laiskahan tää on kyllä, kun painoa on 1750kg! Tälle osastollehan täytyy toki paneutua heti kun suuttimet on vaihdettu.

Suuttimet lieneeki sitten jo heti kärkeen eka muutos, minkä tähän sovellan. Tämä toki erään Jyväskyläläisen salaisen koodarin ohjeistuksesta. Viimeviikolla posti toimittikin käytetyt CCWA koneen suuttimet, joissa on 7-8% isommat kärjet ja rakenne muutenki paljon parempi kuin alkupään suuttimissa. Kaveriksi tuohon pitää vielä hommata 2500bar railianturi, jotta saadaan järjestelmäpaineet ylös. Vielä itselleni vieras maailma tälläinen, mutta eiköhän tästäkin jotain hajua saada. Nuo tilatut suuttimet ja nykyinen railipumppu cp3r90 pitäisi riittää 450+ tehoihin. Tohon nyt ei tietenkään vielä mennä, mutta ompahan reservissä sitten.
Ahdinhan tässä on kohtuu paska jatkojalostuksen kannalta oleva BV50, eli tähän ei saa nyt käytännössä muuta kuin joku K04 kompurasiiven sisää vakio turbiinin kaveriksi. Tokihan tollakin modilla pääsee kivasti
300, joka lienee ihan välttävä näin alkuun jo. Salainen koodari ehkä osaa avata enempi tästä sitten.
Garrett gtb2260vz pohjainen hybridi ratkaisu tähän pitäisi sitten joskus rakentaa, kunhan tuntuu että on tarvetta. Ohjaus ratkaisuhan periaatteessa on olemassa, mutta toki muitakin vaihtoehtoa harkitaan.



Parit kuvat autosta:
Kuva
Kuva
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.