Dynojen luotettavuus ja vertailu
Dynojen luotettavuus ja vertailu
Eikös kaikki oikein speksien mukaan kalibroidut dynot pitäs olla ns. valideja?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Dynolappuja
Juu. Pitää mennä sinne mistä saa itselle mieluisat laput.
Re: Dynolappuja
Ihme nillittämistä kyl. Mieluinen lappu on se, joka on todellisuutta vastaava.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Dynolappuja
ja motestiko on ainut mistä saa sen absoluuttisen totuuden? onkos kukaan edes vertaillu ikinä todellisuudessa? eka kone käytetty moottoridynossa jonka jälkeen lähetty auton kanssa mittauttaan mikä antaa lähimmäksi oikeat laskennalliset konetehot?
Re: Dynolappuja
Eikös se kalibrointi oo aika kohdallaan jos vakio 90hp TDI näyttää penkissä 90hp ja vastaavasti vakio PD140 näyttää 140hp. Vai miten optimistiseksi noi penkit pitäisi kalibroida?
Re: Dynolappuja
ja kuinka monesti tehtaalta ulos lähteneessä autossa on todellisuudessa sen verran tehoja mitä ilmoitetaan. muistaakseni jossain ohjelmassa oli juttua että tehtaiden pitää taata että kyseisen verran tehoja saadaan jokaisesta yksilöstä ulos. enemmänkin saa olla mutta vähempää ei
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Dynolappuja
^^^Kumpa joku oliskin tuon tehnyt.
Ja mitä tulee noihin dynoihin, ni mielestäni on parempi et dyno antaa vaikka sitten hieman todellisuutta pienemmät tehot kuin että se antaisi todellisuutta suuremmat lukemat.
Sen verran tiedän tosta Motestin dynosta, et parin auton tehot on ihmeellisesti kasvanu kun on siirrytty pois Motestin dynosta ja siirrytty muualle dynoon samalla kokoonpanolla.
Ja urbaanilegendan mukaan tuo Motestin dyno on yks Suomen realistisimmista dynoista.
Ja mitä tulee noihin dynoihin, ni mielestäni on parempi et dyno antaa vaikka sitten hieman todellisuutta pienemmät tehot kuin että se antaisi todellisuutta suuremmat lukemat.
Sen verran tiedän tosta Motestin dynosta, et parin auton tehot on ihmeellisesti kasvanu kun on siirrytty pois Motestin dynosta ja siirrytty muualle dynoon samalla kokoonpanolla.
Ja urbaanilegendan mukaan tuo Motestin dyno on yks Suomen realistisimmista dynoista.
Re: Dynolappuja
ps. http://www.amwdynoservice.com/page2.php" onclick="window.open(this.href);return false;Tero Paalanen kirjoitti:^^^Kumpa joku oliskin tuon tehnyt.
Mun mielestä taas on parempi, että tulee oikea tulos, eikä tarttis arpoa et onks liian vähä vai liian paljon.Ja mitä tulee noihin dynoihin, ni mielestäni on parempi et dyno antaa vaikka sitten hieman todellisuutta pienemmät tehot kuin että se antaisi todellisuutta suuremmat lukemat.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
Re: Dynolappuja
en siis väitä että motestin penkki näyttäis mitä sattuu vaan että onko nuita edes todellisuudessa vertailtu että kenen penkki näyttäis oikeasti sen todellisen tehon.
kuhan joku tekis joskus testin kellä ne penkkilaput näyttäis oikein. onhan noita moottoridynoja tässäkin maassa joten ei olis sekään esteenä. vaan kuka viittii rahojaan kuluttaa toisten hyödyksi
edit: nähtävästi jotain onki tehty mutta laajemmin olis vielä paremmin
kuhan joku tekis joskus testin kellä ne penkkilaput näyttäis oikein. onhan noita moottoridynoja tässäkin maassa joten ei olis sekään esteenä. vaan kuka viittii rahojaan kuluttaa toisten hyödyksi
edit: nähtävästi jotain onki tehty mutta laajemmin olis vielä paremmin
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Dynolappuja
Siis tottakai se olis se ideaalitilanne.diffas kirjoitti:Mun mielestä taas on parempi, että tulee oikea tulos, eikä tarttis arpoa et onks liian vähä vai liian paljon.
Tarkotinki tilannetta jossa lappu ei vastaa täysin todellisia lukuja.
