Ibiza sdi -00

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Iltoja!Minkähän volkkarin/vagin vaijerilla toimiva pumppu kävis tämän nykyisen sähköpumpun tilalle? Esim.aaz? Tai eipä sen tarvii vagin olla kuhan passaa paikalleen ja saa säädettyä
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ööö... Miksi?

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Koska siinä on sähköllä toimiva kaasu joka ei pelaa,mekaaninen pumppu tilalle ja sitten siihen voi taas luottaa,kaikki ylimääränen sähkö on turhaa.On vaihettu potentiometri,ecu tarkistettu,samaten johtosarja mitattu,liittimet putsattu/rasvattu(konehuoneesta kaikki ja osa sisältä)eikä toimi,joten mikähän pumppu siihen passais?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Hakusana mTDI. Siihen löytyy joitain bolt-on vaihtoehtoja, netistä löytyy autojen mallit joista pumppu sopii. Yleensä ne mekaanisia pumppuja viritelllään TDI pumpun tilalle, mutta voihan semmoisen laittaa SDI koneeseenkin. Ei sitä ahtorikastusta ole pakko käyttää...
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Kiitos,en tarvitse siinä ahtorikastinta mutta eipä tuo siinä niin kovin häiritse vaikka siinä semmonen olisikin,eikun pumppua etsimään.Niin ja ei ole menossa virikäyttöön vaan työmatka ajuun
jarskii-
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Marras 2012, 13:09
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja jarskii- »

voisiko olla pumppuvika? ja miksi mekaaniseen pumppuun ei voi vikaa tulla?
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Tokihan se vika olla myös pumpussa ja mekaaninenkin pumppu särkyy ja kuluu mutta siinä on just sopivan verran sähköä,yksi johto toimiakseen.Auto on tällä hetkellä vikatilassa,korotetulla tyhjäkäynnillä,aikaisemmin saattoi kaasu toimia viikon pari ihan normaalisti mutta nyt ei enää edes satunnaisesti ja koodien luku on tällä hetkellä hyvinkin vaikeaa(ja tällä pitäjällä) niin päätin siirtyä mekaaniseen pumppuun.Kuka osaisi kertoa onko se hehkunrele siinä paisarin vieressä jossa päällä on metallinen sulake pulttien alla.Se palaa aina ku laittaa virrat päälle ja loppuu kun ottaa kannen päästä letkunlähdöstä 3 johtoa irti,mutta itse hehkutukseen se ei vaikuta,hehkuttaa oikein ja aina tärähtää tulille.Ainakin siitä menee yksi johto pumpulle,pikaliittimen keskimmäinen,muistaakseen puna-keltanen tai sitten se oli kelta-punanen
JariN
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:22
Paikkakunta: JKL

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja JariN »

Voi mennä osittain ohi aiheen, mut itse en ymmärrä sitä "sähkö on saatanasta" -asennetta johon välillä törmää. Aika monet asiat toimii tehtaan toteutuksena järkevämmin ja luotettavammin, kuin jonkun ranettajan sepitykset. Eihän siinä mitään jos tietää mitä tekee ja tekee kunnolla, mut usein lopputulos on jotain ihan muuta.
Esim. tossa hiljattain entisöin yhteen autoon flektin toimintaa. Jonkun muun ropauilun yhteydessä oli onnistuttu rikkomaan flektiä ohjaavan lämpöanturin liitin. Ei tietenkään ollu vaihdettu uutta 15euron osaa rikkinäisen tilalle, vaan flektin toimintaa ori paranneltu suuren itsevarmuuden saattelemana. Vedetty johtoja suoraan akulta, rosvoliittimiä jne. Toteutusta kehuttiin jotakuinkin näin: "Siellä on jotain releitä ja antureita ja ne voi mennä rikki eikä nuo tollaset sähköperkeleet kuitenkaan koskaan toimi. Nyt ne turhat jutut on ohitettu ja laitettu sillai että toimii. Kattoo vaan lämpömittarista että jos vaikka ruuhkassa lämmöt nousee yli normaalin, ni sit pysäyttää auton ja käy konepellin alla sörkkimässä johdonpäitä yhteen ja taas mennään". Aijettä miten kätevää! Räpellyksiä purkaessa tuli mieleen se sama kysymys joka tulee mieleen aina kun jotain vastaavia ranetuksia paikkailee. Mitä järkeä on käyttää enemmän aikaa ja rahaa kötöstämiseen, kuin itse vian korjaamiseen?

Eikai tämä kyseessä oleva pumpun mekanisointi nyt vaan uhkaa mennä samalle sektorille? Ainakaan noista jutuista ei käy ilmi, että olis mietitty esim. vaijerillisen poljinasetelman vaihtoa tai muitakaan asioita huolelliseen tekemiseen liittyen.
Nyt jos autossa on pumppua lukuunottamatta suunnilleen kaikki muut aiheeseen liittyvät asiat tarkistettu ja huollettu kuntoon, niin mitäs jos siihen vaan vaihtais sellasen ehjän pumpun joka siihen kuuluu? Eihän siinä tietysti pääse kokemaan ranetuksen mukanaan tuomaa rakentelun intoa, rahan menoa ja epäonnistuneiden protoilujen jälkeistä voiton tunnetta, mut pääsis heti ajamaan. ;)
sopuhintaan saa hipun sontaa
p0wer
Viestit: 172
Liittynyt: 08 Marras 2012, 04:08
Paikkakunta: Jyväskylä, Vaajakoski
Viesti:

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Jarin kanssa samoilla linjoilla. Lisäksi mikäli auto käy korotettua tyhjäkäyntiä ( oletettavasti noin 1200rpm ), se viittaisi kaasupolkimen potentiometrin vikaan tai ecun ja potentiometrin välillä olevaan vikaan. Lisäksi mikäli auto on vuosimalliltaan yli 2000, on mahdollista että ECU:n on päässyt kosteutta.

