Kysymyksiä ohjelmoinnista

Nykyaikaiset TDI, HDI, CDI, SDI jne. suoraruiskumoottorit ja niihin liittyvä keskutelu.
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Morjes,

Lähden nyt kyselemään täältä kun en muualta asiasta löytänyt tietoa.

Eli kun nyt olen tehnyt omaan autooni ohjelmaa niin tajusin että en ole toistaiseksi oikeastaan tehnyt muuta kuin nostanut torque limiteriä ja smoke limiteriä muokannut. Tärkein asia jonka tajusin on se että vaikka pyynti on 70mg ja se "toteutuu" vagcomin mukaan. Niin tuo duration kartta on päin mäntyä tällä hetkellä.

Kysymys kuuluukin. Eli mistä tiedän mikä on oikea duration määrä tuolle 70mg? Alunperin kartassa ylin rivi on 55mg. Voiko tämän ihan matemaattisesti laskea kohdalleen? Tällä hetkellä kartan ylin rivi 55mg on muutettu 70mg ja arvoja nostettu 5%. Käsittääkseni tämä ei täsmää millään. Jos tuon siis voi laskea suoraan niin todellisuus olisi vasta ~58mg paikkeilla?

Samaten smoke limiter on säädetty niin että kun maf on 1200mg niin syöttö on 70mg. Eli afr pitäisi olla 17 nurkilla. Olen mitannut että maf on parhaimmillaan ~1050mg. Eli siis tuokin on vähän laskettu överiksi.

Seuraava kysymys kuuluukin että kun on kyse vakio autosta muuten, kytkintä lukuunottamatta. Niin onko tuo 17 afr turvallinen? Vai voiko laskea siitäkin vielä? :roll:
Tero Paalanen
Viestit: 116
Liittynyt: 29 Heinä 2012, 21:26
Paikkakunta: Kauhava

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Kun pompautat akseliarvoa 55mg-->70mg niin sinun pitää myös nostaa ko.akselin lukuja samassa suhteessa.
Eli ko. tapauksessa n.27% ylöspäin.
Tarvittavan kertoimen saata kun jaat uuden akseliarvon(70mg) vanhalla akseliarvolla(55mg).
70:55=1.27272727

Ja huomaa että pelkästään 00-duraatio kartan muutos ei piisaa. Myös muiden duraatiokarttojen 60mg akselit kaipaa huomiota.
Dances with Vw Variants
G4 TDI
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Jees, eli just niinkun ajattelin. Tein nyt kartat kokonaan uudestaan vakiosta ja lähdin nyt liikkeelle niin että en koskenut durationiin ollenkaan. Ja muokkasin ainoastaan niin että vakiokartat tulee "käyttöön". Eli smoke limiteriin laskeskelin afr 17 nurkille ja torquelimiteriä nostin. Vakio duration kartta siis on 60mg asti olemassa mutta vakiona torquelimiteri on käytössä jossain 45mg nurkissa.

Eli lähdin nyt alusta liikkeelle ja koitan saada nuo vakio kartat toteutumaan oikeasti ennen kuin lähden nostamaan durationia.

Perstuntumalla vois sanoa että paljoa ei hävitty tällä muutoksella vanhaan karttaan nähden. Sen verran ehdin seurata tilannetta että tällä hetkellä toteutuvaa syöttöä on ~58mg paikkeilla. Ja ahtopaine ainakin huitelee missä sattuu, eli n75 täytyy muokkailla hieman.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja hatemi »

N75 kartan muokkauksella ei hirveitä saa aikaan. Sitä käytetään lähinnä silloin kun ajellaan pintakaasulla tai silloin kun toteutunut ja pyydetty ahto ei eroa paljoa toisistaan. Jos nuoden välillä on eroa käytetään silloin aktiivista ohjausta ja pid logiikkaa
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Jos on kyse VNT -ahtimesta ja ahdot ylittyy tai pyrkii piikittää softauksen jälkeen niin lähtisin ensimmäisenä hakemaan oikeaa VNT -kellon varren pituutta mekaanisesti. Kunhan kellon varsi on pidennetty sopivaksi, niin hienosäädön voi sitten tehdä softasta (jos edes tarpeen). Olen nähnyt muutamia surkuhupaisia lopputuloksia kun mekaanista säätöä vältelläkseen on yritetty vääntää samaa asiaa softasta kuntoon.
hatemi
Viestit: 485
Liittynyt: 03 Elo 2012, 20:30
Paikkakunta: JKL

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ja kannattaa suosiolla vaihtaa se auton alkuperäinen 14v nuori solenodikin. Saattaa käytös muuttua hiukan sen jälkeen.
http://www.tdituning.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

N75 venttiili on vaihdettu viime kesänä uuteen. Ahdot menee noin 0.2bar yli tavoitearvon. Ja jos en kovin väärässä ole niin ei mennyt aiemmalla softalla jossa n75 säädetty. Toki saatan olla väärässäkin.