Re: Dynolappuja
Voi se dyno olla kalibroitu oikein ja näyttääkin oikein, mutta liian suurta korjauskerrointa käyttämällä saadaan "parannettua" moottoritehon lukemia. Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
Re: Dynolappuja
Saatiinhan tänne vähän keskustelua. Tuo dynojen ja mittaustapojen ero kun on sellainen ikuisuus aihe mistä varsinkin Jenkkejen kanssa saa peistä vääntää tuon tuostakin.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynolappuja
Miksei saa? Ei kai se laakereitten kitka siitä hirveesti voi muuttua kun veto on päällä? Jos muuttuu niin ei ole hirveen pitkäikänen voimansiirto. MAHA ainakin taitaa käyttää jotain kerrointa johon on lisätty se väännön aiheuttama lisähäviö.Markus L kirjoitti: Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
Eikö voitais puhua vaan vetopyörätehoista, sehän se autoa liikuttaa? Noissa häviömittauksissa tulee aika suuria heittoja monista eri seikoista johtuen.
Re: Dynolappuja
No jos pyörätehoja halutaan vertailla, niin pistetään sama moottori identtisillä säädöillä toisenlaisella voimansiirrolla olevaan autoon. Vaikkapa esimerkkinä etuvetokakkiaisen moottori neliveto-Audiin. Onko sillon pyörätehot samat vaikka moottoriteho pysyy samana?
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Dynolappuja
Ei mutta etuveto kulkee paljon paremmin. Jos otetaan sama kone ja laitetaan se noihin kahteen eri autoon niin rulladyno antaa moottoritehoiksi kaksi ihan erilaista lukemaa mittauksen epätarkkuudesta johtuen. Tämä dynolukemien todenmukaisuus tulee aina olemaan väännön aihe eikä niitä kannata ottaa tosissaan, dyno on vain säätöapuväline eikä mikään absoluuttinen totuus. Sitten on ne jenkkien lukemat jotka on vielä asia erikseen, siellä hevosvoima on kärsinyt todella pahan inflaation. Joku ruotsalainen osti tunnetun amerikkalaisen moottorirakentajan kisaveekasin joka oli sieltä lähtiessään dynotettu lukemiin jotain 1200 heppaa, ruotsissa dyno näytti samalla polttoaineella jotain 900 heppaa!MJF kirjoitti:No jos pyörätehoja halutaan vertailla, niin pistetään sama moottori identtisillä säädöillä toisenlaisella voimansiirrolla olevaan autoon. Vaikkapa esimerkkinä etuvetokakkiaisen moottori neliveto-Audiin. Onko sillon pyörätehot samat vaikka moottoriteho pysyy samana?
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
Näistä keskustelun alottaneista PD-Volkkareista muistaakseni toinen oli neliveto ja toinen automaattilaatikolla. Viimeisimmästä en tiiä mikä on, mutta onhan noita vähän vaikea suoraan verrata toisiinsa. Minusta aika hölmöä ruveta mainostamaan "ensimmäistä oikeaa 300+hv" moottoria.
Nuo ameriikan hevoset on kans tiedossa, on niitä tänne suomeenkin tullut aika paljon. Atlantille häviää hevosia aika paljon Ja yks jenkkiläinen 1,6TD Volkkari kans tulee mieleen mistä oli dynottu jossain dynopäivillä 275hv pyörätehoa. Jotenkin tuota ei kukaan uskonut ja vuoden kyselyiden jälkeen meni samoilla säädöillä toiseen dynoon, tuloksena 165hv.
Nuo ameriikan hevoset on kans tiedossa, on niitä tänne suomeenkin tullut aika paljon. Atlantille häviää hevosia aika paljon Ja yks jenkkiläinen 1,6TD Volkkari kans tulee mieleen mistä oli dynottu jossain dynopäivillä 275hv pyörätehoa. Jotenkin tuota ei kukaan uskonut ja vuoden kyselyiden jälkeen meni samoilla säädöillä toiseen dynoon, tuloksena 165hv.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
VW Passat 4motion 1,9PD
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
No tuo oli vaan miun henkilökohtainen mielipide, oli ehkä väärin sanoa tuolleen. Mutta kun tuli sanottua, niin perustellaan hieman: Tuosta automaatti Passatista löytyy Motestinkin laput, ei ollu 300hv eikä tainnu olla ees lähellä. Haldexi golffista löytyy kanssa 300hp lappu, hyvin saman näköinen mitä saa Seinäjoen AMK:n penkistä. Jos on penkitetty siellä, niin ei siitä sitten sen enempää...MJF kirjoitti:Näistä keskustelun alottaneista PD-Volkkareista muistaakseni toinen oli neliveto ja toinen automaattilaatikolla. Viimeisimmästä en tiiä mikä on, mutta onhan noita vähän vaikea suoraan verrata toisiinsa. Minusta aika hölmöä ruveta mainostamaan "ensimmäistä oikeaa 300+hv" moottoria.
http://www.npsheads.com/index.php/cylinder-heads/diesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Miun puolesta penkki voi näyttää mitä tahansa, mutta siinä vaiheessa menee väärin kun liian korkeaa tulosta käytetään hyväksi liiketoiminnassa:
Esim. Ohjelmointifirma penkittää PD130 Fabiasta pelkällä ohjelmalla 187hp omassa dynossaan. Omistaja ihmettelee vakiosta lähtenyttä 149hp lukemaa, mutta ohjelmoija kehuu autoa vaan "hyväksi yksilöksi".
