Dynojen luotettavuus ja vertailu

Kaikki yleinen keskustelu.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja diffas »

Eikös kaikki oikein speksien mukaan kalibroidut dynot pitäs olla ns. valideja?
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Juu. Pitää mennä sinne mistä saa itselle mieluisat laput.
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja diffas »

Ihme nillittämistä kyl. Mieluinen lappu on se, joka on todellisuutta vastaava.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

ja motestiko on ainut mistä saa sen absoluuttisen totuuden? onkos kukaan edes vertaillu ikinä todellisuudessa? eka kone käytetty moottoridynossa jonka jälkeen lähetty auton kanssa mittauttaan mikä antaa lähimmäksi oikeat laskennalliset konetehot?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Eikös se kalibrointi oo aika kohdallaan jos vakio 90hp TDI näyttää penkissä 90hp ja vastaavasti vakio PD140 näyttää 140hp. Vai miten optimistiseksi noi penkit pitäisi kalibroida?
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

ja kuinka monesti tehtaalta ulos lähteneessä autossa on todellisuudessa sen verran tehoja mitä ilmoitetaan. muistaakseni jossain ohjelmassa oli juttua että tehtaiden pitää taata että kyseisen verran tehoja saadaan jokaisesta yksilöstä ulos. enemmänkin saa olla mutta vähempää ei
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^^^Kumpa joku oliskin tuon tehnyt.

Ja mitä tulee noihin dynoihin, ni mielestäni on parempi et dyno antaa vaikka sitten hieman todellisuutta pienemmät tehot kuin että se antaisi todellisuutta suuremmat lukemat.

Sen verran tiedän tosta Motestin dynosta, et parin auton tehot on ihmeellisesti kasvanu kun on siirrytty pois Motestin dynosta ja siirrytty muualle dynoon samalla kokoonpanolla.
Ja urbaanilegendan mukaan tuo Motestin dyno on yks Suomen realistisimmista dynoista.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
diffas
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Elo 2012, 05:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja diffas »

Tero Paalanen kirjoitti:^^^Kumpa joku oliskin tuon tehnyt.
ps. http://www.amwdynoservice.com/page2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja mitä tulee noihin dynoihin, ni mielestäni on parempi et dyno antaa vaikka sitten hieman todellisuutta pienemmät tehot kuin että se antaisi todellisuutta suuremmat lukemat.
Mun mielestä taas on parempi, että tulee oikea tulos, eikä tarttis arpoa et onks liian vähä vai liian paljon.
2½ vinkkeli sähkömaamoottori.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

en siis väitä että motestin penkki näyttäis mitä sattuu vaan että onko nuita edes todellisuudessa vertailtu että kenen penkki näyttäis oikeasti sen todellisen tehon.

kuhan joku tekis joskus testin kellä ne penkkilaput näyttäis oikein. onhan noita moottoridynoja tässäkin maassa joten ei olis sekään esteenä. vaan kuka viittii rahojaan kuluttaa toisten hyödyksi

edit: nähtävästi jotain onki tehty mutta laajemmin olis vielä paremmin
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

diffas kirjoitti:Mun mielestä taas on parempi, että tulee oikea tulos, eikä tarttis arpoa et onks liian vähä vai liian paljon.
Siis tottakai se olis se ideaalitilanne.
Tarkotinki tilannetta jossa lappu ei vastaa täysin todellisia lukuja.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Voi se dyno olla kalibroitu oikein ja näyttääkin oikein, mutta liian suurta korjauskerrointa käyttämällä saadaan "parannettua" moottoritehon lukemia. Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Saatiinhan tänne vähän keskustelua. Tuo dynojen ja mittaustapojen ero kun on sellainen ikuisuus aihe mistä varsinkin Jenkkejen kanssa saa peistä vääntää tuon tuostakin.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Markus L kirjoitti: Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
Miksei saa? Ei kai se laakereitten kitka siitä hirveesti voi muuttua kun veto on päällä? Jos muuttuu niin ei ole hirveen pitkäikänen voimansiirto. MAHA ainakin taitaa käyttää jotain kerrointa johon on lisätty se väännön aiheuttama lisähäviö.

