Pakokaasun kierrätyksen poisto ja imupuolen puhdistus

Katalysaattorit, hiukkassuodattimet, EGR-venttiilit ja muihin päästöjä alentaviin laitteisiin ja järjestelmiin liittyvät keskustelut.
arvid
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 18:22
Paikkakunta: Tornio

Pakokaasun kierrätyksen poisto ja imupuolen puhdistus

Viesti Kirjoittaja arvid »

Itsellä oli aikanaan 1,9mTdi (1z) moottorilla varustettu Audi 80. Konetta purkaessa vastaan tuli lähes umpeen karstoittunut imusarja ja kansi. Ilmeisesti EGR yhdessä huohotusöljyjen kanssa saa aikaan todella tiukkaan tarttuvan seoksen johon ei tunnu perus liottimet tai löpössä uitto paljoakaan vaikuttavan. Monen tunnin rappaamisella ja kaasuliekillä polttamalla sain imusarjan ja kannen suhkoht puhtaaksi. EGRn tulppasin kasausvaiheessa.

Edellä mainittua ongelmaa taitaa ilmetä kaikissa nykyaikaisissa diesel moottoreissa? Onko vastaan tullut hyviä puhdistus keinoja / aineita, joilla hommaa voisi helpottaa?
Dubsonic
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Elo 2012, 22:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakokaasun kierrätyksen poisto ja imupuolen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Dubsonic »

On noita tullut putsailtua juu. Ite on tullut käytettyä Solmasterin AS2 Voima pesuainetta 50/50 seoksella tulikuuman veden kanssa. Tota kun laittaa johonkin paljuun ja siinä liottaa imusarjaa ja välillä pesee enimpiä pois painepesurilla kuumalla vedellä. Todella kivuttomasti lähtee tuolla pesuaineella. Pitkä patterinpesu/pulloharja on hyvä olla olemassa. Imukanavista oon vaan kääntäny aina venttiilin kiinni ja sitten sopivalla lattaraudalla jossa on pyöreä pää 90 asteen kulmaan taivutettuna kaapinu mönjää pois ja lopuksi varmistanut imurilla ja 8/10mm pu-paineilmaletkulla enimmät kokkareet kanavasta pois.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakokaasun kierrätyksen poisto ja imupuolen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Jatketaan hyvää aihetta. Dubsonic tuossa kertoilikin jo imukanavien puhdistustavasta mekaanisesti kaapimalla. Ensin tietenkin pyörittää konetta niin että käsiteltävän imukanavan vena on kiinni. Suurimmat voi varmasti kaapia edellä esitetyllä tavalla jos työkalua saa jotenkin järkevästi hommaan käytettyä. Itse tekemisen helppous riippuu varmasti paljon siitä millainen kulkine on kyseessä. Onko kone pitkittäin vai poikittain ja paljonko on tilaa touhuta jne.

Nyt kun topikin aloituksesta on jo kulunut tovi on markkinoille tullut jo jos jonkilaista "seafoamia" ja imupuolen puhdistusliuotinta niin onko syntynyt kokemuksia niiden toimivuudesta? Vnt-siivikon puhdistamisessa käytettävä mr.muscle syövyttää käsittääkseni pahoin alumiinia, joten se ei ole vaihtoehto. Nuo liuottimet, tai ainakin esim. crc:n tuote on tarkoitettu bensavenhkeille ja kaiketi sillä ajatuksella että ajetaan tuote imuilmaan. Ei tulisi mieleenkään päästää tuollaisia kunnon egr-töhniä imuventtiilin ohi.

Siis onko joku jo kokenut jonkin kemiallisen tuotteen hyväksi, jolla sais imukanavat kunnolla puhtaaksi. Sillä ajatuksella että laitetaan aine vaikuttamaan ja imetään pois. Potilas on 1,4 tdi ja kulkine Audi A2. Työskentelytilaa ei ole kovin paljon.
ramikoo
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Marras 2012, 13:50
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakokaasun kierrätyksen poisto ja imupuolen puhdistus

Viesti Kirjoittaja ramikoo »

Tuli heitettyä sama kysymys Audifinssille. Senverran hyvä ja tyhjentävä vastaus tuli aiheeseen että täydennetään ketjua sillä

"Asetoni on hyväksi havaittu, ja monta kertaluokkaa halvempi kuin kaupalliset litkut (joissa monissa on asetoni pääainesosana). V6 koneessa (tässä tapaukessa vag) litkun voi jättää tekeytymään kanaviin, kun ovat aika lailla pystyssä, kunhan konetta on ensin käännetty niin että venttiilit ovat kiinni. Töhnän raapimiseen joku muovinen työkalu, esim. viistosti leikattu pneumatiikkaletkun (nailon) pätkä ja sopivan kokoinen putkiharja, nailonharjaksilla. Putkiharjan voi liittää porakoneeseen, niin ei tarvitse käsin hinkuttaa. Litkut voi imaista pois isolla injektioruiskulla ja pohjalle jääneen tipan puhaltaa vaikka paineilmalla tai imeyttää rätin palaan, haihtuu kuitenkin aika nopeasti. Tupakkaa ei asetonilla läträtessä kannata poltella, ja ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia"
Vastaa Viestiin