1z ja käyntiongelma

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

jottei tuo ajonesto topicci täyty niin uutta kehiin

eli 1z kone käy ilman erikoista sivuääntä. käynnistyessä nousee 1000rpm ja hetken päästää alkaa ryntäämään kierrokset +2000rpm johon yleensä jää. kaasupoljinta kun painaa niin ottaa kierroksia laiskasti lisää ja myös laskee hitaasti kun vapauttaa kaasupolkimen.

testattu
-toisella kaasupolkimen potentiometrillä
-irroitettu kaasupolkimen liitin
-johdot kaasupolkimelta eculle
-eculta pumpulle

myöskään ilmamassamittarin irroittaminen ei vaikuta kuten ei maf:nkaan

vikadiagnostiikka ei onnistu kun kaks johtoa liittimessä on irtaallaan ja sähköt on kohtuu sekavat.
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja p0wer »

sähköt on kohtuu sekavat
Oisko tässä kenties syy? Laitat nyt vaan sen Vag-com:n kiinni ja tutkit mitä kone kertoo, ei niiden johtojen tarvitse liittimessä kiinni ollakaan että ne irtojohdot saisi siihen vag-com -piuhaan kiinni.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

auton sisäpuolella on liittimiä irti mutta konehuoneessa valojen johtoja lukuunottamatta kaikki omilla paikoillaan. eniten ihmetytti piipatessa yleisvirtamittarilla johtoja niin yhtä johtoa lukuunottamatta kaikki piippas normaalisti mutta tuossa yhdessä mittari reagoi kyllä mutta ei piipannut. johto oli ecun ja pumpun välillä oleva ruskea-sininen eli luultavasti maa? muutaman kerran nosti kyllä nopeusmittarin viisari vaikka vaihde oli vapaalla ja vetarit ei pyöriny. viittaa maa-vikaa?

sitten tuohon diagnostiikka piuhaan niin onko tuo vain jompattu vai onko tuolla liittimellä joka muu merkitys sulaketaulussa?
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... C02113.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; valkoinen liitin
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Näyttäisi olevan liitin ihan omalla paikallaan.
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

tarkoitin että onko tuo liitin pelkkä jomppi vai onko tuossa jotain elektroniikkaa tms välissä?
zamppa
Viestit: 154
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:05
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja zamppa »

2-napaisten liitinpaikkojen "ylärivi" on yhteydessä tuonne 1-napaisten puolelle jokaiseen pinniin. Sekä 2-napaisten liittimien "alarivin" kaikki pinnit toisiinsa, eli kyseessä eräänlainen johtosarjan yhtymäkohta(eli jomppi?). Tässä tapauksessa siis valko-harmaat karvat yhdistyy toisiinsa, keltanen ei mihinkään. Mitään sen kummempaa elektroniikkaa ei kyseisessä "palikassa" ole.

Jomppi oli uusi sana mulle, siksi meni hiuksia hipoen ohi. :)
jak3
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1z ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jak3 »

Noniin, tarkennetaas hieman tuon potilaan taustoja: Tekniikka peräisin Golf GL -94 1Z , joka ängetty 10v vanhemman kakkoskoppaisen keulaan. Sähköistä poistettu kaikki "turha" kuten absien, ilmastoinnin, airbagien ym. elektroniikka mitä ei vanhassa kopassa tarvi.

Samalla on menny hukkaan tuo sulaketaulun yläpuolinen liitinpaneeli mikä jarskin linkkaamassa kuvassa on, joten siksi hieman päänvaivaa aiheutti nuo irtoliittimet ilman osoitetta. On sielä toki irtaallaan vielä jotain muitakin satunnaisia, mutta kun kone kerran jo käy niin kaikki kriittiset luulis olevan paikoillaan.

Tätä on tullu käytettyä apuna nuita johdotuksia tutkiessa kun tosiaanki maavikaan viittais, mittaristo kun sekosi yhteen väliin aika täysin muutaman piuhan ravistelulla. Tuolla ekakuvan valkosella ympyröityä maapiuhaa en ainakaan ole vielä löytäny, niin pitänee ihan suosiolla perkata koko johtosarja sen löytämiseksi.

Touhuun aiheuttaa pientä lisähaastetta se, että auto tuli hankittua jokseenkin tuossa jamassa noiden sähköjen osalta, eikä näin ollen auta muuta ku jatkaa siitä mihin edellinen on jääny. Vikakoodit luetaan heti kun saa lukuvehkeet saman katon alle auton kanssa.
Vastaa Viestiin