Eikö voitais puhua vaan vetopyörätehoista, sehän se autoa liikuttaa? Noissa häviömittauksissa tulee aika suuria heittoja monista eri seikoista johtuen.
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja MJF »

No jos pyörätehoja halutaan vertailla, niin pistetään sama moottori identtisillä säädöillä toisenlaisella voimansiirrolla olevaan autoon. Vaikkapa esimerkkinä etuvetokakkiaisen moottori neliveto-Audiin. Onko sillon pyörätehot samat vaikka moottoriteho pysyy samana? :D
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

MJF kirjoitti:No jos pyörätehoja halutaan vertailla, niin pistetään sama moottori identtisillä säädöillä toisenlaisella voimansiirrolla olevaan autoon. Vaikkapa esimerkkinä etuvetokakkiaisen moottori neliveto-Audiin. Onko sillon pyörätehot samat vaikka moottoriteho pysyy samana? :D
Ei mutta etuveto kulkee paljon paremmin. Jos otetaan sama kone ja laitetaan se noihin kahteen eri autoon niin rulladyno antaa moottoritehoiksi kaksi ihan erilaista lukemaa mittauksen epätarkkuudesta johtuen. Tämä dynolukemien todenmukaisuus tulee aina olemaan väännön aihe eikä niitä kannata ottaa tosissaan, dyno on vain säätöapuväline eikä mikään absoluuttinen totuus. Sitten on ne jenkkien lukemat jotka on vielä asia erikseen, siellä hevosvoima on kärsinyt todella pahan inflaation. Joku ruotsalainen osti tunnetun amerikkalaisen moottorirakentajan kisaveekasin joka oli sieltä lähtiessään dynotettu lukemiin jotain 1200 heppaa, ruotsissa dyno näytti samalla polttoaineella jotain 900 heppaa!
MJF
Viestit: 67
Liittynyt: 05 Marras 2012, 19:27
Paikkakunta: Oulainen

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja MJF »

Näistä keskustelun alottaneista PD-Volkkareista muistaakseni toinen oli neliveto ja toinen automaattilaatikolla. Viimeisimmästä en tiiä mikä on, mutta onhan noita vähän vaikea suoraan verrata toisiinsa. Minusta aika hölmöä ruveta mainostamaan "ensimmäistä oikeaa 300+hv" moottoria.

Nuo ameriikan hevoset on kans tiedossa, on niitä tänne suomeenkin tullut aika paljon. Atlantille häviää hevosia aika paljon :D Ja yks jenkkiläinen 1,6TD Volkkari kans tulee mieleen mistä oli dynottu jossain dynopäivillä 275hv pyörätehoa. Jotenkin tuota ei kukaan uskonut ja vuoden kyselyiden jälkeen meni samoilla säädöillä toiseen dynoon, tuloksena 165hv.
Plymouth Valiant
VW Passat 4motion 1,9PD
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

MJF kirjoitti:Näistä keskustelun alottaneista PD-Volkkareista muistaakseni toinen oli neliveto ja toinen automaattilaatikolla. Viimeisimmästä en tiiä mikä on, mutta onhan noita vähän vaikea suoraan verrata toisiinsa. Minusta aika hölmöä ruveta mainostamaan "ensimmäistä oikeaa 300+hv" moottoria.
No tuo oli vaan miun henkilökohtainen mielipide, oli ehkä väärin sanoa tuolleen. Mutta kun tuli sanottua, niin perustellaan hieman: Tuosta automaatti Passatista löytyy Motestinkin laput, ei ollu 300hv eikä tainnu olla ees lähellä. Haldexi golffista löytyy kanssa 300hp lappu, hyvin saman näköinen mitä saa Seinäjoen AMK:n penkistä. Jos on penkitetty siellä, niin ei siitä sitten sen enempää...

http://www.npsheads.com/index.php/cylinder-heads/diesel" onclick="window.open(this.href);return false;

Miun puolesta penkki voi näyttää mitä tahansa, mutta siinä vaiheessa menee väärin kun liian korkeaa tulosta käytetään hyväksi liiketoiminnassa:

Esim. Ohjelmointifirma penkittää PD130 Fabiasta pelkällä ohjelmalla 187hp omassa dynossaan. Omistaja ihmettelee vakiosta lähtenyttä 149hp lukemaa, mutta ohjelmoija kehuu autoa vaan "hyväksi yksilöksi".
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?


edit: entä jos motestin penkki näyttää liian vähän? ei sillä onha noita taika-penkkejäkin suomessa (kaikki varmaan muistaa harisen taikatulokset?)
jari_w123
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Marras 2012, 10:42
Paikkakunta: kokkola