Kelloa säädetään kai niin että kellon ja vnt vivun väliä kasvatetaan tässä tapauksessa?
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Nyt on taas yritetty säädellä ja ottaa logia. Ja totesin että syöttöpyynti ei toteudu. Torquelimiteri on 61mg. Maffi näyttää max 1200mg paikkeilla ja siitä normalisoituu jonnekki reiluun 1000mg. Olen laskenut että smokelimiterin kaksi viimeistä saraketta olis aikalailla afr 17 paikkeilla.

Mutta tosiaan kun logia ottaa niin driver wish on kuten olen sen laittanutkin eli 70mg täyskaasulla. Myös tuo torque limiteri näyttää 60.9mg. Mutta MAF näyttää vain 57.1mg.

Osaakos joku sanoa mistä vois johtua. Olen koittanut karttoja tutkia mutta niistä en löydä rajoitusta miksi tuo syöttö on vain 57mg maksimissaan? Ei edes tuossa parhaimman väännön alueella nouse tuon yli vaikka maffi näyttää 1100-1200...
dbwarrior
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Touko 2014, 07:22
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Eihän tässä ole samoja syötön nosto haasteita mitä tässä topikissa käisttelevät:
http://www.ecuedit.com/iq-limit-edc15vm ... 226/page10" onclick="window.open(this.href);return false;
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Itseasiassa löysin tuon rajoittavan tekijän. Smoke limiterihän siellä oli pelissä, mutta nyt hieman ihmetyttää sen toiminta. Tai yleisestikin tuon moottorinohjainlaitteen toiminta.

Eli siis olen säädellyt tuota vag edc15p+ suitella. Smoke limiter karttaan olen x akselille muuttanut kaksi viimeistä saraketta niin että 1000 ja 1200 olis maffin arvot. Mutta tuo 1200 sarakkeessa olevat arvot eivät kyllä toteudu koskaan vaikka maf olisikin hetkellisesti yli 1200. Kokeilin sitten lisätä 2mg tuohon 1000 sarakkeeseen ja tämä toteutui heti.

Eli onko jollakulla tietoa miten tuo kone noita sarakkeita tulkitsee? Ei ilmeisesti ainakaan laske sarakkeiden välille mitään keskiarvoa?

No mutta nyt kun sain tuon homman hanskaan. Tai löysin vian niin nyt sitten tosissaan kyllä huomasin että ne ahdot menee missä sattuu. Piikkaa 2500mbar -> laskee 2000mbar ja siitä pikku hiljaa nousee kierrosten mukaan 2500mbar ja mahdollisesti yli. Tämän saa varmaan hallintaan sillä vnt tangon säädöllä???

Sitten vielä tuossa pitkässä vedossa kun ahdot alkoi nousta yli rajojen niin huomasin että auto alkoi oudosti täristää yhtäkkiä ja puutui hieman. Mietin että voiko tuollainen johtua siitä että siivet liian supussa ja pakopaineet nousseet kauheen korkealle?
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

1. Laita pakopainemittari
2. Logita pyydettyä ja toteutunutta ahtoa. Kokeile saatko VNT kellon varren säädöllä tuon käytöksen rauhoittumaan (1-2 kierrosta pidemmäksi).
Grontti
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 09:45
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Grontti »

Joo tuota pakopainemittaria ajattelin suunnitella seuraavaksi. Millaisella asteikolla tuon mittarin tarvis olla?

Ja tuo ahtimen säätökin täytyy kokeilla pikimmiten.

Sen verran tosiaan mitä tuosta ahdoista livenä seurailin niin pyynti pysyy siinä mihin se on asetettukkin mutta todellinen ahto karkaa kyllä korkealle.
JukkaA
Viestit: 859
Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

3bar tai 4bar vaimennettu teollisuusmittari on ihan jees, sen voi kytkeä paikalleen silloin kun tarvii säätää.
Vastaa Viestiin