Potentiometrin vaihtoon ( uuteen? onko varmasti oikea ja täsmääkö osanumero TAI onko kytkentä sama? ), ecun "tarkistukseen" ja johtosarjan mittaukseen on aika montaa erilaista tapaa suorittaa asia, joten sikäli mainitsemasi seikat eivät kerro tarkemmin onko vikakohteita oikeasti suljettu pois.

Potentiometrinkin vaihto on turhaa niin kauan, kunnes mittaamalla toteaa sen olevan viallinen. Kyllä, sen voi mitata yleismittarilla ihan samalla vaivalla, kuin kokeilee kulkeeko se vaijeri siellä kuoressaan herkästi mekaanisessa ympäristössä. Autodatasta löytyy se asentotunnistimen kytkentä, muistaakseni siinä on potikka ja yksi kytkin. Tämän lisäksi kun mittaa tuleeko potikalle sen tarvitsemat sähköt niin ollaan jo aika lähellä vian aiheuttajaa.
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Ei mulla ole mitään sitä vastaan etteikö se voisi olla alkuperäis systeemeillä mutta kun en ole sähkön suurlähettiläs ja en saa koodien lukuun niin minkäs minä sille enää muuta mahdan?Tarkempihan tuo sähköllä oleva pumppu on(kulutukseltaan ja päästöiltään) ja kiire sillä ei enää ole kun on väliaikaisesti toinen auto alla,johtosarjat on mitattu ohmeilla ja niiltä osin toimiva,mitattu polkimelta eculle,eculta pumpulle jne,mutta,itse potentiometriä en osaa mitata mutta on irroitettu varmasti toimivasta autosta samalla numerosarjalla on tämä "uusikin" joten pitäisi passata yksiin vanhan kanssa,jos on vinkkiä miten sen voi mitata yleismittarilla niin kertokaa ihmeessä,en haluaisi käyttöautoon mitään "nyt se toimii"kötöstyksiä,kaikki vinkit on tervetulleita,siksi olen siihen etsimässä mekaanista pumppua.Tarviiko nämä vag konsernin autot koodien nollauksen toimiakseen jos uusi tai käytetty osa on vaihdettu?
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Riippuu viasta. Esim. ahto-ongelmat kuittaantuu kun sytytysvirta katkaistaan mutta sammutinsolenoidivika ei korjaudu muuten kuin nollaamalla vikamuisti. Oireena molemmissa vioissa on tehojen pudotus. Voi olla sinulla kyseessä niin vakava vika moottoriohjaimen mielestä ettei auta kuin nollaus.

Omasta datasta löytyi ohjeet sdi golffin potikan testaukseen ecun töpselistä. Töpselit pitää olla ecussa kiinni ja virrat päällä, joutuu varmaankin purkamaan töpseleistä kuoret pois että pääsee yleismittarilla sörkkimään.

pinni
11 5V
23 maadoitus
24 Kaasupoljin ylhäällä 0,4V. Kaasu painettuna pohjaan 4,4V
12 Kaasupoljin ylhäällä 0,1V. Kaasu painettuna pohjaan 2,8V
25 Maadoitus

Edit.

Niin juu tuo sulakkeen palaminen ei pitäisi liittyä tuohon sinun käyntivikaan. Eli ne letkulähdössä olevat johdot ovat mitä ilmeisimmin vesihehkujen johdot. Elikkä yksi vesihehku olisi oikarissa.Hehkureleitä tulisi käsittääkseni tällöin olla kolme, kaksi vesihehkuille ja yksi palotilahehkuille. Näitten releitten ohjauspiirin syöttö tulee samasta paikasta kuin määräsäätimen ja ajoitussolenoidin syöttö joten kyllä sieltä voipi yhteyden pumpulle yleismittarilla löytää. Ja jos ihmettelit niin vesihehkuilla saadaan koppiin vähän nopeammin lämpöä.
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

kuten sanoin,niin en ole sähkön suurlähettiläs.....eli en osaa mitata käsittämälläsi tavalla joten neuvoja kaipaan,parempi olisi jos se pelaisi orig systeemilla,anna vinkkejä jos niitä on...ja SDI on
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

pitänee pyytää joku minua sähköistä enempi tietävä mittaamaan tuo potentiometri antamillasi ohjeilla,minulta se ei onnistu,niin,eilen testasin nuo vesihehkut perinteiseen tyyliin eli +12v ja maadoitus niin kaikki näytti hehkuvan oikein mutta kai ne silti voi olla oikosulussa,en tiedä?
Laatokka
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2013, 20:14
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Laatokka »

Silloin niiden pitäisi olla kunnossa, eli ne hehkut ottaa vaan liian paljon virtaa. Syytä tuohon taas en tiedä. Yhdelle hehkulle pitäisi riittää 25A sulake. Jos kaikki kolme ottaa virtansa samasta nallista niin senhän pitäisi olla 75A.
Stade
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 18:27
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Ibiza sdi -00

Viesti Kirjoittaja Stade »

Vikaa selvitelty taas vähän ja vahingossa ...eli tasasella ajaessa kaasu häviää mutta kun asun hiekkatien päässä ja rospuutto on jo iskenyt siihen eli monttusella tiellä kaasu pelaa eli jossain on kuitenkin vielä kontaktihäiriötä,toimii sen aikaa kun auton sammuttaa,uudelleen käynnistyksen jälkeen kaasu ei taas pelaa,pitänee ostaa vag-com testeri motonetistä kun on kaupunkissa käyntiä seuraavan kerran
Vastaa Viestiin