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kävin penkittämässä toissakesänä oman autoni ja tulokset olivat moottoriteho 123,7hv ja vääntö 251nm. Pyöriltä irtosi muistaakseni 72hv, dynona oli MA-HA LPS2000 raskaankaluston dyno. Autona oli MB W123 300 turbodiesel johon oli asennettu cooleri ja pumppu säädetty täysille. Valmistaja ilmoittaa tehoksi 125hv ja 250nm. Mitä tuosta nyt sitten voisi päätellä? Ainakin vääntö ja tehokäppyrät oli just samanlaiset kuin tehtaan esitteissä, kierrosluvutkin täsmäsi. Kaippa tuo ainakin tarkka oli, ainakin auto kulki mittailujen perusteella hiukan paremmin kuin valmistaja ilmoittaa. Manuaali laatikkohan tuossa oli ja mittaukset tehtiin suoralla nelosvaihteella. Tuota penkkiä on kehuttu tarkaksi, omistajan mukaan tarkimpia mitä suomesta löytyy. Tiedä sitten miten on todellisuudessa.
Leiffi
Viestit: 233
Liittynyt: 22 Marras 2012, 22:20
Paikkakunta: Chicago

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

jari_w123 kirjoitti:Kävin penkittämässä toissakesänä oman autoni ja tulokset olivat moottoriteho 123,7hv ja vääntö 251nm. Pyöriltä irtosi muistaakseni 72hv, dynona oli MA-HA LPS2000 raskaankaluston dyno. Autona oli MB W123 300 turbodiesel johon oli asennettu cooleri ja pumppu säädetty täysille. Valmistaja ilmoittaa tehoksi 125hv ja 250nm. Mitä tuosta nyt sitten voisi päätellä? Ainakin vääntö ja tehokäppyrät oli just samanlaiset kuin tehtaan esitteissä, kierrosluvutkin täsmäsi. Kaippa tuo ainakin tarkka oli, ainakin auto kulki mittailujen perusteella hiukan paremmin kuin valmistaja ilmoittaa. Manuaali laatikkohan tuossa oli ja mittaukset tehtiin suoralla nelosvaihteella. Tuota penkkiä on kehuttu tarkaksi, omistajan mukaan tarkimpia mitä suomesta löytyy. Tiedä sitten miten on todellisuudessa.
aika hurjat tehohäviöt? Mulla oli Scaniassa 45 heppaa.

Turussa mitattiin Iveco MAHA LPS3000 dynossa ja viikkoa myöhemmin Kokkolassa, vetopyöräteho tais olla kahden hevosvoiman sisään mutta moottoritehoa oli Kokkolassa jotain 40 heppaa enemmän. Mun vapari ruuvaamaton 208 mitattiin tuolla Turussa, en muista enää lukemia mutta muistaakseni koneteho oli lähelle tehtaan ilmoitusta.

Tuolla Turussa kun kikkailtiin niitten kuorma-autojen kanssa niin esim. tehohäviölukemat muuttui aika paljon riippuen siitä missä vaiheessa painoit kytkimen pohjaan ja aloit rullaamaan. Robottilaatikolla se rullauksen aloittaminen oli vielä hankalempaa kun kepistä piti heittää vapaalle ja aina ei tiennyt milloin se tietokone suostuu vaihtamaan vapaalle.
Markus L
Viestit: 442
Liittynyt: 26 Marras 2012, 22:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Dynolappuja

Viesti Kirjoittaja Markus L »

Leiffi kirjoitti:
Markus L kirjoitti: Eihän siitä rullauksesta kuitenkaan saada todellista voimansiirron häviötä vaan murto-osa tästä.
Miksei saa? Ei kai se laakereitten kitka siitä hirveesti voi muuttua kun veto on päällä?
Murto-osallahan tarkoitin mitä tahansa ykköstä pienempää murtolukua, esim. 99/100 :mrgreen:
XUX63
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Marras 2012, 22:26
Paikkakunta: 90560

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jarskii- kirjoitti:miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?
Jos Seppoa tarkoitat niin hällä ei ollu nelivetopenkkiä. Tarkka penkki kylläkin.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Ei tuollainen haldex golffi neliveto penkkiä tarvitsekaan.
golf
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Marras 2012, 22:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja golf »

XUX63 kirjoitti:
jarskii- kirjoitti:miten muistelisin että tuo nelikko golffi olis penkitetty jäälissä?
Jos Seppoa tarkoitat niin hällä ei ollu nelivetopenkkiä. Tarkka penkki kylläkin.
Onhan Jäälissä myös dynotest center , jossa on 4-vetopenkki. Siellä on mitattu se 300hv 1.9 tdi:stä
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Dynojen luotettavuus ja vertailu

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

golf ehti vastata. kavereilla oli halli vieressä ja kovasti oli neliveto-autoja hallissa käyny. en tiiä huvin takiako ne sit on huuattanu autojaan
Vastaa Viestiin