Terve arvon moottorinrakentajat. Tyhmä kysymys Audin Ael koneen veivien sopivuudesta Agr koneeseen. Ylä ja alasilmän koko ja pituus on bolt on tohon 1,9 tdi:hin. Vertaillin tuossa noita veivejä ja pienenä yllärinä Ael veivit ovat sirommat kuin agr vakiot. Yläsilmä on hinenen kapeampi leveydeltään ja tuo saattaisi vielä mennä, mutta niin on myös alasilmä. Voiko alasimä olla kampuraan koneistettua paikkaa kapeampi vai alkaako veivit ja kampuran kaulat kulumaan epätasaisesti tai jopa vääntymään vinoon? Ja miksikö tällaista mietin. Tuossa omassa moottoriprojektissa tullaan tuskin koskaan ylittämään reilua kahtaasataa heppaa. "stage1" on mieto 150-170 hp viri. Himoittais nuo Ael veivit vain kevyempinä niin sais pyöriviä massoja pienemmäksi jossei muuten niin edes ajatuksen tasolla. Vähän samaa osaston kun Taljan Tompan Eko td:ssä.
Ja sitten mittoja: Ael Agr
Alasilmän leveys: 22 25
Yläsilmän leveys: 22 25
Veivin laakerin lev: 19 20
Ael koneen veivit Agr kampuraan
Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan
Pitäytyisin noissa vahvemmissa. Voit sie sinne täpät hitsata ja koneistaa ettei ne oo väljät, mutta en lähtisi moiseen.
Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan
Kevyempien pyörivien massojen, etenkin kiertokangen alapään keveyden takia joutuisi sitten miettimään kampiakselin vastapainojen massaakin. Isompaa koneistus-keikkaa siis pukkaa mikäli mielii tehdä moottorin viimeisen päälle hyvin.
Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan
Tattis. Näin vähän järkeilin itsekin mutta ajattelin varmistaa minua viisaammilta. Tuota kampuran vasta paino asiaa en kyllä tullut tajunneeksi. Kikkailut jätän muiden kokeiltavaksi joten laitetaan koneen omat veivit paikalleen.
Re: Ael koneen veivit Agr kampuraan
Miulla lojuis ylimääräisenä AJM:n kampiakseli ja veivit. Kevyemmät (575g ilman pultteja) ja erilaisen profiilin ansiosta vähintään yhtä vahvat kuin AGR:ssä. Heitä YV:llä tarjousta, jos kiinnostaa.