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?
edit: entä jos motestin penkki näyttää liian vähän? ei sillä onha noita taika-penkkejäkin suomessa (kaikki varmaan muistaa harisen taikatulokset?)
edit: entä jos motestin penkki näyttää liian vähän? ei sillä onha noita taika-penkkejäkin suomessa (kaikki varmaan muistaa harisen taikatulokset?)
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
Kävin penkittämässä toissakesänä oman autoni ja tulokset olivat moottoriteho 123,7hv ja vääntö 251nm. Pyöriltä irtosi muistaakseni 72hv, dynona oli MA-HA LPS2000 raskaankaluston dyno. Autona oli MB W123 300 turbodiesel johon oli asennettu cooleri ja pumppu säädetty täysille. Valmistaja ilmoittaa tehoksi 125hv ja 250nm. Mitä tuosta nyt sitten voisi päätellä? Ainakin vääntö ja tehokäppyrät oli just samanlaiset kuin tehtaan esitteissä, kierrosluvutkin täsmäsi. Kaippa tuo ainakin tarkka oli, ainakin auto kulki mittailujen perusteella hiukan paremmin kuin valmistaja ilmoittaa. Manuaali laatikkohan tuossa oli ja mittaukset tehtiin suoralla nelosvaihteella. Tuota penkkiä on kehuttu tarkaksi, omistajan mukaan tarkimpia mitä suomesta löytyy. Tiedä sitten miten on todellisuudessa.
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
aika hurjat tehohäviöt? Mulla oli Scaniassa 45 heppaa.jari_w123 kirjoitti:Kävin penkittämässä toissakesänä oman autoni ja tulokset olivat moottoriteho 123,7hv ja vääntö 251nm. Pyöriltä irtosi muistaakseni 72hv, dynona oli MA-HA LPS2000 raskaankaluston dyno. Autona oli MB W123 300 turbodiesel johon oli asennettu cooleri ja pumppu säädetty täysille. Valmistaja ilmoittaa tehoksi 125hv ja 250nm. Mitä tuosta nyt sitten voisi päätellä? Ainakin vääntö ja tehokäppyrät oli just samanlaiset kuin tehtaan esitteissä, kierrosluvutkin täsmäsi. Kaippa tuo ainakin tarkka oli, ainakin auto kulki mittailujen perusteella hiukan paremmin kuin valmistaja ilmoittaa. Manuaali laatikkohan tuossa oli ja mittaukset tehtiin suoralla nelosvaihteella. Tuota penkkiä on kehuttu tarkaksi, omistajan mukaan tarkimpia mitä suomesta löytyy. Tiedä sitten miten on todellisuudessa.
Turussa mitattiin Iveco MAHA LPS3000 dynossa ja viikkoa myöhemmin Kokkolassa, vetopyöräteho tais olla kahden hevosvoiman sisään mutta moottoritehoa oli Kokkolassa jotain 40 heppaa enemmän. Mun vapari ruuvaamaton 208 mitattiin tuolla Turussa, en muista enää lukemia mutta muistaakseni koneteho oli lähelle tehtaan ilmoitusta.
Tuolla Turussa kun kikkailtiin niitten kuorma-autojen kanssa niin esim. tehohäviölukemat muuttui aika paljon riippuen siitä missä vaiheessa painoit kytkimen pohjaan ja aloit rullaamaan. Robottilaatikolla se rullauksen aloittaminen oli vielä hankalempaa kun kepistä piti heittää vapaalle ja aina ei tiennyt milloin se tietokone suostuu vaihtamaan vapaalle.
Re: Dynolappuja
Murto-osallahan tarkoitin mitä tahansa ykköstä pienempää murtolukua, esim. 99/100Leiffi kirjoitti:Miksei saa? Ei kai se laakereitten kitka siitä hirveesti voi muuttua kun veto on päällä?Markus L kirjoitti: Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
Jos Seppoa tarkoitat niin hällä ei ollu nelivetopenkkiä. Tarkka penkki kylläkin.jarskii- kirjoitti:miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
Ei tuollainen haldex golffi neliveto penkkiä tarvitsekaan.
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
Onhan Jäälissä myös dynotest center , jossa on 4-vetopenkki. Siellä on mitattu se 300hv 1.9 tdi:stäXUX63 kirjoitti:Jos Seppoa tarkoitat niin hällä ei ollu nelivetopenkkiä. Tarkka penkki kylläkin.jarskii- kirjoitti:miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?
Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu
golf ehti vastata. kavereilla oli halli vieressä ja kovasti oli neliveto-autoja hallissa käyny. en tiiä huvin takiako ne sit on huuattanu autojaan